Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro med defekt nvidia, ligger vi illa till nu?

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-05 18:21
Ursprungligen av gabriela:

snart börjar de första maskinerna från aktuell generation ramla ur den förlängda 'garantin'.

jag önskar nästan att min maskin klappar ihop redan imorgon, har inte råd att köpa ny mac i år...

Precis. Min har Apple care till slutet på juni så om något ska hände så är det bättre att det händer nu än om någon månad.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-05 20:34

Fast det är väl ingen som har en mid/late 2007 som inte redan blivit reparerad (minst) en gång redan?

nej, men det är ju najs att få ett nytt moderkort precis innan garantitiden går ut, så kan man hoppas att det håller till nästa sommar...?

  • Medlem
  • 2010-06-06 16:24

Finns det någon risk med en 2009 13.3 macbook pro med 9600?? Enligt länken där apple erkänner problemet talas det bara om 15" & 17" modellerna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-06 17:08
Ursprungligen av Dsc:

Finns det någon risk med en 2009 13.3 macbook pro med 9600?? Enligt länken där apple erkänner problemet talas det bara om 15" & 17" modellerna.

Nej, detta gäller en betydligt äldre generation av MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-06 16:56

Min blir 3 år den 18 juni så den dör väl om 13 dagar. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 21:45

Apple har utökat garantin med 1 år till. Tack för det.
MacBook Pro: Distorted video or no video issues

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-11 10:39
Ursprungligen av acke:

Apple har utökat garantin med 1 år till. Tack för det.
MacBook Pro: Distorted video or no video issues

Fantastiskt. Apple har verkligen ändrat sig till det bättre vad gäller goodwill.

Det måste tyda på att i princip alla exemplar av nämnda datorer drabbas av felet.

Ursprungligen av acke:

Apple har utökat garantin med 1 år till. Tack för det.
MacBook Pro: Distorted video or no video issues

Så gött. Min jobb-MBP 17" dog för nån vecka sedan och fixades gratis på den här garantin. Min egen 15" MBP däremot fungerar som vanligt, men nvidia-garantin skulle löpt ut i årsskiftet, vilket bekymrat mig en hel del. Alla har inte råd att köpa nya datorer var tredje år.

Detta är riktigt goda nyheter för mig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-06-12 11:31
Ursprungligen av acke:

Apple har utökat garantin med 1 år till. Tack för det.
MacBook Pro: Distorted video or no video issues

@acke

Tack för infot, min Santa Rosa har precis blivit 3 år.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-12 12:01
Ursprungligen av mattiL:

@acke

Tack för infot, min Santa Rosa har precis blivit 3 år.

Bara nyfiken: har du aldrig haft felet för första gången än?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-07-21 12:34
Ursprungligen av planB:

Bara nyfiken: har du aldrig haft felet för första gången än?

Svar nej, enligt killen jag köpte den av.
Tydligen skall det, enligt honom, vara vissa serier som drabbats av problemet.
Och denna köptes när modellen var helt ny, om jag inte missförstått något.

Så, aldrig haft grafikproblemen (ännu......).

Ursprungligen av acke:

Apple har utökat garantin med 1 år till. Tack för det.
MacBook Pro: Distorted video or no video issues

Det var tur för mig. Nvidia-kortet dog bara någon vecka efter att min Apple Care löpt ut. Gick hur smidigt som helst att få det bytt denna gång - lämna in och hämta nästa dag. Tidigare har det tagit en dryg vecka. Är nu inne på fjärde moderkortet i denna MBP 17' nu. Måtte den hålla ett tag till.

Fast nu har batteriet svällt upp så att datorn liknar en gungbräda, styrplatteknappen inte går inte att trycka ned och att datorn stänger av sig slumpmässigt. Det blir väl att pallra sig till verkstan igen. Grrr! Synd att en så bra dator ska vara så känslig.

gött!

nu kan man börja hoppas på att lagret av logikkort tar slut så att man får en helt ny maskin...?

Eller att det händer tre gånger så man kan reklamera hela köpet

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 09:50
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Eller att det händer tre gånger så man kan reklamera hela köpet

Ja 3 gånger inom 3 år.

//Rob

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-06-12 14:19

Jag köpte burken begagnad för ett år sedan, säljaren sade inget om det var bytt, men jag har funderat på att kolla det med honom.

Beställde just en SSD Intel 160GB, ska bli kul att se hur det funkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 14:51

Idag gav mitt NVIDIA kort upp för andra gången. Precis 2 veckor efter att Apple Care har gått ut. Ringde Apple Care och det var inga problem att få ett ärende nummer. Ska lämna in den till en Apple autoriserad verkstad och de ska fixa det. Varför hände det inte förra året?

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-15 15:50

När hände det första gången?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 20:06
Ursprungligen av planB:

När hände det första gången?

I juni/juli 2008. Alltså kortet höll i 2 år.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-19 01:13

Idag hände detta problem mig för första gången... Jag köpte min dator direkt när denna modell släpptes, dvs juni 2007. Så ni som undrar ovan så finns det uppenbarligen datorer som inte ännu drabbats...

Jag kände dock till felet sen innan då en kompis råkat ut för det ifjol och fick den reparerad kostnadsfritt... Hans dog dock helt så tänkte att min kanske råkat ut för något annat men efter att ha dragit igenom denna tråd så känner jag mig lugnare, min fungerar men får förvrängd bild med massa färger och går inte starta med samma bild som flera postat innan (där man blir uppmanad att starta om datorn)...

Jag är dock oroad över att servicestället ska klaga över att jag öppnat min dator, kan de påpeka sånt? Jag har nämligen "lagat" en fläkt som la ner tidigare i vår genom att rengöra den... Den har ju fungerat finfint efter detta tills nu dock, men för ett vant öga kan man nog se att datorn är öppnad... Vad tror ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 08:12
Ursprungligen av Abbath:

Jag är dock oroad över att servicestället ska klaga över att jag öppnat min dator, kan de påpeka sånt? Jag har nämligen "lagat" en fläkt som la ner tidigare i vår genom att rengöra den... Den har ju fungerat finfint efter detta tills nu dock, men för ett vant öga kan man nog se att datorn är öppnad... Vad tror ni?

Vilka spår har du på din macbook? Det är viktigt att ha riktiga verktyg så att man inte skadar skruvarna eller skalet. Min har varit 2 gånger på service och jag har öppnat den själv flera gånger och man kan inte se några spår alls att den har varit öppnad.

Har du tur så fixar teknikern datorn har du otur så skyller de att felet uppstod när du öppnade den. Innan du gör något ringer du Apple och beskriver felet. Och följer anvisningarna.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-19 13:16
Ursprungligen av Robo-X:

Vilka spår har du på din macbook? Det är viktigt att ha riktiga verktyg så att man inte skadar skruvarna eller skalet. Min har varit 2 gånger på service och jag har öppnat den själv flera gånger och man kan inte se några spår alls att den har varit öppnad.

Har du tur så fixar teknikern datorn har du otur så skyller de att felet uppstod när du öppnade den. Innan du gör något ringer du Apple och beskriver felet. Och följer anvisningarna.

//Rob

Det är inte några direkta spår, har använt korrekta skruvmejslar och allt men minns att när man ska upp med tangentbordet så sitter det som fan, vilket även var dokumenterat i guiden på ifixit.com och på diverse videos på youtube... Tog ett tag innan det gav med sig och när jag sedan skruvade ihop allt så går inte kanterna riktigt jämnt ihop som innan... Bytte en tejp på ovannämnda fläkt också, så som sagt, ett vant öga kan nog kanske se det...

Dock tycker jag inte det borde spela någon roll om de kör testet och får korrekt felkod? Då ska ju sakerna bytas ut oavsett? Sen om man t.ex. bytt en hårddisk eller renoverat en fläkt borde väl vara irrelevant? Det var ju dessutom typ ett halvår sedan nu... Hm..

Snackade med dom på lokala apple servicestället iaf och de sa att jag skulle komma in med den, ska jag ändå snacka med Applesupporten innan alltså?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 15:28
Ursprungligen av Abbath:

Det är inte några direkta spår, har använt korrekta skruvmejslar och allt men minns att när man ska upp med tangentbordet så sitter det som fan, vilket även var dokumenterat i guiden på ifixit.com och på diverse videos på youtube... Tog ett tag innan det gav med sig och när jag sedan skruvade ihop allt så går inte kanterna riktigt jämnt ihop som innan... Bytte en tejp på ovannämnda fläkt också, så som sagt, ett vant öga kan nog kanske se det...

Dock tycker jag inte det borde spela någon roll om de kör testet och får korrekt felkod? Då ska ju sakerna bytas ut oavsett? Sen om man t.ex. bytt en hårddisk eller renoverat en fläkt borde väl vara irrelevant? Det var ju dessutom typ ett halvår sedan nu... Hm..

Snackade med dom på lokala apple servicestället iaf och de sa att jag skulle komma in med den, ska jag ändå snacka med Applesupporten innan alltså?

Jag går inte till någon utan att ha pratat med Apple först. Det är ändå Apple som bestämmer om de kommer att åtgärda felet eller inte. Gör du ett hårdvaru test hos någon annan så får du stå för kostnaden om det skulle visa sig att Apple inte åtgärdar felet.

Vad gäller att ta av yttre skalet så sitter den fast med hakar framme. Det lossnar man enklast med att använda ett kreditkort eller liknande. När man montera det igen så trycker man rätt hårt på kanten så hakar den fast igen och man ser ingen skillnad till förut. Det förutsätter att man inte skadade plasten när man öppnade den.

//Rob

Inom fyra år från inköpsdatumet ska detta fel täckas av apple. Enligt denna MacBook Pro: Förvrängd bild eller ingen bild alls

Edit: Men det med fyra år visste du väl om, Acke kom med den nyheten med, som med så mycket annat

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 15:00

Problemet kan uppstå när som helst och är oberoende från serienummer. Hade det bara vissa serienummer så hade Apple skapat en sida där man kan testa om man har förlängd garanti eller inte. Men det har de inte.

Fungerar det så är det bra men grafikkortet kan sluta att fungera när som helst.

Mitt ska de byta ut en gång till eftersom man inte kan starta från en extern hårddisk med det nya logikkortet. Så nu får Apple byta logikkortet en gång till.

//Rob

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-07-21 19:33

OK, håller tummarna för att det funkar tills jag skaffat en unibody...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-23 12:27

Var iväg med min iaf som testades direkt på servicestället (med USB-sticka) och felet konstaterades omfattas av NVIDIA-dealen... Dom hade allt hemma för min modell så den var klar igen 11.00 dagen efter... Allt gratis...

Hann dock inte hämta den igen förrän igår och kom hem sent så körde igång allt nu... Tog en dryg halvtimme innan felen återigen dök upp... Suck, så nu får jag väl åka dit igen helt enkelt... Körde ett Apple Hardware Test som dock säger att den inte hittade några problem, förut fick jag ju nåt problem med videocontrollern... Hmm blir allt lite oroad...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-23 12:59

Det är ju tre månaders garanti på logikkortet, oavsett fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 21:30

Ajfan. Nu början min dator hänga sig och ge mig pixlade röda rutor. Detta blir tredje gången men samtidigt är datorn nu ca 3.5 år. Antar att det bästa jag får är ett nytt moderkort?

Bevaka tråden