Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vägrar Facebook

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Inte så enkelt kanske om personen bor på andra sidan världen, eller bara någonstans i vårt avlånga land.

Om du nu vill vara anonym kanske det inte är så smart att anordna öppna pubkvällar på ett publikt forum?

Man är aldrig så anonym som man tror och jag tror inte FB är farligare än något annat om man använder sekretessinställningarna och är lite försiktig då man oftast använder sitt riktiga namn.

Ska man vara anonym får man hålla till på diverse darknets.

Mjo jag vet att jag har en tendens att vara lite motsägelsefull i vissa av mina påståenden. Helt anonym är kanske fel uttryck men låt mig säga så här: När jag söker på mitt namn eller något av mina användarnamn på Google så blir det inte alltför många korrekta träffar på den första svarssidan och detta gör mig glad. Visst har jag gjort ett avtryck på nätet, jag använder det ju dagligen för såväl kommunikation som nöje men det är ändå inte så stort som det skulle kunna vara om jag tex hade en blogg i eget namn, en FB-sida eller dylikt.

Om man har nytta av FB eller andra sociala forum så ska man använda dem, jag säger inte att Ni andra ska avhålla Er från dem för att jag har en tendens att vara lite självisolationistisk och cynisk men för mig fyller de ingen funktion än så länge. Faktum är att jag bara blivit tillfrågad om jag har FB två gånger på två år.

Vad jag främst ogillar, vilket också är skälet till startandet av denna tråden är att min bild hamnade på en FB-sida för att jag var med på en festkväll. Det var bara en porträttbild utan namn men min första reaktion var att den bilden måste bort för jag har inte gett mitt godkännande till att den läggs ut där. Jag tror inte jag hade reagerat på samma vis om det handlat om en "isolerad" nätsida eller om min sinnesstämning för stunden hade varit något "ljusare" men som sagt gjort är gjort och bilden är borttagen - den var upplagd av en "Follower" eller vad det nu heter.

Helt anonym vill jag ju inte vara, jag gillar ju att sticka ut hakan lite här på forumet och jag trivs på såväl pubkvällar som danskurser men jag är som sagt glad sålänge mitt avtryck på nätet är så minimalt som möjligt, iaf till den dagen jag verkligen har och vill visa något.

@Christian Å: Det känns som en annan sak men så många låtsasvänner har jag inte här. Visst ett flertal läser och kommenterar det jag skriver men det handlar ofta om ämnet och inte om mig som person, om det inte är en sån här tråd förstås.

@lasselu: jag vägrar för stunden för jag ser ingen nytta med det. Det känns för mig som att de som frågar om jag har FB-konto försöker pracka på mig dess förträfflighet trots att jag inte har koll på det. Jag vill vara noga påläst.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-23 08:03
Ursprungligen av CUBEIS:

Tacka vet jag face to face in real. tex. franska kaffet här i Götet är helmysigt i goda vänners lag att sitta och lyssna, för se om min skolfranska lyckas snappa upp ett eller annat ord eller fras
Samtidigt som man mumsar på nått gott bakverk och slörpar nått exotiskt tee.

Det ena utesluter inte det andra, jag kan göra båda delarna.

Att säga "Jag vill inte använda FB för jag tycker det är bättre att träffas irl" är nästan lika dumt som att säga "Jag vill inte träffas irl utan bara via FB"

Att säga att man inte vill använda FB bara borde väl räcka, inte behöver man väl ha någon ursäkt för det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-23 17:11
Ursprungligen av MatsOlov:

Det ena utesluter inte det andra, jag kan göra båda delarna.

Att säga "Jag vill inte använda FB för jag tycker det är bättre att träffas irl" är nästan lika dumt som att säga "Jag vill inte träffas irl utan bara via FB"

Att säga att man inte vill använda FB bara borde väl räcka, inte behöver man väl ha någon ursäkt för det?

Där åkte jag dit Jag säger härmed att jag inte vill använda Facebook. Var nog det jag menade men tycker ändå att det är mycket trevligare att ses fysiskt.

Kalla mig gammeldags men det är mitt val.

Okey okey du har väl delvis rätt. Jag vill bara inte att det ska pipa och ha sig i datorn med facebook och msn, med åldern vill jag ha lite lugn och ro efter arbetstid, vill inte känna tvånget att höra av mig eller dylikt.

Sen trivs jag bra i eget majestät. Det är väl en social sak det hela.

Sen är det väl skillnad om man är i 20-35 års åldern och håller på att bygga ut sitt sociala kontaktnät då är väl facebook bra.

Tur att vi lever i ett fritt land och kan delvis välja vad man vill hålla på med på fritiden.

Men många betalda arbetstimmar läggs på privat facebook kontakt på betald arbetstid, i längden blir det dyrt för arbetsgivarna och försämrar svenska företags konkurrenskraft .
Inte alls bra. Skärpning folks.

Hur många facebookar här inne på betald arbetstid ?

Handen på hjärtat

Där fick ni nått att bita i

Men bättre att en bra vän än 20 halvdåliga.

Senast redigerat 2010-03-23 19:22
Ursprungligen av CUBEIS:

Sen är det väl skillnad om man är i 20-35 års åldern och håller på att bygga ut sitt sociala kontaktnät då är väl facebook bra.

Det är väl minst lika bra för att hålla lite kontakt med de där gamla vännerna som man varken har adress eller telefonnummer till längre?

Citat:

Hur många facebookar här inne på betald arbetstid ?

Handen på hjärtat

Aldrig någonsin. Faktiskt. Jag olika E-post på jobbet och hemma, och FaceBook tjatar i hemmaposten. Rätt sak på rätt plats. (Nästan - jag kollar ofta jobbposten hemifrån men aldrig hemmaposten från jobbet.)

Ursprungligen av CUBEIS:

Hur många facebookar här inne på betald arbetstid ?

Handen på hjärtat

Där fick ni nått att bita i

Hur många besöker 99mac här inne på betald arbetstid?

Handen på hjärtat

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-24 12:02
Ursprungligen av Adrian B:

Hur många besöker 99mac här inne på betald arbetstid?

Handen på hjärtat

Jag skulle aldrig
Meeeen vänta nu! Jag är visst på jobbet

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har hellre tio bra vänner som jag kan hålla kontakt med per telefon eller mail än 100 låtsasvänner på FB.

Eller flera tusen låtsasvänner här på 99mac?

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Eller flera tusen låtsasvänner här på 99mac?

Grundfunktionen är densamma, skillnaden är att 99mac inte tjatar på mig hela tiden; jag tittar hit när jag vill och har tid. FaceBook fyller brevlådan som standardläge.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-03-23 08:15

Jag har heller inget FB-konto men det är inte så att jag vägrar...jag ser bara ingen nytta i det för mig...

En sån här diskussion passar egentligen bättre på FB än här, så det innebär att ni som inte är på FB har 99mac som surrogat

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En sån här diskussion passar egentligen bättre på FB än här, så det innebär att ni som inte är på FB har 99mac som surrogat

Innan jag startade tråden gjorde jag en sökning såväl här som på Google över hela nätet och hittade då en ironisk tråd(eller vad det nu kallas) med samma ämne på just FB. Ämnet är inte nytt och det finns nog i mängder av varianter, såväl på allvar som på skämt eller mittemellan.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En sån här diskussion passar egentligen bättre på FB än här, så det innebär att ni som inte är på FB har 99mac som surrogat

Jag upplever att diskussioner på Facebook är flyktiga och tillfälliga. Efter några dagar är de borta och glömda. Här kan vi älta saker i flera år

Ursprungligen av Adrian B:

Jag upplever att diskussioner på Facebook är flyktiga och tillfälliga. Efter några dagar är de borta och glömda. Här kan vi älta saker i flera år

Lol! Priceless

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-06 16:59

Kan utläsa ett viss mått av ironi i den listan. Punkt 1 är dessutom ett alldeles utmärkt skäl till att avstå FB - varför hänga upp sig och irritera sig på människor som inte tycker om den man är?

Jag brukar dessutom som sagt söka på mitt namn på nätet ibland. Skulle jag någonsin stöta på en hattråd på FB om mig så har jag förhoppningsvis vett att hålla mig borta

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-06 23:46
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kan utläsa ett viss mått av ironi i den listan. Punkt 1 är dessutom ett alldeles utmärkt skäl till att avstå FB - varför hänga upp sig och irritera sig på människor som inte tycker om den man är?

Jag brukar dessutom som sagt söka på mitt namn på nätet ibland. Skulle jag någonsin stöta på en hattråd på FB om mig så har jag förhoppningsvis vett att hålla mig borta

Du kanske kunde utläsa ett visst mått av ironi i mitt inlägg. Det går att hitta länkar som visar på allt man kan tänka sig, se bara The Flat Earth Society (där jag fö själv är stolt medlem )

Personligen anser jag att det är smått fånigt att jaga upp sig över integritetsproblem på FB, det är väl inte direkt meningen att man ska dela med sig av någon sekretessbelagd information där precis. Dessutom kan du ju ställa in vem som ska se vad till skillnad från tex allt vi skriver här, det är ju sökbart direkt i google, för att inte tala om gmail, en del mail jag har där innehåller ju mycket privat och relativt känslig information...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-07 10:10

Jag vägrar Facebook, jag har varit medlem men har sedan raderat mitt konto, detta gjorde jag för det inte var en tjänst som passar mig.

Men jag inser att det har varit ett svårt beslut och många har tyckt det varit konstigt att jag inte är med på Facebook eftersom "alla" är med uppstår det ett slags grupptryck och detta grupptrycket kände jag också inne på Facebook. Men på nått sätt så är det väldigt befriande att vägra Facebook.

Använder Facebook mycket oftare nu då jag har min iPhone. Tidigare orkade jag nästan aldrig logga in, men nu är jag inne och kollar flera gånger om dagen via iPhone.

Just nu tyvärr fast i träsket.

behöver nog hjälp komma ur det.

För mig är Facebook ovärderligt för att hålla kontakten med vänner över hela världen samtidigt. Utan Facebook skulle jag aldrig kunna hålla igång vänskapen med så många i Australien.

Ursprungligen av Björnström:

För mig är Facebook ovärderligt för att hålla kontakten med vänner över hela världen samtidigt. Utan Facebook skulle jag aldrig kunna hålla igång vänskapen med så många i Australien.

Facebook är ju perfekt för detta, att jaga 40 pers via telefon eller mail för att hålla alla up-to-date är ju rätt hopplöst.

Det som stör mig är att man nästan förväntas ha ett konto. Har släkt och vänner som tycker att "det är så svårt att hålla koll på vad du gör" för att jag inte har nåt Facebook-konto. "Jag fick ju fråga din sambo vad du önskade dig i födelsedagspresent" För helvete, jag är inte död! Lyft luren och ring, eller kom hit och hälsa på och drick en kaffe och prata en stund!

Det dåliga med FB är att man ersätter vänkontakter med ytterst ytliga kontakter.

Istället för att ha en djup relation så blir det bara korta snuttar.

Bra om man behöver "hålla kontakten", men inte fan upprätthåller man eller fördjupar en vänskap genom FB.

Ursprungligen av Goflorp:

Det dåliga med FB är att man ersätter vänkontakter med ytterst ytliga kontakter.

Istället för att ha en djup relation så blir det bara korta snuttar.

Bra om man behöver "hålla kontakten", men inte fan upprätthåller man eller fördjupar en vänskap genom FB.

Fast jag ser det inte alls så. Jag upplever att kontakterna via Facebook bara berikat mitt liv och lett till fler fysiska, riktiga möten med människor.

Det har också lett till att en del personer som jag annars bara växlar några ord med när jag springer på dem nu kan stanna och ha mycket mera att snacka om ("Jag såg att du ska bygga hus snart, vad kul, och roligt att det går så snabbt för er dotter att lära sig gå!").

Jo, man får uppslag till samtalsämnen att ta upp när man väl ses, så det är ju inte enbart av ondo.

Som alltid är det inte svart eller vitt , - det finns ju gråskala

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-05-08 01:00

Facebook? Nänä, det räcker gott med forum. Facebook är någon bisarr form av exhibitionism. Varför skulle man vilja delge folk vad man håller på med? Och dessutom förvänta sig att någon kommenterar det för alla att se? Nä, vad jag gör håller jag helst för mig själv, eller möjligen folk jag verkligen pratar med hellre än 500 pers man utbyter statusrad med.

Ursprungligen av bollman:

Facebook? Nänä, det räcker gott med forum. Facebook är någon bisarr form av exhibitionism. Varför skulle man vilja delge folk vad man håller på med? Och dessutom förvänta sig att någon kommenterar det för alla att se?

Fast FB är ändå mindre exhibitionistiskt än att använda en vanlig blogg eller twitter eller liknande. Istället för att publicera sig för miljarder människor gör man det för en handfull vänner som faktiskt bryr sig. Och som jag på riktigt är intresserad av att ta pulsen på vad som händer för.

Jag är inte ute efter att till varje pris hylla Facebook, även om det kan se ut så på mina senaste inlägg här. Men man måste ju inte använda det som fan läser bibeln.

Man måste inte ha 500 vänner, man måste inte gå med i fåniga grupper och man måste inte spamma folk med varje steg man tar. Utan man kan använda det precis så det passar en.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-10 00:16
Ursprungligen av Adrian B:

Fast FB är ändå mindre exhibitionistiskt än att använda en vanlig blogg eller twitter eller liknande. Istället för att publicera sig för miljarder människor gör man det för en handfull vänner som faktiskt bryr sig. Och som jag på riktigt är intresserad av att ta pulsen på vad som händer för.

Något som vore sjukt användbart vore om man kunde dela in sina vänner i grupper, tex en för jobbet, en för släkt osv. På så vis kunde man ju rikta informationen lite bättre. Jag är inte intresserad av vad mina vänners småbarn har ätit till frukost eller om deras kroppsfunktioner fungerar som de ska men deras föräldrar är det säkerligen. På samma vis kanske jag inte vill att mina kolleger ska se att jag är och fiskar när jag "jobbar hemifrån"

Ursprungligen av rhesus:

Något som vore sjukt användbart vore om man kunde dela in sina vänner i grupper, tex en för jobbet, en för släkt osv.

Det kan du, och har kunnat länge. Jag har grupper för familj, gamla klasskompisar, träningsgänget, jobbarkompisar, andra jobbkontakter etc.

Jag får en uppdelning i chatten:
Skitch.com > snowracer > Facebook

Och kan bestämma när jag postar en statusrad, en länk, en bild etc… vilka som ska se den:
Skitch.com > snowracer > Facebook

Det går även att filtrera bort personer från till flöde. Tidigare fanns det snabbfunktion för att få fram de personer som fanns i en viss grupp, men den verkar ha försvunnit.

/c

Bevaka tråden