Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro med defekt nvidia, ligger vi illa till nu?

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 00:14

Jag igen. Någon som har någon länk till detta. Är det en lag eller vad är det?
Tänker att jag måste förbereda mig i tid tills nästa gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 00:16
Ursprungligen av acke:

Jag igen. Någon som har någon länk till detta. Är det en lag eller vad är det?
Tänker att jag måste förbereda mig i tid tills nästa gång.

Sök på google efter reklamationsrätt.

//Rob

Ursprungligen av acke:

Hur är det, 3 gånger som samma sak på en dator går sönder så kan man få en ny eller är det någon skröna?

Jag frågade faktiskt teknikern jag lämnade min MBP till idag om hur det var med att få helt ny dator. Han sa att Apple alltid reparerar istället för att byta ut till ny, men tog upp just den där grejen om att efter 3 större reparationer så ska man kunna få ny (eller häva köpet antar jag). Jag vet inte om det alltid gäller per automatik eller om man måste kämpa för att få igenom det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-02 15:23
Ursprungligen av Adrian B:

Jag frågade faktiskt teknikern jag lämnade min MBP till idag om hur det var med att få helt ny dator. Han sa att Apple alltid reparerar istället för att byta ut till ny, men tog upp just den där grejen om att efter 3 större reparationer så ska man kunna få ny (eller häva köpet antar jag). Jag vet inte om det alltid gäller per automatik eller om man måste kämpa för att få igenom det.

Ny vad? En ny av "gamla modellen" eller?

Ursprungligen av planB:

Ny vad? En ny av "gamla modellen" eller?

Ja, det var ju förstås en bra fråga. Men jag antar att Apple inte sitter på massa lager av gamla modeller, så rimligtvis borde man få något nyare. Men jag vet inte säkert, någon som testat att utnyttja denna regel om 3 reparationer?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 15:55
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det var ju förstås en bra fråga. Men jag antar att Apple inte sitter på massa lager av gamla modeller, så rimligtvis borde man få något nyare. Men jag vet inte säkert, någon som testat att utnyttja denna regel om 3 reparationer?

Flera ggr:D. Funkar bra!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-01 14:45

Tänk om det funnes ett sätt att kicka igång den interna grafiken när den externa fallerar!

Det är väl det man kan göra med de nya modellerna som på det sättet är mera framtidssäkra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-01 19:21

Jag tycker att det är tråkigt att Apple inte har bättre support. Jag kunde förstå det när Apple inte gick så bra men nu med bättre vinst än någonsin borde supporten ha blivit bättre nu när fler köper Apple produkter uppkommer automatiskt mer frågor. Så supporten borde ha blivit bättre istället tycker jag att supporten har blivit sämre. T ex när min Powerbook hade problem med inverter boarder så skickade Apple ett paket med UPS där jag lade in min Mac och skickade direkt till Apple för att repareras. Det tog högst 1 vecka att få den reparerad. Förra året när min Macbook Pro gick sönder så gav mig Apple adresser i närheten där jag kunde lämna in min dator för att repareras. Men eftersom dom måste beställa reservdelarna kan det ta längre tid än att skicka direkt till Apple. Samt man måste åka flera mil med datorn för att lämna in den.

Att sen Apple är otroligt sen att medge produktions fel hjälper saken inte heller.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker att det är tråkigt att Apple inte har bättre support. Jag kunde förstå det när Apple inte gick så bra men nu med bättre vinst än någonsin borde supporten ha blivit bättre nu när fler köper Apple produkter uppkommer automatiskt mer frågor.

Det udda är att Apple faktiskt får bra betyg, bäst av alla faktiskt, för just sin tekniska support:

Apple beat all comers in a Consumer Reports survey released Monday that rates the technical support offered by computer makers. Apple topped the rankings for both laptop and desktop support, beating out Lenovo, Dell, Toshiba, Gateway, Sony and HP.

Det måste ju betyda att de andra är ännu sämre. Det är förstås inte någon ursäkt för att Apple inte ska kunna bli bättre, men sätter det lite i perspektiv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-01 21:31

Om det är någon som tid och ork och eventuellt pengar att driva det, så är det SOLKLART att det aktuella grafikfelet är ett ursprungligt fel (det erkänns ju av Apple själva) och därför skall kunna reklameras under tre år.

Men vem vill driva DEN processen mot Apple?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-01 23:06

Kanske andra har sämre support men DELL supporten kan jag inte klaga på. 3 gånger gick våra laptops sönder. Inom 24 timmar var en tekniker på plats och bytte ut allt som behövdes bytas ut och senast 1 timme senare hade vi en fungerande dator. Försök att hitta en liknande service hos Apple. Där har dom Apple Care Premium endast på xserver och då ska man bo inom 150km från närmaste service center. Det är riktigt dåligt om inte uselt. Inte undra på att inga företag vill använda Apple datorer.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-02 08:49
Ursprungligen av Robo-X:

Kanske andra har sämre support men DELL supporten kan jag inte klaga på. 3 gånger gick våra laptops sönder. Inom 24 timmar var en tekniker på plats och bytte ut allt som behövdes bytas ut och senast 1 timme senare hade vi en fungerande dator. Försök att hitta en liknande service hos Apple. Där har dom Apple Care Premium endast på xserver och då ska man bo inom 150km från närmaste service center. Det är riktigt dåligt om inte uselt. Inte undra på att inga företag vill använda Apple datorer.

Mycket tänkvärt inlägg.

Skall man vara krass kanske det ändå - om en premium service hade funnits - skulle bli billigare för en Mac-dominerad arbetsplats att ha en eller två reservmac'ar...

well, det blev kanske lite off-topic... kanske kan diskuteras i annan tråd.

Ursprungligen av Robo-X:

Kanske andra har sämre support men DELL supporten kan jag inte klaga på. 3 gånger gick våra laptops sönder. Inom 24 timmar var en tekniker på plats och bytte ut allt som behövdes bytas ut och senast 1 timme senare hade vi en fungerande dator. Försök att hitta en liknande service hos Apple.

Jag tror undersökningen jag länkade till handlade om vanliga konsumenter och där verkar Apple sköta sig bättre än andra. Men om det hade handlat om företagssupport skulle nog Apples support stå sig rätt slätt, precis som du beskriver.

Min MBP med nvidia 8600 pajade såklart lägligt vid jul. Det tog dock max en vecka för inlife att fixa felet under tiden så körde jag min VMware image på en reservburk på jobbet (vi kör med windows xp rakt igenom). Det var nog så jobbigt, som den enda macibanen på jobbet så fick man utstå en del gliringar

Alla brukar förutom min är HP på jobbet och visst är det nice med deras utbyte-på-platsen men det hänger på att de delar som de tar med är korrekta och hela. Har varit med om både en och två ggr att tekniker kommit som ett skott men sen inte haft rätt prylar eller prylarna har varit defekta och då tar det någon dag till ibland 2-3. Detta beror på att de har ett kör schema som de måste hålla. Dvs de kan inte hämta upp rätt pryl och komma tillbaka. Men oavsett så är det bättre än det som Apple erbjuder i dagsläget..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 11:17

Nu vill man ju nästan att den ska gå sönder en gång till!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 11:25
Ursprungligen av acke:

Nu vill man ju nästan att den ska gå sönder en gång till!

Vi håller tummarna.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 18:38
Ursprungligen av Robo-X:

Vi håller tummarna.

//Rob

Som ett plåster på såren så skulle det ju vara fint. Loopa en flashfilm och ta med den under täcket kanske?

Det skulle förövrigt ta en vecka i bästa fall lät det som, dom är snabba på att jobba där, men de måste ju få rätt komponenter först och det tar sin tid.

Har fått låna en gammal PowerBook G4 av syrran, känns som att komma tillbaka till stenåldern ungefär (en dator från 2003 är väl stenålder?). Sitter och försöker tvåfingersscrolla hela tiden. Och så lär det väl gå åt en dag bara att göra iordning den och tanka över mina filer med Flyttassistenten. Hoppas de flesta program jag hade installerat är UB...

En sak som jag är nöjd med är att jag synkat min 1Password-nyckelring med Drop Box, har varit perfekt nu när jag sitter på en gammal iBook i väntan på att lånedatorn ska bli klar. Kan jag varmt rekommendera (man kan förstås synka mycket mer än så med Drop Box, men just lösenord är nog bland det viktigare).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 15:27
Ursprungligen av Adrian B:

Har fått låna en gammal PowerBook G4 av syrran, känns som att komma tillbaka till stenåldern ungefär (en dator från 2003 är väl stenålder?). Sitter och försöker tvåfingersscrolla hela tiden. Och så lär det väl gå åt en dag bara att göra iordning den och tanka över mina filer med Flyttassistenten. Hoppas de flesta program jag hade installerat är UB...

Prova iScroll för Powerbooken. Fungerade på min rätt bra.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Prova iScroll för Powerbooken. Fungerade på min rätt bra.

Bra tips. Installerat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-03 10:05

eller sök på "konsumentköplagen" och leta upp konsumentverkets sida. På den sidan finns det även en länk till själva lagtexten i vilken man kan söka efter lämpliga ord.

det kan ju kanske bli lite lurigt att få stöd i konsumentköpslagen för "folk som jobbar professionellt med deras produkter". (om man antar att de inte använder sina privata maskiner.)

All cred åt TechnoIT i Umeå, det tog bara två dagar att fixa min MBP! Nu sitter jag med den här i igen och har stoppat tillbaka min nya hårddisk och allt verkar fungera.

Skönt att vara "hemma" igen. De två senaste dagarna har jag ägnat åt att först flytta data till en PowerBook G4 som jag fick låna, sen till en Mac mini som jag också fått låna och när det äntligen blev klart så ringde TechnoIT

Men jag måste säga att Flyttassistenten fungerar otroligt bra för att dra över valfria delar av ett användarkonto plus program mm från en annan hårddisk. Speciellt när man flyttar från en större till en mindre disk och måste göra vissa urval.

Hade förstås varit ännu roligare om jag fått en ny unibody-MBP istället, men man ju inte få allt Hoppas bara de nya grafikkortet jag fått inte har samma konstruktionsfel som det förra. Eller är det så att även ett nytt 8600M GT riskerar samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 23:37
Ursprungligen av Adrian B:

Eller är det så att även ett nytt 8600M GT riskerar samma problem?

Som jag har förstått det, ja.

Gör om, gör rätt Apple... Om man nu har fått det här problemet redan och det är ett dåligt kort så varför inte byta till ett som inte har problemet? Så slipper de i alla fall riskera att reparera två gånger?

Jag tillhör också en av de som är besvikna på Apple Support och deras godtycke. Sista gången då jag talade med dem kände jag mig som en sovjetmedborgare som blivit uppringd av KGB. Ett 18 månaders batteri med 20 uppladdningar var naturligtvis förbrukat och helt slut! Det gick inte ens att diskutera!!!

En av mina gamla G4 Powerbook hemma fick också en skärm som slocknade (för över tre år sedan). Skulle bli svindyrt ... Jag gick in och rotade i burken (som jag brukar göra för att piffa upp minne, hdd eller kladda till med lite extra kylpasta). Hör och häpna, när jag plockat av ledningsskydden vid gångjärnen till skärmen och dragit ut ledningarna en bit kom skärmen igång. Tydligen ledningsisoleringsfel eller dålig lödning någonstans. G4an går fortfarande några dagar i veckan, det enda är att jag har får använda extra är en PC-mus när musplattan lade av för ett år sedan. Speciellt när barnbarnen kommer på besök har jag nytta av den maskinen.

Jag vet inte om det är jag som har blivit gnällig eller om Apple support har tagit intryck av tongångar från den undre världen? Roligt är det inte. Min ganska nya MPB har fått mig att känna som om jag har köpt en sprillan ny och fin Mercedes och så hitttar jag en Trabantmotor från 60-talet under huven. Det behövdes lite nedförbacke för att Trabanten skulle komma i 100 km/h och då vägde bilen inte mer än 700 - 800 kg. Apple´s vinnande koncept är att kommunikation är inbyggd i systemet från början, medan PC har kommunikationen är som en påhängd "ryggsäck" (patch). I PC-världen tänkte man fel redan från början.

Nu till den springande pudelns kärna. Hur får vi gamla trogna kunder rätt, när Apple har "gått och köpt en massa skräp" och inte vill ta sitt ansvar och rätta till felen. Det motsvarar hur får man Mercedes att erkänna att en gammal stinkande och törstig tvåcylindrig tvåtaktare inte är att förvänta sig i en sprillans ny Mercedes. OK, man kan göra som Apple - Vad då, bilen rör sig och den "två dagarnas garantitid" (inte riktigt sannt, men i alla fall) är slut. Inte ens en bilskojare skulle gå iland med det upplägget. I datavärlden tycks det gå hur bra som helst...

Jag hittade en site med reservdelar, har glömt var, där MBP skärm totalt gick på 3000 kr, bara displayen ca 1000 kr, logikboard några tusenlappar ... Jag har goda vänner som åker till Tailand för att köpa glasögon, på så sätt får de semestern betald. Jag tror att det är lätt att hitta liknande "affärer" i datorvärlden.

Frågan kvarstår - vad kan vi konsumenter av Apples produkter göra för att inte bli godtyckligt behandlade och för att Applee ska ta ansvar för fabrikationsfel som först dyker upp efter ett år och ett par dagar? Är Apple de minsta seriösa borde de handla annorlunda.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-06 03:16

alltså, ok att vi använder burkarna som PROs men apple sysslar ju knappast med driftsäkerhet som vissa verkar tro

Nya tider ...

Stå för sina produkter, vara reko, driftsäkerhet, kvalitet ... Jag vill inte säga att det går utför - jag gillar definitivt inte de förändringar som sker.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-06 09:45

som jag skrev i annan tråd:

Citat:

Det har hänt något med datorhårdvaran de senaste åren, och då menar jag alla datortillverkare, inte bara Apple. Jag antar att det har med att pressa så mycket som möjligt ur alla komponenter och att alla komponenter skall tillverkas dirt-cheap. Sedan kan man sitta där med världen bästa chassi, utskuret i ett enda stycka och världen bästa design. Under skalet sitter det fortfarande komponenter som i vilken Acer-skit som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-06 11:49
Ursprungligen av planB:

Det har hänt något med datorhårdvaran de senaste åren, och då menar jag alla datortillverkare, inte bara Apple. Jag antar att det har med att pressa så mycket som möjligt ur alla komponenter och att alla komponenter skall tillverkas dirt-cheap. Sedan kan man sitta där med världen bästa chassi, utskuret i ett enda stycka och världen bästa design. Under skalet sitter det fortfarande komponenter som i vilken Acer-skit som helst.

Det stämmer inte riktigt. Toms Hardware (har jag för mig) skrev för några veckor sen att en skribent bytte till Mac och skrev då att komponenterna som Apple använde var bättre än konkurenterna. Att nu hårdiskarna är den svaga länken och att NVIDIA har/hade problem med produktionen utav 8400-9400 chippen kan då inte Apple för. Det finns inte så många som gör video kort.

//Rob

Bevaka tråden