Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 13" + Intel SSD + 500GB intern hårddisk - möjligt?

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av p2d:

Thanks mate! Det är beställt nu

Har du monterat kittet ännu? Det ser ut på bilden som om det inte passar på en macbook eftersom den har en "framsida" liksom.

Fick du till det utan att modda delarna?

//k

Ursprungligen av kebarb:

Har du monterat kittet ännu? Det ser ut på bilden som om det inte passar på en macbook eftersom den har en "framsida" liksom.

Fick du till det utan att modda delarna?

//k

du får "bryta" bort den svarta plastkanten för att den ska passa i macbooken. Jag tog en mejsel och bände så att den lossnade. Satt ganska hårt, fick ta i lite grann

Ursprungligen av the_karate_kid:

du får "bryta" bort den svarta plastkanten för att den ska passa i macbooken. Jag tog en mejsel och bände så att den lossnade. Satt ganska hårt, fick ta i lite grann

Aha!

Trevligt, noterade att det andra alternativet inklusive kabinett till brännaren kostar 700:- + frakt. Det är väl saftigt för en bit plast som borde finnas på ebay för 100:- från hongkong.

Finns det verkligen inget alternativ på Ebay för typ 10 dollar?

Någon som hittat bra kabinett för dvd läsaren som är billiga? Någon som löst problemet med att kunna använda DVD programmet utan att DVD spelaren är monterad? (jag vet att det går med VLC)

//K

Hugger tråden här!
Har en 13" MBP Unibody. Tänkte eventuellt slänga in en SSD-disk i den.
Vilken disk är bäst, vart köper man den, är den svår att sätta i?

Ursprungligen av PeeMaN:

Hugger tråden här!
Har en 13" MBP Unibody. Tänkte eventuellt slänga in en SSD-disk i den.
Vilken disk är bäst, vart köper man den, är den svår att sätta i?

Det verkar vara konsensus att Intels X25-M G2 är den bästa för tillfället, kolla till exempel inlägg 54 i den här tråden. Var du köper den kan Prisjakt hjälpa dig med (bra sajt för sådana frågor i framtiden ).

Ursprungligen av Adrian B:

Var du köper den kan Prisjakt hjälpa dig med (bra sajt för sådana frågor i framtiden ).

Du pratar med en kille som senast skruvade ihop en PC för typ 4-5 år sedan. Jag vet inte vad alla diskar heter och vad som passar med vad och grejjor, då hjälper det inte med prisjakt

Ursprungligen av PeeMaN:

Du pratar med en kille som senast skruvade ihop en PC för typ 4-5 år sedan. Jag vet inte vad alla diskar heter och vad som passar med vad och grejjor, då hjälper det inte med prisjakt

Näe, det förstår jag, men jag tänkte att när du väl hade namnet på disken (den fanns ju redan nämnd och utsedd till den bästa här i tråden) så är Prisjakt en bra startpunkt för att hitta var man kan köpa.

(Vi har ju numera även möjligheten att koppla Prisjakt-produkter till trådar, så jag kopplade 160 GB-varianten av disken till denna tråd (80 GB-varianten var redan kopplad).)

Det är lätt att montera, resten vet jag inte

Du kommer dock behöva en mycket fin philips radiomejsel och en torx som jag inte kommer ihåg storleken på.

//K

Senast redigerat 2009-11-23 17:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 17:32

Ja jäklar, med dubbla X25:or fås 500MB/s i read och 400MB/s i write. Snart kanske dedikerat ram är ett minne blott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 21:14
Ursprungligen av sodemus:

Ja jäklar, med dubbla X25:or fås 500MB/s i read och 400MB/s i write. Snart kanske dedikerat ram är ett minne blott.

Hur tänker du här? Vad är 500MB/sec mot de 25.6GB/s som DDR3 kan ge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 00:28
Ursprungligen av iXam:

Hur tänker du här? Vad är 500MB/sec mot de 25.6GB/s som DDR3 kan ge?

Jag var inte alldeles gravallvarlig när jag skrev det. Också jag är helt övertygad om att när hårddiskarna kommer upp i hastigheter nära de 8.5 GB/s som DDR3-1066 kan ge har även ram-minnet utvecklats motsvarande.

Bara för att undvika framtida olägenheter: Om en person sägs vara blixtsnabb innebär inte det nödvändigtvis att han kan köpa saft på Alfa Kentauri till sonens 9 års-kalas.

Senast redigerat 2009-11-24 01:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 08:24
Ursprungligen av sodemus:

Bara för att undvika framtida olägenheter: Om en person sägs vara blixtsnabb innebär inte det nödvändigtvis att han kan köpa saft på Alfa Kentauri till sonens 9 års-kalas.

Jag som ville gnälla lite och så kommer du och förstör allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 13:31
Ursprungligen av iXam:

Jag som ville gnälla lite och så kommer du och förstör allt

Jag är ledsen för det.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-11-24 19:42

Följer diskussionen med glädje och kom att tänka på en sak. Är det möjligt att på något sätt stänga av den vanliga 500GB hdd:en när man inte vill använda den. Alltså använda den som man hade gjort med en extern hdd. För det jag förstått av er som uppgraderat så går det en del mer batteri och i några fall låter den även lite.

Tänker att man kanske kan montera in en liten brytare alternativt göra det via någon mjukvara.

//Robex

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-24 19:57
Ursprungligen av Robex:

Är det möjligt att på något sätt stänga av den vanliga 500GB hdd:en när man inte vill använda den.

Du kan "mata ut" disken precis som om den vore extern så länge du inte kör den som systemdisk. Jag är osäker på om den stannar men tycker att den borde göra det.

om man avmonterar disken går den säkert ner i vila iaf...(?)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-11-25 03:47

Ok jag hoppas på att den stänger av sig då, men hur får man igång den igen. En extern hdd hittas ju när man kopplar in kontakten. Hur blir det när den redan är inkopplad? (Kanske det är en dum fråga, men jag är rätt ny med Mac...)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 23:19
Ursprungligen av Robex:

Ok jag hoppas på att den stänger av sig då, men hur får man igång den igen. En extern hdd hittas ju när man kopplar in kontakten. Hur blir det när den redan är inkopplad? (Kanske det är en dum fråga, men jag är rätt ny med Mac...)

Du kan öppna Disk Utility och montera disken igen.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-11-28 06:31

Tack shandar, nu är även det utklarat, då finns det inga fler ursäkter till att inte uppgradera!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-29 01:00

Fortfarande ingen som vet hur garantin påverkas?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-29 02:09
Ursprungligen av heinz_p:

Fortfarande ingen som vet hur garantin påverkas?

Den lär väl inte påverkas så mycket? Det sitter inga garantilappar runt superdriven (dock finns det en på batteriet) så om allt går åt skogen och du behöver få datorn fixad är det väl bara att peta i superdriven igen innan du går iväg till Apple?

Jag är väldigt sugen på att köpa en Komplett.se - Crucial SSD M225 series 2,5" 256GB och sätta in i min MBP 17". Tanken är då att byta ut den nuvande 500GB HDD'n och sätta in denna. Skulle detta fungera rent praktiskt, skulle ni rekomendera det? Är det värt att sätta in en såpass snabb (och dyr!) HDD i en dator som används till lite utav allt, eller lämpar den sig mest för lite mera extrema användare?

Jag är kluven ang. vad jag ska uppgradera först, antingen blir det en sådan HDD, eller till 8GB minne. Vilket tror ni ger den största pretandaökningen i t.ex. spel som World of Warcraft?
Sist men inte minst, hurpass avancerat är det att byta HDD själv?

Tack på förhand! (skulle det vara så att jag postat på helt fel ställe, vänligen flytta inlägget)

edit: Jag har funnit en del svar till frågorna jag just ställde, men länka gärna till andra platser, och tyck till.

Ursprungligen av runqen:

Jag är väldigt sugen på att köpa en Komplett.se - Crucial SSD M225 series 2,5" 256GB och sätta in i min MBP 17". Tanken är då att byta ut den nuvande 500GB HDD'n och sätta in denna. Skulle detta fungera rent praktiskt, skulle ni rekomendera det? Är det värt att sätta in en såpass snabb (och dyr!) HDD i en dator som används till lite utav allt, eller lämpar den sig mest för lite mera extrema användare?

Jag är kluven ang. vad jag ska uppgradera först, antingen blir det en sådan HDD, eller till 8GB minne. Vilket tror ni ger den största pretandaökningen i t.ex. spel som World of Warcraft?
Sist men inte minst, hurpass avancerat är det att byta HDD själv?

Tack på förhand! (skulle det vara så att jag postat på helt fel ställe, vänligen flytta inlägget)

edit: Jag har funnit en del svar till frågorna jag just ställde, men länka gärna till andra platser, och tyck till.

att ersätta den befintliga disken med en ny = lätt. Du lossar på luckan till batteriet så sitter disken där

att plocka ut optiska enheten och ersätta med en HD = lite mer pill men fortfarande lätt. Kräver att du skruvar upp baksidan och det är några fler kablar man måste lossa på

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-04 12:11

runqen (vilket nick...) >>

Jag tror inte du har nytta av varken 8 GB RAM eller en SSD för WOW's skull. Du ska nog ha lite mer prestandakrävande applikationer för att det ska vara motiverat

Fy satan va diskarna är dyra förresten. 3800spänn för 90Gig mindre än jag har idag. Se till att börja köpa mycket av de här nu så att de hamnar i en vettig prisklass!

Ursprungligen av PeeMaN:

Fy satan va diskarna är dyra förresten. 3800spänn för 90Gig mindre än jag har idag. Se till att börja köpa mycket av de här nu så att de hamnar i en vettig prisklass!

Jag har inte hängt med riktigt, men jag tror det redan hänt mycket, dvs priser har sjunkigt rejält senaste året. Men har man inte bråttom kan det nog vara sunt att vänta ett halvår till, för teknikutvecklingen tar jättekliv fortfarande och priserna sjunker. Men annars håller jag med, hoppas så många som möjligt köper nu så att det blir lite volym och priserna sjunker

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har inte hängt med riktigt, men jag tror det redan hänt mycket, dvs priser har sjunkigt rejält senaste året. Men har man inte bråttom kan det nog vara sunt att vänta ett halvår till, för teknikutvecklingen tar jättekliv fortfarande och priserna sjunker. Men annars håller jag med, hoppas så många som möjligt köper nu så att det blir lite volym och priserna sjunker

Tycker personligen sällan det är värt att vänta på att priser ska sjunka, speciellt ett halvår. Folk sa ju redan i höstas att man inte skulle köpa SSD utan invänta prissänkningar men min crucial m225 128gig betalade jag 2699:- för i augusti, billigaste nu är enl prisjakt 3799 och intel x25 80gig har sjunkit typ 200 spänn på ett halvår...så alla som funderar, köp nu istället Det är värt skillnaden i prestanda

Ursprungligen av the_karate_kid:

Tycker personligen sällan det är värt att vänta på att priser ska sjunka, speciellt ett halvår. Folk sa ju redan i höstas att man inte skulle köpa SSD utan invänta prissänkningar men min crucial m225 128gig betalade jag 2699:- för i augusti, billigaste nu är enl prisjakt 3799 och intel x25 80gig har sjunkit typ 200 spänn på ett halvår...så alla som funderar, köp nu istället Det är värt skillnaden i prestanda

Jag menade inte att man bara skulle vänta för prisets skull, utan för teknikutvecklingen också. Se bara på skillnaden mellan första och andra generationens X25 från Intel.

Vissa områden som t.ex. vanliga hårddiskar utvecklas i en rätt normal stadig takt och där är inte poängen att vänta lika stor. Men heta nya tekniker brukar ha en annan kurva i början och där går det att vinna mycket i prestanda och pris om man väntar tills de börjar bli lite mera etablerad teknik.

Sen beror det på vilken typ av produkter det är frågan om, och hur nya de är. Sprillans nya produkter brukar sjunka rätt snabbt, sen planar det ut.

Sidospår: Jag har en Onkyo 607 som jag var het på gröten och köpte den från Dustin när den kom för 5500 kr i somras och då var det en brittisk import med en ful fet kontakt som inte går att byta utan måste köras med adapter. Jag har inte ens kopplat in den ännu (har inte köpt högtalare) och nu får man den för 4500 kr och då är det den svenska modellen. Så om jag inte varit så het på gröten hade jag sparat 1000 kr och fått den svenska varianten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 16:12

Jag tänkte slå till på detta upgrade kit snart. Men det jag undrar är om det är möjligt att köra SSD:en på platsen för hårdisken och den nya vanliga hårddisken på DVD:n plats i optibayen?

  • Medlem
  • 2010-01-16 16:17
Ursprungligen av iVote:

Jag tänkte slå till på detta upgrade kit snart. Men det jag undrar är om det är möjligt att köra SSD:en på platsen för hårdisken och den nya vanliga hårddisken på DVD:n plats i optibayen?

Läs i tidigare inlägg i denna tråd. Det har diskuterats tidigare. Men jag har för mig att det ska funka felfritt att göra så.

Bevaka tråden