Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 13" + Intel SSD + 500GB intern hårddisk - möjligt?

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Lm:

Jo, men i 10.4 hade du Netinfo Managern du var tvungen att använda för att peka om shares och automounta dessa . Detta är avskaffat i Leopard och senare .

Nfs shares kan du mounta via directory.app och så har du fstab du borde kunna montera shares via.

Ok, och därmed är alla problem kring fstab borta menar du?

Annars tycker jag metoden jag länkade ovan där man helt enkelt ställer in det under Systeminställningar -> Konton verkar vara en bra metod. Men du menar att fstab fungerar bättre?

har inte läst alla svaren, så kanske är det redan nämnt, men jag har fått offerter från Kullander i malml (Mac i Malmö - Kullander Apple Premium Reseller) på olika varianter av 15-tummaren. De borde kunna fixa det med 13" också då.
Då finns ju garantin kvar antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-17 18:52
Ursprungligen av kimrin:

har inte läst alla svaren, så kanske är det redan nämnt, men jag har fått offerter från Kullander i malml (Mac i Malmö.-.Kullander Apple Premium Reseller) på olika varianter av 15-tummaren. De borde kunna fixa det med 13" också då.
Då finns ju garantin kvar antar jag.

Vad tar de för jobbet?

Installationskostnad MCE OptiBay: 720,00
MCE OptiBay Hard Drive - Unibody MacBook: 1 036,00

plus den SSD:n man nu väljer att köra med.
detta är priset för 15", men kan inte tänka mig att det skiljer mycket i pris om man vill ha 13".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 00:48

Håller med!

Nu är allt äntligen på plats och jag väntar bara på RAM-minne 4Gb för att kröna mitt mästerverk.
Såhär har jag byggt:
Den optiska-enheten har fått ge plats år en Intel X25-M G2 på 80GB. Jag har med hjälp av Timemachine flyttat mitt OS till denna HDD. Min ordinare HDD har bytts ut mot en Samsung på 500Gb/7200rpm.

SSD:n presterar 82Mb/s i skrivhastighet och 204Mb/s i läshastighet.

HDD:n presterar 97Mb/s i skrivhastighet och 101Mb/s i läshastighet.

Kostnaden för detta har varit:
SSD: 1090kr på tradera.com (inkl. monteringsram/optibay)
HDD: 850kr på databyran.nu
RAM: 850kr på komplett.se

Intäkter från sålda delar:
Gamla HDD:n på 160Gb såldes för 350kr
RAM-minnet på 2x1Gb såldes för 300kr
Optiska enheten/DVD-rom såldes för 450kr

Som ni redan kanske räknat ut så gick hela bygget på 1690:- om man räknar bort intäkterna från de sålda delarna. Så jag känner mig rätt nöjd.

Nu ser min maskin ut så här tillsvidare:
MBP 13,3", 500Gb/7200rpm HDD, 4Gb/1066MHz RAM, 2,26GHz Core 2 Duo, 80Gb SSD.

Totalkostnad för mitt system hittills: 14680:-

Senast redigerat 2010-10-10 23:17
Ursprungligen av Ancientdragon:

Optibayen har fått ge plats år en Intel X25-M G2 på 80GB.

Har jag missat något eller är det inte så att man brukar stoppa IN OptiBay för att kunna använda en SSD också, inte ta bort den?

Ursprungligen av Adrian B:

Har jag missat något eller är det inte så att man brukar stoppa IN OptiBay för att kunna använda en SSD också, inte ta bort den?

My misstake...
Jag menar givetvis att jag tagit bort och sålt min optiska enhet/DVD-rom och monterat den optibay och SSD som jag köpte på tradera.com....

Blev lite trött och slarvig i mitt inlägg där.... skyller på en väldigt tidskrävande och engagerande diskussion om iPhone 4 här på 99.se

Redigerat inlägget nu iaf.

Ursprungligen av Ancientdragon:

My misstake...
Jag menar givetvis att jag tagit bort och sålt min optiska enhet/DVD-rom och monterat den optibay och SSD som jag köpte på tradera.com....

Ah, då förstår jag lite bättre

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, då förstår jag lite bättre

Ja, visst blev det lite enklare att följa... Jag har en fråga dock till er andra som gjort denna operation av er MBP... Upplever ni att er MBP blir varmare efter bytet?

Själv har jag nämligen märkt just detta. Vad kan det bero på?
Effektförbrukningen bör ju rimligtvis ha minskat då jag ej längre har kvar min DVD-rom...

Kan det bero på att SSD disken i kombination med disken på 7200rpm belastar batteriet högre ändå på något sätt?

Tycker att det inte borde vara så då Operativsystemet ligger på SSD:n tillsammans med de program jag kör. Detta för att den "vanliga disken" skall kunna ligga i standby så ofta som möjligt..

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-10-31 10:35
Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja, visst blev det lite enklare att följa... Jag har en fråga dock till er andra som gjort denna operation av er MBP... Upplever ni att er MBP blir varmare efter bytet?

Själv har jag nämligen märkt just detta. Vad kan det bero på?
Effektförbrukningen bör ju rimligtvis ha minskat då jag ej längre har kvar min DVD-rom...

Kan det bero på att SSD disken i kombination med disken på 7200rpm belastar batteriet högre ändå på något sätt?

Tycker att det inte borde vara så då Operativsystemet ligger på SSD:n tillsammans med de program jag kör. Detta för att den "vanliga disken" skall kunna ligga i standby så ofta som möjligt..

Tacksam för svar.

Det är väll klart att effektförbrukningen ökar. DVD-spelaren drar nästan ingen ström alls när den inte används. En extra hårddisk drar en hel del ström konstant.

Bevaka tråden