Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 13" + Intel SSD + 500GB intern hårddisk - möjligt?

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag satte min SSD i facket där original disken satt och stoppade min 500gb disk i optibayen, vet inte om man borde ha gjort tvärtom kanske? :"> Ska försöka dra ner xbench och testa lite senare ikväll om jag hinner, men det går sjuukt fort att boota upp och starta program!

Nu vet jag iofs inte hur mkt Snow Leopard har spelat in oxå. Testkörde utvecklarversionen av Snow Leopard för en tid sen på en gammal Mac och redan då kändes ju den som ny Jag blåste som sagt om allt från scratch på min SSD och installerade SL utan att hämta tillbaka någon backup eller liknande.

Vad gäller skillnaden mellan Intel X25-M G2 och Crucial M225 vet jag inte, läser man tester verkar ju Intels disk vara snäppet bättre, sen hur mkt man egentligen märker i praktiken vette f*n, jag är i alla fall nöjd med min Crucual disk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 18:40

De delarna jag har tänkt att använda är SSD: Intel® Mainstream SATA Solid State Drives

Hårddisk: WD Scorpio Blue 1 TB SATA Hard Drives ( WD10TEVT )

Vad tror ni om denna uppgradering?

Nu är frågan vilken bay/kassett man ska ha? Jag har läst vad som har tipsats om här men inte riktigt förstått de olika skillnaderna. Kan tänka mig att lägga en liten extra slant för att kassetten ska vara kvalitativ och snygg. Det känns efter de guider som har postats att det inte borde vara alltför svårt, men är en SSD i samma storlek som den hårddisken som ligger i från början? Det måste ju sitta bra menar jag.

Ursprungligen av iVote:

Hårddisk: WD Scorpio Blue 1 TB SATA Hard Drives ( WD10TEVT )

Vad tror ni om denna uppgradering?

WD Skivan är 12.5mm tjock så den passar antagligen inte i MBP.

Ursprungligen av WDC:

*750 GB and 1 TB models are 12.5 mm high and may not be compatible with all notebook systems. Consult system specifications for maximum allowable drive height before attempting to install.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 21:51
Ursprungligen av air:

WD Skivan är 12.5mm tjock så den passar antagligen inte i MBP.

Vad läste du det? PÅ WD´s sida står det: "WD Scorpio Blue 2.5-inch drives offer high-performance, low power consumption and cool operation, making them ideal for notebooks and other portable devices. "

Ursprungligen av iVote:

Vad läste du det? PÅ WD´s sida står det: "WD Scorpio Blue 2.5-inch drives offer high-performance, low power consumption and cool operation, making them ideal for notebooks and other portable devices. "

Läs längre ner på WD's hemsida, eller hos nån nyhetssida som tagit upp saken. Mycket konstigt att dom lanserar en skiva som är i princip oanvändbar på grund av sitt format, men vad gör man inte för att vara 'först med 1TB i 2.5"'...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 14:48
Ursprungligen av the_karate_kid:

så...det var ju viss skillnad Första bilden är min Crucial SSD och andra bilden är min WD Scorpio 5400rpm som sitter där dvdn satt...

Hah, jo det kan man ju verkligen säga att det var. Upp till 35 gånger snabbare än hårddisken! Sitter bara och väntar på CSN nu, känns som det inte kan komma fort nog.

9.5mm tjocka diskar är det som går in i MBP så 500gb är max i dagsläget. Toshiba är på G med 640gb diskar som är 9.5mm men 1tb disken går inte in i en MBP....

EDIT: vad ska du men en snygg optibay till?

EDIT2: har medvetet valt att inte installera å köra xbench som shandar efterfrågade i tråden. Efter att ha googlat verkar det som om folk per automatik får betydligt sämre resultat i Snow Leopard jämfört med Leopard. Det finns inget annat bra benchmarking program som funkar i Snow Leopard?

Senast redigerat 2009-09-04 23:16
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 00:00
Ursprungligen av the_karate_kid:

EDIT2: har medvetet valt att inte installera å köra xbench som shandar efterfrågade i tråden. Efter att ha googlat verkar det som om folk per automatik får betydligt sämre resultat i Snow Leopard jämfört med Leopard. Det finns inget annat bra benchmarking program som funkar i Snow Leopard?

Vad jag mest är ute efter är skillnaden mellan HD och SSD, tex procentuellt, oavsett benchmarking verktyg. Så länge det är konsistent (om än fel) i ett OS så är det lugnt.

Även om den har fel och ger en lägre score så kommer den ju göra det på båda installationerna, så man kan ju fortfarande se vad SSDn har haft för effekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 16:31
Ursprungligen av the_karate_kid:

9.5mm tjocka diskar är det som går in i MBP så 500gb är max i dagsläget. Toshiba är på G med 640gb diskar som är 9.5mm men 1tb disken går inte in i en MBP....

EDIT: vad ska du men en snygg optibay till?

Det var tråkigt att höra Jag menade att det ska se snyggt ut på utsidan, kan man undkomma att hålet för cd-skivorna inte syns? finns det bilder på någons MBP där man har bytt ut den den optiska enheten?

Du har nog missförstått hur optibayen fungerar. Alltså du ser ingen skillnad utseendemässigt oavsett vilken optibay du använder eller om du så lägger disken löst eller plockar ut dvdn utan att stoppa i nåt annat. För att förtydliga, det här är min MBP där jag bytt ut dvdn mot en hårddisk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 11:55
Ursprungligen av the_karate_kid:

Du har nog missförstått hur optibayen fungerar. Alltså du ser ingen skillnad utseendemässigt oavsett vilken optibay du använder eller om du så lägger disken löst eller plockar ut dvdn utan att stoppa i nåt annat. För att förtydliga, det här är min MBP där jag bytt ut dvdn mot en hårddisk

ok, tack för det. Så vilken optibay kör du och varför?

Ursprungligen av iVote:

ok, tack för det. Så vilken optibay kör du och varför?

jag använder den från newmodeus.com. Varför? För att den var hyffsat billig och jag visste med säkerhet att den skulle passa efter att ha följt diskussionerna på macrumors.com där folk hade köpt och testat den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 14:00
Ursprungligen av the_karate_kid:

jag använder den från newmodeus.com. Varför? För att den var hyffsat billig och jag visste med säkerhet att den skulle passa efter att ha följt diskussionerna på macrumors.com där folk hade köpt och testat den!

ok tack! skulle du kunna länka direkt till den?

jag har länkat till den i inlägg 14 i denna tråd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 13:27
Ursprungligen av the_karate_kid:

jag har länkat till den i inlägg 14 i denna tråd

ok, tack. så det är alltså sata-varianten vi ska ha till den nya MBP 13" ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 14:00
Ursprungligen av iVote:

ok, tack. så det är alltså sata-varianten vi ska ha till den nya MBP 13" ?

Yup. Se inlägg 23-28....

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2009-09-09 15:57

vilken shipping ska man ta om man ska frakta den till stockholmsområdet? får bara upp massor med post,alternativ inom usa osv

Ahhh, äntligen!
Har nu beställt en helt ny MBP 13.3" ( den för 12 495) från inet.se
Har mycket goda erfarenheter från dem och då de nu säljer till samma pris som AppStore slog jag till. Beställde även en Intel SSD X-25 80GB G2. Har sedan innan en Seagate 500GB 7200 rpm 2.5" disk som jag skall montera istället för Superdriven. Skall bli mycket spännande att få se resultatet av detta lilla bygge

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-13 18:27

Har monterat in en WD 500 GB i en optibay i min vita MacBook. Väntar otåligt på att Intel ska börja leverera X25-M-flashdiskarna igen så jag får en som jag beställt. Optibayn gick smidigt att beställa från USA. Saknar inte SuperDriven mycket men funderar på att leta upp ett externt USB-case att stoppa in den i.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-16 22:41

Fick min X25-M G2 idag och körde Carbon Copy Cloner och bytade plats på den interna 160 GB och SSD:n. Allt klart på en timme och datorn går så grymt snabbt nu att jag är i extas. Detta med flashbaserade hårddiskar har jag drömt om i många år och idag blev det verklighet. Otroligt nice!

Happy happy!

Kvittar det vilken plats som får SSDn och vilken som får RD (Vanlig disk?)

Finns det någonstans i datorn en hårdvarubegränsning som skulle göra två stycken stripade SSDs helt onödiga?

Vilka SSDs är bra och vilka är dåliga? Jag har förstått att det finns lite olika tekniker med sina för och nackdelar? Berörande livslängd och hastighet alltså.

//K

Senast redigerat 2009-10-17 02:25
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-20 21:03

Den här X25-M G2 verkar väldigt populär är är typ slut överallt. Finns det någon annan SSD-disk som är bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 21:24
Ursprungligen av p2d:

Den här X25-M G2 verkar väldigt populär är är typ slut överallt. Finns det någon annan SSD-disk som är bättre?

Nej ....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-21 20:16

Suget är nu så stort att ett köp är nära. En fråga bara, när jag ska köpa kabinetten Optibay på Newmodeus, så förstår jag att jag kan välja av två stycken anslutningar?
Som jag förstått det är det PATA som gäller för SSD?
Är anslutningarna på Optibayen olika på in-/utsida? Dvs, kan jag köpa en SATA-insida och en PATA-utsida? Är det SATA eller PATA som funkar med MBP Unibody 15"?

Tacksam för svar!

// Henke

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-25 22:30
Ursprungligen av heinz_p:

Suget är nu så stort att ett köp är nära. En fråga bara, när jag ska köpa kabinetten Optibay på Newmodeus, så förstår jag att jag kan välja av två stycken anslutningar?
Som jag förstått det är det PATA som gäller för SSD?
Är anslutningarna på Optibayen olika på in-/utsida? Dvs, kan jag köpa en SATA-insida och en PATA-utsida? Är det SATA eller PATA som funkar med MBP Unibody 15"?

Tacksam för svar!

// Henke

Borde det inte vara SATA? PATA är väl gammal IDE?

Jag har också en fråga angående detta.. Om man har en SSD disk och en vanliga disk, spelar det någon roll om man sätter SSD-disken på vanliga platsen eller i optibayen?

Ursprungligen av p2d:

Borde det inte vara SATA? PATA är väl gammal IDE?

Jag har också en fråga angående detta.. Om man har en SSD disk och en vanliga disk, spelar det någon roll om man sätter SSD-disken på vanliga platsen eller i optibayen?

Har läst mycket på olika forum om detta då jag själv skall montera min nästa vecka om posten tar sig till ön. Många har valt att sätta SSD disken på den vanliga platsen då det diskuterats mycket om kylning och hurvida optibayen är anpassad för detta ändamål. Jag kommer att gå på det jag läst och flytta min disk till optibayen och sätta SSD-disken på den vanliga platsen. Detta för att jag är mer rädd om min 3500:- SSD-disk än orginalet som satt i vid leverans.

Kanske inte är det svaret du hoppades på men alla som provat är tyvärr inte överens.
Återkommer efter installation om det uppkommer några problem.

Använder en MBP 13" Unibody

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-27 00:28
Ursprungligen av Ancientdragon:

Har läst mycket på olika forum om detta då jag själv skall montera min nästa vecka om posten tar sig till ön. Många har valt att sätta SSD disken på den vanliga platsen då det diskuterats mycket om kylning och hurvida optibayen är anpassad för detta ändamål. Jag kommer att gå på det jag läst och flytta min disk till optibayen och sätta SSD-disken på den vanliga platsen. Detta för att jag är mer rädd om min 3500:- SSD-disk än orginalet som satt i vid leverans.

Kanske inte är det svaret du hoppades på men alla som provat är tyvärr inte överens.
Återkommer efter installation om det uppkommer några problem.

Använder en MBP 13" Unibody

OK, tack!

Och vilken optibay med viken koppling har vi kommit fram till är bäst? Direktlänk någon? Den är tänkt till en 15" unibody...

Jag vill hellre ha något som är bra och enklare att montera än något som är billigt om det hjälper er

alla med Unibody ska ha den här om det är den från newmodeus. Finns länkat tidigare i tråden

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-11-02 11:36
Ursprungligen av the_karate_kid:

alla med Unibody ska ha den här om det är den från newmodeus. Finns länkat tidigare i tråden

Thanks mate! Det är beställt nu

Bevaka tråden