Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostreams Scream en bluff?

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .

upp

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-09 19:57

Så vad händer?
Ännu ingen som har fått det installerat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 20:20

Nää

det börjar likna en "fars" det här...

fast den som skriver detta är inte "kharms" utan "el gringo" - jag fick abstinens och ville kollla 99mac lite

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-10 09:57

Fick följande när jag skrev ett mail till info@bostream.com:

Citat:

Leveransinformation angående scream

Hej !

Tack för ditt mail!

Vi får just nu många förfrågningar rörande leveranstider på scream och vi
beklagar att meddela att vår underleverantör Skanova har meddelat oss
ytterligare förseningar av leveranser. På vår hemsida kan du se de senast
gällande datumen för installation av scream i din telestation.Eller via
www.bostream.com/scream. Vi måste reservera oss för att postnummerområdet
inte är en 100% garanti att ditt telefonnummer tillhör en telestation som
kan få scream utan är ett verktyg för att få en indikation om scream kommer
lanseras i området..

Vi rekommenderar alla som beställt scream att inte säga upp sin nuvarande
bredbandsanslutning utan fortsätt använd den anslutning ni har tills ni får
vidare information från Bostream angående installation av scream.

Bostream har påbörjat installationerna av scream i vissa områden i Stockholm
och arbetar samtidigt på att snabba upp leveranserna från Skanova i alla
övriga leveransområden. Vi beklagar att dessa förseningar drabbar dig!

Vänliga hälsningar,

Bostream

Jag hade v.38 som installation och det blev framflyttat till v.43.

På detta forum finns det faktiskt en som har fått det:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=493051#huvud

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 10:36

Scream levereras i Majorna i Göteborg för tillfället tydligen. En kollegas kompis har fått det.
Avstånd 2476 m enligt hans ansöka och han får DL på mellan 6 och 8 Mb/s.

  • Medlem
  • 2003-10-10 10:57

Jag måste bara säga att 300 kabel meter från telestationen är ett skämt. 200 kabelmeter går normalt åt bara för att komma ut från själva telestationen. Men troligtvis kommer BS även skylla det på Skanova.

Jag ser mailet framför mej:
"Tyvärr så kan du inte få full hastighet även om du bor strax intill telestationen eftersom vår underleverantör Skanova har dragit så mycket kabel inne i statioenen. Vi beklagar att Skanovas långa kabeldragning drabbar dig!"

de e ena riktiga tomtar!

jag har fått besked om 300 meter...fast den blir väl "skarvad" och förlängd

snackade med en kompis igår. det snackas om att bostream skall ändra flat-rate...men inte på Xtream utan ev. på Scream. I så fall är jag inte intresserad av Scream längre...Flatrate är prio 1. för min del i varje fall. jag har hellre 2.5 Mbit flatrate än 26 Mbit flatrate till 10 GB och sen betala!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Jag måste bara säga att 300 kabel meter från telestationen är ett skämt. 200 kabelmeter går normalt åt bara för att komma ut från själva telestationen. Men troligtvis kommer BS även skylla det på Skanova.

Jag ser mailet framför mej:
"Tyvärr så kan du inte få full hastighet även om du bor strax intill telestationen eftersom vår underleverantör Skanova har dragit så mycket kabel inne i statioenen. Vi beklagar att Skanovas långa kabeldragning drabbar dig!"

Jag hade vecka 43 nu framflyttad till vecka 45 - Kålltorp / Göteborg

Skickade mail till BBB och fick svar:

------------------------------------

Hej Fredrik !

Tack för din e-post.

De uppgifter som du fick stämmer om du inte har flyttat eller bytt
telenummer sen dess.
Vi har inte fast ipnummer til våra privatkunder och kommer ej att få det inom en snar framtid.

Med vänlig hälsning
Kundtjänst/ Margaretha
Bredbandsbolaget
www.bredband.com

-------
> Hej!
>
> Jag har tidigare gjort en intresseanmälan om bredband via telefon, hos er, och fått besked om att jag får snabbaste hastighet eftersom jag ligger cirka 300 meter ifrån station. 12 ned - 9 upp skulle det bli.

Jag har dock även fått besked ifrån Bostream att jag får 26Mbit upp och ned. Vad som dock oroar mig är att det ryktas om att dom skall införa begränsningar i användandet. Jag undrar således - kommer ni göra detta + stämmer min hastighet? >

Finns det möjlighet att få ett fast IP till denna tjänst?

Mvh,
Fredrik

ps. eftersom bostream är extremt dåliga på att informera och ta hand om kundanstormningen...ger jag er en möjlighet att ändra mitt beslut att välja bostream. telia har sedan länge förlorat "striden"

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Snackade med en kompis igår. det snackas om att bostream skall ändra flat-rate...men inte på Xtream utan ev. på Scream.

Låter lite oroväckande, jag vill ha ett fast pris och inget annat, även jag stannar hellre på mina 5MBit än tvingas över i något som dom inte medelat mig om. Var kan vi få detta bekräftat eller dementerat - jag river hellre upp det ingångna avtalet ( om det är möjligt) än att jag köper grisen i säcken.

Olle

Tror knappast att de skulle ändra på det, då skulle ju alla bara gå över till BBB istället.

Bostream har väl alltid kört med fast pris, så varför ändra nu.
Nu när de kör på "eget" nät å allt, skulle i så fall vara om de ändrade för Xstream där de hyr nätet av Skanova/Telia.

Fick svar från Bostreams marknadschef... här följer vad hon skrev:

Hej Olle!

Tack för ditt mail!

Både scream och xstream kommer att ha flatrate fortsättningsvis. Det finns inga planer, och har inte diskuterats internt på Bostream, att prissättningen på dessa produkter skulle förändras.

För xstream gäller fast månadspris 449:-/ månad och för scream har vi fast månadspris 398:-/månad.

Det finns inga planer på att förändra detta för tillfället så jag vet inte hur det ryktet har uppkommit.

Vänliga hälsningar,
Yvonne Borg
Marknadschef Bostream

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-13 15:28

Nu händer det saker....

Citat:

Hej,

Bostream är mycket glada att äntligen kunna ge dig närmare besked om status för ditt scream bredband!

Vi har fått tillträde till din telestation och utrustningen för scream är under leverans. När utrustningen är levererad ska vi installera den i telestationen och konfigurera den, sedan är stationen aktiverad för användning.

Din telestation, GÖTEBORG/MASTHUGGET, kommer att vara aktiverad vecka 43. Därefter kopplar vi din telefonanslutning till vår scream utrustning på telestationen. Det tar normalt 2-3 veckor och detta innebär att du bör kunna hämta ut ditt modem på posten senast under vecka 46.

Bostream beklagar de förseningar du har drabbats av och vi gör allt vi kan för att snabba på installationsprocessen från vår sida så att du ska kunna komma igång och använda ditt scream bredband.

För att löpande få uppdaterad leveransinformation kan du kontrollera status för din beställning på www.bostream.com/scream. Ange ditt telefonnummer och personnummer/födelsedatum och du kan därmed se status på din beställning. Vi uppskattar om ni använder detta verktyg istället för att ringa vår kundtjänst då de inte har någon ytterligare information.

Vi hoppas att du kommer bli mycket nöjd med valet av scream bredband hemma!

Trevlig födelsedagspresent..

Jag är uppkopplad mot "STOCKHOLM/BIRKA" och i torsdags sluta mitt ADSL-modem hux flux att fungera. Jag anade att det var min installation som var på G. När jag ringde till Bostrems kundtjänst fick jag reda på att detta var helt naturligt i samband med bytet. Dvs, inget internet tills man får det nya modemet. Jag trodde väl att jag senast dagen efter skulle få modemet. Nu är det början på nästa vecka och posten kom inte idag heller med någon avi.

Jag tycker det extremt klantigt av bostream att inte skicka ut modem, innan dom ändrar i stationen. Tomtar. Vi får väl se om dom inte lyckas vrida till sanningen så att allt detta är Skanovas fel också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 00:48

Okej,, jag e också uppkopplad mot birka,,,, och mitt blev avstängt igår,,, jag insåg att jag missat deras räkning med 14 dagar,, så undra om dom dissat mig eller om jag har lite scream på gång,,

Din order är behandlad och nästa steg är att vi kopplar ditt telefonabonnemang till vår utrustning på din telestation.

Din närmsta station är STOCKHOLM/ÖSTERMALM.
Stationen installeras vecka 34.
Ditt avstånd till stationen är 740 meter.

Ja... det är vecka 43 nu. Vad ska man säga?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag är uppkopplad mot "STOCKHOLM/BIRKA" och i torsdags sluta mitt ADSL-modem hux flux att fungera. Jag anade att det var min installation som var på G. När jag ringde till Bostrems kundtjänst fick jag reda på att detta var helt naturligt i samband med bytet. Dvs, inget internet tills man får det nya modemet. Jag trodde väl att jag senast dagen efter skulle få modemet. Nu är det början på nästa vecka och posten kom inte idag heller med någon avi.

Detta med avbrott vid uppgradering har iofs nämnts på bostreams hemsida, men det är ju j*vligt dåligt att de inte kan skicka ut de nya modemen i förväg. Klantar...

Och håll koll på hur många dagar avbrottet varar så att ni inte betalar för denna period. Skulle inte alls fårvåna mig om Bostream fakturerar full månadsavgift.

--------------------
Q: Hur många dagar blir jag utan bredbandsanslutning om jag uppgraderar från xstream eller istream?
A: 1-7 dagar är den tid det kommer att ta när vi har en normal orderinströmning men nu i början kan det komma att ta längre tid beroende på hur många uppgraderingar vi kommer att göra på varje station. Vi kommer dock att meddela dig innan det är dags för uppgradering.

jaha - är det någon som har fått Scream ännu!?

personligen är jag inte så stressad. sitter på xtream och är helt nöjd. men i valet mellan 2.5 och 10-26 Mbit så är valet inte så svårt...men det känns inte som om dom levererar...jag har tappat räkningen på antal veckor :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 19:56

Jag fick detta nyss,,
----------------------

Hej Fredrik

Vi har tagit emot din beställning för scream och det gläder oss att du har valt bredband från Bostream.

Din beställning är under behandling och vi hoppas att kunna leverera till dig så fort som möjligt. Ditt telefonabonnemang kommer härnäst att kopplas till vår scream-utrustning på din telestation.

Skulle du ha några frågor under tiden är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 090-20 80 800.

Med vänlig hälsning,
Bostream
-----------------------------

Man kan undra vad det betyder,,, eftersom i det förra mailet jag fick i juli så skrev dom att det skulle vara igång V 34...

jag tycker det liknar total förvirring :rolleyes:

Din order är mottagen och godkänd. Vi håller på att koppla ditt telefonabonnemang till vår utrustning på din telestation. Nästa steg är att vi kommer att skicka ut ditt modem.

Beräknad leverans av tjänsten 2003-10-30

Woho!

"give us a shout'out" när det har hänt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Din order är mottagen och godkänd. Vi håller på att koppla ditt telefonabonnemang till vår utrustning på din telestation. Nästa steg är att vi kommer att skicka ut ditt modem.

Beräknad leverans av tjänsten 2003-10-30

Woho!

Och en annas order är ju bara mottagen, men inte behandlad. Nåja, det är ju bättre att de skriver så än att de bara fortsätter att skjuta på datumet som de gjort de senaste veckorna.
Eller, det kanske det inte är. F-n.

Imorse låg det ett brev från Bostream i brevlådan, i brevet så fanns bland annat mina nätverksinställningar.

Känns som om det är på gång nu...

Hej *****

Ditt paket innehållande DSL-modem har sänts till den adress du angav när du beställde tjänsten.

Inom 5 arbetsdagar kommer du att få hem en avi för att hämta ut ditt modem på posten.

Skulle du ha några frågor under tiden är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 090-20 80 800.

Vi är glada att du har valt scream och hoppas att vår tjänst ska bli till belåtenhet.

Med vänlig hälsning,
Bostream

----

Nu verkar det på G. Detta mail fick jag alltså en vecka efter att mitt ADSL slutade funka. Dvs, i mitt fall kan det bli två veckor helt utan Internet i min bostad. (Vilket tvingar mig att jobba hemma hos kompisar, som nu )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 13:05

Jiipiiie!!!
Jag fick också brevet,, Håll i hatten!! snart går det undan..

wow - då börjar det röra på sig i stockholm i alla fall. då kanske det händer något sommaren 2004 i Malmö

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 13:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
wow - då börjar det röra på sig i stockholm i alla fall. då kanske det händer något sommaren 2004 i Malmö

Du kan få koppla in dig hos mej om du fixar skarvsladden,,,:D

tack för det generösa erbjudandet. man skulle kunna sätta upp en radiolänk med airports...:D

nästan som ett superkluster

Bevaka tråden