Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro med defekt nvidia, ligger vi illa till nu?

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Samma som mig då Micked Håll oss gärna uppdaterade!

Mike, har du AC?

Jag har planerat att köpa en ny Macbook Pro i snart ett halvår, men det här nvidia-problemet gör att jag inte vågar köpa förrän Apple kommer ut med nya bärbara. Otroligt dåligt av Apple att inte erkänna sitt ansvar, och byta ut alla datorer som drabbas av problemet!!! Hur kan ett företag som Apple "ha råd" att behandla sina kunder såhär? Jag funderar nästan på att köpa PC istället, så illa är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 12:35

jag har haft tur och inte råkat ut för detta (bara för att jag skriver detta nu så kommer jag säkert råka ut för det) och för er som har, jag lider med er.

Tycker det är jävligt konstigt att inte apple tar ansvar, speciellt när nvidia har erkänt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 14:13

Låter inget roligt alls med Nvidia-härvan. Vad jag vet är det inget erkänt fel av Apple än så länge, men vi kanske kan förvänta oss ett reparationsprogram eller liknande i framtiden.

Samtidigt förstår jag inte hur ni vågar ha bärbara datorer utan någon slags tilläggsförsäkring/extragaranti. En bärbar dator är nästan garanterad att ha något slags fel eller skavank inom tidsramen 3 år. Visst, 4195:- är mycket pengar för en APP, men om ni kan köpa den via USA/Ebay är det inget att snacka om. Skulle aldrig ens överväga att äga en bärbar dator med endast den ursprungliga ettåriga garantin.

Självklart kan man använda konsumentköplagen på dessa ärenden, men som sagt blir processen väldigt annorlunda då. Du kan inte hävda den om den är köpt på ett företag. Du som kund är skyldig att påvisa att problemet varit ursprungligt. Detta kan du såklart inte göra själv, utan det krävs att datorn lämnas till AASP, vilka då tar ut en serviceavgift. Med en APP är det inget snack, bara lämna in skiten.

Tänk dock på att APP i regel inte täcker batterier, de räknas som förbrukningsvaror. Tror dock att APP kan gå in och täcka om batteriet lagt av helt och inte ens kan användas eller laddas.

Ursprungligen av logh:

Samtidigt förstår jag inte hur ni vågar ha bärbara datorer utan någon slags tilläggsförsäkring/extragaranti. En bärbar dator är nästan garanterad att ha något slags fel eller skavank inom tidsramen 3 år. Visst, 4195:- är mycket pengar för en APP, men om ni kan köpa den via USA/Ebay är det inget att snacka om. Skulle aldrig ens överväga att äga en bärbar dator med endast den ursprungliga ettåriga garantin.

Köper man APP alternativt är det möjligt att det skulle kännas värt pengarna, men att köpa den vanliga vägen i samband med Mac-köp har bara inte gått att motivera för min del. Jag har inte de exakta siffrorna, men jag tror att på mina tre iBookar och en MacBook Pro har jag redan sparat så mycket pengar att det motsvarar en helt ny MacBook Pro. Så även om min nuvarande lägger av idag och jag måste ut och köpa en ny imorgon så har jag tjänat på det.

Det förutsätter förstås att alla mina modeller har klarat sig - och det har dom, ta i trä (förutom det klassiska moderkortsproblemet i iBook som Apple stod för). Det är en risk man tar och händer det något så får man en större smäll att ta (om man inte lagt undan pengar för det, men vem är så duktig? ).

Men skulle AppleCare ligga närmare 10% av datorns pris skulle det vara en annan femma, då skulle jag nog ta det rätt ofta, för precis som du säger är bärbara datorer mycket mer utsatta än stationära.

  • Medlem
  • 2008-09-30 20:34

Jag har pratat med en kollega som råkade ut för NVIDIA felet. När han pratade med Apple var de delvis medvetna om problemet och det var inga problem alls att göra undantag på just detta från Apples sida.

Was?! Lämnade själv in min MBP (MacSupport) i förra veckan, då var det kalla handen för mig direkt hos Apple - inga undantag. :/

Vad menas delvis medvetna? Men såvida inte du och din kollega jobbar för någon ökänd motorcykelförening tyder detta på att Apple slutat tiga som muren. Kanske ett officellt erkännande inom kort?

Ja, ett erkännande måste ju komma snart. Undrar om de som redan betalat får sina pengar tillbaka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 20:21
Ursprungligen av Gilbert 2:

Ja, ett erkännande måste ju komma snart. Undrar om de som redan betalat får sina pengar tillbaka?

Annars skulle jag bli skogstokig. Klart att de ska kunna få.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ja, ett erkännande måste ju komma snart. Undrar om de som redan betalat får sina pengar tillbaka?

När det gäller moderkortsproblemen i iBook har jag för mig att de som redan betalat fullt pris innan Apple erkände problemen fick pengarna tillbaka, men jag är inte hundra.

Det förutsätter förstås att Apple erkänner problemen, något man inte kan lita på när det gäller Apple.

Förba**at!! Min MBP 15'' inköpt 6 Juni 2007 har MASSOR av linjer på skärmen. Har provat att starta upp med bootcamp och Vista men samma problem. Kan köra mellan 5-20 min men sedan börjar det komma upp massa linjer/staplar i flera kolumner och låser datorn, mao ingen möjlighet med tvångsavslutning. Blir tvungen att stänga av med huvudströmbrytaren. Detta är min 1:a Apple dator ( har nu även 2 st 24'') och jag har INTE köpt till någon extra Apple försäkring! Kommer att ta kontakt med Apple på mondag och mejla över mina felkoder samt ta ett samtal om detta med Nvida problemet.

Blir bara så less !!!

Pratade med Apple idag ovh dom sa:

SNÄLLA hitta fram till NVIDIAS officiella erkännande till detta problem med deras 8600 GT kort så kommer det INTE att vara några problem för folk att få detta ordnat !!

Så...

Snälla vart finner jag detta erkännande från NVIDIA !!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 12:30

Ah, så kom det då till slut ett erkännande. Skönt. Synd att det ska ta så lång tid varje gång, men det är väl en stor apparat och en enorm kostnad så dom drar sig för det in i det längsta.

Hur artar sig problemet egentligen, är det över hela skärmen? Antar att mina problem i Aperture inte har med grafikkortet att göra, eller?

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, så kom det då till slut ett erkännande. Skönt. Synd att det ska ta så lång tid varje gång, men det är väl en stor apparat och en enorm kostnad så dom drar sig för det in i det längsta.

Hur artar sig problemet egentligen, är det över hela skärmen? Antar att mina problem i Aperture inte har med grafikkortet att göra, eller?

För mig är det lite olika. Ibland fylls hela skärmen av olika fyrkanter och andra geometriska figurer i olika färger.
Ibland är det bara enskilda fönster som blir skumt renderade med en massa ljusa/turkosa/rosa fyrkanter.
Varje gång låser sig datorn efter några sekunder, och man tvingas hålla inne startknappen.

Undrar hur man bevisar för apple att det sker... Det är ju inte alltid det händer liksom.
Ibland sker det oftare, sen kan det ske ett stort uppehåll.
På senare tid har jag ändrat mitt användande av MBPn helt och kör i förebyggande syfte manuellt upp fläktarna på 4000 varv innan jag gör något krävande (konvertera filmer eller visa grafik osv).

Vet inte om ditt är samma fel, i mitt fall är det verkligen hela programfönstret som blir konstigt.

Ursprungligen av Andreas Th:

Varje gång låser sig datorn efter några sekunder, och man tvingas hålla inne startknappen.

Ah, det var intressant, gäller det er andra som har problemen också?

När jag haft problemen i Aperture (se länk ovan) har den aldrig låst sig.

Ursprungligen av Andreas Th:

Undrar hur man bevisar för apple att det sker... Det är ju inte alltid det händer liksom.
Ibland sker det oftare, sen kan det ske ett stort uppehåll.

Bra fråga, det kanske räcker med att ha rätt modell och säga att man har problemen? Eller så kanske Apple-teknikerna kan göra något test. Men jag antar att man inte själv måste bevisa det (i form av skärmbilder eller så).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 17:57
Ursprungligen av Adrian B:

men det är väl en stor apparat och en enorm kostnad så dom drar sig för det in i det längsta.

Or is it? Nog måste de ha avtal med Nvidia om att de ska stå för fiolerna när något sådant här händer?

Ursprungligen av acke:

Or is it? Nog måste de ha avtal med Nvidia om att de ska stå för fiolerna när något sådant här händer?

Iofs, det är nog rimligt i detta fall. Men det är nog en stor apparat rent praktiskt.

Ursprungligen av Adrian B:

Hur artar sig problemet egentligen, är det över hela skärmen? Antar att mina problem i Aperture inte har med grafikkortet att göra, eller?

jag har inte fått så tydliga fel, men ibland lägger core image-relaterade funktioner av. exempelvis fungerar inte 'överstyrningsvarningen' vid justeringar ibland.
kanske bara en mjukis-bugg i systemet eller aperture, men 'ingen rök utan eld'-känslan är påtaglig.

det blir spännande tider framöver!
för oss som köpte nytt sommaren 2007 och snart ramlar ur den förlängda garantitiden - ska man hårdköra eller fega och hoppas att det håller iaf ett år till...?

iofs borde det inte vara något större problem att reklamera datorn inom tre år ändå om någon tekniker kan verifiera feltypen...?

Tack för länken. Äntligen har apple samlat sig och erkänner att de har problem med MBP. Två år alltså. Det betyder att alla som hittills drabbats får skadan reparerad utan kostnad. Bra. Men det innebär att det fortfarande är läge att skaffa Apple Care om man har möjlighet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-10 13:41

Oerhört positivt!

Då kan jag andas lugnt i ett år till.

åh vad skönt, då ska jag lämna in den när jag klarar mig utan dator...
Bra!

Betyder detta att jag får en ny dator om den skulle börja uppvisa symptomen? Skönt! Då behöver jag inte köpa AppleCare för att förvissa mig om att jag kommer ha en fungerande dator ett bra tag framöver!

Ursprungligen av misthv:

Betyder detta att jag får en ny dator om den skulle börja uppvisa symptomen? Skönt! Då behöver jag inte köpa AppleCare för att förvissa mig om att jag kommer ha en fungerande dator ett bra tag framöver!

Inte en ny dator men du slipper betala reparationskostnaden á 11000 kr. Med AppleCare får får du kostnadsfria reparationer i tre år och AppleCare täcker även andra fel som kan tänkas uppstå.

Enda sättet att förvissa om att ha en fungerande dator är att ha två stycken. Även om man får den reparerad gratis tar det flera veckor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 15:59

Skönt!

fler källor om Nvidia

apple har börjat ta det här på allvar.
AppleInsider | Apple says some MacBook Pros affected by faulty Nvidia chips

Jag har flera gånger drabbats av att skärmen släcks ner nästan helt, men några "pelare" av ljus skjuter upp från den nedre kanten. Ser ut som att det står små tomtar med stora ficklampor där nere (typ 9 stycken) och lyser uppåt. Det går fortfarande att se klart vad som är på skärmen och så, men det är inte fint. Det går bort så fort jag startar om... är detta relaterat till grafikfelet tror ni?

Jag repade min MBP för 11000 pga detta 14 dagar efter att garantin gått ut och jag ringer förstås till Apple på måndag. Det blir spännande att de om och hur man blir kompenserad. Är det någon här som har någon erfarenhet av liknande ärenden tidigare och hur man ska göra?

Bevaka tråden