Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPred = diskussion, ej fakta

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-01-23 22:34

Problemet är att detta är extra utöver iPred...den kommer den också...så nu blir det attack mot fildelare från två håll...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-23 23:14
Ursprungligen av lasselu:

Problemet är att detta är extra utöver iPred...den kommer den också...så nu blir det attack mot fildelare från två håll...

Ja, det är riktigt. Kläm åt snyltarna bara! Från alla håll, inte bara två.

Så det är ingen som ser ett problem med att ge polisen större befogenheter än mot knarklangare för ett brott mildare än att snatta en dubbeldaim? Rent objektivt alltså. Anledningen till att de nu bara kommer åt folk som begår brott som ger fängelse i två år är ju för att skydda vanligt folk mot godtycklig övervakning. Ska vi tumma på rättssäkerheten bara för att ett brott är vanligt? Det spelar ingen roll om man är för eller emot piratkopiering, man borde inse att vi för längesen passerat gränsen för vad det är värt att betala för att få bukt med det. Det är djupt tragiskt att just fildelningsförespråkarna måste tala om detta för folk.

Näe fan alla brott som ger mindre än två års fängelse och begås av många ska legaliseras det ä fan skitbäst ju, de ä typ integritetskränkande annars vi lever ju i demokrati eller

Ursprungligen av akerstrom:

Näe fan alla brott som ger mindre än två års fängelse och begås av många ska legaliseras det ä fan skitbäst ju, de ä typ integritetskränkande annars vi lever ju i demokrati eller

Läs vad jag skrev.

Så har det hänt igen. Förra gången var det den kanadensiska regeringen, nu den holländska: som beställt en stor, oberoende forskningsrapport om hur illegal fildelning påverkar dels underhållningsbranschen, dels samhällsekonomin. Och återigen får man tillbaka en studie som entydigt visar att samhällsnyttan, både ekonomiskt och kulturellt, gagnas av fildelningen.

Ursprungligen av Stinky:

Så har det hänt igen. Förra gången var det den kanadensiska regeringen, nu den holländska: som beställt en stor, oberoende forskningsrapport om hur illegal fildelning påverkar dels underhållningsbranschen, dels samhällsekonomin. Och återigen får man tillbaka en studie som entydigt visar att samhällsnyttan, både ekonomiskt och kulturellt, gagnas av fildelningen.

Det här inlägget får mig bara att tänka på allt som är dåligt med utilitarismen.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det här inlägget får mig bara att tänka på allt som är dåligt med utilitarismen.

Vad får dig att tänka på vad som är bra med utilitarismen?

Stackars Hollywood . De förlorar så mycket inkomster nu för tiden.
http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/document/125049

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Stackars Hollywood . De förlorar så mycket inkomster nu för tiden.
http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/document/125049

Ja och det ger fildelare rätt att ladda ner - smart tänkt.

Ursprungligen av draags:

Ja och det ger fildelare rätt att ladda ner - smart tänkt.

Javisst supersmart. Det var ju precis det jag påstod... Hur många gånger tror du amerikanska och engelska nedladdare laddar och laddar igen sina inhemska alster?

Den amerikanska ekonomin går inte dåligt pga nedladdning. Men brott och straff framför allt sunt förnuft. Och rent mjöl i påsen.

Ursprungligen av draags:

Ja och det ger fildelare rätt att ladda ner - smart tänkt.

Det finns mycket som ger fildelare moralisk rätt att ladda ner, men såna där siffror i sig visar ju att det kanske inte är så mycket att lägga fokus på eller betala ett så galet högt pris för att stoppa. De verkar ju trots allt klara sig ganska bra.

Ursprungligen av Laseranders:

Det finns mycket som ger fildelare moralisk rätt att ladda ner, men såna där siffror i sig visar ju att det kanske inte är så mycket att lägga fokus på eller betala ett så galet högt pris för att stoppa. De verkar ju trots allt klara sig ganska bra.

Men det är väl ändå upp till exempelvis kompositören att avgöra huruvida han vill att den ska distribueras, eller?

Men om vi nu leker med tanken att det går bra för Hollywood pga fildelningen. Varför skulle dom då vilja stoppa detta. Får inte riktigt ihop det?

Ursprungligen av draags:

Men det är väl ändå upp till exempelvis kompositören att avgöra huruvida han vill att den ska distribueras, eller?

Men om vi nu leker med tanken att det går bra för Hollywood pga fildelningen. Varför skulle dom då vilja stoppa detta. Får inte riktigt ihop det?

Jag sa aldrig att det går bra för hollywood pga fildelning.

Och självklart finns det en gräns för hur mycket en upphovsman ska få bestämma över sitt verk.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag sa aldrig att det går bra för hollywood pga fildelning.

Och självklart finns det en gräns för hur mycket en upphovsman ska få bestämma över sitt verk.

Och vem ska bestämma den gränsen, du?

Ursprungligen av draags:

Och vem ska bestämma den gränsen, du?

vad sägs om att bestämma den gränsen demokratiskt?

Ursprungligen av Stinky:

Så har det hänt igen. Förra gången var det den kanadensiska regeringen, nu den holländska: som beställt en stor, oberoende forskningsrapport om hur illegal fildelning påverkar dels underhållningsbranschen, dels samhällsekonomin. Och återigen får man tillbaka en studie som entydigt visar att samhällsnyttan, både ekonomiskt och kulturellt, gagnas av fildelningen.

Nu kan man kanske ta med i beräkningarna att Holland självklart inte förlorar på detta eftersom deras inhemska produktion av film, musik osv är väldigt mycket mindre och det man exporterar nästan lika med obefintlig.

När köpte någon här en holländsk film eller musikartist?

Hur många gånger tror ni att Holländska fildelare laddar ner film och musik från exempelvis England och USA?

Detta är självklart något man måste ta med i beräkningarna om man inte tror att vi lever i ett enda stort marknadskosmos.

Men sen kan jag ändå inte förstå varför någon annan ska bestämma hur en kompositör vill sprida sin musik.

Kolla på den fantastiska serien "The Wire" så får man lite perspektiv...

Ursprungligen av LCR:

Kolla på den fantastiska serien "The Wire" så får man lite perspektiv...

Du kanske kan berätta för dom som inte sett eller kan se denna.

Ursprungligen av draags:

Du kanske kan berätta för dom som inte sett eller kan se denna.

http://www.imdb.com/title/tt0306414/

Denna serie får CSI och liknande att framstå som teknonörd skräp!!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Kolla på den fantastiska serien "The Wire" så får man lite perspektiv...

Japp, köpt på Dvd.

Ursprungligen av LCR:

Kolla på den fantastiska serien "The Wire" så får man lite perspektiv...

Jag har köpt samtliga säsonger via US iTunes Store bara för att den är så bra. Jag hade ful-laddat säsong 1 för ett par år sedan och tyckte om den. Så när jag väl kom på att man kunde köpa amerikanska iTunes-giftcards på ebay så var det den första serien jag köpte. Trist bara att man måste vara en avtalsbrytare för att kunna ta del av det om man nu vill betala för sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-16 01:10
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har köpt samtliga säsonger via US iTunes Store bara för att den är så bra. Jag hade ful-laddat säsong 1 för ett par år sedan och tyckte om den. Så när jag väl kom på att man kunde köpa amerikanska iTunes-giftcards på ebay så var det den första serien jag köpte. Trist bara att man måste vara en avtalsbrytare för att kunna ta del av det om man nu vill betala för sig.

Det är precis det här Hollywood och skivbolagen vägrar att se. Tusentals användare köper sin musik/film lagligt, men bolagen gör det omöjligt för oss att köpa detta på hemmaplan, utan vi måste fuska till det och köpa på eBay eller Tradera (vilket jag föredrar, då det känns säkrare, och man vet vad man får).
Det kommer att bli någon form av världs distribution, se bara till att ta fram ett system för hur vinsterna ska delas, och kör på!

Ursprungligen av ParMan:

Det är precis det här Hollywood och skivbolagen vägrar att se. Tusentals användare köper sin musik/film lagligt, men bolagen gör det omöjligt för oss att köpa detta på hemmaplan, utan vi måste fuska till det och köpa på eBay eller Tradera (vilket jag föredrar, då det känns säkrare, och man vet vad man får).

Huh?! Jag har hela serien laglig i min bokhylla...

LCR

Nu hamnar återigen diskussionen i att man tycker det är ens mänskliga rättighet att få fildela.

Och inte kring hur det ska stoppas och om då iPred lagen är rätt väg att gå.

I tidigare diskussioner tyckte vissa att det kändes olustigt att företag skulle få agera polisiärt och att det vore bättre om polisen fick dessa rättigheter.

Nu verkar detta komma.

Vilket borde ses positivt.

Problemet är att vissa inte fattar frågan "hur ska det stoppas" utan tror att det är en rent praktisk fråga där den metod som är effektivast vinner, men det är inte det diskussionen handlar om alls, utan om vilka metoder som det är rimligt att använda oavsett om man är för eller emot. Det finns många handlingar jag tycker är fel som jag ändå inte tycker man ska få använda vilka metoder som helst för att stoppa.

De ja vue...

Ja det här leder ingen vart.

Bye.

Ipred i praktiken

Jag tar upp denna tråd igen då jag inte vill blanda ihop TPB samt
diskussioner om rätt och fel med detta ämne:

IPRED I PRAKTIKEN

Blanda inte in snack om "att det är fel" eller "man kan så man får"

IPRED bygger (om jag förstått det rätt) på att rättighetsägare/representanter
går ut och kollar vem som gör vad gällande deras verk, som t.ex. dessa som
laddat upp en massa ljudböcker. De har då spanat och sett att ett visst IP-
nummer har laddat upp en massa av deras grejer, sedan när IPRED trädde
i kraft så samlade de "bevismaterial" och gick direkt till domstol för att få
ut personuppgifter. Korrekt ?!

Detta innebär allstå att de uppladdade verk som följs av målsägare kan
leda till åtal, men vilka är det som kommer att gräva i detta?

Jag antar att det är musikförlag som ser om nya verk samt större artister
vars äldre verk alltid kommer att sälja, liksom även relativt nya filmer
släppta på DVD samt screeners av nya filmer som bara finns på bio,
eller än värre filmer som läckt ut INNAN de hamnat på bio. Och sist men
inte minst en massa mjukvara; Office, CreativeSuite m.m.

Men allt annat då som också är "illegalt" men inte speciellt fräsht,
sånt som egentligen inte utgör någon större omsättning i dagens
kommerse. Filmer som är 10 år gamla och säljs som "3 för 99kr"
på Coop Forum, skivor som också hamnat i "2 för 99kr", eller
mjukvara som är 2 versioner gammalt. Vem jagar dessa torrents?

Sedan finns det en massa annat som inte heller är "lagligt" att dela
med sej av men som ínte direkt utgör någon förlust, t.ex. TV-
sändningar av sport (som jag nämnt tidigare).

Funderade på detta i och med att allt är förbjudet och alla ska åka
fast, men i praktiken, hur ska det gå till ?!...

LCR

Bevaka tråden