Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du haft problem med Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 17:51
Ursprungligen av maddo:

Jag uppdaterade SL och tyckte till en början att allt var bra men nu efter en vecka börjar det strula mer och mer. Det som stör mig mest e att om jag avslutar itunes, spotify eller skype så vill de inte öppna sig igen. jag måste starta om datorn och först då får jag igång de. är det någon mer som har dessa problemen? Ja tyckte SL var så nice i början men nu börjar jag tröttna.

Vad står det i Systemmeddelanden när du försöker öppna programmet? Systemmeddelanden ligger i Program/Verktygsprogram

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-30 15:38
Ursprungligen av acke:

Vad står det i Systemmeddelanden när du försöker öppna programmet? Systemmeddelanden ligger i Program/Verktygsprogram

Jag får detta meddelande i systemmeddelanden när jag försöker öppna iTunes och Spotify.

2009-09-30 15.15.29 com.apple.launchd.peruser.501[80] (0x100100db0.mach_init.VersionCueCS3monitor[1790]) The following job tried to hijack the service "ah_serv_trigger.v1:1791" from this job: [0x0-0x2f958929].com.spotify.client

Är det någon som vet vad som gäller och hur man ska gå till väga.

Huawei E200, Tre, i menyraden?

Hoppas jag inte blir överkörd för det redan är nämnt någon annan stans, men:

Fungerar Huawei E220 med Tre och att koppla upp sig i övre menyraden, som jag nu gör på Leopard? Jag läste på Tres hemsida att de skröt om att deras magnifika "3Connect" var uppdaterat för att möta Snow Leopard, men jag tycker inte särskilt mycket om att ha ett program att behöva koppla mig med.

Så, fungerar vanlig meny-nätverks-Huawei-E220-Tre-uppkoppling fortfarande?

Läst den här artikeln, men vet inte om det ger samma resultat med Tre:
http://www.padawan.se/nyheter/koppla-upp-telias-huawei-3g-modem-i-snow-leopard

Ursprungligen av martin_stenmark:

Hoppas jag inte blir överkörd för det redan är nämnt någon annan stans, men:

Fungerar Huawei E220 med Tre...

Det finns en tråd om mobilt bredband och Snow Leopard:
http://www.99.se/internet-bredband/269895-problem-med-mobilt-bredband-i-snow-leopard.html

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-29 21:49

Det enda problemet jag haft hittills i snöleoparden är att Spotlightfungerar väldigt random; Om jag söker efter tex. Boot Camp Assistent genom att skriva in "Boot" fär jag upp det jag söker i sedvanlig ordning. Gör jag sedan om samma sökning får jag bara upp ett fåtal resultat - varav Boot Camp Assistent inte är ett. Föutom detta har uppdateringen rullat på klockrent och löst en hel del badbollande som min unibook pro hade i Leopard.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-29 23:24

Hehe, även jag har drabbats av denna bug (har inte tänkt på det förräns jag läste ditt inlägg dock). Som du säger så uppför sig Spotlight ganska random då och då.
Gissar på att det är något som kommer fixas i sinom tid.

Ursprungligen av tomcat:

Det enda problemet jag haft hittills i snöleoparden är att Spotlightfungerar väldigt random; Om jag söker efter tex. Boot Camp Assistent genom att skriva in "Boot" fär jag upp det jag söker i sedvanlig ordning. Gör jag sedan om samma sökning får jag bara upp ett fåtal resultat - varav Boot Camp Assistent inte är ett. Föutom detta har uppdateringen rullat på klockrent och löst en hel del badbollande som min unibook pro hade i Leopard.

Ursprungligen av Drakfot:

Hehe, även jag har drabbats av denna bug (har inte tänkt på det förräns jag läste ditt inlägg dock). Som du säger så uppför sig Spotlight ganska random då och då.
Gissar på att det är något som kommer fixas i sinom tid.

Har ni provat att bygga om era Spotlight-index?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-05 11:15

Japp, har även noterat samma beteende efter en ren installation.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Har ni provat att bygga om era Spotlight-index?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-07 08:48

tillägg: Jag har i stort sett gett upp att söka bland mina kontakter via Spotlight nu eftersom den väldigt sällan ger några träffar (får upp andra resultat som knappt är i närheten i många fall, men ofta är det aldrig ens en kontakt med i resultatet. Även om jag låter den stå och söka i några sekunder så dyker det inte upp någon kontakt.).
Detta när jag vet att kontakterna finns, hittar dem direkt om jag öppnar adressboken och söker.

Exempel:
Sökte idag på "blå stjärnan" eftersom jag måste ringa dem, Spotlight gav ingen träff. Gjorde jag samma i Adressboken blev det träff så fort jag skrivit "blå" (allt utan citationstecken givetvis). Efter något försök så visade Spotlight rätt, sökte på en annan kontakt, inget resultat, provade då att söka på "blå stjärnan" igen, inget resultat.
Känns väldigt mycket som att Spotlight är hit 'n miss just nu. Förhoppningsvis gör 10.6.2 något åt detta.

Värt att notera att jag aldrig upplevde detta beteende under Leopard.

Ursprungligen av Drakfot:

Japp, har även noterat samma beteende efter en ren installation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 00:21
Ursprungligen av Drakfot:

tillägg: Jag har i stort sett gett upp att söka bland mina kontakter via Spotlight nu eftersom den väldigt sällan ger några träffar (får upp andra resultat som knappt är i närheten i många fall, men ofta är det aldrig ens en kontakt med i resultatet. Även om jag låter den stå och söka i några sekunder så dyker det inte upp någon kontakt.).
Detta när jag vet att kontakterna finns, hittar dem direkt om jag öppnar adressboken och söker.

Exempel:
Sökte idag på "blå stjärnan" eftersom jag måste ringa dem, Spotlight gav ingen träff. Gjorde jag samma i Adressboken blev det träff så fort jag skrivit "blå" (allt utan citationstecken givetvis). Efter något försök så visade Spotlight rätt, sökte på en annan kontakt, inget resultat, provade då att söka på "blå stjärnan" igen, inget resultat.
Känns väldigt mycket som att Spotlight är hit 'n miss just nu. Förhoppningsvis gör 10.6.2 något åt detta.

Värt att notera att jag aldrig upplevde detta beteende under Leopard.

Längst ner under söklistan i Spotlight hittar du Spotlightinställningar. Där kan du kolla att den söker igenom där du vill att den ska söka. Kolla att adressbok är iklickad

  • Medlem
  • 2009-10-03 00:24

Att man aldrig ska lära sig. Leopard fungerade hur bra som helst (efter några patchar) på min MBP, 2,2 Ghz, 4GB Ram.

Till en början tyckte jag att SL var mycket rappare, och det intrycket består. Men; Safari beter sig allt konstigare. Mycket badboll. mycket fläkt. Sedan jag installerade senaste flash kan jag räkna med att flash krashar minst 1 gång per dag, ibland tar det Safari med sig.

Tycker även att jag stöter på en del plötsliga och oförklariga badbollar här och där - vilka visserligen sällan varar särskilt länge.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-03 00:36

SL fungerar nå't så infernaliskt väl på min MBP 2.2. Jag bytte direkt från Tigern-->SL och funktionellt och utseendemässigt är resultatett en fullträff. Min dator har aldrig mått så bra och sett så bra ut.

Det enda är att animeringarna i dock är lite ryckiga. Har samma fenomen på iMac'en så jag förväntar mig att det kommer fixas eftersom det inte är kopplat till en specifik dator.

Jag har väldigt problem med Mail i 10.6. RSS hämtas bara från ett fåtal av de flöden av de som jag har inlagda, och en del mail hämtas inte.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-04 21:08

Kan man göra så att den inte hämtar skräppost och göra så att de här går bort? (titta bild)

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-10-06 08:16
Ursprungligen av fedi-93:

Kan man göra så att den inte hämtar skräppost och göra så att de här går bort? (titta bild)

Högerklicka på RSS-strömmen (Gmail) och välj "radera ström" så försvinner de.

Under Mail - Inställningar - Skräppost hittar du en del möjligheter.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-10-06 08:19

PDF-filer

Jag har tröttnat på att läsa PDF-filerna i Safari. Tycker faktiskt att Adobe Reader är bättre. Men jag har inte lyckats stänga av Safari från att visa PDF-er som hämtas från webben. Går det?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-06 09:59

Efter uppdateringen till 10.6.1 så har de flesta av de problem jag har upplevt försvunnit och nu när SIMBL uppdaterats till 64-bitars version så kommer alltfler plugins för Safari även för Snow Leopard vilket också är välkommet. Vi har nu små, för att säga inga problem med våra Snow Leopard-installationer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-05 09:44

Jag har fått ett problem sedan jag instalerade SL som jag inte upptäckte till att börja med. Jag har oftast månadsöversikt i min iCal eftersom jag oftast inte har flera grejjer samma dag, men så gick jag in i en dag-vy och upptäckte att det finns inga klockslag i vänstermarginalen. Det står bara "lör" på varje rad där ett klockslag borde stå. Samma sak i vecko-vyn. Om jag dubbelklickar på en uppgift jag har lagt in för att få se sådant som jag noterat kommer inte heller några klockslag upp utan bara datum. Min fru som också har SL har inte dessa problem. Finns det någon plist.-fil eller liknade som ska slängas?

  • Medlem
  • 2009-10-06 13:50

Aaarrggg... håller på att få tokfnatt på Safari. Har OSX 10.6 och Safari 4.03.
Badbollen dyker upp flera gånger i timmen. Safari fryser i fem till 15 sek och sen är allt normalt igen.

VAD FAN!!!!! Så här ska det INTE vara!!!! Blir tokig.

Orkar inte installera om allt från grunden...

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Har OSX 10.6

Har du inte uppdaterat till 10.6.1? Prova det först.

  • Medlem
  • 2009-10-06 14:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du inte uppdaterat till 10.6.1? Prova det först.

Sorry, my bad, jo har uppdaterat till 10.6.1

Mitt problem består. Provade Capemans tips om att stänga av Top Sites, hjälpte tyvärr inte... Snart åker Safari ut och jag återgår till Firefox. Har använt Firefox ganska lite sista veckorna men vill minnas att det hände även där...

/hpe

Senast redigerat 2009-10-06 17:08
Ursprungligen av hpe:

Aaarrggg... håller på att få tokfnatt på Safari. Har OSX 10.6 och Safari 4.03.
Badbollen dyker upp flera gånger i timmen. Safari fryser i fem till 15 sek och sen är allt normalt igen.

VAD FAN!!!!! Så här ska det INTE vara!!!! Blir tokig.

Orkar inte installera om allt från grunden...

/hpe

För mig hjälpte det att rensa cachen och avaktivera Top Sites vid nya flikar/fönster.

Drakfot: Det händer mig med. Jag söker på en kontakt men får bara upp adressboken, inte kontakten. Dessutom, om man söker direkt i adressboken, så får man upp alla som har något som helst med sökningen att göra. Det kan inte vara att nån bodde på Blågårdgränd eller så?

Tex. jag söker på kristoffer, hinner till kri, får upp alla som har kri någonstans. Den söker numer också bland adresser, emails och annan info man har i korten. Sjukt irriterande. Det är samma sökning som i spotlight vilket det tydligen inte var i Leopard. Värdelöst i stort sett då man inte ofta söker i adressboken efter vilken adress som helst med kri i sig, utan efter en viss person?

Jag installerade SL i förrgår och fick badboll i Finder med detsamma. Efter tvångsomstart loggade jag in på mitt andra användarkonto och där funkade allt fint. Förmodligen är det några drivrutiner från en fjärran forntid som inte fungerar med SL.
Det känns rätt tungt att behöva installera om allt från grunden. Nu har jag återställt systemet till 10.5.8 igen för att kunna jobba överhuvudtaget.

Nya flikar i Safari öppnas som inaktiva, bakom fönstret jag är i så att säga. Uppkom inte direkt efter installation men här om dan och det stör mig. Någon som vet varför?

Ursprungligen av wildcard:

Nya flikar i Safari öppnas som inaktiva, bakom fönstret jag är i så att säga. Uppkom inte direkt efter installation men här om dan och det stör mig. Någon som vet varför?

Och du är säker på du inte har råkat stänga av "Make new tab active" i Safaris inställningar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du är säker på du inte har råkat stänga av "Make new tab active" i Safaris inställningar?

Kanske är så enkelt, tack

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 19:29

Uppdaterade min MBP13" till SL och allt verkade frid och fröjd. Lät sedan uppdateringen till 10.6.1 installera sig och sedan gick jag och sov.
I morse vägrar MBP´n ansluta till nätverket hemma trots att det finns i listan över funna trâdlösa nätverk.
Jag startade uppdateringen till SL i morse igen och gick till jobbet, vad ska jag göra när jag kommer hem i em om den fortfarande inte hittar nätverket? Förutom att ta en öl och logga in pâ min ThinkPad som fortfarande funkar i nätverket
Har testat och nu kan jag ansluta till grannens WLAN men inte mitt egna, men Thinkpaden funkar på mitt egna, har kollat så MACadressen stämmer i modemet och allt annat.
Har tagit bort Airport och lagt till igen osv osv, inget hjälper, enl info är det bara 10.6.0 nu burken.
Blir galen om jag inte kan använda burken på nätet.
Tyvärr är jag ingen superanvändare av Mac så problemet kanske inte är så stort.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-10-09 23:12

Min batteritid blev markant sämre, från att ha legat på 5-6 timmar med fulladdat batteri till att ligga på 3! Efter att jag laddade ur batteriet helt en gång och laddat det igen så har jag kommit upp i 4,5h - men jag vill ha tillbaka mina 5-6...

Skrivaren slutade fungera. I Leopard kopplade den lätt in sig själv med något som hette Bonjour och voila så funkade allt med ett musklick. I och med SL försvann det, och skrivaren också, den gick inte att leta upp. Slutade med att jag fick skriva in skrivarens IP och då började de prata med varandra igen.

Safari badbollar sig, ganska ofta. Jag tycker inte om det. Ibland när jag har många flikar uppe så ser Top Sites söndertrasat ut och tar lång tid att öppna efter att jag cmd+t:at. Det är ganska irriterande.

Och det är fruktansvärt störande att play-knappen/f8 atartar iTunes. Jag vill inte att det skall starta iTunes om iTunes är stängt och jag har Spotify öppet. Vet någon om det finns någon fix för det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-10 16:01

Quick Time kan inte spela upp mina gamla .avi-filer längre.

Bevaka tråden