Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmware 2.1 för iPhone

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-09-09 22:41
Ursprungligen av MacBro:

Vad är en booner?

Ståkuk.

Själv tycker jag detta gjorde iPod Touch ungefär dubbelt så bra
* Tunnare, finare design
* Högtalare ( bra när man ska spela .. eller visa youtube-videos för flera )
* Volymkontroll på sidan ( höja/sänka med handen i fickan istället för dra i reglaget på skärmen )

Ursprungligen av soft:

Ståkuk.

Näe, det brukar stavas "boner" på den planet jag lever på.

Ursprungligen av Zimmerman:

Högtalare i iPod (fet sub antar jag) och Nike+...........gäsp.........när folk får booner av det så förstår jag med brutal tydlighet att jag bor på en annan planet.

Och exakt var läser du att det är något som folk får en "booner" av?

Inte ens med den gamla "donglen"?

  • Medlem
  • 2008-09-10 00:35

Blev erbjuden nya operatörsinställningar när jag dockade min iphone, fler som fått detta?

  • Superhjälte
  • 2008-09-10 12:23
Ursprungligen av Jovan:

Blev erbjuden nya operatörsinställningar när jag dockade min iphone, fler som fått detta?

Jag fick också det i går kväll.

Ursprungligen av Jovan:

Blev erbjuden nya operatörsinställningar när jag dockade min iphone, fler som fått detta?

Jag har blivit erbjuden detta tidigare, men då inte kunnat installera (den har då felat alltså), någon som vet hur man kan testa uppgradera endast denna? För när jag väljer att kolla efter nya uppdateringar så hittar den ingenting...

Underbart att det nu är markerat om man har börjat lyssna på en podcast men inte hört klart.

Bra!

boner låter som sagt hårdvarurelaterat

Jag tycker dagens uppdateringar var suveräna. Ny nano, helt klart den bästa nanon nånsin, och om möjligt ännu snyggare än de första svartvita.

Uppad Classic, ok för mig att de dumpar den feta.

Touchen fick allt jag önskade mig utom kamera. Ingen GPS, den vore ändå värdelös utan telefonuppkoppling, hur ofta befinner man sig utomhus med fungerande wifi?

Men iPhone har faktiskt Bluetooth i sig. Finns det nån hårdvaruanledning till att NIke + inte skulle kunna funka på iPhone?

Vilken katastrof, iPhone och Nike+ funkar inte ihop... dagens i-landsproblem!

Själv tycker jag att utelämnandet av laserpekare och inbyggd projektor i iPhone är det stora sveket mot mänskligheten.

Tänk efter lite nu, det går inte att stoppa in ytterligare en mottagare hur enkelt som helst i en iPhone. Nike+ bygger så vitt jag vet inte på Bluetooth. Först finns det knappast plats om man inte integrerar i befintliga chips, och sen kanske hela proceduren kräver ny granskning och FCC-godkännande eller vad det nu heter. På sikt kommer det säkert, i en framtida revision av iPhone, eller om bluetooth börjar användas.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-10 09:14

2.1

Tjena alla! Är det bara jag som kan uppdatera till 2.1 redan? Jag har laddat ner och installerat 2.1 på min iPod Touch precis.

Ursprungligen av Racso:

Tjena alla! Är det bara jag som kan uppdatera till 2.1 redan? Jag har laddat ner och installerat 2.1 på min iPod Touch precis. [ATTACH]18018[/ATTACH]

Nej, den släpptes inatt precis som Steve sade att den skulle. Denna tråd handlar om iPhone och den får vänta till fredag. Firmwaren till iPod Touch diskuteras redan i denna tråd: 2.1 för iPod Touch ute nu!.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Vilken katastrof, iPhone och Nike+ funkar inte ihop... dagens i-landsproblem!

Själv tycker jag att utelämnandet av laserpekare och inbyggd projektor i iPhone är det stora sveket mot mänskligheten.

Tänk efter lite nu, det går inte att stoppa in ytterligare en mottagare hur enkelt som helst i en iPhone. Nike+ bygger så vitt jag vet inte på Bluetooth. Först finns det knappast plats om man inte integrerar i befintliga chips, och sen kanske hela proceduren kräver ny granskning och FCC-godkännande eller vad det nu heter. På sikt kommer det säkert, i en framtida revision av iPhone, eller om bluetooth börjar användas.

ELLER HUR! Var FAN är laserpekaren och projektorn?! JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!

Men om BT redan finns i telefonen, borde det inte bara vara en mjukvaru-sak att fixa då? Det torde väl inte vara världens grej att fixa tänker jag? Fast jag vet ju inte hur det ser ut under skalet heller förstås.

Jag är jävligt glad över att Apple jobbar på att bli väldigt mycket mer miljövänliga och att de faktiskt tar upp miljön som ett problem och därmed visar på att de är medvetna om att de suger på vissa produkter, men vill bli bättre. Det är STORT för ett så stort företag. Sådana går ju gärna över lik annars (och det gör såklart Apple också i andra aspekter). Det var nog den bästa nyheten ändå tycker jag!

Ursprungligen av RockyMontana:

Men om BT redan finns i telefonen, borde det inte bara vara en mjukvaru-sak att fixa då? Det torde väl inte vara världens grej att fixa tänker jag? Fast jag vet ju inte hur det ser ut under skalet heller förstås.

Fast nu används inte Bluetooth utan något proprietärt tjafs på 2,4 GHz-bandet. De skulle väl behöva göra om sensorn om det skulle fungera med Bluetooth.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 13:50
Ursprungligen av Capeman:

Fast nu används inte Bluetooth utan något proprietärt tjafs på 2,4 GHz-bandet. De skulle väl behöva göra om sensorn om det skulle fungera med Bluetooth.

Det är jag som är skyldig till denna missuppfattning i början av tråden. :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 12:43

Ang. Nike+: kan det inte vara så att Apple bygger en helt ny lösning för iPhone 3G? Jag menar, i och med 3G-stödet så behövs väl ingenting i skon, och därmed inte heller någon särskild ny hårdvara i telefonen.

Med hjälp av 3G kan man se så mycket mer än vad man kan se med bara en liten grej i skon. Nu är det möjligt att koppla ihop med kartor. Med 3G är man inte längre begränsad till löpning, även cykling eller andra typer av idrott borde fungera.

Min gissning är därför att Apple arbetar på Nike++ för iPhone 3G. Vore även nice om de kunde ge ljud-feedback via hörlurarna. Säg att man lyssnar medans man springer, och så kommer det en röst som säger "1 kilometer avklarad på 5 minuter och 1 sekunder. Du ligger just nu 20 sekunder efter ditt mål. Kom igen, öka!". Och så fortsätter musiken att spela igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 14:11
Ursprungligen av kia2:

Ang. Nike+: kan det inte vara så att Apple bygger en helt ny lösning för iPhone 3G? Jag menar, i och med 3G-stödet så behövs väl ingenting i skon, och därmed inte heller någon särskild ny hårdvara i telefonen.

Med hjälp av 3G kan man se så mycket mer än vad man kan se med bara en liten grej i skon. Nu är det möjligt att koppla ihop med kartor. Med 3G är man inte längre begränsad till löpning, även cykling eller andra typer av idrott borde fungera..

Du pratar om GPS:en va, inte om 3G?

Ursprungligen av kia2:

Min gissning är därför att Apple arbetar på Nike++ för iPhone 3G. Vore även nice om de kunde ge ljud-feedback via hörlurarna. Säg att man lyssnar medans man springer, och så kommer det en röst som säger "1 kilometer avklarad på 5 minuter och 1 sekunder. Du ligger just nu 20 sekunder efter ditt mål. Kom igen, öka!". Och så fortsätter musiken att spela igen.

Det är ju precis så Nike+ fungerar idag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 07:13
Ursprungligen av Nirre:

Du pratar om GPS:en va, inte om 3G?

Precis.

Med GPSen så försvinner behovet av dongeln i skon.

Försvinner inte behovet av Nike över huvud taget då? En tränings-app - Nike's eller en ripoff - från AppStore är väl allt som behövs?

Ursprungligen av kia2:

Precis.

Med GPSen så försvinner behovet av dongeln i skon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 14:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Försvinner inte behovet av Nike över huvud taget då? En tränings-app - Nike's eller en ripoff - från AppStore är väl allt som behövs?

Behovet försvinner väl delvis antar jag. Men varumärket och communityn kring Nike+ finns ju kvar.

Men visst, något annat företag borde kunna göra en motsvarande applikation. RunKeeper ligger ganska nära till hands, men känns alldeles för basic. Men förhoppningsvis jobbar företag på en uppdatering.

Att Nike-dongeln på foten skulle kommunicera med iPhone'n via 3G låter mycket, mycket långsökt

Din ide om GPS/Maps är dock intressant. Men för att Nike-dongeln ska snacka med iPhonen krävs en ny dongel från Nike - en med blåtand. Någon annan realistisk lösning kan inte jag se.
Varför Nike valde ett eget radioprotokoll vet jag inte...kanske det inte går med blåtand (för mycket snabb/kraftig rörelse?)

Ursprungligen av kia2:

Ang. Nike+: kan det inte vara så att Apple bygger en helt ny lösning för iPhone 3G? Jag menar, i och med 3G-stödet så behövs väl ingenting i skon, och därmed inte heller någon särskild ny hårdvara i telefonen.

Med hjälp av 3G kan man se så mycket mer än vad man kan se med bara en liten grej i skon. Nu är det möjligt att koppla ihop med kartor. Med 3G är man inte längre begränsad till löpning, även cykling eller andra typer av idrott borde fungera.

Min gissning är därför att Apple arbetar på Nike++ för iPhone 3G. Vore även nice om de kunde ge ljud-feedback via hörlurarna. Säg att man lyssnar medans man springer, och så kommer det en röst som säger "1 kilometer avklarad på 5 minuter och 1 sekunder. Du ligger just nu 20 sekunder efter ditt mål. Kom igen, öka!". Och så fortsätter musiken att spela igen.

  • Medlem
  • 2008-09-11 18:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Att Nike-dongeln på foten skulle kommunicera med iPhone'n via 3G låter mycket, mycket långsökt

Din ide om GPS/Maps är dock intressant. Men för att Nike-dongeln ska snacka med iPhonen krävs en ny dongel från Nike - en med blåtand. Någon annan realistisk lösning kan inte jag se.
Varför Nike valde ett eget radioprotokoll vet jag inte...kanske det inte går med blåtand (för mycket snabb/kraftig rörelse?)

Problemet med Bluetooth är troligen att det drar för mycket ström. Då skulle du behöva göra dongeln laddningsbar. Vet inte om man får plats med allt heller i nuvarande storlek.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 22:09
Ursprungligen av Kakan:

Problemet med Bluetooth är troligen att det drar för mycket ström. Då skulle du behöva göra dongeln laddningsbar. Vet inte om man får plats med allt heller i nuvarande storlek.

Nike+ använder dock troligen BT (iPod Nano, Touch Disassembled. iPod Touch has a Bluetooth Chip. - Mac Rumors)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-12 07:20

Ingen 2.1 än ?
När kommer den tror ni? Kl 14:00?

  • Medlem
  • 2008-09-11 15:43

Vet att den lilla booner-diskussionen kanske inte var så viktig men jag slog upp ordet i Urban Dictionary där det fanns 7 förslag på ordet "booner", favoriten:

1. Booner
Usually lower class Australian male that can be identified by his tight jeans and black heavy metal t-shirt. Also know to be sporting a mullet, smoking winnie reds and starting fights while drinking.
Hey have a look at that booner beating beating up his wife!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 16:59

Det verkar som om Apple utvecklar en egen variant av Nike+. Här är en patentansökan för GPS i skon. Så de kanske överger Nike+ någon gång i framtiden? Och det kanske därför iPhone 3G inte får stöd för Nike+??

Källa:
Apple: Apple's Next-Gen Running Shoe Has Force Sensors, GPS Support

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-12 07:29

Cupertino ligger 9 timmar efter oss så tidigast kl 09.00 skulle jag tro. Om den öht kommer i dag.

typiskt, jag ska åka iväg idag och hade hoppats på att den skulle komma innan jag satte mig på tåget. Får nog vänta ett par dagar. :/
Men den som väntar på nåt gott osv.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-09-12 15:15

Och nu är den ute..

Och jag trodde att jag skulle få vara först med rapporten:)

Kör uppdateringen nu

Den ska innehålla:
* färre tappade samtal och avbrutna uppringningar
* väsenligt bättre batteritid för de flesta
* snabbare backup
* bättre epoststabilitiet
* snabbare installation av apps
* fixat krascher
* bättre sms prestanda (??? forward hoppas jag på men sjutton tro't)
* bättre kontakthanering
* upprepade påminnelser vid sms
* dataradering efter 10 misslyckade upplåsningsförsök
* och geniusstöd (ointressant för mig)

--jalle

Bevaka tråden