Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro 13" + Intel SSD + 500GB intern hårddisk - möjligt?

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iVote:

Jag tänkte slå till på detta upgrade kit snart. Men det jag undrar är om det är möjligt att köra SSD:en på platsen för hårdisken och den nya vanliga hårddisken på DVD:n plats i optibayen?

Ja, så kör jag i min mbp 13".

Lyckades få ihop detta på ebay: Intel SSD 80 GB ($169,50) + Apple Optibay Superdrive ($31) + DVD Case ($19). Så nu är det bara att invänta paket. Hör av mig senare kring hur budget optibay:n fungerade.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-12 00:32

Gigidigigidi. Nu är grejerna beställda, en Intel X-25 G2 och en Optibay.
Nu påbörjas kolli-id-uppdateringshetsen igen..

Ursprungligen av heinz_p:

Gigidigigidi. Nu är grejerna beställda, en Intel X-25 G2 och en Optibay.
Nu påbörjas kolli-id-uppdateringshetsen igen..

WHO ELSE BUT QUAGMIRE?!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-19 23:39

Såja, nu sitter allt på plats och det fungerar ruggigt bra. Jäklar va snabb SSD:n är!

Kör med en Intel X-25 G2 80 GB för systemet - den sitter i en Optibay på samma plats som Superdriven satt innan.

F.ö. förvånansvärt snabb leverans av Optibayen måste jag säga. 5 dagar från beställning till dörr.

Har precis gjort detsamma som heinz_p och kan bara instämma. Värt varenda krona. Valde en ännu billigare (£20 inkl frakt) variant av optibayen på ebay som fungerade fint.
Se här: Auctiva Image Hosting

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-01-20 14:37

Måste också instämma i lovsången! Hej då badboll! Shiiit vad snabb min dator har blivit!

Hur är det för er med batteritiden?

Jag får efter att ha laddat upp till 100% ca 3,5h med endast SSD mountad. Ibland står det dock 6,5h?? Underligt. Med båda igång suger den ordentligt. Har kanske ca 2-2,5h på mig vid fulladdat batteri.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-20 22:55
Ursprungligen av Alfons_sbg:

Hur är det för er med batteritiden?

Jag får efter att ha laddat upp till 100% ca 3,5h med endast SSD mountad. Ibland står det dock 6,5h?? Underligt. Med båda igång suger den ordentligt. Har kanske ca 2-2,5h på mig vid fulladdat batteri.

Jag har inte märkt någon nämnbar skillnad faktiskt. Har ungefär 3 timmar med båda igång, samma med bara SSD:n. Hmm..kanske borde resetta PRAM:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 20:36

Enda tråkiga med Intels X25-M G2 är att de inte har särskilt imponerande skrivprestanda jämfört med andra tillverkares dyrare modeller. X25-E presterar riktigt bra men är svindyr och säljs inte i större storlek än 64GB. Får hoppas de släpper en G2 variant av den snart för den första versionen har funnits ett bra tag och är inte särskilt prisvärd.

AnandTech: The SSD Improv: Intel & Indilinx get TRIM, Kingston Brings Intel Down to $115

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-01-20 21:21

Det som dock är så grymt är ju läsprestandan. I kombination med en till intern disk i en Optibay som man lagrar dokument osv. så tycker jag att man får en upplevd mycket snabbare dator. Uppstart, programstart går blixtsnabbt.

Enda problemet är med att kasta ut SuperDriven är nu kan man inte öppna Apples "DVD-spelaren", eftersom den inte hittar någon giltig DVD-enhet.

Ursprungligen av karnov:

Enda problemet är med att kasta ut SuperDriven är nu kan man inte öppna Apples "DVD-spelaren", eftersom den inte hittar någon giltig DVD-enhet.

Jag tycker Apple borde sälja en extern SuperDrive i en snygg design som matchar dagens MacBook Pro. Så kan man ha den för all framtid tills man helt slutar med DVD-skivor.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker Apple borde sälja en extern SuperDrive i en snygg design som matchar dagens MacBook Pro. Så kan man ha den för all framtid tills man helt slutar med DVD-skivor.

Jag brukar mest använda programmet DVD-spelaren till att spela upp DVD-filmer från hårddisken, det fungerar dock inte längre. Någon som vet något sätt att ta sig runt detta? T.ex. en dvd-emulator

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-23 01:53
Ursprungligen av karnov:

Jag brukar mest använda programmet DVD-spelaren till att spela upp DVD-filmer från hårddisken, det fungerar dock inte längre. Någon som vet något sätt att ta sig runt detta? T.ex. en dvd-emulator

VLC media player - Open Source Multimedia Framework and Player

Jo, jag använder VLC. Men ibland tycker jag att DVD-spelaren hanterar menyer smidigare än VLC. Och så är det snyggare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 16:49

Vad är det för märke/modell/prestanda på den SSD som säljs av Apple jämfört med X25-M G2 ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-26 00:55
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker Apple borde sälja en extern SuperDrive i en snygg design som matchar dagens MacBook Pro. Så kan man ha den för all framtid tills man helt slutar med DVD-skivor.

Är inte denna produkt just vad du letar efter? Den installeras via usb.

Ursprungligen av Ricard:

Är inte denna produkt just vad du letar efter? Den installeras via usb.

Doh! Ja, visst är det precis vad jag letade efter, hade helt glömt bort den.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-23 00:27

Har kört med Intel X-25 160GB G2 i två dagar nu och jag måste säga att skillnaden är större än jag trodde. Allt känns bra mycket snappigare helt enkelt...

Dock är det ju fortfarande lite klent med 160 GB egentligen. Måste erkänna att jag är lite sugen på en OptiBay, men såvitt jag förstår får man inte byta ut sin optiska enhet till något annat utan att bryta garantin, och jag har ju AppleCare på den också...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-26 01:12

"System Requirements: MacBook Air computer"

Ursprungligen av joakimo:

"System Requirements: MacBook Air computer"

Är väl en USB dvd spelare? Eller menar du allvarligt att den enbart funkar till MB air?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-26 11:48
Ursprungligen av poseidon84:

Är väl en USB dvd spelare? Eller menar du allvarligt att den enbart funkar till MB air?

Det är Apple som säger att den bara fungerar till Air, inte jag.
Tycker det låter lite konstigt att de skulle skriva sådana systemkrav utan anledning.

Ursprungligen av joakimo:

Det är Apple som säger att den bara fungerar till Air, inte jag.
Tycker det låter lite konstigt att de skulle skriva sådana systemkrav utan anledning.

Det beror på en speciell IDE-USB-brygga, se mitt inlägg ovan.

Ursprungligen av Adrian B:

Det beror på en speciell IDE-USB-brygga, se mitt inlägg ovan.

ja, var det jag menade. Om nu IDE-USB bryggan funkar för alla datorer (som kan antas då man tillverkar en brygga) varför väljer apple då en brygga som enbart funkar med sin air? tyckte det var ett intressant val då det borde varit ett medvetet val.

Ursprungligen av poseidon84:

ja, var det jag menade. Om nu IDE-USB bryggan funkar för alla datorer (som kan antas då man tillverkar en brygga) varför väljer apple då en brygga som enbart funkar med sin air? tyckte det var ett intressant val då det borde varit ett medvetet val.

Om jag förstod texten rätt som hårdvaruhackaren skrivit var det egentligen ingen egen brygga, men ett eget firmware i bryggan och hennes försöken att flasha den misslyckades:

This leaves the IDE to USB bridge. It’s a small circuit board that allows an IDE device like the optical drive within the MBA SuperDrive to work as a USB device. It uses firmware too – and Apple appears to have designed custom firmware for it!

There appears to be some sort of handshake happening between the MacBook Air and the IDE to USB bridge within the MBA SuperDrive. I looked into re-flashing the controller (which is a standard part) with generic firmware, but after several hours I was getting nowhere.

Apple har alltså valt att skriva eget firmware för att lägga till en handskakning på något sätt. Min gissning är att detta inte är för att stoppa alla andra från att använda den, utan för att det på något sätt bidrar till en bättre användarupplevelse för MBA-användarna.

Ursprungligen av Adrian B:

Min gissning är att detta inte är för att stoppa alla andra från att använda den, utan för att det på något sätt bidrar till en bättre användarupplevelse för MBA-användarna.

Min gissning är faktiskt helt tvärtom. Det finns inget i en handshake mellan en brygga och en dator som kan "bidra till en bättre användarupplevelse". Det här måste jag klassa som ett av de flummigaste uttalanden du gjort

Ursprungligen av PeeMaN:

Min gissning är faktiskt helt tvärtom. Det finns inget i en handshake mellan en brygga och en dator som kan "bidra till en bättre användarupplevelse". Det här måste jag klassa som ett av de flummigaste uttalanden du gjort

Det kanske låter så, men bra användaruppevelse är långt ifrån en flummig sak i Apples värld.

Vad jag menar är att de kan frångå en standard för att göra en användarupplevelse bättre. Ett exempel kan vara att dra på mera ström i en USB-port än vad standarden säger för att kunna driva saker som normalt sett kräver extra extern strömkälla. Det är en bättre användarupplevelse att slippa externa strömadapter.

Om jag inte fått det helt om bakfoten är det väl precis vad Apple gjort på MBA för att kunna driva en dvd-brännare enbart på USB-porten.

Däremot kan jag inte de tekniska detaljerna om IDE-USB-bryggor tillräckligt bra för att uttala mig om du har rätt eller fel i ditt påstående. Min tanke var att de kanske kunde lägga till någon fördel genom att skapa eget firmware.

Eller om man vänder på frågan: Vad skulle Apple tjäna på att göra ansträngningen att skriva eget firmware om enda syftet var att hindra folk att använda brännaren till andra Apple-produkter? Det verkar helt orimligt då de har allt att tjäna och inget att förlora på att sälja fler externa dvd-brännare.

Ursprungligen av joakimo:

"System Requirements: MacBook Air computer"

Visst ja... ja då är vi tillbaka på ruta ett.

Ursprungligen av poseidon84:

Är väl en USB dvd spelare? Eller menar du allvarligt att den enbart funkar till MB air?

Det är helt sant. Först trodde man att det berodde på att den drog mer ström än vad en vanlig USB-port kan leverera, men det visade sig inte vara sant för en duktigt hårdvaruhackare lyckades få den att fungera genom att byta ut IDE till USB-bryggan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-26 09:41
Ursprungligen av Adrian B:

Visst ja... ja då är vi tillbaka på ruta ett. Det är helt sant. Först trodde man att det berodde på att den drog mer ström än vad en vanlig USB-port kan leverera, men det visade sig inte vara sant för en duktigt hårdvaruhackare lyckades få den att fungera genom att byta ut IDE till USB-bryggan.

Aj då!

__________________________________________________

Ett par andra frågor som har med denna tråds ämne att göra:

1. är fortfarande 500Gb största storlek på de diskar som passar MBP?
2. är det ngn som kör med konfigiratioenen enligt trådrubrik som kan berätta hur den extra hårddisken påverkar batteritid, värme/fläktar etc?

Mvh.
Ricard

Bevaka tråden