Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro med defekt nvidia, ligger vi illa till nu?

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

Det stämmer inte riktigt. Toms Hardware (har jag för mig) skrev för några veckor sen att en skribent bytte till Mac och skrev då att komponenterna som Apple använde var bättre än konkurenterna. Att nu hårdiskarna är den svaga länken och att NVIDIA har/hade problem med produktionen utav 8400-9400 chippen kan då inte Apple för. Det finns inte så många som gör video kort.

//Rob

Apple tillverkar inga delar förutom chassit. De använder precis samma prylar som alla andra.

Nytt grafikfel på mitt utbytta logikkort:

2009-03-22 22 mar 2009 | 11.24.49 kernel NVDA(OpenGL): Channel exception! status = 0xffff info32 = 0xd = GR: SW Notify Error

Har Front Row igång när allt plötsligt bara fryser. Som tur är verkar systemet hoppa tillbaka till liv så jag slipper dra ut batteriet/adaptern för att terminera applikationen.

EDIT: Felet har nu uppkommit tre (av tre provade gånger) i Front Row.

Senast redigerat 2009-03-24 01:21
Ursprungligen av Snabeldrake:

Nytt grafikfel på mitt utbytta logikkort:

2009-03-22 22 mar 2009 | 11.24.49 kernel NVDA(OpenGL): Channel exception! status = 0xffff info32 = 0xd = GR: SW Notify Error

Har Front Row igång när allt plötsligt bara fryser. Som tur är verkar systemet hoppa tillbaka till liv så jag slipper dra ut batteriet/adaptern för att terminera applikationen.

EDIT: Felet har nu uppkommit tre (av tre provade gånger) i Front Row.

Jag fick nyligen byta ut det grafikkort (logikkort) som de bytte åt mig, igen. Förmodligen så hade jag fått samma skräp en gång till eftersom jag var bland de första som fick det utbytt pga. detta fel. Inte exakt samma fel symptom den här gången. Den blev svart direkt och dog förra gången, den här gången blev det svartare och svartare. Med andra ord, förra gången så gick det inte att få igång skärmen när den svartnade, den här gången gick det ett bra tag, och efter div. 'omstartande', tills det så småningom blev helsvart. Hade Apple Care så det var ju aldrig några diskussioner, bara in och byta, 4 dagar tog det, hoppas på ett friskt logikkort nu.

Ursprungligen av panther:

Jag fick nyligen byta ut det grafikkort (logikkort) som de bytte åt mig, igen. Förmodligen så hade jag fått samma skräp en gång till eftersom jag var bland de första som fick det utbytt pga. detta fel. Inte exakt samma fel symptom den här gången. Den blev svart direkt och dog förra gången, den här gången blev det svartare och svartare. Med andra ord, förra gången så gick det inte att få igång skärmen när den svartnade, den här gången gick det ett bra tag, och efter div. 'omstartande', tills det så småningom blev helsvart. Hade Apple Care så det var ju aldrig några diskussioner, bara in och byta, 4 dagar tog det, hoppas på ett friskt logikkort nu.

Är inte Apple care ganska onödigt i Sverige?

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/bankforsakring/artikel_1195177.e24

Kanske bra att ha i USA men i Sverige så har man ganska bra skydd ändå.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Är inte Apple care ganska onödigt i Sverige?

Onödigt dyra försäkringar - Bank & Försäkring - E24.se

Kanske bra att ha i USA men i Sverige så har man ganska bra skydd ändå.

Tycker inte det, särskilt inte om man rör på sig, eller om man köpt det på eBay för halva priset. Tiden är viktig för mig.

Ursprungligen av panther:

Jag fick nyligen byta ut det grafikkort (logikkort) som de bytte åt mig, igen. Förmodligen så hade jag fått samma skräp en gång till eftersom jag var bland de första som fick det utbytt pga. detta fel. Inte exakt samma fel symptom den här gången. Den blev svart direkt och dog förra gången, den här gången blev det svartare och svartare. Med andra ord, förra gången så gick det inte att få igång skärmen när den svartnade, den här gången gick det ett bra tag, och efter div. 'omstartande', tills det så småningom blev helsvart. Hade Apple Care så det var ju aldrig några diskussioner, bara in och byta, 4 dagar tog det, hoppas på ett friskt logikkort nu.

Tack, fyra dagar är nog inte att hoppas på - här ute på landet.. :/

Ursprungligen av Gilbert 2:

Apple tillverkar inga delar förutom chassit. De använder precis samma prylar som alla andra.

Inte helt sant, alltså det sistnämnda om att det är samma prylar som alla andra, jag vill minnas att processorn i MacBook Air var specialtillverkad av Intel för just MacBook Air vid tiden för lanseringen. Senare landade den i andra PC-tillverkares datorer, men från början var den unik för MacBook Air.

Ursprungligen av Adrian B:

Inte helt sant, alltså det sistnämnda om att det är samma prylar som alla andra, jag vill minnas att processorn i MacBook Air var specialtillverkad av Intel för just MacBook Air vid tiden för lanseringen. Senare landade den i andra PC-tillverkares datorer, men från början var den unik för MacBook Air.

Den gjordes inte "för Apple" men MB Air var den första datorn som använde den CPU:n.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Den gjordes inte "för Apple" men MB Air var den första datorn som använde den CPU:n.

Sant, men visst togs den fram i samarbete mellan Apple och Intel?

Hursomhelst gör Apples speciella förhållande med Intel att Apple ibland inte "använder precis samma prylar som alla andra" utan nyare, icke lanserade delar.

Utifrån Apples uppköp och anställningar verkar det också som att de arbetar på att ta fram egendesignade kretsar för kommande modeller av iPhone.

Men utöver dessa specialfall är det mesta standardgrejer så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-25 00:00

Finns säkert folk som skaffar AppleCare för att slippa tjafs vid reparationer inom tre-årstiden.

Men visst, Nvidia-problemet är ju ett lika solklart ursprungsfel (Apple erkänner ju att det var problem med kretsarna från början) som ett solklart reklamationsfall som faller inom 3 årsgränsen.

jag fick "svarta skärmen" i samband med 10.5.7-uppdateringen, så jag vill vara lite säkrare på att det verkligen är GPUn som dog och inte något annat tjorv innan jag lämnar in den någonstans.

finns det någon rad i loggarna eller något som kan bekräfta just detta fel...? (jag kan läsa den interna disken via firewire, men har inte aktiverat någon ssh)

Nu har vi fått ett till år!

AppleInsider skriver att Apple uppdaterat supportsidan för problemet:

Those visiting Apple's support page for the video corruption and failure issues suffered by this portable generation have noticed that Apple has quietly added an extra year to its coverage, giving owners of the affected MacBook Pros free replacements as late as September 2011 depending on the date of purchase.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-15 07:37

Du hör startljud och allt annat? Allt *låter* som vanligt? Du kan inte heller får bild på extern skärm? Om ja, på dessa så kan det nog inte vara så mycket annat.

rimligen - men min powermac hade också lite skumma videoproblem efter uppdateringen (fast med den blå skärmen) så jag tänkte försöka hala mig över till den säkra sidan och slippa en onödig undersökningsavgift a 1000 kr...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-16 00:32
Ursprungligen av gabriela:

rimligen - men min powermac hade också lite skumma videoproblem efter uppdateringen (fast med den blå skärmen) så jag tänkte försöka hala mig över till den säkra sidan och slippa en onödig undersökningsavgift a 1000 kr...

Ring Apple. Säg du har svart skärm och din dator har nvidia kort och med största sannolikhet kommer de att fixa datorn gratis. Men det förutsätter att din dator startar normalt och skärmen får aldrig en bild.

//Rob

tack, men den är redan inlämnad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-31 08:50

Perfekt!

Tack för tipset!

Jag fick som en tjock rand över docken, när jag väckte den från vila. En kanske 4 cm bred horisontell linje med små prickar i olika färger och ojämnt utspridda över randen.

Öppnade safari o poff var allt som vanligt. Om man nu skulle ha det här problemet med grafik-kortet..kommer inte såna ränder permanent o sen ökar de?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-14 20:23

Jag har vid ett tillfälle fått något psykedeliskt mönster över skärmen som försvann efter omstart. Det var något halvår sedan. En enstaka händelse behöver inte innebära att det är kört.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-11-14 21:14

Fråga till er som har lämnat in era MBP på reparation för detta problem, är det bara logikkortet (moderkortet) som har bytts ut?
De har inte rört hårddisken? Som i formaterat den eller nåt sånt?

Min är inskickad och det lät som det skulle ta ca 2 veckor och jag kom precis på att det ligger saker på den hårddisken som jag tyvärr aldrig fick chansen att ta backup på.

Ursprungligen av Potah:

Fråga till er som har lämnat in era MBP på reparation för detta problem, är det bara logikkortet (moderkortet) som har bytts ut?
De har inte rört hårddisken? Som i formaterat den eller nåt sånt?

Min är inskickad och det lät som det skulle ta ca 2 veckor och jag kom precis på att det ligger saker på den hårddisken som jag tyvärr aldrig fick chansen att ta backup på.

Lämnade in och dom rörde inte hårddisken. Tom rengjort tangentbord och putsad!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-11-16 06:50
Ursprungligen av BeachMagnus:

Lämnade in och dom rörde inte hårddisken. Tom rengjort tangentbord och putsad!

Grymt, då hoppas jag att min får samma behandling.
Hårddisken orörd, fast ingen rengöring dock.

Senast redigerat 2009-11-17 13:21
Ursprungligen av planB:

Jag har vid ett tillfälle fått något psykedeliskt mönster över skärmen som försvann efter omstart. Det var något halvår sedan. En enstaka händelse behöver inte innebära att det är kört.

Phwew...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 19:52

Fysatan vad det här måste ha kostat Nvidia/Apple! Och ändå har Apple under perioden gjort rekordvinst efter rekordvinst. Undrar hur allvarlig smäll det här var för dom med "Apple/Nvidia-mått" mätt.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-11-23 22:55

Såg att nvidia 8400m var utsatt, hur är det med dom nya 13.3" macbook pro'n? Några problem där ännu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 11:55
Ursprungligen av sodemus:

Fysatan vad det här måste ha kostat Nvidia/Apple! Och ändå har Apple under perioden gjort rekordvinst efter rekordvinst. Undrar hur allvarlig smäll det här var för dom med "Apple/Nvidia-mått" mätt.

Kan inte tänka mig att detta hamnar på Apple. Eftersom det är Nvidias fel skulle jag bli förvånad om inte Nvidia stod för detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 16:54
Ursprungligen av acke:

Kan inte tänka mig att detta hamnar på Apple. Eftersom det är Nvidias fel skulle jag bli förvånad om inte Nvidia stod för detta.

Tillverkade Nvidia hela logikkortet eller bara grafikkretsen? Jag tänkte bara att Nvidia kanske skulle kunna argumentera att det inte är deras fel att Apple byter ut hela logikkortet om bara en krets går sönder. Om Apple själva valt att integrera grafikkretsen så pass mycket med logikkortet. Hur som helst har du nog rätt i att Nvidia står för en stor del av kostnaden.

Och hur som helst kan man nog dra slutsatsen att det är mycket pengar med mina med mina mått mätt, knappast Apples/Nvidias...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-17 22:54
Ursprungligen av sodemus:

Och hur som helst kan man nog dra slutsatsen att det är mycket pengar med mina med mina mått mätt, knappast Apples/Nvidias...

Det skulle vara OTROLIGT intressant att få veta siffror på hur stor andel av datorerna som fallerat hittills. Det skulle inte förvåna mig om det är en förkrossande majoritet av santa rosa-modellerna (mid/late 2007). Den som jobbar på service borde ha en uppskattning.

Nu kan även jag ställa mig till den skara som har haft ett trasigt Nvidia 8600 kort i sin MBP. Så idag ska den lämnas in. Har Apple Care kvar på den och det är ju skönt, fast de har förlängt garantin.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2009-12-17 00:32

Fick svart skärm idag Har varit ursinnig ett par timmar tills jag hittade Apples sida där det stog att just min dator hade 3 års garanti! Haha. Vilken jäkla tur.

Men nu till det roliga! Kommer hårddisken att förbli orörd när jag får tillbaka den från servicen tro? Flyttade nämnligen över tjejens bilder häromdagen till min mac för hennes bärbara PC håller på att haverera. Idag så la min av istället! lol. På julafton skulle hon också få en extern hårddisk som hon ska ha som backupdisk.. Så attee, vi har ingen backup på bilderna än..

Om dom nu är tvugna att radera hårddisken, finns det nått sätt för mig att komma åt bilderna innan dom sätter tänderna i datorn?

Bevaka tråden