Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPred = diskussion, ej fakta

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det handlar inte om det, jag är intresserad av hur man ska försöka
kontrollera sådant här med tanke på hur systemet fungerar.

Med tanke på att piraterna vill att ALLT som är elektroniskt och kan kopieras ska kunna kopieras fritt så vill det till att man hittar en lösning. Nu för tiden är t.ex. pengar i stor utsträckning elektroniska (grattis om ditt kreditkortsnummer hamnar i piraternas händer. Då får frihandel en helt ny innebörd! )

Även fysiska varor ska ju få kopieras fritt enligt vissa här så det behövs en bra lösning till det också.

Alle man till geniknölarna!

Läs fildelarnas "fakta" och förstå lite mer vad det handlar om. Huvudsida - StoppaIPRED.nu

Sammanfattning: Om det är tillräckligt många ungdomar som gjort något olagligt måste det olagliga göras lagligt.

Sammanfattning nr.2 För upphovsrättsinnehavarna är det bara att se till att kopieringskyddet gör kopieringen "omöjlig", då upphör rätten* att piratkopiera.

*den "rätt" piraterna tagit sig.

Senast redigerat 2008-12-01 08:38

Upphovsröta - Kultur - Expressen.se ger lite historia på hela sagan...
Historien upprepas sig själv skulle man kunna säga...

Vad händer om dem (den som äger rättigheten) kommer på en och skickar ett brev och du säger att "Ja, jag är skyldig" (utan att gå till rätten) skall man då betala ca 200kr om man har laddat hem en CD eller DVD?? (Det är ju vad det kostar att köpa den i butiken!)

Betänk om det är mp3 (eller något annat destruktivt filformat) som laddas ned, borde man inte då kunna göra en motanmälan för bedrägeri, då filen som man faktiskt har laddat ned inte är det som man blir anklagad för att ha "stulit"?

Vad händer om man har laddat ned något som man sedan köper det när det blir tillgängligt i (svensk) handel och sedan blir anklagad för att man har laddat ned det?

Ja, det behövs lite mer fakta...jag har tusen frågor och förslag på en vardagssituation kan te sig...

Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

Vad händer om dem (den som äger rättigheten) kommer på en och skickar ett brev och du säger att "Ja, jag är skyldig" (utan att gå till rätten) skall man då betala ca 200kr om man har laddat hem en CD eller DVD?? (Det är ju vad det kostar att köpa den i butiken!)

Betänk om det är mp3 (eller något annat destruktivt filformat) som laddas ned, borde man inte då kunna göra en motanmälan för bedrägeri, då filen som man faktiskt har laddat ned inte är det som man blir anklagad för att ha "stulit"?

Vad händer om man har laddat ned något som man sedan köper det när det blir tillgängligt i (svensk) handel och sedan blir anklagad för att man har laddat ned det?

Ja, det behövs lite mer fakta...jag har tusen frågor och förslag på en vardagssituation kan te sig...

Mvh

Precis. Om de skriver ett brev och vill ha pengar... Så skriver man bara tillbaka att man äger filmerna. Vill de dra en inför domstol springer man snabbt bara och köper filmerna på DVD

Ursprungligen av PeeMaN:

Precis. Om de skriver ett brev och vill ha pengar... Så skriver man bara tillbaka att man äger filmerna. Vill de dra en inför domstol springer man snabbt bara och köper filmerna på DVD

Problemet är att om man laddar ned så innebär väl det att man samtidigt "laddar upp" eller åtminstone temporärt gör filen tillgänglig för andra. Det får man inte även om du skulle äga en DVD.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Problemet är att om man laddar ned så innebär väl det att man samtidigt "laddar upp" eller åtminstone temporärt gör filen tillgänglig för andra. Det får man inte även om du skulle äga en DVD.

Ställ UL på 0Kb/s

Jag tror problemet är otroligt stort, även när det gäller fysiska
varor, då jag jobbat mot Kina. Inte varit där själv (kommer
aldrig frivilligt sätta min fot i det landet) men andra som varit
och installerat maskiner. De kommer hem lyriska över allt de
köpt i piratväg.

Vissa saker uppenbart kopierade eftersom deras "fina" Lacoste
T-shirts släpper i sömmarna efter en tvätt, men andra saker
inser man är genuina men distribuerade genom bakdörren.
Man producerar mer än man redovisar och sedan säljer det själv.

(OT) Bådadera är den typen av stöld av fysiska varor som Laser-
anders förespråkar.

Precis. Kinesiska fabriker producerar original - det mesta får beställaren, men en hel del landar i Neapels hamn. Där tar Cammoran hand om det. Dessa "piratkopior" är alltså original - eventuellt kan logotyper saknas, men dessa producerar Cammoran i egna små fabriker runt om i Neapel-bukten. Där sys förresten en hel del mycket exklusiva kläder till europeiska modehus också - en del får beställaren, mycket distribueras av Cammoran själv.
Cammoran omsätter ungefär lika mycket som Sveriges BNP. En del är drogpengar, men det mesta är tullfria "piratkopior".

Det är mest vektyg och hemelektronik det handlar om när vi talar om hårdvara, men i Neapel kan man också komma över t.ex. SE och Nokiatelefoner - nya för en billig penning. Dessa har aldrig SE eller Nokia sett eller beställt. Det skulle inte förvåna mig om man snart - om inte nu - kan köpa en äkta iPhone i Syditalien. Billigt. Mycket billigt. iPods dräller det av sedan länge.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag tror problemet är otroligt stort, även när det gäller fysiska
varor, då jag jobbat mot Kina. Inte varit där själv (kommer
aldrig frivilligt sätta min fot i det landet) men andra som varit
och installerat maskiner. De kommer hem lyriska över allt de
köpt i piratväg.

Vissa saker uppenbart kopierade eftersom deras "fina" Lacoste
T-shirts släpper i sömmarna efter en tvätt, men andra saker
inser man är genuina men distribuerade genom bakdörren.
Man producerar mer än man redovisar och sedan säljer det själv.

(OT) Bådadera är den typen av stöld av fysiska varor som Laser-
anders förespråkar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Precis. Kinesiska fabriker producerar...

(OT) Jag har hört många sådana här stories bl.a. Levis, men massor av
andra märken lider av denna priatverksamhet som är precis det som
Laseranders anser att alla har rätt att göra, oavsett om det är digitala
eller fysiska varor.

Hur det fungerar med fysiska varor är ju ganska enkelt att förstå,
det jag fortfarande försöker få klarhet i är de punkter jag radade
upp i början.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag tror problemet är otroligt stort, även när det gäller fysiska
varor, då jag jobbat mot Kina. Inte varit där själv (kommer
aldrig frivilligt sätta min fot i det landet) men andra som varit
och installerat maskiner. De kommer hem lyriska över allt de
köpt i piratväg.

Vissa saker uppenbart kopierade eftersom deras "fina" Lacoste
T-shirts släpper i sömmarna efter en tvätt, men andra saker
inser man är genuina men distribuerade genom bakdörren.
Man producerar mer än man redovisar och sedan säljer det själv.

(OT) Bådadera är den typen av stöld av fysiska varor som Laser-
anders förespråkar.

Du vill inte ha nån diskussion och ändå lägger du ord i munnen på mig. Jag har INTE förespråkat den typen av piratkopiering av fysiska produkter. Jag har varit mycket tydlig med att jag inte tycker att det är ok att sälja piratkopior, vare sig digitala eller fysiska.

Ursprungligen av Laseranders:

Du vill inte ha nån diskussion och ändå lägger du ord i munnen på mig. Jag har INTE förespråkat den typen av piratkopiering av fysiska produkter. Jag har varit mycket tydlig med att jag inte tycker att det är ok att sälja piratkopior, vare sig digitala eller fysiska.

Det du sa i den andra tråden, gäller inte det längre?!

Jag snackar inte om att SÄLJA, jag snackar om att STJÄLA!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det du sa i den andra tråden, gäller inte det längre?!

Jag snackar inte om att SÄLJA, jag snackar om att STJÄLA!

Orka.

Jag funderade på det där.... Med hur de ska skaffa fram IP-nummer ut torrent-strömmar... Då måste de ju ge sig in i en ström själva. Borde inte det räknas som brottsprovokation att ge sig in i en Torrent-ström? Man tankar ju både hem OCH delar ut.

En annan fråga som är rätt intressant är ju hur de ska bevisa att det är just en film man laddat hem. Det enda man ser är ju filnamnet, och det säger ju egentligen inget om själva innehållet. Man vet ju faktiskt inte att det verkligen ÄR just den film/det program som torrenten säger förren man har det i datorn.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag funderade på det där.... Med hur de ska skaffa fram IP-nummer ut torrent-strömmar... Då måste de ju ge sig in i en ström själva. Borde inte det räknas som brottsprovokation att ge sig in i en Torrent-ström? Man tankar ju både hem OCH delar ut.

En annan fråga som är rätt intressant är ju hur de ska bevisa att det är just en film man laddat hem. Det enda man ser är ju filnamnet, och det säger ju egentligen inget om själva innehållet. Man vet ju faktiskt inte att det verkligen ÄR just den film/det program som torrenten säger förren man har det i datorn.

Lite som Laseranders var inne på, det är ju inte svårt för om man
kör t.ex. Transmission så ser man alla andras IP-nummer, hur mycket
de har laddat ner, om de seedar och vad filen innehåller är ju inte
speciellt svårt att ta reda på/bevis...

Är det så enkelt att det är på detta sätt de ger sej ut och jagar?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Lite som Laseranders var inne på, det är ju inte svårt för om man
kör t.ex. Transmission så ser man alla andras IP-nummer, hur mycket
de har laddat ner, om de seedar och vad filen innehåller är ju inte
speciellt svårt att ta reda på/bevis...

Är det så enkelt att det är på detta sätt de ger sej ut och jagar?

Du missuppfattar hela inlägget tror jag. Om du ger dig in i en ström - vilket du MÅSTE om du ska ha upp klient-IP på de som tankar - Så begår du ju en olaglig handling själv, seedar gör du ju automatiskt vilket borde innebära en brottsprovokation.
Sen är det rätt svårt att veta vad filen innehåller innan du tankat hem den.

Det var ju så de försökte stoppa nerladdningen förut på DC. Genom att dela ut en massa bogus-filer namngivna efter filmer, men som inte innehöll ett piss när det väl var hemladdat och man skulle se.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du missuppfattar hela inlägget tror jag. Om du ger dig in i en ström - vilket du MÅSTE om du ska ha upp klient-IP på de som tankar - Så begår du ju en olaglig handling själv, seedar gör du ju automatiskt vilket borde innebära en brottsprovokation.

Inte om du begränsar UL till 0Kb/s innan du börjar ladda ner.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sen är det rätt svårt att veta vad filen innehåller innan du tankat hem den.

Jag tror inte det argumentet håller i rätten då det är deras egna
filer de laddar ner.

Dom behöver ju faktiskt inte varken tanka upp eller ens ha filen över huvud taget, det räcker med att ha torrenten. (Som är helt laglig, vilket påpekas stup i kvarten)

Edit: SkrotNisse var kvickare på tangenterna. Men poängen kvarstår, det går att ta reda på vilka IP'n som delar ut och hur mycket utan att ha mycket mer än torrenten. Är man lite fiffig så går det till och med att göra utan torrent-program, dessutom automatiserat.

Ursprungligen av irrelogical:

Dom behöver ju faktiskt inte varken tanka upp eller ens ha filen över huvud taget, det räcker med att ha torrenten. (Som är helt laglig, vilket påpekas stup i kvarten)

Och ställa UL/DL på 0Kb/s och spana in vem som laddar ner och upp ?

Nästa fråga, vem är iPred riktad mot? De som laddar upp och sprider,
de som laddar ner och seedar eller alla ?

de som lider av den sortens piratverksamhet är varumärken som inte har något annat än en övervärderad label att komma med, som lagt ut produktionen och pressat ner både pris och kvalitet i t ex Kina och som sen klagar när folk köper t ex Prada-väskor som inte ett är ett dugg sämre i piratversion än i original.
Fendi-väskor däremot lever ju på sin kvalitetsrenommé och lider inte alls av piratkopior eftersom det är två helt olika målgrupper, dvs den som köper en äkta Fendi skulle aldrig komma på tanken att köpa en billig kopia istället, och den som köper piratiutgåvan skulle inte ha råd med lyxoriginalet (eller inte bry sig om kvalitetsaspekten). Samma sak med Rolex, kopiorna har adderat till legendstatusen men inte skadat försäljningen av original-Rolex.

Ursprungligen av Stinky:

de som lider av den sortens piratverksamhet är varumärken som inte har något annat än en övervärderad label att komma med, som lagt ut produktionen och pressat ner både pris och kvalitet i t ex Kina och som sen klagar när folk köper t ex Prada-väskor som inte ett är ett dugg sämre i piratversion än i original.
Fendi-väskor däremot lever ju på sin kvalitetsrenommé och lider inte alls av piratkopior eftersom det är två helt olika målgrupper, dvs den som köper en äkta Fendi skulle aldrig komma på tanken att köpa en billig kopia istället, och den som köper piratiutgåvan skulle inte ha råd med lyxoriginalet (eller inte bry sig om kvalitetsaspekten). Samma sak med Rolex, kopiorna har adderat till legendstatusen men inte skadat försäljningen av original-Rolex.

(OT) Du kör med precis samma vrickade argument som Laseranders
och det är likförbannat STÖLD oavsett om DU tycker att märket är
övervärderat eller ej. Högst subjektivt!! Köp Euroshopper och LIDL!!

Argumentet att "jag skulle ändå inte ha råd/vilja köpa" etc. ger INGEN
rätten att ta någon annans intellektuella egendom!!

Jag har jävligt svårt för anti-kapitalistiska attityder där det anses
vara fel att bygga upp något i vinstdrivande syfte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 21:57

Eftersom iPred lagen ännu är på skiss stadiet så finns det väl inte så mycket fakta ännu?

Men grundiden är väl att privata intressen ska kunna göra polisens arbeten,
dels genom att själva kunna samla in information och dels genom att själva kunna väcka åtal.

Men piratkopiering ett lagbrott och sådana bör skötas av polis och åklagarämbetet,
inte av privata intressen genom civilmål.

Med piratkopiering menar jag den icke kommersiella varianten.

Ursprungligen av Stinky:

de som lider av den sortens piratverksamhet är varumärken som inte har något annat än en övervärderad label att komma med, som lagt ut produktionen och pressat ner både pris och kvalitet i t ex Kina och som sen klagar när folk köper t ex Prada-väskor som inte ett är ett dugg sämre i piratversion än i original.
Fendi-väskor däremot lever ju på sin kvalitetsrenommé och lider inte alls av piratkopior eftersom det är två helt olika målgrupper, dvs den som köper en äkta Fendi skulle aldrig komma på tanken att köpa en billig kopia istället, och den som köper piratiutgåvan skulle inte ha råd med lyxoriginalet (eller inte bry sig om kvalitetsaspekten). Samma sak med Rolex, kopiorna har adderat till legendstatusen men inte skadat försäljningen av original-Rolex.

Har du något som stödjer din teori eller är det bara en idé om hur det kan tänkas ligga till?

Ursprungligen av akerstrom:

Har du något som stödjer din teori eller är det bara en idé om hur det kan tänkas ligga till?

Det är ju självklarheter. Ta Gucci som exempel. Guccio Gucci var en skicklig hantverkare och sadelmakare i Florens för 100 år4 sen vars handgjorda läderväskor ansågs vara bland världens mest högkvalitativa. 1938 öppnade han sin första butik i Rom. Att ha en väska från Gucci stod för något: En hantverksmässigt tillverkad klenod av fantastisk kvalitet och högt pris förstås.
Men vad är Gucci i dag? Ett franskägt hollandbaserat licensbolag som hyr ut en massa varumärken, bl.a. Yves Saint Laurent. Man licenserar ut varumärken för att sätta på cigaretter och parfymer och allt möjligt krafs. Tacka fan för att de blir tacksamma att piratkopiera.
Jämför alltså med den ursprungliga Gucci-väskan, som sålde på kvalitet och helt enkelt var omöjlig att kopiera.
Tydligare, och oss mer närstående exempel, är, säg, en iPhone. Apple lider inte av att det finns en massa piratkopierade telefoner som efterliknar eller t o m bygger på iPhone-teknologi, därför att originalet är tillräckligt sofistikerat och unikt att det inte går att kopiera. Detsamma gäller Leica-kikare, Canon-kameror, Torsten Andersson-målningar osv.

Ursprungligen av Stinky:

Det är ju självklarheter. Ta Gucci som exempel. Guccio Gucci var en skicklig hantverkare och sadelmakare i Florens för 100 år4 sen vars handgjorda läderväskor ansågs vara bland världens mest högkvalitativa. 1938 öppnade han sin första butik i Rom. Att ha en väska från Gucci stod för något: En hantverksmässigt tillverkad klenod av fantastisk kvalitet och högt pris förstås.
Men vad är Gucci i dag? Ett franskägt hollandbaserat licensbolag som hyr ut en massa varumärken, bl.a. Yves Saint Laurent. Man licenserar ut varumärken för att sätta på cigaretter och parfymer och allt möjligt krafs. Tacka fan för att de blir tacksamma att piratkopiera.
Jämför alltså med den ursprungliga Gucci-väskan, som sålde på kvalitet och helt enkelt var omöjlig att kopiera.
Tydligare, och oss mer närstående exempel, är, säg, en iPhone. Apple lider inte av att det finns en massa piratkopierade telefoner som efterliknar eller t o m bygger på iPhone-teknologi, därför att originalet är tillräckligt sofistikerat och unikt att det inte går att kopiera. Detsamma gäller Leica-kikare, Canon-kameror, Torsten Andersson-målningar osv.

Hm, kommentaren kanske VAR riktad mot dej...

Ursprungligen av Stinky:

Det är ju självklarheter. Ta Gucci som exempel. Guccio Gucci var en skicklig hantverkare och sadelmakare i Florens för 100 år4 sen vars handgjorda läderväskor ansågs vara bland världens mest högkvalitativa. 1938 öppnade han sin första butik i Rom. Att ha en väska från Gucci stod för något: En hantverksmässigt tillverkad klenod av fantastisk kvalitet och högt pris förstås.
Men vad är Gucci i dag? Ett franskägt hollandbaserat licensbolag som hyr ut en massa varumärken, bl.a. Yves Saint Laurent. Man licenserar ut varumärken för att sätta på cigaretter och parfymer och allt möjligt krafs. Tacka fan för att de blir tacksamma att piratkopiera.
Jämför alltså med den ursprungliga Gucci-väskan, som sålde på kvalitet och helt enkelt var omöjlig att kopiera.
Tydligare, och oss mer närstående exempel, är, säg, en iPhone. Apple lider inte av att det finns en massa piratkopierade telefoner som efterliknar eller t o m bygger på iPhone-teknologi, därför att originalet är tillräckligt sofistikerat och unikt att det inte går att kopiera. Detsamma gäller Leica-kikare, Canon-kameror, Torsten Andersson-målningar osv.

Självklarheter in din egen värld kanske.

Du hävdar att:
1. de som lider av den sortens piratverksamhet är varumärken som inte har något annat än en övervärderad label att komma med.

Avgör du om labeln är övervärderad?

2. som lagt ut produktionen och pressat ner både pris och kvalitet i t ex Kina och som sen klagar när folk köper t ex Prada-väskor som inte ett är ett dugg sämre i piratversion än i original.

Här säger du att piratpradaväskor inte är ett dugg sämre än original. Du har uppenbarligen aldrig haft en Pradaväska, eller en piratprada.

3 Fendi-väskor däremot lever ju på sin kvalitetsrenommé och lider inte alls av piratkopior eftersom det är två helt olika målgrupper,

Varför tror du det? Har du något som helst belägg för det eller drar du bara till med något?

4 dvs den som köper en äkta Fendi skulle aldrig komma på tanken att köpa en billig kopia istället,

Ehh, vad har du för aning om det??

5 och den som köper piratiutgåvan skulle inte ha råd med lyxoriginalet (eller inte bry sig om kvalitetsaspekten).

Ehh, vad har du för aning om det??

6. Samma sak med Rolex, kopiorna har adderat till legendstatusen men inte skadat försäljningen av original-Rolex.

Har du någon fakta som belägg eller är det dina självklarheter igen?

Kort sagt, det verkar faktiskt som att du pratar goja. Kom gärna med hårda fakta som talar emot det jag säger.

Ursprungligen av akerstrom:

Självklarheter in din egen värld kanske.

Här säger du att piratpradaväskor inte är ett dugg sämre än original. Du har uppenbarligen aldrig haft en Pradaväska, eller en piratprada..

Jag skrev Prada, menade Gucci... varför förklarade jag i posten efter.
Skulle det vara något konstigt med skillnaden mellan en Gucci-väska, som de facto inte längre är konsthantverk utan överprissatt sälja-vatten-skräp, och en Canon-kamera eller Leica-kikare? Att den ena är supersimpel att pirata och de andra inte är det? Att viss typ av statusobjekt som inte bygger på kvalitet per se tigger om att bli piratkopierade?

Än en gång, jag säger inte att jag tycker det är bra, faktum är att folk blir lurade på pengar på piratskiten. Eftersom Gucci-skräpet är så simpelt att kopiera köper folk kopiorna i tron att det är äkta vara, och blir blåsta. Det är åt helvete att ligor tjänar stora pengar på sådan verksamhet. Men att, när man var en av världens ledande läderväskatillverkare, lägga ner alla kvalitetsanspråk... det är som att lämna skrotbilen olåst och med nycklarna i, även om den är skräp blir den garanterat stulen....

Häpp! En billiknelse! Får jag vara med i antipiratlobbyn nu!?

Jag har läst artikeln Tuffare tag mot danska fildelare igen och drar
slutsatsen att det alltid kommer att handla om de större bolagen som
jagar förluster genom att folk laddar hem istället för att köpa eller
gå på bio (riktigt varför man skulle vilja sitta hemma och kolla på
en CAM av en ny häftig film istället för att se filmen i shysst kvalité
förstår jag inte).

Detta måste väl ändå innebära att eftersom bolag bara jagar sina egna
produkters spridande, att alla de mindre intressanta mediafilerna som
gamla tv avsnitt, icke-aktuell musik etc. kommer att finnas kvar ?!...

Känns lite grann som en gammaldags häxjakt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 17:36

OT:

Skrot-Nisse: Jag "tror" du missuppfattat vad Laseranders skrivit ang. fysiska kopior & vidareförsäljning av dessa. Om så är fallet, sluta pådyvla honom åsikter han inte har. Jag kan ha fel dock...

Ursprungligen av DaPhox:

OT:

Skrot-Nisse: Jag "tror" du missuppfattat vad Laseranders skrivit ang. fysiska kopior & vidareförsäljning av dessa. Om så är fallet, sluta pådyvla honom åsikter han inte har. Jag kan ha fel dock...

Du har fel, läs genom den andra tråden ska du se vad hans åsikter är angående
produkter, oavsett digitala eller fysiska. Kolla där han börjar snacka om att sälja sin
avföring, där lägger han grunden till den bild han givit av sina åsikter i ämnet.

Bevaka tråden