Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du haft problem med Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .

firefox

Jag har råkat ur för ett märkligt fel (tycker i alla fall jag), sedan jag uppgraderade till 10,6 kan jag inte gå in på Teknikmagasinets hemsida med Firefox, det blir totalkrasch.
Funkar felfritt med Safari, någon som har en ide' ?
Ett litet I-landsproblem kanske
Johnny

Edit:
Detta inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Passar bättre här.
/Mod

Senast redigerat 2009-09-11 09:03
Ursprungligen av johnny61:

...kan jag inte gå in på Teknikmagasinets hemsida med Firefox, det blir totalkrasch...

Vilken version av Firefox har du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av Firefox har du?

Jag har firefox 3.0.8

Ursprungligen av johnny61:

Jag har firefox 3.0.8

Den är ju inte lika gammal som i exemplet tidigare i tråden... men ändå ganska gammal...

3.0.8, 3.0.9, 3.0.10, 3.0.11, 3.0.12, 3.0.13, 3.5, 3.5.1, 3.5.2, 3.5.3

Uppdatera till 3.5.3, så går det säkert mycket bättre.

Och kryssa i att Firefox ska leta efter uppdateringar, så missar du inte uppdateringarna framöver.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den är ju inte lika gammal som i exemplet tidigare i tråden... men ändå ganska gammal...

3.0.8, 3.0.9, 3.0.10, 3.0.11, 3.0.12, 3.0.13, 3.5, 3.5.1, 3.5.2, 3.5.3

Uppdatera till 3.5.3, så går det säkert mycket bättre.

Och kryssa i att Firefox ska leta efter uppdateringar, så missar du inte uppdateringarna framöver.

Jag brukar ha koll på uppdateringar men här hade jag missat. Uppdaterat och klart och nu funkar det, tusen tack för snabb hjälp.
Johnny

Kan inte uppdatera till 10.6.1

Kan inte uppdatera itunes till 9.0 eller OsX 10.6 till 10.6.1. Jag kommer så långt att jag får godkänna avtalen men sen är jag tillbaka på ruta ett (alltså alternativet installera och starta om). Har provat att ta bort softwareupdate.plist men det blir ingen skillnad.

Upptäckte precis att jag inte kan göra några ändringar i säkerthetsinställingar(går inte att få hänglåset upplåst).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 17:37

Kan inte koppla in datorn till TV:n längre. Har en Sony w4500. :/

Ursprungligen av Niks:

Kan inte koppla in datorn till TV:n längre. Har en Sony w4500.

På vilket sätt fungerar det inte längre? Du får nog beskriva problemet lite mer i detalj, om någon ska kunna ge tips och råd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 23:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På vilket sätt fungerar det inte längre? Du får nog beskriva problemet lite mer i detalj, om någon ska kunna ge tips och råd.

Har kopplat med en adapter från datorn, dvi adaptern och sen därifrån via dvi till hdmi sladd. Det fungerade tidigare.

Nu hittar inte datorn tv:n längre. Har testat att sök efter bildskärm men den hittar inget. När sladden sitter så som det fungerade med leopard så visar tv:n alltså helt svart nu :/

Känns lite trist när man var filmsugen, om nån har tips/råd så mottages dessa tacksamt!

Tänkte testa trixa lite mer imorgon och försöka få igång det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-13 19:48
Ursprungligen av Niks:

Har kopplat med en adapter från datorn, dvi adaptern och sen därifrån via dvi till hdmi sladd. Det fungerade tidigare.

Nu hittar inte datorn tv:n längre. Har testat att sök efter bildskärm men den hittar inget. När sladden sitter så som det fungerade med leopard så visar tv:n alltså helt svart nu :/

Känns lite trist när man var filmsugen, om nån har tips/råd så mottages dessa tacksamt!

Tänkte testa trixa lite mer imorgon och försöka få igång det.

Jag har en tillfällig lösning ifall någon annan råkar ut för samma bugg. Starta om datorn när du har den inkopplad i tv:n så fungerar det.

Får göra så tills vidare, eller fram till det kommer en uppdatering som löser problemet.

Edit. Problemet är permanent löst efter en omstart. Dvs. nu krävs inte längre omstart för att koppla datorn till tv:n.

Senast redigerat 2009-09-15 16:12

Det är mycket mörkare bild i Plex med Snow Leopard än vad det var i vanliga Leopard. Jag fick dra på rejält med ljusstyrka och kontrast på projektorn förra helgen, och det var ändå lite svårt att se. Det är riktigt störande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 11:06

Vissa musik-CD:s försvinner från skrivbordet och iTunes efter en stunds inaktivitet. Det går däremot att mata ut dem med ejectknappen.

Mer än hälften har hittills haft problem med Snöleoparden. Det är inte bra.

Jag kunde inte ens rösta på den här utan att byta till Firefox! Mycket märkligt, måste jag säga.
Säg nu bara inte att ni har inte haft några svårigheter att rösta med Safari! För vad sjutton hjälper det mig.
Kom gärna med en lösning, om ni nu är så otroligt skickliga!

En annan sajt där röstningen inte funkar heller är stevehoffman.tv/forums/
Märkligt nog funkar det i vissa poll, men långt ifrån alla.

Före 10.6 funkade det bra på vilken sajt som helst.
Nu har jag uppgraderat till 10.6.1. utan att märka några väsentliga skillnader.

Safari är den senaste som går att hitta, likaså Firefox. Och alla vanliga inställningar är enligt mig så som dem ska.

Måste vara historiens snabbaste uppgradering av operativsystem genom tiderna!

BTW. stevehoffman.tv/forums/ har bättre fungerande sajtmotor, då man kan ändra i sina inlägg betydligt längre utan att det syns en kommentar som den här:
Senast ändrad av pick-me-up, idag klockan 16:45.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-14 08:22

Jag har märkt att Spaces inte fungerat för mig sedan jag installerade om (gjorde en clean install för att städa upp lite). Det som inte fungerar är att jag brukar antingen aktivera Spaces med scrollhjulet på musen (middle button) alt buttn 4 på min Kensington Expert Mouse. Dock händer ingenting när jag trycker på knappen (gäller båda mössen, ena är en Logitech Trackman Wheel som jag har med mig, den andra är som sagt en Kensington Expert Mouse däremot har jag inte installerat varken Mouseworks eller Logitechs programvara). Givetvis ändrar jag inställningarna i Spaces för att fungera med respektive mus, men oavsett om jag ändrar till ett annat alternativ i nedrullningsmenyn för mus och sedan tillbaka så fungerar det inte. Trycka F8 fungerar dock som vanligt.

Tillägg: CTRL + <- & -> alt CTRL + 1 & 2 kombinationerna fungerar felfritt med.

Är det någon annan som upplever samma problematik? Kunde inte hitta något om det i denna tråden.

Senast redigerat 2009-09-14 08:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 08:42

Ett irritationsmoment i Mail är att nr man högerklickar på ett namn för att kopiera en e-postadress så får man inte bara adressen utan även namnet. Så här
Kalle Anka <[email protected]> istället för k.anka@ankeborg.com som det var tidigare.
Mycket irriterande och opraktiskt. Troligen ingen bugg utan antagligen en "feature", men jag kan inte för mitt liv förstå varför Apple ändrat på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 02:00

Själv föredrar jag "Kalle Anka <[email protected]>". men vilket du väljer bör du kunna ställa in i Mail, det har gått förut, så varför inte nu. Det är antagligen default med "Kalle Anka <[email protected]>".

Ursprungligen av rasta:

Ett irritationsmoment i Mail är att nr man högerklickar på ett namn för att kopiera en e-postadress så får man inte bara adressen utan även namnet. Så här
Kalle Anka <[email protected]> istället för k.anka@ankeborg.com som det var tidigare.
Mycket irriterande och opraktiskt. Troligen ingen bugg utan antagligen en "feature", men jag kan inte för mitt liv förstå varför Apple ändrat på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 07:30
Ursprungligen av formica:

Själv föredrar jag "Kalle Anka <[email protected]>". men vilket du väljer bör du kunna ställa in i Mail, det har gått förut, så varför inte nu. Det är antagligen default med "Kalle Anka <[email protected]>".

Hmm, smaken är förstås olika. Om jag vill kopiera en e-postadress vill jag ogärna ha med namn och vinkelhakar utan att uttryckligen ha bett om detta. T ex för att snabbt plocka fram en e-postadress via mail och klistra in i webbläsaren. Hursomhelst hittar jag ingen inställning för detta någonstans i Mail - var ställde man in detta i mail någonstans förut menar du?

Jag tror jag skrev tidigare i tråden att synkningen av kontakter iCal eller anteckningar mellan min iPhone 3Gs MobileMe och min MBP inte längre funkade efter SL.

Nu efter sista uppdateringen så funkar det fint igen med synkningen av kontakter och iCal, men fortfarande funkar inte synkning av anteckningar.

Fler som har samma/liknande problem? Finns någon lösning?

Dr Tinnitus

En otroligt frustrerande och enerverande sak med Snow Leopard, är att det inte längre verkar gå att ordna objekt automatiskt till rutnätet. Jag håller bokstavligen på att bli galen.

Ursprungligen av ztaafen:

En otroligt frustrerande och enerverande sak med Snow Leopard, är att det inte längre verkar gå att ordna objekt automatiskt till rutnätet. Jag håller bokstavligen på att bli galen.

Menar du i Finder?

Ursprungligen av ztaafen:

En otroligt frustrerande och enerverande sak med Snow Leopard, är att det inte längre verkar gå att ordna objekt automatiskt till rutnätet. Jag håller bokstavligen på att bli galen.

Hm, märkligt. Nu så fungerar det.

Vakna ur vila

Jag har så vitt jag vet bara ett bekymmer som uppstått sedan jag installerat SL. När jag väcker min MBP ur viloläge är skärmen svart så när som objekt som rör sig, exempelvis reklambanners på webbsidor. Aktiverar jag tex widget-grunkan eller något annat som involverar hela skärmen, så kommer allt tillbaka. Lite störande. Tror ni att det enda som gäller är att installera om?

Kommer inte in i vår Cisco Pix med Safari längre. Fick gå via Windows, mycket irriterande. Ciscon använder en Java variant som tydligen inte nya Safari fixar.

Det funkade utmärkt i tidigare version

En sak till. Alla symboler på skrivbordet försvinner ibland så jag får starta om Finder.
De syns däremot i sidopanelen under Desktop på ett Finderfönster.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-29 19:08

Även jag har råkat ut för att alla ikoner försvinner (både på skrivbord och i Finder). Har fått starta om Finder / Datorn för att de skall återkomma.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En sak till. Alla symboler på skrivbordet försvinner ibland så jag får starta om Finder.
De syns däremot i sidopanelen under Desktop på ett Finderfönster.

Ursprungligen av Drakfot:

Även jag har råkat ut för att alla ikoner försvinner (både på skrivbord och i Finder). Har fått starta om Finder / Datorn för att de skall återkomma.

Du behöver inte starta om datorn, välj tvångsavsluta under äpplet i menyn och starta om Finder.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Alla symboler på skrivbordet försvinner ibland så jag får starta om Finder. De syns däremot i sidopanelen under Desktop på ett Finderfönster.

Hm, jag har något liknande fenomen: BÅDA mina användarkonton visar ett tomt skrivbord. Klickar jag på Skrivbordsikonen i Sidofältet så ser jag emellertid alla objekten. Inledningsvis, i 10.6.1, fungerade visningen av objekten på Skrivbordet i båda konton. Omstart gör inte att objekten kommer tillbaka, utan de är konstant osynliga. Rätt spännande att skapa en ny mapp, vars namntext är synlig så länge man skriver den, men Poff! blir mappen osynlig när man trycker RETUR. Om jag flyttar pekaren över Skrivbordet, så dyker det upp gula etiketter som talar om vad där ligger, men jag ser inte föremålen…iMac 20" 2008 och 10.6.1.

EDIT: Så därja – fenomenet kunde kopplas till en inställning i icke SL-kompatibla Timbuktu 8.7: "When other users connect to this computer… hide desktop picture or pattern."

Senast redigerat 2009-10-28 12:21

Japp.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-16 12:50

Jag tål inte nya Mail, Ända sen jag använt det så har jag fått MASSOR med spam-mejl! Och dom mejlen jag får finns inte ens med om jag går in i mitt Gmail konto online.
Kan man inte på något sätt få tillbaka förra versionen som var i Leopard?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 13:00
Ursprungligen av fedi-93:

Jag tål inte nya Mail, Ända sen jag använt det så har jag fått MASSOR med spam-mejl! Och dom mejlen jag får finns inte ens med om jag går in i mitt Gmail konto online.
Kan man inte på något sätt få tillbaka förra versionen som var i Leopard?

Nu är det väl ändå så att versionen på mail programmet nappast är boven i detta.
Att du får mer mail efter uppgraderingen ser jag mer som en olycklighet .

Bevaka tråden