Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPred = diskussion, ej fakta

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 08:53

Kan någon förklara poängen med att ett "straff" skall bli att betala för en tidningsannons där information om domen står?

Domar är ju offentliga handlingar sist jag kollade så vad är syftet att betala en tidning mer än att sprida reklam/skrämsel? Vad sägs om att när personer hittar på saker om lagstiftning (som att t.ex. använda grannes nätverk skulle göra denna skyldig) får spöstraff på torget istället?

Blir kul att se hur de första målen ser ut dock, dvs om ip = person verkligen kommer hålla i domstol. Vore nästan lite tragikomiskt att se hur hela maskineriet fått till ip-loggningen om det faller på det i slutändan.

Vad händer om man byter IP stup i ett (genom att byta den
dator eller router som kopplar direkt till modemet)?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Vad händer om man byter IP stup i ett (genom att byta den
dator eller router som kopplar direkt till modemet)?

Jag tror att det fortfarande går att koppla IP:t till en särskild plats med hjälp av tidpunkten då det registrerades

Man undrar vilken teknisk rådgivning de som skriver den förslagna lagtexten har. Det är tragiskt att detta skall jobbas på.av riksdagen backom stängda dörrar. Det gagnar ingen.

Men om man hittar några filmer ligger och skräpar på Internet och man inte vet vems dom är. Är det då inte bäst att ladda ned dem bränna en skiva och lämna in till polisen? Om ägaren hör av sig och vill ha filmerna har man rätt till hittelön. Om ingen hör av sig då är filmerna efter en viss tid mina. Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-03 15:50

Ägare av internetabbonemang != person

Nu kan ju DN vara ute och cykla men läste precis att "... Det är nämligen upp till rättighetsinnehavaren att bevisa att det är innehavaren av internetabonnemanget som också har fildelat. Precis på samma sätt som polisen måste bevisa att det är ägaren av en bil som kört fört fort förbi en fartkamera."

Hur skulle detta ske rent praktiskt?

För att komma tillbaka till faktabiten jag efterlyste så läser jag:

Rättighetsinnehavarna kommer att få möjlighet att vid domstol begära ut namn bakom ip-adresser från vilka olaglig fildelning gjorts.

"Olaglig fildelning gjorts" läser jag som uploading.

Däremot har det så kallade brottsrekvisitet skärpts. Det innebär att kravet för att domstolen ska lämna ut namn blivit hårdare. Några gränser för antal fildelningar har inte skrivits in, däremot förtydliganden om att fildelningen ska ha åstadkommit ekonomisk skada. Det är till exempel skillnad på att ladda ned en 20 år gammal film och en film som inte haft premiär.

M har kommit överens om fildelning | Inrikes | SvD

Om detta är fallet, vilket jag kände var troligt, att de skulle jaga
folk som bokstavligt talat hjälper folk att stjäla nyare filmer (CAMs)
skivor o.s.v. då ställer jag mej t.o.m. bakom iPred, även om det
betyder att jag måste gå till CDON för att provlyssna bara korta
snuttar av en skiva innan jag köper den istället för att provlyssna
hela skivan på min egen stereo, om i kasst komprimerat format.

De ska alltså fokusera på de som gör skada och inte jaga varenda
en som sitter hemma och använder bittorrents innovativa sätt att
spara bandbredd.

Senast redigerat 2008-12-03 18:50

Wow! Vilken fin demokrati vi lever i:

Beslutet innebär att de riksdagsledamöter som inte ställer sig bakom lagförslaget istället kommer att inte vara med att rösta.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-03 21:50
Ursprungligen av SkrotNisse:

Wow! Vilken fin demokrati vi lever i:

Beslutet innebär att de riksdagsledamöter som inte ställer sig bakom lagförslaget istället kommer att inte vara med att rösta.

Demokrati? Nejdu, i detta landet råder det numera diktatur tyvärr.

Btw, jag har några frågor om detta:

1. Åker man dit "mildare" om upload är spärrad på 0kb/sec (alltså ingen UL sker alls) eller bryr dom sig inte om sådant? Har liksom fått för mig att utdelning är värre än nerladdning?

2. Om allt man drar ner ligger på en krypterad disk (som man inte ger ut lösenordet till) kan de ändå sätta dit en då? Måste de inte kunna bevisa att jag verkligen har skiten på datorn?

Har ni hört nåt om att TPB ska ha nån VPN-tjänst nu? Har för mig det kallades Ipredator.

Jiba: Hade filmer kostat 5-10kr/styck via nätet så hade jag fåt köpa mig ett par terrabyte-diskar. De hade tjänat så in i helvete på det. Men nä.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Demokrati? Nejdu, i detta landet råder det numera diktatur tyvärr.

Snälla, uttala dig inte om demokrati och diktatur samtidigt som du undrar hur du ska smita undan från de regler vi kommit fram till att vi ska följa.

Ursprungligen av akerstrom:

Snälla, uttala dig inte om demokrati och diktatur samtidigt som du undrar hur du ska smita undan från de regler vi kommit fram till att vi ska följa.

I second that!

Moderater eniga om fildelningslag
Sverige 03 dec 18:14

Efter ett extramöte i riksdagsgruppen har nu moderaterna enats om förslaget om en ny fildelningslag, den så kallade IPRED-lagen, uppger SVT Rapport. Riksdagsgruppen beslutade att ingen av ledamöterna ska rösta mot propositionen, som ska presenteras på torsdagen.

Beslutet innebär att de riksdagsledamöter som inte ställer sig bakom lagförslaget istället kommer att inte vara med att rösta. Enligt statsminister Fredrik Reinfeldt (m) är förslaget utformat för att inte möjliggöra att "en hel ungdomsgeneration" ska jagas för fildelningsbrott.

Så, vem är det man jagar ?! Kan väl inte BARA vara Laseranders...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-12-03 20:17

Den här tråden har nog spårat ur lite, så då får väl även jag hoppa in och bidra lite.

Nej, det är egentligen inte rätt att kopiera upphovsrättsskyddag material. Men, det egentliga problemet ligger ju inte i att folk piratkopierar tex. musik.

Det egentliga problemet är att film- och skivindustrin klamrat sig fast vid gamla affärsmodeller från 60-, 70- och 80-talen och vägrar ändra sitt sätt att bedriva affärer. Det är 2008 nu, och de tror fortfarande att folk vill köpa skivor i en skivbutik.

Hallå.

Ett bevis för att de inte fattat detta, är när en låt kostar lika mycket i digital form via legala nätkanaler, som de kostar om man slår ut en skivas pris med antalet låtar. Den elektroniska butiken behöver inte: köpa in cd-skivor, bränna/"pressa" dessa, trycka på dessa, köpa in fordral, placera innanmäta i dem, montera skivan, trycka inlägget/boken, montera denna, stänga och plasta in den färdiga skivan, paketera dessa i lådor, kanske med olika skivomslag för olika marknader, frakta dessa till centrallagrena i respektive land, dela upp och frakta vidare till distributörer, som sedan skall sälja och frakta skivorna till handlare (obs distarna skall ha marginal), och sedan hos handlarna packa upp, läggas upp i kataloger på nätet och i pappersform, trycka dessa, ta mot ordrar från privatpersoner, plocka på lagret, adressera, frakta till mottagaren (obs2 även handlarna skall ha marginal).

Hela (eller nästan hela) denna ovan kedja är borta, och ändå skall de ha 10 spänn per låt. Nej. Om musiken hade kostat 1 eller 2 kr per låt att ladda ned DRM-fritt, så hade INGEN (eller i princip ingen) fildelat, då det alltid är olika kvalitet vid illegal nedladdning. 1 eller 2 kr skulle kunna innebära 50/50-fördelning mellan distributör och artist/studio och i slutändan skulle musikern få lika mycket betalt som när de säljer skivor.

Den andra anledning till att hela denna bransch är sjuk (jag säger fortfarande inte att det är "rätt" att fildela) är hur länge materialet är upphovsrättsskyddat. Det är helt sjukt att nån kan spela in en låt och ha livstid + 70 år upphovsrätt och rätt till royalties på låten. Exempel: AstraZeneca tar fram Losec. Det kostade 7 MILJARDER. De har sedan 8 år på sig att tjäna in tillräckligt för att i princip gå break-eaven eller generera vinst. Därefter får vem som helst göra derivat. Lagligt.

En låt kanske borde vara upphovsrättsskyddad i tex. 6 mån. eller 1 år. Artisten får väl röra på röven och framföra sina låtar på konserter. Tänk om alla skulle resonera som artister:

Taxichaufförer: de kör 4 vändor till Arlanda, sedan skall de ha royalty på alla andra som åker till Arlanda och själva behöver de aldrig mer jobba. Eller hantverkare: renovera 2 badrum, sen behöver de aldrig mer arbeta. Eller sekreterare: skriv 5 protokoll, sedan behöver de aldrig mer jobba.

Skivindustrin: kom in i matchen. Det är 2008 nu. Anpassa era affärsmodeller efter vad marknaden vill ha. Hade låtarna kostat 1 kr/styck lagligt hade er försäljning mer än 5-dubblats. Thats it!

Ursprungligen av jiba:

Den här tråden har nog spårat ur lite, så då får väl även jag hoppa in och bidra lite.

Nja, du har postat i fel tråd, den här handlar om fildelningens rätt/fel osv

http://www.99.se/aktuella-rykten/255342-legaliserad-fildelning.html

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 20:20

1:- - 2:- per låt?

Det är ju inte hönsskit vi snackar om.

Ursprungligen av DaPhox:

1:- - 2:- per låt?

Det är ju inte hönsskit vi snackar om.

Funderade på det här när jag stod i en affär på Sveavägen, mittemot
biblioteket där uppe, begagnade skivor och DVD, ganska billigt.

I alla fall, det jag inte fattar med argumentet att "musiken ska vara
näst intill gratis/billigare än film". Varför då ???

Om man ser det till konsumentens utnyttjande, som ofta är det som
värdesätter en köpesak hos en konsument, så får man fan så mycket
mer nöje ur en skiva än man får av en film!

Det är inte många filmer jag sett mer än 2 gånger, men om jag hade
behövt betala Tom Petty, Chris Rea, John Lee Hooker, Stefan Sundström,
Roffe Wikström och grabbarna vör varje gång jag lyssnat på deras skivor
hade jag varit ganska fattig. Tur att jag köpte rätten att lyssna då jag
köpte skivorna.

Imorrn ska jag in till stan och köpa lite skivor !!!

Hoppas jag aldrig mister möjligheten att göra det, så kan
ni andra ladda ner lagligt eller olagligt bäst ni vill...

För oss som inte tycker om FRA eller lagar som iPred finns det ett demokratiskt alternativ. Se till att rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009.

Piratpartiet

/ Midmus

Ursprungligen av Midmus:

För oss som inte tycker om FRA eller lagar som iPred finns det ett demokratiskt alternativ. Se till att rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009.

Jag skulle rösta på ett parti som stod för sunt förnuft och respekt,
men det verkar inte finnas något.

Ett pari som ser vikten av att ha respekt för folks rättigheter att få
styra över deras egna verk och skapelser, deras intellektuella egendom.

Any joiners ?!?

Ursprungligen av Midmus:

För oss som inte tycker om FRA eller lagar som iPred finns det ett demokratiskt alternativ. Se till att rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009.

Piratpartiet

/ Midmus

Det låter jävligt genomtänkt att rösta på ett parti som man egentligen bara vet att de står i några få frågor; FRA, upphovsrätt, IPRED. Piratpartiet är inget annat än ett missnöjesparti och hela partiet känns ungefär lika seriöst som Kalle-anka / Billigare-öl Partierna!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det låter jävligt genomtänkt att rösta på ett parti som man egentligen bara vet att de står i några få frågor; FRA, upphovsrätt, IPRED. Piratpartiet är inget annat än ett missnöjesparti och hela partiet känns ungefär lika seriöst som Kalle-anka / Billigare-öl Partierna!

Nu är det definitivt OT.

När det gäller politiska beslut är det svårt att ha en diskussion kring fakta eftersom det är svårt att inte vara subjektiv.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

När det gäller politiska beslut är det svårt att ha en diskussion kring fakta eftersom det är svårt att inte vara subjektiv.

Sure, men sunt förnuft och respekt borde inte vara oöverkomligt...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Sure, men sunt förnuft och respekt borde inte vara oöverkomligt...

Jag hoppas du förstår att det finns till och med fler tolkningar av vad förnuft och respekt innebär än vad det finns riksdagspartier för närvarande.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag hoppas du förstår att det finns till och med fler tolkningar av vad förnuft och respekt innebär än vad det finns riksdagspartier för närvarande.

Jorå, så det är tur att man vet vad som är vad...

Allvarligt, är 2 spänn per låt för lite? Är 10 spänn per låt lagom? När vi samtidigt tycker att 99-199 spänn för en film är normalt? Jämför antalet personer som varit involverade i en musik- kontra film-produktion. Jämför kostnaderna i tid, pengar och arbetskraft, och inse att musik idag är sjukt överprissatt.
Ett konkret exempel är att soundtrack-cd:n ofta är dyrare än själva filmen på dvd... Och då gick ändå filmmusiken huvusakligen på filmbudgeten...

Ursprungligen av Stinky:

Allvarligt, är 2 spänn per låt för lite? Är 10 spänn per låt lagom? När vi samtidigt tycker att 99-199 spänn för en film är normalt? Jämför antalet personer som varit involverade i en musik- kontra film-produktion. Jämför kostnaderna i tid, pengar och arbetskraft, och inse att musik idag är sjukt överprissatt.
Ett konkret exempel är att soundtrack-cd:n ofta är dyrare än själva filmen på dvd... Och då gick ändå filmmusiken huvusakligen på filmbudgeten...

Filmer har ju i allmänhet haft intäkter från biograferna också där man får hosta upp 90 spänn för att se filmen en gång. Det är ju inte ovanligt att filmer går med vinst redan innan man slutar visa dem på biograf.

Jag skulle säga att skivbolagens artificiella prissättning är det stora problemet, både för oss konsumenter och för skivbolagen. Någon tyckte att det var en ljus idé att införa marknadspriser, att det som var allra nyast och populärast skulle kosta mycket mer än gamla skivor. Vad man inte förstod var att marknaden uppfattar skivor som en fysisk produkt, inte en licens att lyssna med. De flesta konsumenter tycker att något är skevt när man kan köpa en halvgammal (men fortfarande eftertraktad) skiva för 49 kr medan en nyare kostar 179 kr.

Skivbolagen har alltså ingen förståelse för hur marknaden fungerar vilket gör att vi konsumenter upplever att prissättningen är helt åt skogen. Skivbolagen verkar inte intresserade att sälja det som marknaden vill ha: musik till anständiga och förutsägbara priser som är lättillgänglig. I mitt tycke är Apple de enda som levererar detta genom iTunes, dock bakbundna av skivbolagens krav på DRM. Att ha skilda iTunes-regioner är inte heller lysande men är också ett resultat av skivbolagen.

Jag skulle också vilja rikta en känga mot er pirater, eller generation gratis som jag själv kallar er, som leker civil rights-aktivister. Jag tycker att det är fullkomligt löjligt att prata om etik från skivbolagens och statens sida när ert mål är att slippa betala för det ni konsumerar. Vilket ädelt mål!

Ni missar något som är det vilktigaste i livet, att göra svåra val och ta konsekvenserna. Jag tycker att jag har gjort det tydligt ovan att jag tycker illa om skivbolagens prissättning. Jag tycker att det är rimligt att man gör en ekonomisk uppoffring för det man vill ha. Bara barnrumpor som aldrig växer upp lipar och vill ha allting gratis utan motprestation.

Så vad tycker jag egentligen om torrents? Faktum är att jag har tankat en del smalare film som inte finns att köpa från privata trackers. Men jag tror i alla fall inte att jag är Martin Luther King för att jag inte tycker om att betala för saker. Jag skulle nog säga att jag inte bryr mig särskilt om att folk laddar ner. Varför gråta över dinosaurier som inte vill ta hänsyn till verkligheten på marknaden? Det är själva retoriken från Team Gratis som stör mig, ett tomt prat om etik utan någon som helst grund.

Jack Vreeswijk och Carl-Johan Vallgren skulle aldrig klara sej på
1kr/låt digialt nerladdade, och som tur är har de lojala fans som
köper och uppskattar deras alster.

Det är inte bara Petter och Britney som finns där ute...

Är det inte så att 1 krona, egentligen ännu mindre, är det man får för en försäljning på iTunes Store? Jag tror att det handlar om 50-70 öre.

Fokus Små och stora brott

Men det där var väl typexempel på artister som lever på annat än skivor, och som dessutom bara förtjänar att bli bortsorterade på en konsumentinriktad marknad. Eller menar du att ju färre skivor man säljer, desto högre bör skiv- och nedladdningspriserna vara? Vreeswijk och Vallgren är rätt undermåliga kompositörer och skivartister men kan säkert skapa lite flyktig värme och nöje från en krogscen. Om de sen kan sälja lite souvenir-cd:s från bakluckan när de är ute och musicerar för likasinnade så hats off till dem! Men varför skulle dessa två betydelselösa halvfigurer ha rätt att leva på något som inga kritiker gillar och nästan inga människor vill köpa?

Gillar man Vallgren bör man lyssna på detta (och begrunda...):

Moddlaren - konstnärens bästa vän

Tre fantastiska låtar längst ned på sidan. Och det är garanterat gratis!

Bevaka tråden