Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPred = diskussion, ej fakta

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skrotnisse, varför blir du så aggressiv och tillskriver mig åsikter jag inte har? Jag har aldrig påstått att det skulle vara moraliskt riktigt att syssla med kommersiell piratkopiering. Jag påpekade bara att många modeföretag som vinstmaximerar på bekostnad av kvalitet, med Prada och D&G i spetsen, faktiskt själva lagt grunden för den här piratkopieringen – genom att gradvis försämra sina produkter men samtidigt höja priserna och, i praktiken, sväva ovanför marknadens lagar. De har lekt med elden. Jämför som sagt med Fendi eller Rolex som säljer på kvalitet.
Detta var vad jag skrev. Inget annat. Jag betackar mig för att bli bemött på det sätt du tagit för vana på sistone, Skrotnisse.

Ursprungligen av Stinky:

Skrotnisse, varför blir du så aggressiv och tillskriver mig åsikter jag inte har?

Aggressiv ?!?

När jag sa att "du har fel" (om det är det du syftar på) så menar jag
det du säger om att jag missförstått Laseranders, för det går inte att
missförstå var han står i detta ämne, att han inte har någon som
helst sympati med folk som skapar något.

Jag har väl aldrig tillskrivit dej åsikter ?!

Fattar fortfarande det där med aggressiv, jag säger som det är och
som jag ser det. Om du vill ha gull-gull så ska jag låta bli att svara
på dina inlägg, jag gör inte gull-gull.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Aggressiv ?!?

När jag sa att "du har fel" (om det är det du syftar på) så menar jag
det du säger om att jag missförstått Laseranders, för det går inte att
missförstå var han står i detta ämne, att han inte har någon som
helst sympati med folk som skapar något.

Jag har väl aldrig tillskrivit dej åsikter ?!

Fattar fortfarande det där med aggressiv, jag säger som det är och
som jag ser det. Om du vill ha gull-gull så ska jag låta bli att svara
på dina inlägg, jag gör inte gull-gull.

Du svär och kallar det jag skriver för "vrickat". Sen tror jag iofs att du i ditt svar blandade ihop mig med nån annan. Annars kan du få förklara vad som är så "vrickat" i det jag skriver om kommersiell fysisk piratkopiering.

Senast redigerat 2008-12-01 19:48
Ursprungligen av Stinky:

Du svär och kallar det jag skriver för "vrickat". Sen tror jag iofs att du i ditt svar blandade ihop mig med nån annan. Annars kan du få förklara vad som är så "vrickat" i det jag skriver om kommersiell fysisk piratkopiering.

Vilket post nummer ? # Så ska du får ett ärligt svar.

Ang. svordomar så svär jag lika mycket dagligt, men det är
inga problem, för när jag hör vad de säger på Bolibompa
så är det så våra barn ändå växer upp, med "Shit" och allt.

Vart tog fakta vägen?

Ursprungligen av bjelkeman:

Vart tog fakta vägen?

Jag hade hoppats att det skulle smyga sej in i tråden, men...

Ursprungligen av bjelkeman:

Vart tog fakta vägen?

Det finns ju hur mycket som helst att hitta på bloggar osv.
Svårt att skriva korta inlägg här på forumet som inte leder till pajkastning.

http://www.voodoofilm.org/nyheter/ipred-ar-ett-elandigt-forslag-1579.aspx
http://www.voodoofilm.org/nyheter/lagstiftning-ar-inte-losningen-1603.aspx
Fokus Politikerna tiger om fildelning

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Det finns ju hur mycket som helst att hitta på bloggar osv.
Svårt att skriva korta inlägg här på forumet som inte leder till pajkastning.

IPRED är ett eländigt förslag
"Lagstiftning är inte lösningen"
Fokus Politikerna tiger om fildelning

Personligen har jag svårt att använda orden FAKTA och BLOGG i samma mening,
jag gjorde det är så tydligen går det när jag skriver om olikheter...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Personligen har jag svårt att använda orden FAKTA och BLOGG i samma mening,
jag gjorde det är så tydligen går det när jag skriver om olikheter...

Njae, det där stämmer inte längre. Med logiken "det är så många som håller på med illegal fildelning så det måste bli lagligt nu" har Bloggar blivit det som är fakta. Ungdomsgenerationen läser inte nyheter längre utan håller sig till bloggarna. Och eftersom de är så många är det där sanningen finns. Det är en ny horisontell vertikallogik som i förlängningen gör alla glada och världen gratis.

Ursprungligen av akerstrom:

Njae, det där stämmer inte längre. Med logiken "det är så många som håller på med illegal fildelning så det måste bli lagligt nu" har Bloggar blivit det som är fakta. Ungdomsgenerationen läser inte nyheter längre utan håller sig till bloggarna. Och eftersom de är så många är det där sanningen finns. Det är en ny horisontell vertikallogik som i förlängningen gör alla glada och världen gratis.

Så jorden är inte rund ?!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Personligen har jag svårt att använda orden FAKTA och BLOGG i samma mening,
jag gjorde det är så tydligen går det när jag skriver om olikheter...

Det här är väl det mest skrämmande faktum med iPred (soon to watch over Your iPod - even Per Gessles shared ones):

Skadeståndsbelopp i Sverige har ända sedan 1920 haft en väldigt strikt princip: skadestånd får bara utdömas för faktiska, dokumenterade ekonomiska skador. Den här lagen ändrar på det, så att film- och skivindustrin får stämma privatpersoner på fantasisummor bara för att markera sin maktposition, utan att behöva visa att de förlorat ett enda öre.

en kul blogg:

I'm Learning To Share!

Häxjakt, brottsprovokation och att skrämma barn. Ipred i ett nötskal

Edit: Hoppsan, det fanns en sida två. Mitt kommentar var tänkt till sista inlägget på första sidan och diskussionen har kanske tagit nya väger sedan dess.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Häxjakt, brottsprovokation och att skrämma barn. Ipred i ett nötskal

Edit: Hoppsan, det fanns en sida två. Mitt kommentar var tänkt till sista inlägget på första sidan och diskussionen har kanske tagit nya väger sedan dess.

Citera så får du inte det problemet.

Jag tycker mej hålla med, men ville ha lite mer info...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Citera så får du inte det problemet.

Tack för tipset! Är fortfarande lite ovan vid det här med internet och allt.

Jag sitter inte inne med någon info om hur och vilka piratjägarna kommer att jaga. Men jag tror inte piratkopieringen kommer minska i och med iPred. Nu ryktas det dessutom att fildelning via bittorrent ska köras över UDP i stället för TCP vilket gör det svårare att strypa bandbredd för de som tankar mycket utan att det drabbar oskyldiga.

Egentligen är det ganska enkelt att lösa problemet med illegal nedladdning. Ta betalt för bandbredden. Om inte bredbandsleverantörerna törs införa detta tackar säkert finansministern inte nej till extrapengar i statskassan från en progressiv bredbandsmoms.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack för tipset! Är fortfarande lite ovan vid det här med internet och allt.

Alltid kul att hjälpa

Ursprungligen av M. Sundbom:

Egentligen är det ganska enkelt att lösa problemet med illegal nedladdning. Ta betalt för bandbredden. Om inte bredbandsleverantörerna törs införa detta tackar säkert finansministern inte nej till extrapengar i statskassan från en progressiv bredbandsmoms.

Då får de som laddar ner en massa (legalt) betala dubbelt, medan
illegalt blir billigare (men liksom legalt eftersom man betalar för det...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Då får de som laddar ner en massa (legalt) betala dubbelt, medan illegalt blir billigare (men liksom legalt eftersom man betalar för det...

Orättvist, visst. Men piratkopieringen skulle sannolikt minska. Och det skulle kanske finnas en marknad för riktiga skivaffärer igen. Du vet där de säljer riktiga skivor, med bra ljud och omslag som blänker och går att veckla ut.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Orättvist, visst. Men piratkopieringen skulle sannolikt minska. Och det skulle kanske finnas en marknad för riktiga skivaffärer igen. Du vet där de säljer riktiga skivor, med bra ljud och omslag som blänker och går att veckla ut.

Du behöver inte övertyga mej när det gäller skivor !!!

http://www.99.se/itunes/241156-ljudkvalitet-varf-r-bryr-sej.html

Ursprungligen av M. Sundbom:

Egentligen är det ganska enkelt att lösa problemet med illegal nedladdning. Ta betalt för bandbredden. Om inte bredbandsleverantörerna törs införa detta tackar säkert finansministern inte nej till extrapengar i statskassan från en progressiv bredbandsmoms.

Ponera att du är en illegal nedladdare och jag inte är det. Tycker du det är ok att kostnaden för dina brott ska belasta min bredbandsräkning?

Ursprungligen av akerstrom:

Ponera att du är en illegal nedladdare och jag inte är det. Tycker du det är ok att kostnaden för dina brott ska belasta min bredbandsräkning?

Nej, det tycker jag inte. Jag bara framförde ett alternativ lösning. Dödsstraff kanske också skulle leda till minskad nedladdning. Inte heller det tycker jag är en bra idé.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Nej, det tycker jag inte. Jag bara framförde ett alternativ lösning. Dödsstraff kanske också skulle leda till minskad nedladdning. Inte heller det tycker jag är en bra idé.

Jag var inte kritisk till ditt inlägg, bara till förslaget så att säga. Dödsstraff låter lite tufft, det håller jag med om. Vi får hoppas det poppar upp någon annan lösning!

Hm, det blev inte så mycket fakta som jag hade hoppats...

Desto mer diskussion men det som oroar mej är hur många av
yngre människor verka totalt skita i vad en/ett produkt, varumärke,
sång, film, mjukvara egentligen innebär för de som lagt tid, pengar
och idéer på att få fram den.

När jag ser på tonårs/20-årsgenerationen idag så ser jag människor
som är totalt mättade vad gäller material/media/information. Detta
höga flöde av information och material tror jag ger en minskad
uppskattning för vad saker egentligen är, och är värda.

Jag menar egentligen inte detta för att klaga på Laseranders, Stinky
och alla andra som har deras vy, utan snarare så tycker jag synd om
dem som inte ser skillnaden.

Jag är glad att jag kan uppskatta nyanserna här i livet utan att tro
att allt ovillkorligen är mitt att ha och ta.

Hela idéen med att sprida kostnaden för att vissa gör fel så att
ALLA ska betala gör att jag mår illa.

Skrotnisse, skivbutiker lägger ner för att folk de senaste tio åren köper sina skivor från Cdon, CDwow, Amazon, Ginza, Bengans etc etc.... Handlar över disk gör man bara till jul eller om man har en morfar som inte haft vett att klappa igen sin tungrodda secondhand-butik än, trots att inte ens skivrecensenterna går dit med sina friex längre...

Man kan hävda att pirater är intresserade av musikers tjänst, men de är faktiskt inte ett dugg intresserade av skivbutikernas tjänst, så att de lägger ner är verkligen inget konstigt eller fel. Trist för de som gillar skivbutikerna och trist för skivbutiksinnehavarna, men inget konstigt.

Ursprungligen av Laseranders:

Man kan hävda att pirater är intresserade av musikers tjänst, men de är faktiskt inte ett dugg intresserade av skivbutikernas tjänst, så att de lägger ner är verkligen inget konstigt eller fel. Trist för de som gillar skivbutikerna och trist för skivbutiksinnehavarna, men inget konstigt.

Du måste vara den där killen som smyger sej in i ladan och ligger
under korna och dricker mjölk bara för att du inte vill pröjsa för
att någon ska hälla upp den i kartonger!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Du måste vara den där killen som smyger sej in i ladan och ligger
under korna och dricker mjölk bara för att du inte vill pröjsa för
att någon ska hälla upp den i kartonger!

Som om skivbutiker skulle vara nödvändiga för musikdistribution…

Ursprungligen av Laseranders:

Som om skivbutiker skulle vara nödvändiga för musikdistribution…

Det var inte mejerierna en gång i tiden heller, men det var ju
bara en liknelse, symbolik lilla Laseranders...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det var inte mejerierna en gång i tiden heller, men det var ju
bara en liknelse, symbolik lilla Laseranders...

Visst, och om en mjölkpaketstillverkare försökte slå sig fram på den tiden så skulle han ha det svårt och ingen skulle tycka synd om han.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 23:20

Utdrag från regeringen.se

"Sammanfattning

Promemorian innehåller förslag om hur Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/48/EG av den 29 april 2004 om säkerställande av skyddet för immateriella rättigheter (det s.k. civilrättsliga sanktionsdirektivet) ska genomföras. Direktivets syfte är att närma medlemsstaternas lagstiftningar till varandra när det gäller säkerställandet av skyddet för immateriella rättigheter.

Mot denna bakgrund föreslås i promemorian bl.a. följande:

- Det ska bli möjligt för en domstol att vid vite förelägga den som gjort eller medverkat till ett intrång att tillhandahålla information om ursprung och distributionsnät för den intrångsgörande varan eller tjänsten. Ett informationsföreläggande får enligt förslaget också meddelas mot bl.a. den som i kommersiell skala har tillhandahållit en tjänst, exempelvis en elektronisk kommunikationstjänst, som använts vid intrång.

- Rättighetshavare ska få samla in och behandla uppgifter om intrångsgörare (bl.a. IP-adresser), i den mån behandlingen är nödvändig för att ett rättsligt anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras i ett enskilt fall.

- Domstolarna ska ha möjlighet att ålägga den som har begått ett intrång att bekosta lämpliga åtgärder för att sprida information om dom i målet, exempelvis kostnader för att publicera den i en tidning. (WTF?!!?)

- Det ska bli möjligt för domstolarna att vid vite förbjuda den som gjort sig skyldig till ett straffbart försök eller en straffbar förberedelse till intrång att fortsätta med åtgärden.

- Varumärkeslagens bestämmelser om vitesförbud, skadestånd, intrångsundersökning samt åtgärder med intrångsgörande varor ska gälla även vid intrång i s.k. geografiska beteckningar och ursprungsbeteckningar som är skyddade inom Europeiska unionen.

- De nya bestämmelserna om informationsföreläggande m.m. ska gälla även vid intrång i ett gemenskapsvarumärke, en gemenskapsformgivning, en EG-växtförädlarrätt eller i en geografisk beteckning eller ursprungsbeteckning som enligt någon av nämnda förordningar är skyddad inom Europeiska unionen.

Lagändringarna ska enligt förslaget träda i kraft den 1 juli 2008."

För att läsa hela PDF-filen så ligger den på denna länk

Senast redigerat 2008-12-01 23:57

Det blev mycket mer värderingar än teknik - fast kul att läsa i alla fall.

Min fråga är: skulle användandet av en nod som dold.se förhindra att en upp/nerladdares ipnummer blir känt?

Bevaka tråden