Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 327 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsör
  • 2008-10-17 21:02
Ursprungligen av everlast:

Jag är väldigt kluven, om jag skall beställa en macbook eller en macbook pro.

Anledningen är skärmen. Har en macbook av föregående modell och den skärmen tycker jag inte är bra.
Och på dom tester som är gjorda så verkar det som om skärmarna på nya macbook inte är mycket bättre än dom gamla. Däremot är skärmarna på macbook pro helt underbara.

Jag var i valet och kvalet vid mitt förra macbook köp om jag skulle köpa en vanlig eller en pro. Och då valde jag ju en vanlig macbook. Så kanske det är dags att bytas upp sig till en pro nu.

Några fler som går i samma tankar ?

//E

Jag är i samma tankar, macbook 2.0, eller macbook 2.4 eller kanske en pro när man ändå håller på.
Märker man någon skillnad mellan 2.0 och 2.4 processorerna? Någon som vet?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-18 18:45
Ursprungligen av everlast:

Jag är väldigt kluven, om jag skall beställa en macbook eller en macbook pro.

Anledningen är skärmen. Har en macbook av föregående modell och den skärmen tycker jag inte är bra.
Och på dom tester som är gjorda så verkar det som om skärmarna på nya macbook inte är mycket bättre än dom gamla. Däremot är skärmarna på macbook pro helt underbara.

Jag var i valet och kvalet vid mitt förra macbook köp om jag skulle köpa en vanlig eller en pro. Och då valde jag ju en vanlig macbook. Så kanske det är dags att bytas upp sig till en pro nu.

Några fler som går i samma tankar ?

//E

Vad är det du hört om skärmen? Jag kan inte förstå att det skulle vara skillnad i annat än upplösning. Samma tjocklek och samma teknik bara skillnad i upplösning, eller?

Jag har första och billigaste versionen macbook och hade i princip bestämt mig för att köpa pro när de skulle släppa de nya. Anledningen var främst att jag ville att grafiken skulle hänga med efter som det främst är den och för lite ram som släpar efter i min macbook. Jag använder den främst till Adobe PS, ID och AI samt bildhantering i Camera-RAW. Och ofta på en separat tjugotumsskärm.

Frågan är nu om jag kommer märka någon skillnad mellan macbook och macbook pro med 2,4 GHz processorn. Jag är tveksam. Macforum påstod att indesign och illustrator drar mycket grafikkraft så att det skulle vara klar fördel med pro.

I macworlds test vinner t o m macbooken över macbook pro i deras Photoshop test. Däremot är Macbook Pro med 2,53 Ghz processorn (6mb cache) nästan dubbelt så snabb som macbooken i PS. Sjukt jobbigt.

I vilket fall borde grafikprocessorn i den nya macbooken vara tio gånger så snabb som min intel GMA 950 eller vad den nu heter. Så det kanske är bättre att spara pengarna, köpa en macbook och satsa på en sådan här istället: Komplett.se - OCZ Solid State Disk Core V2 , 250GB, 2.5" SSD, SATA2, 170/98MB's read/write

Hade det inte varit för att jag har en köpare som är väldigt sugen på min macbook, ja då hade jag nog väntat till det kom en processor med 6 MB cache i macbooken.

Är det någon som har en kvalificerad gissning på prestandaskillnaden mellan macbook och macbook pro när man kör Indesign? Större skillnad om jag byter till en 24" skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 14:43

Både MacBook och MacBook Pro har för låg upplösning i förhållande til storlek, så jag kör nog vidare på min macbook...

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-10-17 17:28

Har också fått macbooken nu, 2.4an. Vilken härlig dator! Beställde på Humac i Stockholm och de hade fått in ett litet parti idag. Går från macbook 1st gen och denna känns mycket mer gedigen.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-18 18:49
Ursprungligen av zamson:

Har också fått macbooken nu, 2.4an. Vilken härlig dator! Beställde på Humac i Stockholm och de hade fått in ett litet parti idag. Går från macbook 1st gen och denna känns mycket mer gedigen.

Du har inte möjlighet att göra någon kvalificerad gissning om prestandan i exempelvis Indesign, alltså den nya jämfört med din gamla macbook?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-17 18:01

Blev också en macbook för mej, 2.4ghz... men slutpriset för min blev 1378€... tagit steget att byta från pc till mac hoppas man lär sig använda mac

Ringde MacHuset i JKPG kvart över tio på i onsdags, blev nummer tre på intresselistan. Igår kom det bara tre datorer till MacHuset :D. Så nu sitter jag här och installerar saker för fullt.

Den är verkligen toppen, glansigheten stör mig inte alls!

Jo just det, tog 2.0 GHz varianten :).

Ursprungligen av Pantern:

Jag har varken nya macbook eller manual därav min fråga.

Jag förtydligade mig. Manualen finns på Apples hemsida.

För de som inte orkar leta:

http://manuals.info.apple.com/en_US/MacBook_13inch_Aluminum_Late2008.pdf

Det är sjukt enkelt att byta batteri eller hårddisk, även om minne ska vara lite svårare att byta. Jag har bytt från PC till Mac, fast jag har använt Mac så mycket genom skolan, praktik och genom att låna flickvännens så det är inget nytt för mig.

Väldigt nöjd med styrplattan, det är en stor skillnad mot tillexempel MacBook Air eller tidigare MacBook modeller.

  • Medlem
  • 2008-10-19 15:53

Woho, nu har jag beställt min Macbook:

MB 13.3/2.4/CTO
2.4GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
250GB Serial ATA @ 5400 rpm
SD 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
Mini DisplayPort VGA Adaptor

14,988.75 med studentrabatt. Men jag kommer att få den först mellan 6-7/11.

Trodde jag lagt en beställning på en MB 2.0 med 24mån delbetalning (student).
Nu har jag fått ett mail med bekräftelse, och att jag ska skicka in mina papper. Då undrar jag lite smått vad jag missade i själva processen?

Vill inte minnas att jag skulle skriva ut några papper.

Någon som har fått sin dator skickad ännu (från Apple Store)?

Senast redigerat 2008-10-20 11:34
Ursprungligen av bobochbob:

Någon som har fått sin dator skickad ännu (från Apple Store)?

Nope, tror de som beställt via Apple Store får vänta någon/några vecka/veckor till, tidigast vecka 45 är min gissning.

Men det är ju bara en gissning.

Någon som vet om Media Markt har någon av dom nya att klämma på?

Och någon från Sundsvall kan väl bekräfta om Media Markt har fått in? Dom har ju trotsallt en Apple avdelning.

jag får min 2.0a på torsdag eller fredag ;D har bokat en via Macsupport, de får in dem då!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-20 12:35

Är folk säkra på att det som ska "betalas tillbaka" vid studentkampanjen för en iPod Nano inte kommer tillbaka via rabatter nästa gång man handlar via applestore?

Utan man får pengarna i näven?

Bara en fråga som dök upp, för det brukar alltid vara nått "men" med allt sånt.

Ursprungligen av Kajan:

Är folk säkra på att det som ska "betalas tillbaka" vid studentkampanjen för en iPod Nano inte kommer tillbaka via rabatter nästa gång man handlar via applestore?

Utan man får pengarna i näven?

Bara en fråga som dök upp, för det brukar alltid vara nått "men" med allt sånt.

Förra året fick man pengarna i näven, eller rättare sagt på kontot. Har inte lusläst villkoren för i år..

Ursprungligen av Kajan:

Är folk säkra på att det som ska "betalas tillbaka" vid studentkampanjen för en iPod Nano inte kommer tillbaka via rabatter nästa gång man handlar via applestore?

Utan man får pengarna i näven?

Bara en fråga som dök upp, för det brukar alltid vara nått "men" med allt sånt.

Eftersom det står om "bankavgift" och "banköverföring" i villkoren vore det konstigt om återbetalningen inte är annat än pengar.

Ursprungligen av Kajan:

Är folk säkra på att det som ska "betalas tillbaka" vid studentkampanjen för en iPod Nano inte kommer tillbaka via rabatter nästa gång man handlar via applestore?

Utan man får pengarna i näven?

Bara en fråga som dök upp, för det brukar alltid vara nått "men" med allt sånt.

Jag har alltid haft rabatter eller prutat när jag köpt saker från Apple-store. Såfort de får en kvittens på att du hämtat din vara så sätts pengarna in på det kort du betalat med och du får en bekräftelse via post/email.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-21 14:40

Själv la jag min beställning från apple store den 14:e och nu har de äntligen ändrat status till "förberedd för avsändning". Så förhoppningsvis kanske den dyker upp innan nästa vecka..

Ursprungligen av plumser:

Själv la jag min beställning från apple store den 14:e och nu har de äntligen ändrat status till "förberedd för avsändning". Så förhoppningsvis kanske den dyker upp innan nästa vecka..

Schyst! Beställde du något annat också eller? Min har fortfarande status "Ej skickad ännu" men jag har utnyttjat erbjudandet om "nästan gratis" ipod så det kanske fördröjer avsändningen...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-21 15:40
Ursprungligen av mmmikael:

Schyst! Beställde du något annat också eller? Min har fortfarande status "Ej skickad ännu" men jag har utnyttjat erbjudandet om "nästan gratis" ipod så det kanske fördröjer avsändningen...

Ipoden brukar ju va klar o skicka direkt, så borde inte vara de iaf..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-21 19:41

beställde min den 14:e
fortfarande "skickas om 7 arbetsdagar"

Standard 2.4" 13"...

Jag har ingen men vill ha, men fått höra att den är kass för att den inte har firewire. Vad innebär detta för okunniga lilla mig :">

Ursprungligen av stikosara:

Jag har ingen men vill ha, men fått höra att den är kass för att den inte har firewire. Vad innebär detta för okunniga lilla mig :">

FireWire är en kontakt på datorns sida som man kan ansluta tillbehör till. Den liknar de vanligare USB-kontakterna som många möss och tangentbord är anslutna med, men har en del fördelar när man t. ex. vill kunna överföra stora datamängder. Det innebär inget för dig om du inte använder FireWire idag, men om du gör det och tänker köpa en ny MacBook får du undersöka vilka alternativ du har. En del tillbehör som har FireWire-kontakter har även ibland USB-kontakter, t. ex. vissa fristående hårddiskar.

nä ja använder la mest vanliga usb-porten tack o bock

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-21 21:00
Ursprungligen av bogg:

beställde min den 14:e
fortfarande "skickas om 7 arbetsdagar"

Standard 2.4" 13"...

Haha bogg! Har du inte tillräckligt många nu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-20 13:09

Ok. Ja då e det säkert lugnt.

Jag beställde också en Macbook 2.0 + 8gb ipod med mecenatrabatten och också fått min uppdaterad till "Förberedd för avsändning"

La ordern sent på kvällen den 15:e

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-21 17:17

YES! nu har den skickats iväg! äntligen!
mmmikael: jag beställde en 2.0 macbook(med adapter minidisplayport -> dvi) som sagt och en ipod nano 4gb

Bevaka tråden