Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostreams Scream en bluff?

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-11 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Jag fick Scream installerat förra veckan och är knappast imponerad. Jag bor 1900 meter från stationen så jag hade väl iof inga större förväntningar att det skulle gå hiskeligt mycket snabbare (än mitt gamla xstream abonnemang), men att det skulle gå långsammare var ju en besvikelse.

Enligt TP-test så är bandbredden ungefär den dubbla men alla andra protokoll som tex FTP/IRC etc klättrar aldrig över 100K/sec, ungefär hälften av vad mitt xstream abonnemang presterade mot tex. Sunet. Multipla filöverföringar är inte att tänka på, då droppar hela linan till modemfart.

Ni som beställt Scream skall nog inte driva upp era förväntningar alldeles för mycket, risken finns att ni blir besvikna (om ni inte bor i en telefonstation).

Verkar vara en del som har problem med hastigheter m.m. Här är en annan:

http://www.forum.tptest.se/viewtopic.php?t=275

Vi får se vad som händer...

Den här fick jag:

"Bästa kund,

Vi beklagar förseningen av din scream vdsl-beställning!

Du kvalificerar för vår scream vdsl-tjänst då du
ligger mycket nära din telefonstation. Tyvärr är
scream vdsl ytterligare försenad och vi kommer under tiden
du väntar på din scream vdsl-tjänst installera dig
på systertjänsten scream adsl ˆ 8 Mbps.

Vi kommer att kunna installera dig på scream adsl under
vecka 51 och i februari är det planerat att du enkelt och
snabbt ska bli uppgraderad till scream vdsl utan avbrott i
tjänsten och på Bostreams bekostnad. Om du inte önskar
denna alternativa lösning kan du avbeställa din
beställning på www.bostream.com/cancelscream

Vi har full förståelse för att du önskat dig scream
vdsl-tjänsten enligt den tidsplan som var planerad, och vi
ber om ursäkt för eventuella besvär förseningen kan
ha orsakat. Vi använder just nu alla tillgängliga resurser
för att säkerställa snabba och effektiva leveranser av
scream och vi hoppas att detta under omständigheterna kan vara
ett acceptabelt alternativ för dig.

Vänliga hälsningar,

Richard Burston
VD Bostream"

Visserligen har jag 5 Mbps nu, men dom ska i alla fall få skicka ut nytt modem för en 8:a.

Skoj att läsa februari som inkopplingsdatum. Skitskoj.

Börjar att fundera rätt skarpt på BBB.

Citat:

Skrevs ursprungligen av anders gbg
har en kompis som bor bredvid masten, han får 26mb som lovat. han verkar nöjd......

Den som bodde så nära masten...

Han lär ju va nöjd.. tills han börjar märka underliga eksem och utslag, huvudvärk och bölder lite varstans...

Efter snart två veckor med Scream finns enligt mig bara ett gott råd att ge till alla ni som väntar på tjänsten, SÄG UPP ABONNEMANGET OMGÅENDE! Om ni har en xstream eller istream tjänst så skulle jag behålla den ytterligare några månader till bostream fått ordning på grejerna. Eller ännu hellre byta leverantör till BBB om det är möjligt.

Uppkopplingen droppar med ojämna mellanrum och hastigheterna är sämre än med mitt gamla abonnemang (xStream). Bostream svarar inte på vare sig mail eller felanmälan på telefon, inte ens en telefonkö bara ett meddelande om att man inte kan komma fram utan får höra av sig någon annan dag. Vid det här laget börjar jag bli aningen uppretad....

daniel: jag följer nog ditt råd. jag har xtream 2.5 Mbit och det fungerar utmärkt. jag kan lika gärna beställa scream när det "FINNS" och "FUNGERAR"

ja - här kommer "my final statement":

Klokt, det sparar dig en massa huvudbry och några liter adrenalin, heh.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Klokt, det sparar dig en massa huvudbry och några liter adrenalin, heh.

Vilken tillverkare har ni mest förtoende för? Alcatel eller Cisco? BBB kör tydligen med Cisco och inte något Alcatel skräp som inte fungerar.
Nu säger jag upp min så kallade Scream order och lägger en order på BBB istället.

Argh, min installation är påbörjad säger de , så jag kan inte avboka min scream. Om jag samtidigt kollar status säger de att min beställning inte längre är aktiv.

Efter att ha fått helt mostridiga uppgifter från Bostreams webb så ringde jag dem istället. Efter 15 minuters väntetid så kom jag fram. Min station är fullbelagd, inga platser kvar så jag kan inte ens få ADSL. ADSL skulle jag kunna bli erbjuden vecka 51-52. VDSL (Scream hastighet) går inte att få alls förrän i Februari.
Så ni som inte fått ut någon info om att bli erbjuden ADSl under väntetiden kan alltså inte vänta er VDSL heller, förrän i februari.

Tack för den här tiden Bostream, nu blir det BBB för att spara mitt hjärta.

Var i Göteborg bor du Johan?

Ahh, min puls sjönk flera steg när jag gjort klart min BBB beställning

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gorner
Var i Göteborg bor du Johan?

Jag bor i Vasastan, Viktoriagatan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 15:06

Liten uppdatering:

Får väl se om jag hinner få modem m.m innan helgen, det är väl nästa problem

Telia 8000 lanserades idag. 8Mbit ner och 800 kbit upp.

För många tidigare "vanliga" ADSL-kunder har det redan leverarats; de beställde bara på Telias webb och inom 4 timmar vanligen betydligt kortare tid) var det hela uppgraderat.

Bostream verkar inte spela i samma division.

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 21:45

Jag skulle aldrig betala en krona till Telia... (Televerket).. om jag själv fick bestämma..

Scream har installerats på ditt telefonabonnemang och är färdigt att användas. Har du problem med att komma igång, vänligen kontakta vår kundservice på 090-20 80 800.

Ditt modem kommer att skickas till dig idag. Normalt tar det tre dagar till det att du kan hämta ut ditt modem på ett av Postens utlämningställen.

Helt otroligt, och det är VDSL jag har beställt (740 meter från stationen). Nu är bara frågan om det kommer något modem, och ifall det mot förmodan skulle komma, är det ett VDSL-modem?

Copy-paste på mitt inlägg i denna tråd.

snälla - berätta om hur det fungerar när du har fått det

Absolut, det ska jag.

Är själv nyfiken på om det är ADSL eller VDSL, fastän jag är rätt säker på att det är det förstnämnda.

Bostream säger att de som beställt VDSL ska få det under januari eller februari. Fast man vet aldrig, de sa också att jag skulle få ADSL först vecka 50 eller 51.

Fast nu ska jag inte gå händelserna i förväg, nästa vecka kommer bli spännande. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-28 10:56

Jag skall oxå få Vdsl så det skall bli spännande att se vad jag får, idag har jag fått Avtalspapprena tillsammans med ipnr m.m.

/Jef

Jaha, där ser man. Ringde BBB idag, jag avbeställde ju min Boscream för två veckor sedan.
BBB kan inte se någon beställning på mig alls, ändå har jag ringt dem två gånger. Det verkar som att BBB och Bostream är lika kassa bägge två.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 12:56

Man kan undra när BBB får igång sin 100Mbit/s tjänst.. under våren...??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-28 17:17

Har fått följande mail idag:

Citat:

He

Ett DSL-modem har sänts till den adress du angav när du beställde tjänsten.

Inom 5 arbetsdagar kommer du att få hem en avi för att hämta ut modemet på Postens utlämningsställe. För att veta exakt var ditt modem befinner sig kan du söka på Postens hemsida www.posten.se. Ditt kollinummer är XXXXX. Ange detta nummer under menyn "Sök efter Gods och Paket".

Om du sedan tidigare har en ADSL-tjänst från Bostream eller från annan operatör kommer vi se till att bytet blir så smidigt som möjligt. Ditt nya modem kommer att anlända innan vi bytt din tjänst och installerat scream. När din nuvarande tjänst slutar att fungera installerar du ditt screammodem enligt de bifogade installationsanvisningarna.

Gör jag en sökning så är det inlämnat på posten i Stockholm. Så det ser ut som jag har ett modem på måndag.

/Jef

Grattis. Roligt att se hur det kommer fungera

Bostream lovar på hemsidan att alla kunder skulle få ett meddelande hem innan den 12 november, angående scream. Tjena!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-28 21:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Bostream lovar på hemsidan att alla kunder skulle få ett meddelande hem innan den 12 november, angående scream. Tjena!

Det står faktiskt:

Citat:

Bostream har gjort ett e-post utskick till vissa screamkunder med individuell anslutningsinformation. Informationen bör ha kommit alla tillhanda senast onsdag 12 november. Ni som snart kommer att installeras har inte fått detta e-brev, eller brev hem, eftersom er installation inte är vidare försenad. Ni kommer att få automatiskt genererad e-post gällande installation och modemutskick inom den närmsta veckan.

Jag fick tex inte detta mail och veckan efter så sa status sidan att man höll på att koppla mitt telnr till scream och jag får mitt modem på måndag....

/Jef

Med tanke på att statussidan säger att min order inte behandlats undrar jag i så fall hur bostream definierar ordet snart. Och när ska då dem som inte kommer att få scream 'snart' att bli uppkopplade tros?

Nu har jag fått mitt nya modem och blivit uppkopplad mot Scream. Det var ett par veckor efter det först utsatta datumet, men det är förståeligt tycker jag. Efterfrågan verkar ha blivit större än de väntat och Telia har ju inte slitit ihjäl sig precis för att se till att deras del av uppkopplingen kommer till stånd.

Tidigare i den här tråden har det klagats på att internettjänsten kopplats ned innan det nya modemet kommit vilket lett till att man blivit utan uppkoppling en vecka eller mer. Men nu verkar Bostream ha lärt sig, för jag fick ett brev med de nya inställningarna ett par dagar innan omkopplingen och modemet fanns att hämta på posten samma dag som min vanliga uppkoppling kopplades ur. Så för mig fungerade logistiken perfekt.

Är dock allt frid och fröjd? Nej, faktum är att när jag nu kommit igång med Scream och använt det några dagar så tycker jag inte att det går något fortare alls. Snarare tvärtom. Ibland verkar nästan den nya uppkopplingen vara slöare än min tidigare, som var Bostreams vanliga standardtjänst. Någon som vet om detta är tillfälliga inkörningsproblem, eller om det är något man får leva med? Jag bor ca 1 km från en telestation och borde få mycket, mycket snabbare lina enligt reklamen. Men som sagt, jag märker ingen skillnad till det bättre.

Ett annat konstigt problem har också dykt upp. Vi använder två datorer i familjen. Jag har en G4 Powerbook och mina grabbar delar på en Dell PC tröska med Windows 98 (tyvärr har jag tvingats ge efter för spelens skull). Vi har delat på internetuppkopplingen via en Netgear RP114 Router och med den gamla uppkopplingen fungerade det utmärkt. Men nu strular det.

Jag har inga problem med att komma ut på Internet m hjälp av Safari etc, men på PC tröskan går det plötsligt inte att koppla upp sig med Explorer. Däremot kan de logga in på Kazaa och spela Ultima Online utan problem. Har någon en aning vad det kan bero på? Måste man ställa om några parametrar i Windows internetinställningar, eller skall man ändra i Explorer när man bytt internetuppkoppling? Och varför fungerar webläsaren på Mac men inte på en PC, när vi delar på samma router?

Crister

Crister:
Detta är nog inte rätt foruminlägg att diskutera dina PC uppkopplingsproblem. Det skulle kunna vara DNS inställningarna i din PC som inte är helt riktiga. Har du konfigurerat om din router någonting eler har du bara anslutit den till det nya?

Detta fick jag precis nu som mejl:

SCREAM INFORMATION

Hej!

Idag är det premiär för första delen av Bostreams nya hemsida!

Dessutom har vi uppdaterat de Allmänna och Särskilda Villkoren, både
för våra privatkunder och för våra företagskunder. De nya
villkoren hittar ni på www.bostream.com från och med idag (1 december)
och de träder i kraft den 1 januari 2004. Villkoren har framföra allt
ändrats till att bli mer enhetliga för alla produkter och de paragrafer
som berörs av ändringar eller tillägg är främst § 1.7, 3.6
och 12.3 för privatkunder, och § 1.2 och 1.5 för företagskunder.

Vi önskar alla våra kunder en fin december och en riktigt god jul!

Vänliga Hälsningar

Bostream

Bevaka tråden