Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad innebär Veterantiteln?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Jag var nog lite för snabb helt enkelt. Det finns en inbyggd "titelgenerator" som endast är baserad på antalet inlägg. När man når en viss gräns så sätts titeln automatiskt. För att även ta hänsyn till hur länge man varit medlem måste jag använda en annan funktionalitet kallad användargrupp som gör det hela lite mer komplicerat.

Ge mig över helgen att kolla på detta så kanske det hänt något till på måndag!

Aktiva medlemmar är dock något som är viktigt för sajten. Helst skulle man ha flera typer av titlar beroende på vilken typ av användare man är. Vissa är ju bra på att ställa frågor - vissa ägnar sin tid åt att svara på andras frågor.

Nu har jag funderat över helgen och reslutatet är följande:

Senior
Medlemmar som skrivit fler än 200 inlägg i forumet får titeln Senior.

Veteran
Medlemmar som skrivit fler än 500 inlägg i forumet och varit medlem i minst tre år.
Veteran är en helt egen form av medlemskap och kommer få en mängd förmåner.

Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag funderat över helgen och reslutatet är följande:

Senior
Medlemmar som skrivit fler än 200 inlägg i forumet får titeln Senior.

Veteran
Medlemmar som skrivit fler än 500 inlägg i forumet och varit medlem i minst tre år.
Veteran är en helt egen form av medlemskap och kommer få en mängd förmåner.

Ersätter denna "nya" Veteran den nuvarande Supporter (som man ju också är om man vill slippa reklamen)? Det vore ju lite logiskt att slå ihop dem på något vis.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ersätter denna "nya" Veteran den nuvarande Supporter (som man ju också är om man vill slippa reklamen)? Det vore ju lite logiskt att slå ihop dem på något vis.

Dom är inte identiska faktiskt. Veteraner kommer se "Premiumannonser" där annonsörerna betalar (bra!) för att synas på en viss plats under en begränad tid. Vet inte om du minns Tre reklamen från Augusti?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 00:25
Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag funderat över helgen och reslutatet är följande:

Senior
Medlemmar som skrivit fler än 200 inlägg i forumet får titeln Senior.

Veteran
Medlemmar som skrivit fler än 500 inlägg i forumet och varit medlem i minst tre år.
Veteran är en helt egen form av medlemskap och kommer få en mängd förmåner.

Äntligen!

Senast redigerat 2009-11-16 04:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-18 08:19
Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag funderat över helgen och reslutatet är följande:

Senior
Medlemmar som skrivit fler än 200 inlägg i forumet får titeln Senior.

Veteran
Medlemmar som skrivit fler än 500 inlägg i forumet och varit medlem i minst tre år.
Veteran är en helt egen form av medlemskap och kommer få en mängd förmåner.

Låter seriöst. När Björnström tar sig en riktig funderare ligger Fantomen i lä.

Jag får väl jobba upp mina inlägg då.

Nu har jag äntligen ett mål i livet

Att bli en "veteran".. hmmmmm känner mig lite smågammal hehehehehehe....

psss. men det var inge skoj att bli degraderad från veteran till senior.

Jag får väl se mig om efter ett seniorboende så länge lol

Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag funderat över helgen och reslutatet är följande:

Senior
Medlemmar som skrivit fler än 200 inlägg i forumet får titeln Senior.

Veteran
Medlemmar som skrivit fler än 500 inlägg i forumet och varit medlem i minst tre år.
Veteran är en helt egen form av medlemskap och kommer få en mängd förmåner.

Jag har varit med i 5 år och har 501 inlägg. Men inte Veteran, så hur räknas Veteran ut?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-08 23:44

Det med olika titlar för olika typer av inlägg, kanske till och med en markering på själva inlägget i tråden skulle ju vara grymt!

Har själv varit medlem ett bra tag och är här så gott som dagligen i perioder.

ooh.. graderingsmöjligheter
Klättra i graderna, håhåjaja

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 08:16

Visst kan man ha en titel som t.ex. veteran, men då ska det vara något man får när man VERKLIGEN är veteran.

Yes!!

Jag tycker att det är coolt med signaturer!

--------- (.)(.)---------------------------------------------(.)(.)------------
Macbook 2007, Macbook Air 2008, Wife1.0, Macbook Pro 2006+2008, Mac Pro 2008, iPhone2G, Gungstol, iPhone3g, iPod Touch 2008. Tiger, Leopard, iWork, iLife, Aperture, FCP, 32GB RAM, 8TB disk. Ikea Billy*2, Villa, 244DL, Kid 1.0*4. Sexlife 0.2, Wireless mouse.
((()))///!!!===Jobs for President. Ballmer for Guantanamo. Apple rular, M$ strular ===!!!\\\((()))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 09:25

Jag tycker att 500 eller 1000 inlägg
eller
2 år

men veteran kanske ska vara mer än så, med tanke på att vissa har 10.000 inlägg, vad kallar man dom då?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-09 10:05

Människor utan liv

Frågan är ju om såna här automatgenererade titlar egentligen tillför något. Å andra sidan skulle det bli väldigt mycket jobb att underhålla ett system med titlar där användaren på något sätt "utvärderas" och på så sätt förtjänar någon form av titel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 10:08

Helst skulle det vara fritt från titlar utöver supporter/admin/moderator

Ursprungligen av Tangen:

Helst skulle det vara fritt från titlar utöver supporter/admin/moderator

Håller med

Ursprungligen av Tangen:

Helst skulle det vara fritt från titlar utöver supporter/admin/moderator

Håller med. Finns en stor risk att folk faller in under såkallade Post-hunterträsket.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 10:08

Veteran kanske man är om man är bland dom 1000 första sedan starten och fortfarande är aktiv?

Uttrycket "veteran" är väl baserat på erfarenhet och inblandning, snarare än tidsperspektiv? Dvs att antal inlägg är mer relevant än tiden man varit medlem?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 11:59

Tiden tycker jag är viktigare än antalet inlägg. Man kan skapa många inlägg på några dagar, men du får inte tiden att gå fortare

Ursprungligen av MatsOlov:

Tiden tycker jag är viktigare än antalet inlägg. Man kan skapa många inlägg på några dagar, men du får inte tiden att gå fortare

Så för att bli Vietnam-veteran räcker det att vara så gammal att du var född då, inte att du deltog i själva kriget?

Supporter känns som en bra titel. Det är väl det som det handlar om för många här som är aktiva; att hjälpa andra så bra man kan. Under tiden lär man sig mer själv.

Veteran är ett lite gammeldags och mer manligt ord tycker jag. Jag tänker mer på någon som har slitit under en längre tid och som redan gjort sitt bästa. 99.se är en modern datorsajt och det borde finnas mer passande titlar (om de nu ska finnas överhuvudtaget).

Mesproppen KaRo

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 15:22
Ursprungligen av KaRo:

Supporter känns som en bra titel. Det är väl det som det handlar om för många här som är aktiva; att hjälpa andra så bra man kan. Under tiden lär man sig mer själv.

Förutom att "Supporter" betalar man för att bli.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Förutom att "Supporter" betalar man för att bli.

Yes!!

Javisst. Glömde att lägga till det som jag tänkte; Jag tycker att Supportertiteln inte ska kosta utan man kan få den som ett tecken på att man är aktiv och varit med ett tag.
Supporter skulle man tex kunna bli efter ha varit här 1 år eller efter ha gjort minst 1.000 inlägg.
Betalar hellre de 120 kr per år som det kostar att var med i Supporter Lounge™ bredvid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 10:20
Ursprungligen av KaRo:

Javisst. Glömde att lägga till det som jag tänkte; Jag tycker att Supportertiteln inte ska kosta utan man kan få den som ett tecken på att man är aktiv och varit med ett tag.
Supporter skulle man tex kunna bli efter ha varit här 1 år eller efter ha gjort minst 1.000 inlägg.
Betalar hellre de 120 kr per år som det kostar att var med i Supporter Lounge™ bredvid.

Men supporter i dagens läge betyder väl att du supportar forumet ekonomiskt, så att det kan drivas vidare och utvecklas?! En bra funktion tycker jag, och tacken för att man betalar lite grann för sig är att du tituleras supporter, och alla andra ser att du bidrar till 99's överlevnad!

Ursprungligen av Cartman:

Men supporter i dagens läge betyder väl att du supportar forumet ekonomiskt, så att det kan drivas vidare och utvecklas?! En bra funktion tycker jag, och tacken för att man betalar lite grann för sig är att du tituleras supporter, och alla andra ser att du bidrar till 99's överlevnad!

Jodå men det jag menade var att jag tycker om ordet Supporter och skulle hellre vilja att det bliren titel än något som visar att man betalar en tia i månaden till 99.se. Jag betalar gärna det (och tom mer än en guldkrona) men förslaget var att det hellre kallas något annat; tex Ekonomisk hjälp (eller något roligare namn).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-09 12:22

Det här är en viktig diskussion. Nu fick jag in ett inlägg till så nu är jag ännu mer veteran. Hurra.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 14:29

Det var en konstig jämförelse henkebarn, du blir väl inte veteran för att ha deltagit, du bör väl ha överlevt och fått några år på nacken efteråt också. Själva ordet veterans betydelse betyder någon som varit med länge.

http://susning.nu/Veteran
En veteran är en person som varit med sedan lång tid tillbaka. Motsatsen är nybörjare.

Några få autogenererade tillfälliga titlar som fungerar som vandringspriser eller dumstrutar kunde vara kul. Till exempel veckans samarit, veckans troll, veckans reload junkie, veckans höjdare...

Men, som sagt, någon inflation i titlar är onödigt. Detta är väl inget heraldikforum?

  • Medlem
  • 2009-01-09 14:57

Måste citera mig själv här:

Ursprungligen av jgb:

En omvänd lista då? Från nybörjare till de som har skrivit för många inlägg?
Universums härskare (0-199)
Grym tuffing (200-499)
Hård musikant (500-999)
Medelsvensson (1000-1999)
Mespropp (2000-4999)
Fjomp (5000+)

Vad sägs om det?

(från http://www.99.se/feedback/129891-veterantaliban.htm )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 20:59
Ursprungligen av jgb:

Måste citera mig själv här:

(från http://www.99.se/feedback/129891-veterantaliban.htm )

Håller helt och hållet med dig... det avspeglar ju hur länge man varit med samtidigt som det antyder att man kanske inte behöver fästa någon större vikt vid det, risken för titel-jägare blir nog lite mindre då. Då skulle det kunna tjäna något syfte tycker jag.

Edit: Det här säger jag faktiskt inte bara för att "grym tuffing" inte skulle sitta helt fel...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-09 15:00

Adrian B tack för svaret )

Jag bara undrade mig, att jag hade blevit Veteran. Jag har inte värit med så länge, så jag blev väldig nykifen på vad som hade gjort mig till veteran.

Jag känner mig fortfarande ny här. Jag upptäger nya funktioner.... inte värje dag, men värje vecka.

Jag har just köppt mitt första äple produkt på hösten. Jag har användt MD sedan 2001, men dog den, och jag köpta mig en iPod....160GB...självklart. Tänk vad kul jag har upptäckt, att det finns ett forum, då jag kan få hjälp till de problemer, som jag har. Till de ting som jag inte fatter. Och tänk att andra vill lära mig av deres erfaringer med deres iPods.

Jo jag lär mig här. Hoppas att jag en dag kanske kann ge tillbaks. )

Bevaka tråden