Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostreams Scream en bluff?

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-12 17:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Fick också beskedet v34, bor i Gbg.

Typiskt !

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Jag fick också det idag...
Ska vara igång vecka 34, men jag har 1680 M till birkatelestation....
Det kanske är dags att tänka på ett lägenhetsbyte..

Jaha, och nu är det vecka 35, någon?

Slarvigt skrivet brev från Bostream. På deras sida så står det, om man söker på sitt telenummer, att telestationen skall vara förberedd vecka 34. Sen tar det ca 3 veckor för leverans av modem osv osv..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Är det någon som har blivit ansluten till Bostreams Scream ännu? Finns produkten eller det bara en bluff för att blockera andra leverantörer?

Jaha, och nu är det vecka 37, någon som tvivlar?

:eek:

Ja - what the f**k is this!? Jag väljer BBB annars...10 Mbit räcker det också

...till att surfa med menar jag ju - skall man ladda film och annat måste man ju ha 26 Mbit

Nu är det vecka 37, och i ett annat forum så hade nån ringt till Bostream och de hade sagt att ingen station var uppgraderad än!

WTF!?!?!

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
skall man ladda film och annat måste man ju ha 26 Mbit

Mnja där tycker jag att du tar i lite väl hårt... jag plockade ned Spiderman ( 699 MB ) medans jag sov och har bara Bostream 5 MBit ( dvs. 0.76 MB nedströms ) - ja menar att där filmerna finns kanske inte ens klarar att skyfla iväg filmerna med mer än 1 MBit och då har du ingen direkt nytta av 26 MBit Hämtade med programmet "Poisoned 0.41" som är ett klart trevligt P2P-program.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric

he he
Fan det har jag inte tänkt på!!
Jag kanske borde göra en serie med olika smiles på mej själv!

Hade samma tanke till min iChat AV.. 16 olika "moodshots"..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 18:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Ja - what the f**k is this!? Jag väljer BBB annars...10 Mbit räcker det också

...till att surfa med menar jag ju - skall man ladda film och annat måste man ju ha 26 Mbit

Vi kan väl säga så här, BBB levererar. Till skillnad från vissa andra. Jag har i nästan två år haft BBB, i princip helt utan problem. Jag har konstant hastigheter på 7-8 Mbit. Upp och ned. Den senaste Javauppdateringen från Apple på 39 MB tog under två minuter att ladda ned. Ingen begränsning i mängden data/mån, extremt bra tillgänglighet och snabb uppkoppling. Kan det bli bättre?

jag skämtade jag har bostream xstream 2.5 Mbit - och jag kommer upp i 280-290 k/s och jag är mkt nöjd

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Mnja där tycker jag att du tar i lite väl hårt... jag plockade ned Spiderman ( 699 MB ) medans jag sov och har bara Bostream 5 MBit ( dvs. 0.76 MB nedströms ) - ja menar att där filmerna finns kanske inte ens klarar att skyfla iväg filmerna med mer än 1 MBit och då har du ingen direkt nytta av 26 MBit Hämtade med programmet "Poisoned 0.41" som är ett klart trevligt P2P-program.

Olle

Fick min leverans ändrad nu när jag kollade. från v 34 till v. 39 !

239 meter = 26/26 ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-10 06:26

Fick oxå framflyttat från vecka 38 till 41 :(:mad:

Min står det fortfarande v 34 på.

Beställde i juni.

Kom igen Bostream! Nu börjar man tröttna.

Följande information kunde hittas på din beställning

Din närmsta station är MALMÖ/SPARVEN
Stationen installeras vecka 39
Ditt avstånd till stationen är 300 meter

Observera att det angivna avståndet är preliminärt och att det verkliga avståndet kan vara längre. Vi reserverar oss för att leverans kanske ej kan ske pga tekniska förhinder. Leverans förutsätter att uppgivet telefonabonnemang för anslutning är analogt och inga hinder föreligger för leverans av DSL. Från det att stationen är installerad är leveranstiden normalt 3 veckor.

  • Medlem
  • 2003-09-10 16:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gorner
Beställde i juni.

Kom igen Bostream! Nu börjar man tröttna.

Samma här. Man tröttnar.

Har fått brev från BBB, men det lär väl dröja det också då telestationen ännu kanske inte är inkopplad för adsl? Min lgh har ett uttag från comhem installerat och de utlovar dessutom 3 dagars leverans och bjuder dessutom just nu på modemet (995 kr i rabatt således), men det är "bara" 2 Mbit, har inloggning och verkar inte fått så bra kritik....?

/trött

  • Medlem
  • 2003-09-12 16:57

Bostream är helt värdelösa, på webben står det idag:

"Din närmsta station är STOCKHOLM/ÖSTERMALM
Stationen installeras vecka 34
Ditt avstånd till stationen är 1000 meter

Observera att det angivna avståndet är preliminärt och att det verkliga avståndet kan vara längre. Vi reserverar oss för att leverans kanske ej kan ske pga tekniska förhinder. Leverans förutsätter att uppgivet telefonabonnemang för anslutning är analogt och inga hinder föreligger för leverans av DSL. Från det att stationen är installerad är leveranstiden normalt 3 veckor. "

När jag ringde idag så sa de 3 veckor, dvs samma leveranstid jag fått sen i juni när jag beställde...

Är det NÅGON som fått leverans av SCREAM ännu? (Bostream sa idag att vissa på Östermalm fått men jag tvivlar...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-12 17:00

Vi kommer att leverera tjänsten hos dej V34,, ??

År 2005!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-12 22:19

<----
Din närmsta station är MÄLARHÖJDEN/KC8
Installation i denna station är för närvarande inte planerad
Ditt avstånd till stationen är 640 meter
--->

Lite surt efter att ha beställt, fått ok och leveranstid....

man får väl köra vidare på chello....

Citat:

Skrevs ursprungligen av nikke
<----
Din närmsta station är MÄLARHÖJDEN/KC8
Installation i denna station är för närvarande inte planerad
Ditt avstånd till stationen är 640 meter
--->

Lite surt efter att ha beställt, fått ok och leveranstid....

man får väl köra vidare på chello....

Söker på postnummer:

JA! Vi kan omedelbart leverera Bostream scream i ditt postnummerområde. Gör en beställning nu!
Vi reserverar oss för att leverans kanske ej kan ske pga tekniska förhinder.
Beställ scream

Men så kollar man status:

Status scream-stationer
Följande information kunde hittas på din beställning
Din närmsta station är FARSTA
Installation i denna station är för närvarande inte planerad
Ditt avstånd till stationen är 2690 meter

Men när jag förut kollade för xtrem så kunde kunde de INTE leverera den där jag bor trots att jag hade fått det installerat ett halvår tidigare!? Litar inte ett jävla dugg på Bostream - de säger NEJ där det går att få och JA där det inte går går att få.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 10:49

Slutsats av denna tråd: Ingen har sett röken av Scream, och verkar heller inte bli upkopplade på överskådlig framtid. Jag har bestämt mig för att "skt" i "BS" (BoStream) och satsar på BBB. Det är bara det där med fast IP...

Min slutsats är en helt annan - den är att det saknas nödvändigt tålamod bland de som suktar efter deras erbjudande, varför inte ha lite is i magen och invänta att det verkligen installeras? Självfallet är deras erbjudande INTE en bluff, deras renomé skulle inte tåla något sådant.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 11:42

I mitt fall kan jag inte få mer är 8Mbit oavsett vilken leveratör jag väljer. För dom som möjligtvis kan få 26Mbit så kan det löna sig att vänta. Det enda som talar för BS i mitt fall är att dom kan erbjuda fast IP. Jag betvivlar inte att BS kommer att leverera Scream (någon gång), men jag är skeptisk mot den utlovade hastigheten. Den som lever får se...

Lustigt att BBB kan leverera, deras teknik bygger också på VDSL. Fast dom kör i eget nät fram till telestationen då kanske???

  • Medlem
  • 2003-09-13 15:14

Min teori är följande:

Skanova (alias TeliaSonera, dvs TeliaSonera äger Skanova till 100% ) äger koppartråden till varje abonnent samt telestationerna. Alla som vill sälja DSL-lösningar måste alltså hyra ledningen plus hyllplats i telestationen av TeliaSonera (alias Skanova).

Eftersom Telia hyr detta av sig själv så spelar priset ingen roll. Det är därför det är så höga priser. Koppartråden är betald för minst 30 år sen och platsen i telestationen ska inte kosta speciellt mycket heller. Däremot finns det givetvis en viss installationskostnad (elanslutning, kabeldragning etc).

Systemfelet är ju att ett privat bolag (TeliaSonera är börsnoterat) äger den koppartråd som alla svenskar varit med och betalat en gång redan. Ungefär som att staten skulle sälja alla vägar i Sverige till Ford - gissa om vi fick vägtullar överallt då...

Så länge Telia ägern koppartråden så kommer priset ALLTID att vara för högt, varför skulle dom sänka priset, de måste göra allt för att maximera vinsten (så att aktieägarna blir lite gladare...)

De snabba DSL-tjänster som Bostream och BBB börjat sälja nu bygger på att de själva drar fiber (eller hyr befintlig fiberkapacitet) till telestationen, sätter dit egna DSL-modem (eller motsvarande burkar) och hyr sen koppartråden och hyllplats av Telia.

Felet som Bostream har gjort är att de började sälja Scream innan alla avtal var klara med TeliaSonera (alias Skanova). I ett slag så förstörde de marknaden helt och hållet för Telias befintliga produkter (som fortfarande försöker sälja lägre hastighet till högre pris). Vad gör Telia då? Givetvis gör de allt de kan (och lite till) för att försena och försinka Bostreams installationer. Om det dessutom var så att vissa avtal mellan BS och Telia inte var klara så hade ju Telia mycket goda möjligheter att försena allting. Troligen fixade BBB sina avtal tidigare (de lanserade sin VDSL-tjänst lite innan BS).

Telia gör nu allt för att räkna ut vilka VDSL-tjänster de skall introducera (officiellt kommer sådana i höst). Under tiden så kommer TeliaSonera (alias Skanova) att jobba ytterst långsamt (inte alls) för att fixa BS och BBB installationerna.

När Telia sen är klara med sin VDSL-lansering så kan man ju räkna ut vem som får förtur på telestationerna. Officiellt beror då denna förtur på att TeliaSonera har stora volymrabatter och specialavtal hos Skanova (dvs hos sig själva).

Sammanfattningsvis beror allt strul huvudsakligen på att TeliaSonera (alias Skanova) äger koppartråden och telestationerna. Så länge detta inte ändras kommer det alltid att vara för dyrt att använda DSL i Sverige.

Att sen Bostream själva klantat till det nåt otroligt (som alla inlägg här är bevis på) gör ju inte saken bättre...

Citat:

Skrevs ursprungligen av wolf
Att sen Bostream själva klantat till det nåt otroligt (som alla inlägg här är bevis på) gör ju inte saken bättre...

Hum... vadå klantat till det ??? Jag var snabb med att beställa och har fått medelande om när dom beräknar uppdatera i telestationen och tydligt via webben angett att det därefter bör vara ca: 3 veckor innan jag kan surfa med den nya hastigheten... förstår ärligt talat inte VAR de sk. "BEVISEN" finns. Vad som präglar inläggen här på 99mac är inte "bevis" utan snarare otålmodighet. I ett utskick från Bostream skrev dom Enligt den senaste informationen vi fått från Skanova kommer din telestation GÖTEBORG/KÅLLTORP att aktiveras vecka 38 och vi kommer att påbörja kundinstallationer samma vecka. Så OM allt fungerar så bör mitt vara i full drift vecka 42. Jag må vara naiv men jag tror på att dom kommer att fixa detta även om dom missar med någon vecka.

Olle

  • Medlem
  • 2003-09-13 16:31

Bästa beviset är väl att INGEN (vad vi vet hittills) fått Scream installerat ännu.

Första dan man kunde beställa i juni så angavs tre veckor som leveranstid på Östermalm, Stockholm. Sen har de lovat och lovat och flyttat fram tiden. För min egen del så säger de fortfarande 3 veckor när jag pratade med dem igår.

  • Medlem
  • 2003-09-13 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av wolf
Bästa beviset är väl att INGEN (vad vi vet hittills) fått Scream installerat ännu.

Citerar ett mail som jag fick redan den 14 augusti:
Bäste powerstreamkund,

Under förmiddagen idag kommer uppgraderingar för scream pågå på er
telefonstation. Detta innebär för er ett kortare avbrott i nättrafiken.

Med vänliga hälsningar,
Bostream AB

Jag tillhör dem som tror på teorin om att Telia/Skanova inte jobbar ihjäl sig för att en konkurrent skall få ut sina produkter före dem så länge de själva inte kan hänga med vare sig i pris eller prestanda.

Jag har haft Bostream som internet leverantör i flera år nu - ända sedan de började som BoNet - och varit mycket nöjd så här långt. Tidigare hade jag först Telia, sedan NetLink (tror jag de hette), sen Telia igen innan jag fick tips om en ny firma som hette BoNet. Med de tidigare leverantörerna var det mycket strul med överbelastade servrar, svackor i hastigheten mm mm. Med BoNet - BoStream - har det bara hänt ett par gånger på de här åren att deras servrar gått ned och hastigheten har varit konstant hög.

Däremot har de en totalt underdimensionerad telefonsupport, som sitter nån stans i Norrbotten. Det är nästan omöjligt att komma fram om det blir något fel, och när man kommer fram är svaren ofta av typen Goddag - yxskaft.

Nu har de försökt avlasta sin supportavdelning med en Nättjänst som med hjälp av postnummer eller något liknande räknar ut avstånd från telestation men den har som synes haft en del svagheter vilket lett till de mest märkliga uppgifter. (Ett bra exempel på att man aldrig får fästa för stor tillit till automatiserade lösningar hur smarta man än själv tycker de är)

Jag har också beställt Scream och fått ett vagt löfte om leverans i v 40, men just nu räknar jag med att det kan dröja längre. Men den som väntar på nåt gott...

Citat:

Skrevs ursprungligen av bebbo
Citerar ett mail som jag fick redan den 14 augusti:
Under förmiddagen idag kommer uppgraderingar för scream pågå på er telefonstation.

OK, så då har det gått ca: 4 veckor och det är som jag ser det inom marginalen för vad dom lovat, man säger väl att "Från det att stationen är installerad är leveranstiden normalt 3 veckor." Jag tolkar alltså ordet "normalt" som att det kan bli LITE över 3 veckor i sämsta fall. Finns det över huvud taget NÅGON på 99mac som har kommit upp i över 4-5 veckor så är jag beredd att hålla med om att Bostream inte lever upp till sina löften.

Mvh,
Olle Jonsson

Citat:

Skrevs ursprungligen av wolf
Min teori är följande:

Skanova (alias TeliaSonera, dvs TeliaSonera äger Skanova till 100% ) äger koppartråden till varje abonnent samt telestationerna. Alla som vill sälja DSL-lösningar måste alltså hyra ledningen plus hyllplats i telestationen av TeliaSonera (alias Skanova).

Eftersom Telia hyr detta av sig själv så spelar priset ingen roll. Det är därför det är så höga priser. Koppartråden är betald för minst 30 år sen och platsen i telestationen ska inte kosta speciellt mycket heller. Däremot finns det givetvis en viss installationskostnad (elanslutning, kabeldragning etc).

Systemfelet är ju att ett privat bolag (TeliaSonera är börsnoterat) äger den koppartråd som alla svenskar varit med och betalat en gång redan. Ungefär som att staten skulle sälja alla vägar i Sverige till Ford - gissa om vi fick vägtullar överallt då...

Återigen. Svenska folket (staten) sålde 50% av Telia (därmed kopparnätet hos Skanova) till privata intressen. Eftersom teckningskursen var ungefär dubbelt så hög som dagens kurs kan man väl säga att medborgarna i Sverige har gjort en god förtjänst på bekostnad av Telias aktieägare.

Kanske kan man argumentera för att staten aldrig skulle sålt ut själva infrastrukturen. Men, gjort är gjort och det är mest rimligt att blicka framåt.

PTS övervakar Telia och Skanova och jag tror att dom med glädje klämmer dit Skanova så fort dom kan.

Första beskedet var vecka 36, för stationen Sparven i Malmö. En vecka innan det var dags för uppgradering ändrades uppgiften till vecka 39, vilket stått sig ända tills idag. Nu är det helt plötsligt vecka 43 som gäller. Börjar bli lite trött på Bostream, mest för att deras information suger, men vad jag tycker om Telia/Skanova törs jag inte yppa här.

Bevaka tråden