Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du haft problem med Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-17 13:09
Ursprungligen av Mindmeld:

Nu är det väl ändå så att versionen på mail programmet nappast är boven i detta.
Att du får mer mail efter uppgraderingen ser jag mer som en olycklighet .

Jag är rätt säker på att det är programmets fel. Jag får spam-mejl hela tiden, det bara rullar in som bara den! Jag tänker inte använda det längre!

snow leopard och finderfönster och textedit och fildelning och...

sedan jag installerade snowleopard på min macbook kraschar finderfönster när jag klickar mig fram till submappar och textedit kraschar när jag ska spara ett nytt dokument och jag kan/får inte hämta filer från min imac i nätverket längre heller.
jag har surfat runt för att försöka hitta tips om lösning. inget hjälper. har reparerat med skivverktyget - hjälpte inte heller. vet någon råd?:'(

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-04 01:40
Ursprungligen av martin å:

sedan jag installerade snowleopard på min macbook kraschar finderfönster när jag klickar mig fram till submappar och textedit kraschar när jag ska spara ett nytt dokument och jag kan/får inte hämta filer från min imac i nätverket längre heller.
jag har surfat runt för att försöka hitta tips om lösning. inget hjälper. har reparerat med skivverktyget - hjälpte inte heller. vet någon råd?:'(

Trasigt typsnitt eller du har något knasigt tredje parts program installerat. Skapa ett nytt användarkonto eller prova starta i säkra läget genom att hålla inne shift tangenten vid uppstarten.

//Rob

Ursprungligen av fedi-93:

Och dom mejlen jag får finns inte ens med om jag går in i mitt Gmail konto online.

Menar du att om du tömmer din Gmail-brevlåda via Mail, så får du en massa spam - men om du går in på samma Gmail-brevlåda via webben så finns där inga spam? Det låter helt otroligt. Jag skulle vilja säga att det är omöjligt.

Är du säker på att det inte är ett annat mail-konto som gör att spammen kommer till Mail?

Och är du säker på att du har exakt samma antispam-inställningar i Mail nu, som du hade i Leopard?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-17 22:09

Har någon annan problem att ändra "custom images" för kontakter i adressboken?
Jag får inte upp rutan där jag kan välja annan bild osv. Samma på båda mina Macar och har även provat att dubbelklicka på på bilden eller gå via menyn.

Ursprungligen av Drakfot:

Har någon annan problem att ändra "custom images" för kontakter i adressboken?
Jag får inte upp rutan där jag kan välja annan bild osv. Samma på båda mina Macar och har även provat att dubbelklicka på på bilden eller gå via menyn.

Vadå "custom"? Menar du helt enkelt att välja bild till kontakterna i adressboken?

Fungerar här iallafall.

Har du tryckt på "Edit"-knappen innan du försöker gå in och byta bild?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-17 23:59

Japp, helt enkelt att byta ut bilden i kontaktinformationen till en egen.
Edit har varit intryckt, även testat att bara dubbelklicka på bilden osv men med samma resultat.

EDIT: Nu fungerade det. Jag kom på hur denna gången skiljde sig från föregående; denna gången öppnade jag adressboken och valde sedan kontakten och "Edit".
Förra gången sökte jag upp kontakten via Spotlight och öppnade den och försökte redigera.

Problemet verkar vara löst iaf

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå "custom"? Menar du helt enkelt att välja bild till kontakterna i adressboken?

Fungerar här iallafall.

Har du tryckt på "Edit"-knappen innan du försöker gå in och byta bild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 22:35

iCal har dessvärre blivit betydligt sämre. Stort irritationsmoment när programmet hela tiden vill skicka inbjudningar till alla som är kopplade till en aktivitet. Jag förstår att somliga vill ha funktionen, men den borde gå att avaktivera. Helt obegripligt att det inte är möjligt att stänga av funktionen. Dessutom är det en klar försämring att man inte på ett snabbt sätt kan redigera aktiviteter, utan först måste dubbelklicka på en aktivitet, därefter klicka på redigera. Alternativet med separata fönster för varje aktivitet är inte heller bra, blir på tok för rörigt. En massa onödiga moment som tar dyrbar tid. Var mycket bättre med infofönstret som låg fast vid sidan och där man direkt kunde redigera aktiviteter.

Ett oerhört irriterande moment i Exposé är att när jag använder fyrfingergesten först upp och sedan direkt ner igen, utan att släppa trackpadden så fastnar fönstren i kantläget. (uppstår även när jag gör tvärtom)
För att få ner dem igen måste jag släppa och sedan dra fingrarna uppåt. Högst irriterande
Börjar för övrigt tycka att leopards exposé var skönare...

Har även haft små problem med att safari vill ta en paus på ungefär 15 sek ibland.

Men vafan, hela opperativsystemet går ju vrålsnabbt så jag ska nog inte klaga

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2009-09-18 15:52

iPhoto + grafik i helskämsläge

Är det bara jag som har problem med iPhoto ver 8.1 (455) från iLife 09 när man har installerat SL?

Mitt problem är att när jag vill titta på en bild i helskärmsläget spårar grafiken ut.
Bilden ser jättebra ut i normal visning, i bildspel etc.

Öppnar jag samma bild i helskärmsläge i Aperture så funkar det fint.

Det finns en tråd under Apple Support som behandlar ett liknande problem. Uppgraderade till nya Life Browser utan något resultat.

Någon som har en lösning i sikte? Drar mig för att installera om pga en massa massa mappar, mobileme album etc

Uppdatering: Problemet är löst. Skapade backupp av varje händelse (en händelse i taget). Tog bort hela iPhoto + bildmapp med hjälp av AppCleaner. Tömde papperskorgen och startade om. Installerade iPhoto med hjälp av skivan. Importerade alla händelser igen. Det verkade som att problemet låg i bildmappen och ej i iPhotoprogrammet.

Senast redigerat 2009-09-20 08:56
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-09-18 16:03

Inga jätteproblem...men nog så irriterande:

• Photoshop CS4 kraschar alldeles för ofta, ibland flera gånger per dag, vilket det aldrig gjorde under Leopard.

• En Kernel Panic som medförde påtvingad ominstallation av Systemet

Ursprungligen av ThomasC:

Inga jätteproblem...men nog så irriterande:

• Photoshop CS4 kraschar alldeles för ofta, ibland flera gånger per dag, vilket det aldrig gjorde under Leopard.

• En Kernel Panic som medförde påtvingad ominstallation av Systemet

Märkligt. Mig veterligen har Photoshop CS4 inte krashat en enda gång, varken på 10.5 (Leopard) eller på 10.6. Tokstabilt! Kernel panic har jag däremot fått en precis som du. Har inte pillat med hårdvaran sen jag satte i extra minne 2007.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-09-19 22:40
Ursprungligen av Snabeldrake:

Märkligt. Mig veterligen har Photoshop CS4 inte krashat en enda gång, varken på 10.5 (Leopard) eller på 10.6. Tokstabilt! Kernel panic har jag däremot fått en precis som du. Har inte pillat med hårdvaran sen jag satte i extra minne 2007.

Jag gissar att mina kraschar orsakas av insticksprogram från Oneone...men dessutom kraschar det nästan varje gång jag vill avsluta programmet..oavsett om Oneone-pluginner varit igång..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-09-18 19:36

Köpt en ny MacBook Pro 13 och allt fungerar som det ska med förinstallerad snow leopard. Är mer än nöjd aldrig mer en wind-lose maskin. Fattar inte att allt fungerar och datorn till och med vaknar från strömsparläge VARJE gång.

Nu har jag haft min nya MBP 15" sen den presenterades i somras, och är generellt sett väldigt nöjd, ja med det fysiska formatet, den låga vikten byggkvalitet finish samt den enormt bra batteritiden m.m.

Men vad gäller allt skryt från mac-folkm att "mac det bara funkar det, aldrig sådant krångel som på PC, behöver aldrig ominstalleras, allt bara funkar direkt utan strul".

Tyvärr har jag inte den erfarenheten efter de månader jag haft min MBP, för jag har haft en hel del strul från start, och inte blev det bättre efter uppgradering till SL. Jag listar de problem jag kommer ihåg nu i farten.

1. Synkning av kontakter, kalender och anteckningar via MobileMe har funkat kalas ett tag, men sedan ett tag så funkar det inte, sannolikt efter uppgraderingen till SL. I dagsläget har kalender och kontakter börjat funka med synkning igen, men anteckningar funkar inte hur fan jag än gör och dubbelkollar alla inställningar m.m.

2. Mail har mest hela tiden krånglat med att kräva att jag måste ange lösenordet för mitt standardkonto, fast det redan är angivet från början, redan lagrat i nyckelknippan, och dessutom inslaget säkert 1000 gånger på nytt och bockat för att det ska sparas i nyckelknippan. Funkar ibland, ibland inte.

3. Safari har funkat kalas mest hela tiden, men nu på sistone (antagligen SL igen) så hänger sig Safari titt som tätt och visar badboll i 5-20 sk, eller kraschar ibland. Jo jag har senaste Safari installerat.

4. Tidigare så funkade det bra att i iPhoto titta på en bild i 100% och panorera runt i bilden med två fingrar på touchpaden, följde med mjukt och fint och stannade när man stannade på paden. Nu funkar det skit, för när man försöker panorera så får det ett eget liv och fortsätter hackigt hit och dit långt efter man stoppad fingrarna på paden eller släppt paden.

5. Tappar inloggning på vissa internetsidor så man måste logga in sig varje gång man vill besöka forumet.

Mer strul finns, men detta är de grövre som jag sliter mest med. Och jag börjar bli bra sugen att skriva ett "syrligt" email till Apple om saken, för så här illa kan det ju inte få vara om man ska slå sig på bröstet att man är bäst och PC är skit.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 00:43
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

1. Synkning av kontakter, kalender och anteckningar via MobileMe har funkat kalas ett tag, men sedan ett tag så funkar det inte, sannolikt efter uppgraderingen till SL. I dagsläget har kalender och kontakter börjat funka med synkning igen, men anteckningar funkar inte hur fan jag än gör och dubbelkollar alla inställningar m.m.

2. Mail har mest hela tiden krånglat med att kräva att jag måste ange lösenordet för mitt standardkonto, fast det redan är angivet från början, redan lagrat i nyckelknippan, och dessutom inslaget säkert 1000 gånger på nytt och bockat för att det ska sparas i nyckelknippan. Funkar ibland, ibland inte.

3. Safari har funkat kalas mest hela tiden, men nu på sistone (antagligen SL igen) så hänger sig Safari titt som tätt och visar badboll i 5-20 sk, eller kraschar ibland. Jo jag har senaste Safari installerat.

4. Tidigare så funkade det bra att i iPhoto titta på en bild i 100% och panorera runt i bilden med två fingrar på touchpaden, följde med mjukt och fint och stannade när man stannade på paden. Nu funkar det skit, för när man försöker panorera så får det ett eget liv och fortsätter hackigt hit och dit långt efter man stoppad fingrarna på paden eller släppt paden.

5. Tappar inloggning på vissa internetsidor så man måste logga in sig varje gång man vill besöka forumet.

Mer strul finns, men detta är de grövre som jag sliter mest med. Och jag börjar bli bra sugen att skriva ett "syrligt" email till Apple om saken, för så här illa kan det ju inte få vara om man ska slå sig på bröstet att man är bäst och PC är skit.

Dr Tinnitus

Jag tycker det låter som om du har två problem - ett som gäller minnet och ett som gäller hur lösenorden hanteras. Kör du mycket program igång samtidigt när du får problemen, eller har du haft igång datorn under lång tid? Du skulle kunna kolla med en sån där system-wigit som kollar vilka processer som drar mest resurser. Förmodligen är det något som spökar där.

För mig kan det vara så att jag promtas om lösenord till mejlkonton när den inte får kontakt direkt eller när svaret från servern dröjer. Det skulle alltså kunna gå hand i hand med minnesproblematiken - om nätverkskommunikationen är trög.

Testa att starta om datorn och bara köra mail ett tag - du slipper nog skriva lösenord då är mitt tips...

Ursprungligen av wonko:

Jag tycker det låter som om du har två problem - ett som gäller minnet och ett som gäller hur lösenorden hanteras. Kör du mycket program igång samtidigt när du får problemen, eller har du haft igång datorn under lång tid? Du skulle kunna kolla med en sån där system-wigit som kollar vilka processer som drar mest resurser. Förmodligen är det något som spökar där.

För mig kan det vara så att jag promtas om lösenord till mejlkonton när den inte får kontakt direkt eller när svaret från servern dröjer. Det skulle alltså kunna gå hand i hand med minnesproblematiken - om nätverkskommunikationen är trög.

Testa att starta om datorn och bara köra mail ett tag - du slipper nog skriva lösenord då är mitt tips...

Kanske felet är en combo av Appel och Telia, eller kanske bara Telia?

För jag får ju dessa knasiga problem med att den ideligen tappar mitt lösen på Mail, när jag är hemma i Sverige. Just nu sitter jag ute på oljeplattformen Valhall mitt ute i Nordsjön, och här ute har det inte strulat en enda gång med lösen till Mail, och då har jag varit här ute sen i Fredags.

Dr Tinnitus

Jaha. problemhelvetet fortsätter...

Efter ideligen ha fått badbollar i Safari idag, då allt på datorn verkade hänga sig i 5-20 sekunder, tyst på iTunes uppspelning m.m. så tröttnade jag och avinstallerade Safari för att sen göra en nyinstallation med en nyhämtad Safari från Apple.se.

Gick det bra då? Nä, käpprätt åt helvete...

När jag ska installera så kommer jag till sidan där man ska välja installationsplats på HDD, så får jag svaret att Safari inte kan installeras på denna skiva, för den kräver Mac OS 10.5.8 minst. Men jag har ju för hela fans fabian 10.6.1

Och just nu när jag skriver detta på Firefox, så dyker givetvis badbollshelvetet upp igen och hela datoreländet fryser i ca 25 sekunder.

Nu är jag in i helvete less på denna skit, och det enda raka är väl två val. Antingen kasta skiten genom fönstret och plocka fram min gamla PC-laptop igen (men det lär väl bli kallt framåt natten...) eller ta och rensa hela förbannade MBP och börja om med en total nyinstallation, vilket ju aaaaldrig behövs på en Mac minsann.....

Usch så här sur har jag inte varit sen jag förlorade i pingis i åttan....

Dr Tinnitus

Fick en Kernel Panic idag

Jag stängde av min Apple BT-Mighty Mouse och satte igång den 5 minuter senare. Då smällde det!

Ursprungligen av henkebarn:

Fick en Kernel Panic idag

Jag stängde av min Apple BT-Mighty Mouse och satte igång den 5 minuter senare. Då smällde det!

Tydligen finns en känslighet i BT. Jag stängde av min Mighty Mouse för att installera ett presentationsverktyg, då uppstod Kernel Panic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 01:40

Upplever Kernel Panic rätt ofta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-21 08:27

Nu är det väl inte Snow Leopard i sig som är problemet men upptäckte att DynDNS updater deamonen valde att inte startas upp automagiskt, fanns dock en workaround på deras forum som skall åtgärda problemet. Blev lite förvånad när jag inte kunde nå min dator när jag var på resande fot.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-09-22 10:33

Mail fortsätter kasta bort lösenord......skall det aldrig bli ordning på detta??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-22 10:44
Ursprungligen av ThomasC:

Mail fortsätter kasta bort lösenord......skall det aldrig bli ordning på detta??

Vad menas med det? Om du menar att Mail glömmer lösenord så ligger felet i din dator eller dina mailserver. Funkar fint för mig.
Har du provat Nyckelhanteraren och välja reparera?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-09-22 13:38
Ursprungligen av acke:

Vad menas med det? Om du menar att Mail glömmer lösenord så ligger felet i din dator eller dina mailserver. Funkar fint för mig.
Har du provat Nyckelhanteraren och välja reparera?

Jag har reparerat Nyckelringen, om jag fyller i mitt lösenord på nytt när mail kopplat ner ett konto, så hämtar den en gång...sedan kopplar den ner igen.....Samma Mail synkas med Iphone, och där funkar det perfa

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-09-27 22:37

Jag har problem med att iTunes kraschar när jag går till iTunes Store. Dessutom kraschar mail och safari mer än tidigare. Som grädde på moset har jag haft två kernel panic inom en vecka, mer än jag haft på tre år innan Snow Leopard.
INTE imponerad och "it just works" känns långt borta, tyvärr.
Andra program som använder webkit (?): fluid.app, Stainless.app mf.l. kraschar också ofta.

Surt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-27 22:41
Ursprungligen av Micke F:

Jag har problem med att iTunes kraschar när jag går till iTunes Store. Dessutom kraschar mail och safari mer än tidigare. Som grädde på moset har jag haft två kernel panic inom en vecka, mer än jag haft på tre år innan Snow Leopard.
INTE imponerad och "it just works" känns långt borta, tyvärr.
Andra program som använder webkit (?): fluid.app, Stainless.app mf.l. kraschar också ofta.

Surt.

Kanske läge för installation på ren disk? Eller vad det det du gjorde?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-09-27 23:04
Ursprungligen av planB:

Kanske läge för installation på ren disk? Eller vad det det du gjorde?

Japp. Installerade på nyformaterad disk.

Nu kraschar Eclips också i tid och otid.

Spekulation: Kan det vara fel på någon minnesmodul? Har iofs. inte haft dessa problem tidigare, men kanske är SL "känsligare" för defekta minnen?

Märklligt. Senaste halvåret så har jag fått minst en Kernel Panic i månaden med Leopard, men sedan jag installerade Snow Leopard så har jag inte fått en enda. Märkligt det där, hur det kan vara så olika.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-29 17:11

Jag uppdaterade SL och tyckte till en början att allt var bra men nu efter en vecka börjar det strula mer och mer. Det som stör mig mest e att om jag avslutar itunes, spotify eller skype så vill de inte öppna sig igen. jag måste starta om datorn och först då får jag igång de. är det någon mer som har dessa problemen? Ja tyckte SL var så nice i början men nu börjar jag tröttna.

Bevaka tråden