Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du haft problem med Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jesper Ohlsson;

Jag har Firefox 2.0.0.14.

Borde jag han någon annan version?:confused:

Ursprungligen av the wall:

Jag har Firefox 2.0.0.14.
Borde jag ha någon annan version?

Ja, det borde du. 2.0.0.14 är väl närmast att betrakta som "stenålder".
Den senaste heter 3.5.2.

Firefox web browser | Faster, more secure, & customizable

Finder paj etc

Går inte att stega i finder och leta filer. Kraschar hela tiden. Sjukt irriterande.
Kör MBA första generationen.
Dessutom kraschar Mail, Safari etc med jämna mellanrum. Man tror ju snart att man kör Windows...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 10:52

Känner inte igen MobileMe Namn/Lösenord

Hej, jag installerade just Snow Leopard. Det har blivit något knas med inloggningen på MobileMe kontot efter det. När jag ska synkronisera datorn så säger den att jag angivit felaktigt namn eller lösenord till mitt MobileMe-konto. När jag loggar in manuellt så funkar lösenorden.

Jag får följande meddelande: "Det uppstod ett problem när du skulle spara till nyckelringen. Försök igen eller kontrollera nyckelringen från programmet Nyckelhanterare". Det kommer flera gånger efter varandra.

Jag har reparerat Nyckelhanteraren.

Hjälp någon?

Jag har ett märkligt och fruktansvärt störande problem. Jag ska försöka att beskriva det så bra som möjligt.

Jag kör med olika Spaces för olika program. Ett för Firefox, ett för Mail o.s.v.... Adium och iTunes är inställda på att vara i alla Spaces.

Nu till problemet: när jag tabbar från ett program i en Space till ett program i en annan, så hamnar inte fokus i det valda programmet, utan i antingen Adium eller iTunes. Ibland.

Någon annan som har varit med om det här? Uppgraderade idag (ren installation), och det här är det enda problem som jag har stött på än så länge. Kan även tilläggas att problemet inte fanns i Leopard.

enda "problemet" jag har stött på än så länge är att jag inte får safari att öppna .PDFer längre. Allt som händer är att ett nytt fönster öppnas men det kommer inget innehåll, trots uppdatering av Adobe Reader.

Skärmsläckaren väljer fel mapp.
Jag har en mapp med bilder som heter skärmsläckare som i flera år fungerat utmärkt. Hur jag än gör nu så använder skärmsläckaren en annan mapp, alltid samma men fel.

Inget allvarligt men lite retligt

Ursprungligen av k-e.svensson:

enda "problemet" jag har stött på än så länge är att jag inte får safari att öppna .PDFer längre. Allt som händer är att ett nytt fönster öppnas men det kommer inget innehåll, trots uppdatering av Adobe Reader.

Men gör du spara som så blir det en pdf, kan det vara de styrandes mening?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Men gör du spara som så blir det en pdf, kan det vara de styrandes mening?

Vem vet vad dom Styrande menar men det är ingen vidare smidig lösning att behöva "spara som" varje gång man vill öppna en länk till en .PDF. Det måste finnas bättre lösningar på detta problem annars för det styrande tänka om!

Ursprungligen av k-e.svensson:

Vem vet vad dom Styrande menar men det är ingen vidare smidig lösning att behöva "spara som" varje gång man vill öppna en länk till en .PDF. Det måste finnas bättre lösningar på detta problem annars för det styrande tänka om!

Nu funkar det på ett nytt sätt med pdf i Safari. Först får jag upp en grå ruta med en nedladdningstermometer längst ner, när sedan dokumentet är nerladdat finns en valmöjlighet som bara syns när muspekaren är över området (se bifogade bilder).

Ursprungligen av ztaafen:

Jag har ett märkligt och fruktansvärt störande problem. Jag ska försöka att beskriva det så bra som möjligt.

Jag kör med olika Spaces för olika program. Ett för Firefox, ett för Mail o.s.v.... Adium och iTunes är inställda på att vara i alla Spaces.

Nu till problemet: när jag tabbar från ett program i en Space till ett program i en annan, så hamnar inte fokus i det valda programmet, utan i antingen Adium eller iTunes. Ibland.

Någon annan som har varit med om det här? Uppgraderade idag (ren installation), och det här är det enda problem som jag har stött på än så länge. Kan även tilläggas att problemet inte fanns i Leopard.

Jag har ett liknande iaf.
Jag har Firefox på skrivbord 2 och IM/musik på 1an.
När jag växlar från Adium till firefox genom ^ + -> så försvinner programmet.
Det är igång och kör och är precis som vanligt, men programmet visas inte.
Då måste jag stänga av och sätta på spaces igen för att programmet ska visas.

Detta händer ungefär var tredje gång och börjar bli rejält irriterande. Fast jag kan hålla mig i 14 dagar till.
Förhoppningsvis så kommer min nya burk (som kommer imorrn/tisdag WOOHO!) inte ha de problemen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 12:21

Mitt enda problem är att Exposé som ska finnas i dockan inte finns där. Inget direkt problem.

Ursprungligen av bossep:

Mitt enda problem är att Exposé som ska finnas i dockan inte finns där. Inget direkt problem.

Menar du "Dock Exposé"? Man klickar och håller på programmets ikon i dockan. Då får man upp programmets alla fönster i "Expose-läge". Funkar inte detta hos dig?

Eller menar du något helt annat?

  • Medlem
  • 2009-09-06 20:59

Min Samsung ML-1630 vägrade skriva ut via airport-express. Jag tog bort skrivaren, lade till den igen - utan resultat. Upprepade exakt samma procedur ytterligare en gång, vilket av någon märklig anledning löste problemet.

Annars har allt rullat på.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-09-06 22:00

Min dator (MacBook Pro 13", som jag köpte nu i veckan) låser sig helt i 15-20 sekunder lite då och då. Jag vet inte om det beror på uppdateringen till Snow Leopard eller inte eftersom att jag installerade det ganska omgående när jag fick datorn. Vad det än beror på så är det extremt irriterande.

Curson i skärmdelning i Skype har försvunnit igen. Attans! Uppenbarligen 10.6 som spökar.

Firefox kraschar

Har problem med vissa sidor som kraschar; exempelvis har jag nu provat flera gånger att gå in på Yamahas hemsida för att titta på deras ljudprojektorer. Varje gång har webbläsaren stängt ner - konstigt va?
Har också upptäckt en annan liten underlighet. Om jag klickar på Finder hittar jag bara mapparna i min Windows-konfiguration. Jag är ingen hejare på datorer men så ska det väl ändå inte se ut?
Lite undrande men i stort inga jätteproblem

Ursprungligen av the wall:

Har problem med vissa sidor som kraschar; exempelvis har jag nu provat flera gånger att gå in på Yamahas hemsida för att titta på deras ljudprojektorer. Varje gång har webbläsaren stängt ner - konstigt va?

Funkar här. Vilken version av Firefox har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 20:57
Ursprungligen av the wall:

Har också upptäckt en annan liten underlighet. Om jag klickar på Finder hittar jag bara mapparna i min Windows-konfiguration. Jag är ingen hejare på datorer men så ska det väl ändå inte se ut?

1. Öppna upp ett Finder-fönster.
2. Dra upp hårddisken till vänsterkolumnen.

Snow Leopard är helt underbart!

fläääääääääääääkt problem. blåser 2600rpm om jag har tur, och 4000 om jag har otur. Irriterande.

Gjorde en tråd om det här:
http://www.99.se/mac-os-x/270130-snow-leopard-macbook-pro-late-2007-flaekt-problem.html#post1827291

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-08 18:18

Ni som varit med förr...

Är det mer problem med SL:s 10.x.0-release än med Leopard eller Tiger? Är det så här det brukar se ut att nära hälften har lite småproblem?

Ursprungligen av planB:

Ni som varit med förr...

Är det mer problem med SL:s 10.x.0-release än med Leopard eller Tiger? Är det så här det brukar se ut att nära hälften har lite småproblem?

Det är väldigt få problem skulle jag säga.
Det verkar mest vara 3:e parts tillverkare som inte riktigt har hunnit med.

Ursprungligen av planB:

Är det så här det brukar se ut att nära hälften har lite småproblem?

Det beror ju vad man ser som "problem".Svårt med gradskillnaderna i en sån här omröstning - vad är "allvarligt"?

Jag håller med Capeman och EricBradley här. Jag tycker inte det har varit så mycket problem. Visst, en del tredjepartsleverantörer är lite sena, men det får man nog räkna med vid varje uppgradering.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-09-08 21:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror ju vad man ser som "problem".Svårt med gradskillnaderna i en sån här omröstning - vad är "allvarligt"?

Jag tänkte mig att om många har "Allvarliga problem" så bör man kanske vänta med att uppgradera, och mindre problem är såna som man bör veta existerar, men man behöver inte vara rädd för att uppgradera liksom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 22:08
Ursprungligen av EricBradley:

Det är väldigt få problem skulle jag säga.
Det verkar mest vara 3:e parts tillverkare som inte riktigt har hunnit med.

Kan bara hålla med, ovanligt få saker som bråkar denna gång. Lyckades t o m skrämma igång Freehand 10

Jag hade mycket mer problem med Leopard än jag haft med Snow Leopard. Hade en massa strul med Mail, bl a. I SL har jag inga problem alls. Generellt sett har jag haft väldigt lite problem. Varken Panther eller Tiger innebar några större bekymmer. Att tredjepartsmjukvara eller -hårdvara inte fungerar korrekt är ju inte direkt OS Xs fel, drivrutiner måste ju uppdateras m m.

Bento 2 funkar inte för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 21:02

Tycker det varit mycket lite strul med Mac OS X 10.6. Lite 3G-modem och skrivare skulle jag sammanfatta det till.

Sedan får man ju se vad som är en bugg från Apple och ett resultat av att användaren har installerat någon haxie, någon kext, skrivit in något man inte vet vad det gör i Terminalen. Tyvärr är det ofta de som pillar runt med systemet de som skriker högst när något inte fungerar och dessutom installerar först.

Jesper Ohlsson - Tack! Funkar bra nu.
Acke; fattar inte riktigt det där med Finder men det är inget stort problem för mig, tror jag....

Världens bästa forum, här får man ALLTID hjälp!
God Natt Alla

Bevaka tråden