Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad innebär Veterantiteln?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag förespråkar fler titlar/användargrupper! Ett oskyldigt sätt att få det lite personligare om man frågar mig.

Men nej tack till signaturer

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-09 19:56

När blir man Sheriff?

Ännu ett onödigt inlägg

Jag skulle säga att 1000-1500 inlägg skulle krävas för att få någon titel, gärna kombinerat med en medlemstid på ett år. En del forum har system med flera steg (t ex OpenForum på Ars Technica), vilket verkar lämpligare. Vad sägs om nykomling/veteran/legend? Då slipper folk som har varit med sedan 2001 sura över att de har samma titel som en produktiv (mätt i antal inlägg) nykomling.

Tycker det här med titlar och kategorisering är rätt onödigt. Om det överhuvudtaget ska finnas så tycker jag att det skulle finnas ett antal olika titlar som man kan välja utav själv i så fall, så alla blir glada och nöjda. Förutom de som nu har en speciell funktion på forumet då förstås. Jag skulle gärna titulera mig 'vilddjur' tex istället för något mesigt veteran.

Så veteran begreppet får ju stå för forumledningen, om de nu vill se människor på det trista viset...;)

Senast redigerat 2009-01-10 16:40
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-10 12:49

Jag tycker att det är bra med titler till dom som gör lite extra för att få det här forum till att fungera. Det är ju credits till er, en liten tack, ett lite klapp på axlen eller vad man säger. Dom som är supporter, tycker jag också att är lungt att dom är markerade. Jag visste inte att man hade en möjlighet för att betale till 99:an. Det har jag lärt mig från titler.

Om veteran titlen skal vära efter 200 inlägg vet jag inte. men vad glad jag är för att se, att så månge har en tanke eller tvo omkring det här. Att det inte bara är jag som undras. )

Pensionärsförbundets medlemstidning heter Veteranen. Då man ställer titeln Veteran i förhållande till det känns den plötsligt lite konstig...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-10 13:40
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Pensionärsförbundets medlemstidning heter Veteranen. Då man ställer titeln Veteran i förhållande till det känns den plötsligt lite konstig...

Om man la till den parametern (dvs att man måste vara pensionär för att få kallas veteran) så skulle vi nog inte ha så många här på 99mac.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-10 16:23

Men vissa av oss närmar sig...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-10 17:19
Ursprungligen av Wiberg:

Men vissa av oss närmar sig...

Ska du som är så ung säga. Själv är jag femton år äldre än dig... tiden går...

jaha då måste väl jag skriva nåt i den här tråden för att närma mig veteran nivån, har ändå hängt här sedan innan jag reggade mig och läste mycket matnyttigt som hjälpte mig att switcha och sen jag köpte min första mac och reggade mig här 2004 har jag väl mest läst och tagit del av andras frågor och dom som jag tyckte kunde mer än vad jag gjorde.

Då kunde jag windows och ansåg mig som mac-novis när jag hade en bra dag, men vid det här laget känner jag mig lite som en veteran och kan nog svara på det mesta och det är ju lite så det är att vara veteran, att ha tillräckligt med erfarenhet för att kunna hjälpa de som inte hunnit skaffa sig samma erfarenhet/kunskap.

Men jag får väl helt enkelt skriva 33 hjälpsamma svar så att jag kan kalla mig veteran sedan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 10:36

Eller att man gör som Google gör. Efter att ha läst deras hjälptrådar frågar dom om man blev hjälpt av det man läste.
Kanske en liknande funktion där man kryssar i en ruta att detta inlägg löste mitt problem.
Efter X antal kryss där man då bevisligen hjälp en annan medlem så blir man Veteran.

Yes!!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-11 11:29

Men då blir man väl hjälpe tomte på 99:an? )

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 16:25
Ursprungligen av Lotte P:

Men då blir man väl hjälpe tomte på 99:an? )

Jo, men det är ju också ett tydligt kvitto på att en person kan ge hjälp.

Yes!!

Vet inte om jag är så förtjust i tanken på nån sorts automatiska achievements, men det kunde vara kul med nån form av utmärkelse för att man gjort sig ett namn på sidan, kanske i form av en ärorik titel helt godtyckligt utdelad av bossarna… men det kanske jag tycker bara för att jag förutsätter att jag skulle få en ¬____¬

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-11 19:44
Ursprungligen av Laseranders:

Vet inte om jag är så förtjust i tanken på nån sorts automatiska achievements, men det kunde vara kul med nån form av utmärkelse för att man gjort sig ett namn på sidan, kanske i form av en ärorik titel helt godtyckligt utdelad av bossarna… men det kanske jag tycker bara för att jag förutsätter att jag skulle få en ¬____¬

Skulle det stå och falla med rumsrena åsikter vet jag inte om du skulle vara aktuell ................

200 inlägg för att kallas veteran tycker jag nog är lite lite, om man nu ska ha titlar. Jag har klarat mig bra utan och inte saknat en sådan heller.

Hur många veteraner blev/finns det?

Varför inte en lista och välja med en radiobutton ?

"Människa"
"besserwisser"
"Messerschmitt"
"Snäll"
"Farsot"
"idiot"
"Trevlig"
"Hjälpsam"
"Go i hövvet"

som exempel på vad man kan välja, skulle bli mkt roligare...

Fick jag ändra så blev det kort och gott bara "User" eller "Användare" - för mig dammar "Veteran", är som att ha fått en stämpel i pannan. Tanken är säkert god men blir ack så fel... räcker med att ha tvingats bli 60. I högerkanten så står det "...Du är en av våra cirka 1.100 veteraner på 99.se och har från och med idag titeln "veteran" under ditt användarnamn! ..." men under min Avatar så har det inte klickat in med Vetarean ( veteran), tack och lov O:-)

  • Medlem
  • 2009-01-11 22:51

Nåväl, gjort är gjort, det där är extra fånigt om man skulle ändra det i efterhand i alla fall.

Som den sheriff han är skjuter han från höften emellanåt på klassisk cowboymaner...

hmm, jag har för övrigt varit aktiv längre tid än sen februari 2005 vad jag vet…

Förresten, jag är ju supporter också. Kan jag välja vad som ska visas?

Jag säger: ta bort veteran-titeln.

Det står ju redan hur mkt inlägg personen skrivit och när man gick med. (För den som tycker det är kul att kolla på.)

Detta skapar bara titel-hets. Ha bara kvar Sheriff, Supporter. Inget mer för oss andra.

Hmm, minst 2 år och 1000 inlägg tycker jag.

Jag skulle inte sakna "veteran"-titeln om den försvann.

jo jag har också märkt att vi som inte har veterantiteln blir oftare avbrutna kommer liksom inte in i den "innersta" kretsen här på 99:an.. pratade med JGB om det.. och det verkar tydligen som man får betala 1500:- för att få "veteran" efter sitt namn, det tycker jag är ok för allt man får för det! kamratskap, "bakom kulisserna insyn" osv.. har redan tryckt en tröja som jag "tränar" i att gå omkring i här hemma, som det står just "xjunkie veteran" på.. ser rätt coolt ut.. skulle bara behöva träna bort mina bitchtits..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-02 11:55
Ursprungligen av xjunkie:

.. och det verkar tydligen som man får betala 1500:- för att få "veteran" efter sitt namn

Va, bara 1500!
Och jag som fick betala 3000!

hihihi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 01:08

Tycker personligen följande:

En 'veteran' på 99.se kan ju dels vara en person som varit medlem länge (vilket bara säger just det - inte hur mycket kunskap personen har eller hur många inlägg vederbörande har gjort), eller så är det en medlem som har skrivit många inlägg (vilket bara säger just det - inte med vilken kvalitet som vederbörande har svarat, bara dess frekvens).

Inte en helt lätt avvägning, om man skall ta den på fullaste allvar.
Tycker ändå att kunskap i kombination med erfarenhet ger tyngd åt begreppet 'veteran' - men problemet är att antalet inlägg går enkelt att mäta... men kunskapsnivån? Enda sättet jag kan komma att tänka på är att alla medlemmar ges möjlighet att betygsätta de som bär markeringen 'veteran'! Vill minnas att det en gång också fanns ett begrepp som hette 'guru'. Även där las det in en betydelse av 'allsmäktigt vetande'... (nåja)

Fortsätter vi att hålla en enkel nivå på kriteriet 'veteran' så måste också antalet inlägg som krävs för denna nivå hela tiden ökas på i kombination med hur länge vederbörande har varit medlem. I detta fall tycker jag att alla med medlemskap före 2005 och med fler än 1.000 inlägg platsar. Men man kan ju ALLTID diskutera gränserna... Någon hamnar ju alltid på 'fel' sida!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-01 01:38

Personligen, utan att egentligen vara särskilt insatt i ämnet, känns det som att denna "titel" tas lite på för stort allvar i denna tråd.

Jag ser det mest som en kul grej som visar att man har varit här ett tag. Med andra ord inget som måste förtjänas med extremt lärorika inlägg!

Bevaka tråden