Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmware 2.1 för iPhone

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Axel von Matern:

Lionhart> Det funkar för mig.

Hmm fan vad konstigt, jag kommer inte in där.

Tack för du testa iaf.

I iPod delen om man väljer "Spår" så ser man numera även albumnamn + artist i mindre font under låtens titel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-12 21:41

Ingen annan som har problem med hur podcast-bilderna visas?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 01:26
Ursprungligen av air:

I iPod delen om man väljer "Spår" så ser man numera även albumnamn + artist i mindre font under låtens titel.

Äntligen! Det gäller inte bara i Spår, även i Playlists och Album så visas artist/alum under låtens/albumets titel. Mycket mycket användbart Fast Genius är ju lite sådär, men det är ju en annan diskussion.

Jag får bara bilder på video men inte på ljudpodcasts.

/Adam

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-12 21:58

Jag märkte att nya podcasts blir bra. Synkade nyss och de nya blir som det ska.

Så skönt att programmen installeras på en gång, så man slipper boka tid för att uppdatera programmen

Ett stort + är också att programmen hamnar på samma plats som innan.

Om man drar på 2.1'an så kommer jailbreakningen (Cydia, "hackade apps") att försvinna va?
Vi med 3G lur har inte lika tur som de små 2G-nissarna, att telefonen fortfarande är hackad. (?)
Alltså så kommer jag inte att kunna SSH'a in på iPhonen längre? =/

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-12 22:15
Ursprungligen av Erik Dungert:

Om man drar på 2.1'an så kommer jailbreakningen (Cydia, "hackade apps") att försvinna va?
Vi med 3G lur har inte lika tur som de små 2G-nissarna, att telefonen fortfarande är hackad. (?)
Alltså så kommer jag inte att kunna SSH'a in på iPhonen längre? =/

Prova den här tråden http://www.99.se/uppl-sning/250866-komplikationer-vid-uppgradering-till-2-1-fr-n-2-0-x-generation-1-iphone.html

Nja, de snackar bara 2G lur där... Eller ska jag vara så ful så att jag börjar snacka 3G där menar du?

Ursprungligen av Erik Dungert:

Om man drar på 2.1'an så kommer jailbreakningen (Cydia, "hackade apps") att försvinna va?
Vi med 3G lur har inte lika tur som de små 2G-nissarna, att telefonen fortfarande är hackad. (?)
Alltså så kommer jag inte att kunna SSH'a in på iPhonen längre? =/

Jaibreak försvinner ja...

Alla jailbreak kommer med största sannolikhet att försvinna.

Märker folk verkligen någon skillnad i hastighet för 3G eller i Field Test, eller har ni bara mer staplar? Börja tro att apple bara sänkt gränserna för varje stapel men inte löst problemet. Min telefon är i alla fall lika seg i nedladdningar och får samma värden i field test som på 2.0.2. Kan ju bara vara min telefon men någon annan som upplevt det?

/Adam

Jag börjar tro att dom bara trixat med staplarna. Jag har ju plötsligt fått full 3G hemma...men det hoppar ständigt tillbaka till Edge. När jag har 3G så är näthastigheten usel. Apple har troligtvis fuckat oss ordentligt den här gången Tror dom att dom kommer undan med ett så genomskinligt trick?

Ursprungligen av adamsen87:

Märker folk verkligen någon skillnad i hastighet för 3G eller i Field Test, eller har ni bara mer staplar? Börja tro att apple bara sänkt gränserna för varje stapel men inte löst problemet. Min telefon är i alla fall lika seg i nedladdningar och får samma värden i field test som på 2.0.2. Kan ju bara vara min telefon men någon annan som upplevt det?

/Adam

Ursprungligen av adamsen87:

Märker folk verkligen någon skillnad i hastighet för 3G eller i Field Test, eller har ni bara mer staplar? Börja tro att apple bara sänkt gränserna för varje stapel men inte löst problemet. Min telefon är i alla fall lika seg i nedladdningar och får samma värden i field test som på 2.0.2. Kan ju bara vara min telefon men någon annan som upplevt det?

/Adam

Läs denna tråd och se vad jag har skrivit där, upplever precis samma som dig.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/248453-problem-med-3g-t-ckningen-telias-h-rdvarans-fel-13.html

Har någon testat 2.1 på en Italienköpt iPhone 3G? Hämtade min i tisdags i Cinque Terre hos Vodafone (upplåst i butik och funkar finfint med mitt tyska O2-abonnemang och 2.0.1)

Finns det fr.a. någon risk att upplåsningen går åt pipan? Eller är den inte på software- utan på firmware-nivå?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 23:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple har troligtvis fuckat oss ordentligt den här gången Tror dom att dom kommer undan med ett så genomskinligt trick?

Ursprungligen av Apples changelog för 2.1:

• förbättrad precision i 3G-signalstyrkans visning

Fuckat o fuckat... Det där är väl allt det står om 3G i changelogen.

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Har någon testat 2.1 på en Italienköpt iPhone 3G?

Ja, jag har testat. Fungerar fint med mitt tele2abonnemang i alla fall.

Men helvete så buggig min telefon blivit sedan uppdateringen. Krashar stup i kvarten,

När en lur hoppar från FULL 3G till Edge hela tiden så är det en fuckning. Helt klart. Min enda stapel och hopp till Edge före update var rena rama sanningen.

Ursprungligen av pherlo:

Fuckat o fuckat... Det där är väl allt det står om 3G i changelogen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 00:11
Ursprungligen av Zimmerman:

När en lur hoppar från FULL 3G till Edge hela tiden så är det en fuckning. Helt klart. Min enda stapel och hopp till Edge före update var rena rama sanningen.

Många som upplever tvärtom, att det har blivit mkt bättre.

Trodde jag också...vänta 48 timmar och kolla runt på nätet...snart kryper sanningen fram. Hade Apple verkligen fixat 3G-problematiken via en mjukvaru-update som denna så hade det stått i beskrivningen. Nu står det bara att dom fixat precisionen i stapelvisning (vilket dessutom också är bluff).

Så - det VAR ett hårdvarufel på våra exemplar (vi som har 3G-problem). Jag kan inte dra någon annan slutsats nu. Jag hoppades verkligen på en mjkisfix, men detta bevisar att det inte är mjukisrelaterat.

Jag är tidigt ute med domen, men vänta ett par dagar så är det en fet kör på nätet. Trust me on this.

Ursprungligen av zappee:

Många som upplever tvärtom, att det har blivit mkt bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 11:53
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Har någon testat 2.1 på en Italienköpt iPhone 3G? Hämtade min i tisdags i Cinque Terre hos Vodafone (upplåst i butik och funkar finfint med mitt tyska O2-abonnemang och 2.0.1)

Finns det fr.a. någon risk att upplåsningen går åt pipan? Eller är den inte på software- utan på firmware-nivå?

Halva idéen att köpa den ex. från Italien är just att den är helt OLÅST. Dvs bara tuta och köra. Laddade in denna update igår på min Italienska iPhone och allt fungerar perfekt.

Ursprungligen av MinMac:

Ve o fasa!
Eller skaffa ett liv...

Ta det lugnt Håller faktiskt med om att man ska separera, annars blir det lite knepigt när man får spola förbi en massa inlägg ^^

Peace nu, inget sådant tråkigt "skaffa ett liv"- snack, det är bara fånigt
Skriver man ett sådant inlägg kanske man bör fundera över vad man sade, vilken anklagelse liksom. Jag tror personligen att alla här inne har ett liv. Men för att ens vistelse på 99 ska bli så smidig som möjligt är det bra att lägga saker och ting där de hör hemma. Då blir det mycket enklare för alla att hitta, även för dem som låser upp och har sig

Ha en bra helg

För övrigt så funkar min väldigt bra. 3g-täckning där jag tidigare hade edge. T.ex. på tåg osv i Skånes "öken"
Och på LTH-området där jag på vissa ställen gled över på edge. Mycket nöjd. Älskar Genius men vore fint om the beatles kom med.

Sitter just nu i ett jakttorn och måste bara skriva hur besviken jag är på denna uppdatering. Jag här full 3g och full edge men så fort jag börjar surfa flippar den fram och tillbaka mellan 3g/edge. Efter 15 minuters testande försvann all teckning, no service stod det. Var tvungen att starta om telefonen samt stänga av 3g för att över huvudtaget kunna surfa och skicka detta meddelande. Det blir ett besök till telia...

Ursprungligen av Christof:

Sitter just nu i ett jakttorn och måste bara skriva hur besviken jag är på denna uppdatering. Jag här full 3g och full edge men så fort jag börjar surfa flippar den fram och tillbaka mellan 3g/edge. Efter 15 minuters testande försvann all teckning, no service stod det. Var tvungen att starta om telefonen samt stänga av 3g för att över huvudtaget kunna surfa och skicka detta meddelande. Det blir ett besök till telia...

Borde du inte fokusera på älgen istället?

Jag har lite svårt att förstå allt surrande om 3G och staplarna den visat/visar...

Det står ju i klartext när man uppdaterar, vilka ändringar som är gjort på nya 2.1 och detta har även skrivits här i tråden.

Det står ju "förbättrad precision i 3G-signalstyrkans visning"

Det kan ju bara betyda att man just bara ändrat hur aktuell signalstyrka visas på staplarna, inte at man ändrat vare sig signalstyrkan eller mottagningen. Utan bara hur detta visas på skärmen så det har blivit mer exakt mot aktuell verklig signal.

Och här sitter det en hel hög med folk och tror de fått sämre/bättre mottagning för det är nu är skillnad på staplarna mot tidigare..........

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag har lite svårt att förstå allt surrande om 3G och staplarna den visat/visar...

Det står ju i klartext när man uppdaterar, vilka ändringar som är gjort på nya 2.1 och detta har även skrivits här i tråden.

Det står ju "förbättrad precision i 3G-signalstyrkans visning"

Det kan ju bara betyda att man just bara ändrat hur aktuell signalstyrka visas på staplarna, inte at man ändrat vare sig signalstyrkan eller mottagningen. Utan bara hur detta visas på skärmen så det har blivit mer exakt mot aktuell verklig signal.

Och här sitter det en hel hög med folk och tror de fått sämre/bättre mottagning för det är nu är skillnad på staplarna mot tidigare..........

Dr Tinnitus

Nej precis alltså finns samma problem kvar för de allra flesta att den hoppar mellan 3G och Edge fortfarande och min iPhone är segare för surfning än min N70 (som inte ens har Turbo-3G som det finns täckning för) på samma plats där båda rapporterar full 3G täckning. Verkar ju inte vara värt ett försök att lämna in den på reparation då de väl inte tar emot iPhone som "bara" har kass 3G mottagning...

/Adam

Om man vågar kan man nu jailbreaka sin telefon till 2.1 via QuickPWN, men det är ganska komplicerat: Jailbreak iPhone 2.1 | QuickPWN

Jag har fått ökad hastighet hemmavid sen jag uppdaterade igår. Har regelbundet kontrollerat mot AC-nets testsida och ser en ökning hittills. Jag har endast testat den hemma än så länge!

Nytt är att 3G-symbolen har samma blå färg som mottagningsstolparna, någon som vet ifall det visar t.ex där hsdpa finns?

Senast redigerat 2008-09-13 12:30
  • Medlem
  • Kungsör
  • 2008-09-13 14:46

När jag hade uppdaterat min 3g stod det, "Iphone aktiverad" när den var färdig... Tänkte ganska snabbt om man nu kunde komma undan aktiveringen och kanske få bort låsningen till telia?!
Eller har de ens med det att göra?, Vad tror ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 14:50
Ursprungligen av A&A:

När jag hade uppdaterat min 3g stod det, "Iphone aktiverad" när den var färdig... Tänkte ganska snabbt om man nu kunde komma undan aktiveringen och kanske få bort låsningen till telia?!
Eller har de ens med det att göra?, Vad tror ni?

Troligtvis inte.

Bevaka tråden