Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Talla:

Hej, vilken version av Wd Red diskarna kör ni på? 5400rpm eller den på 7200rpm?
skiljer 21Mb/s i skrivhastighet. Man lär väl knappast märka så stor skillnad i prestanda eller?
Dock ca:550 kr dyrare.

Märks ingen skillnad. Kör själv på 5400RPM, känns tryggt.
7200RPMarna heter Redpro istället för bara Red.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-11 18:24

Jag har 2,0GB:
Western Digital's Red drives are composed of anywhere from one to three platters with a capacity of 1 TB each.
The company doesn’t explicitly call out how fast their spindles turn. Instead, it reference its IntelliPower technology,
designed designed to balance RPMs, transfer rate, and caching algorithms to increase efficiency and performance.
According to our benchmarks, though, the Red drives are spinning at 5400 RPM, which is understandably slower than nearline drives that command a premium.

Ursprungligen av Talla:

Hej, vilken version av Wd Red diskarna kör ni på? 5400rpm eller den på 7200rpm?
skiljer 21Mb/s i skrivhastighet. Man lär väl knappast märka så stor skillnad i prestanda eller?
Dock ca:550 kr dyrare.

var ser du specificerade 7200rpm.

Vad jag vet är alla WD RED variabla och hoppar mellan 5400-7200rpm.

EDIT:
Fel av mig. Ser WD RED PRO.

Kör de gamla på vissa ställen.

En ny NAS hade jag nog tryckt i pro-varianten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-11 23:05
Ursprungligen av Borttaget:

var ser du specificerade 7200rpm.

Vad jag vet är alla WD RED variabla och hoppar mellan 5400-7200rpm.

EDIT:
Fel av mig. Ser WD RED PRO.

Kör de gamla på vissa ställen.

En ny NAS hade jag nog tryckt i pro-varianten.

Har visserligen beställt en Qnap som har "upp till" 220MB i läs/skriv hastighet. Äsch, standard modellen av Red får duga Den har ju ändå en hastighet på 147MB/s.

Senast redigerat 2018-07-23 10:26
Ursprungligen av Talla:

Ja precis. Men märker man av 21MB/s? Det sticker som sagt väg i pris.
Har visserligen beställt en Qnap som har "upp till" 220MB i läs/skriv hastighet. Äsch, standard modellen av Red får duga Den har ju ändå en hastighet på 147MB/s.

Har du ett 10Gbit-nät så kan du nog få ut över 100MB/s med Redpro (och även med vanliga Red). Själv har jag bara 1GBit-nät och slår i taket med WD Red på runt 100MB/s som är max. Så tveksamt att det är värt det.

Detta på min Synology DS1813+ som kör RAID-5.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-11 23:27
Ursprungligen av keptang:

Har du ett 10Gbit-nät så kan du nog få ut över 100MB/s med Redpro (och även med vanliga Red). Själv har jag bara 1GBit-nät och slår i taket med WD Red på runt 100MB/s som är max. Så tveksamt att det är värt det.

Nej det är ju standard Gigabit nät jag kör med så det har du ju helt rätt i. Det tänkte inte jag på alls. :-/ Då får det verkligen duga med standard diskarna Tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-12 23:04

Nu är 3st WD Red 3Tb införskaffade och nu väntar jag bara på att själva nasen ska levereras.
Ska bli sjukt skönt att tillslut få all data på ett ställe, och som är lättåtkomligt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-18 11:17

Varför är det två Lanportar på baksidan av Nasen?
Vad är vitsen med det?
Går det snabbare om jag sätter i bägge i routern, fick nämligen med två Lan kablar också.

Ursprungligen av Talla:

Varför är det två Lanportar på baksidan av Nasen?
Vad är vitsen med det?
Går det snabbare om jag sätter i bägge i routern, fick nämligen med två Lan kablar också.

link aggregation

Blir inte snabbare för att du bara ansluter båda kablarna utan det krävs lite mer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-18 11:30
Ursprungligen av Borttaget:

link aggregation

Blir inte snabbare för att du bara ansluter båda kablarna utan det krävs lite mer.

Tack, ska googla på det.

Senast redigerat 2018-07-23 10:26
Ursprungligen av Talla:

Tack, ska googla på det.

Antar att du har ganska få klienter i ditt nät?

För att faktiskt få ut högre prestanda mot en eller ett fåtal klienter behöver switchen stöda Link Aggregation Control Protocol (LACP), vilket den antagligen inte gör. Rekommenderar att du kör med en nätverksport. Du kommer inte märka någon skillnad mot att "teama" dem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-19 10:48
Ursprungligen av hansfilipelo:

Antar att du har ganska få klienter i ditt nät?

För att faktiskt få ut högre prestanda mot en eller ett fåtal klienter behöver switchen stöda Link Aggregation Control Protocol (LACP), vilket den antagligen inte gör. Rekommenderar att du kör med en nätverksport. Du kommer inte märka någon skillnad mot att "teama" dem.

Tack för svaret!
Jag var mest lite nyfiken på varför det var två portar. Har ingen switch alls. Kör med en router bara, så då går det väl inte iaf?
Men kul att läsa på lite om det. Jag kommer antagligen att ha fullt upp med att komma igång med alla funktioner ändå

Edit: Ja, en Macbook pro, mobil, och surfplatta. Samt tre Sonos högtalare, en Tellstick Net. Så routern blir full med Qnapen..

Någon som har synpunkter kring denna Qnap-Nas, bortsett från att den endast stöder två diskar?
http://www.dustinhome.se/FetchAttachedDocumen...

http://www.dustinhome.se/product/5010795901/q...

Ursprungligen av Mymac4ever:

Någon som har synpunkter kring denna Qnap-Nas, bortsett från att den endast stöder två diskar?
http://www.dustinhome.se/FetchAttachedDocumen...

http://www.dustinhome.se/product/5010795901/q...

Har ingen erfarenhet av den, men hittade ett test som verkar rätt bra och som jämför med andra NASar, http://www.techspot.com/review/767-qnap-hs-21... .

Kontentan är väl att den verkligen saknar kräm för att vara snabb vid skrivning (väldigt långsam).
Skulle föreslå en Synology DS214play istället om man behöver hålla sig till 2-bay.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-20 12:00

Hej igen. Pratade med en datakille på affärn igår om min nya Nas. Då jag enbart har tänkt att starta med tre av fyra diskar monterade så sa trodde han att det är bäst ur prestandasynpunkt att sätta i fyra diskar på en gång.
Jag har tänkt köra Radid 5.
Vad tror ni om det? Blir det någon skillnad på prestandan om man utökar antalet diskar när behovet kräver det?
Mvh Johan

Ursprungligen av Talla:

Hej igen. Pratade med en datakille på affärn igår om min nya Nas. Då jag enbart har tänkt att starta med tre av fyra diskar monterade så sa trodde han att det är bäst ur prestandasynpunkt att sätta i fyra diskar på en gång.
Jag har tänkt köra Radid 5.
Vad tror ni om det? Blir det någon skillnad på prestandan om man utökar antalet diskar när behovet kräver det?
Mvh Johan

Kommer gå bra med tre diskar såvida du inte har speciella behov (och då kanske du bör kika på SSD-caching - vilket ger mycket bättre resultat).

En RAID5 är dålig på slumpmässiga skrivningar (skrivningar av små filer) och då spelar ingen roll hur många diskar man har. Enda sättet att komma runt det problemet är att använda SSD-write cache för RAID-uppsättningen.

Tror ärligt talat att "datakillen på affärn" inte har särskilt stor kunskap om disksystem om han säger så.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-20 12:26
Ursprungligen av hansfilipelo:

Kommer gå bra med tre diskar såvida du inte har speciella behov (och då kanske du bör kika på SSD-caching - vilket ger mycket bättre resultat).

En RAID5 är dålig på slumpmässiga skrivningar (skrivningar av små filer) och då spelar ingen roll hur många diskar man har. Enda sättet att komma runt det problemet är att använda SSD-write cache för RAID-uppsättningen.

Tror ärligt talat att "datakillen på affärn" inte har särskilt stor kunskap om disksystem om han säger så.

Ok då förstår jag, antagligen ville han bara sälja mig en fjärde disk.. Tråkigt.. Men oavsett så är det nog som du säger att han hade bristande kunskaper också. Tack för snabbt svar! ☺

Qnap TS-251/451 är lockande även d blir kostsamt. De har inbyggd Hdmi

TS-251

Ursprungligen av Mymac4ever:

Qnap TS-251/451 är lockande även d blir kostsamt. De har inbyggd Hdmi

TS-251

Endast två slots.. Njaa..

Ursprungligen av barbapappa_86:

Endast två slots.. Njaa..

Jag länkade till "tvåan" men det finns även en fyra o den heter TS-451

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-26 23:30

Det var ett "grymt" pris på den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-27 00:16
Ursprungligen av lappen71:

Det var ett "grymt" pris på den

Ts-451 köpte jag nyligen och har kört i en vecka ungefär. Är supernöjd, transcodingen funkar kanon och film flyter på utan problem. Stort plus för inbyggda hdmi utgången och Appen Xbmc, den plockar hem subs automatiskt dessutom. Enheten var dyr men det svider mindre tack vare att jag blev så nöjd med den. ?Kör Time machine och även det bara fungerar, samt riktigt snabb filöverföring mellan macbooken och nasen. Rekommenderas ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-04 10:03
Ursprungligen av Talla:

Tack för svaret!
Jag var mest lite nyfiken på varför det var två portar. Har ingen switch alls. Kör med en router bara, så då går det väl inte iaf?
Men kul att läsa på lite om det. Jag kommer antagligen att ha fullt upp med att komma igång med alla funktioner ändå

Edit: Ja, en Macbook pro, mobil, och surfplatta. Samt tre Sonos högtalare, en Tellstick Net. Så routern blir full med Qnapen..

Din router har troligen en inbyggd switch också (men antagligen inte LinkAggregation då detta är en finess i dyrare switchar).

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2014-09-04 11:39

Tips på NAS

Hej Niklas!

Jag kör en Synology DS212j med dubbla diskar, disk 2 kör backup på den första. Den är superenkel att konfa. Jag har satt upp den för åtkomst utifrån (samt inifrån såklart) så jag kan koppla upp mig var jag än är både via afp-protokollet (Mac) samt via ftp. Den är tystgående, driftsäker (du kan uppdatera den om du sitter på annan ort bara du har internetuppkoppling, du får mail om nya viktiga uppdateringar), massa olika finesser och varianter att sätta upp den på. Just min modell säljs inte längre, DS213j är den som finns på Netonnet nu (där köpte jag min). Kan verkligen rekommendera denna, har aldrig haft några problem och är supernöjd.

Lycka till!

/Linda

Ursprungligen av Niklas:

Behöver för hemmabruk en NAS på minst 500 GB som ska nås från flera datorer med olika OS. Den får gärna vara utbyggbar för framtida behov. Självklart ska den också vara driftsäker, tyst och nästan gratis...;)

Några "V-frågor":

  • Vilka är bra?

  • Vilka passar med Mac? (Har förstått att vissa måste (?) konfigureras via Windows och jag har ingen sån burk idag)

  • Vettiga finesser?

  • Vilket/vilka filsystem är att föredra?

  • Var köper man? Butik i Uppsala/Sthlm, ev svensk webbutik

Tacksam för alla tips och råd!
/Niklas

(Jag vet att det finns flera trådar om NAS, men jag hittar ingen färsk som svarar på mina frågor - hänvisa mig gärna och radera denna tråd om jag har sökt för dåligt)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-04 13:19
Ursprungligen av linmal:

Hej Niklas!

Jag kör en Synology DS212j med dubbla diskar, disk 2 kör backup på den första. Den är superenkel att konfa. Jag har satt upp den för åtkomst utifrån (samt inifrån såklart) så jag kan koppla upp mig var jag än är både via afp-protokollet (Mac) samt via ftp. Den är tystgående, driftsäker (du kan uppdatera den om du sitter på annan ort bara du har internetuppkoppling, du får mail om nya viktiga uppdateringar), massa olika finesser och varianter att sätta upp den på. Just min modell säljs inte längre, DS213j är den som finns på Netonnet nu (där köpte jag min). Kan verkligen rekommendera denna, har aldrig haft några problem och är supernöjd.

Lycka till!

/Linda

Jag tror nog att Niklas fått svar på sin fråga för en sisådär 7år sedan

  • Medlem
  • 2014-09-12 14:01

DS414 eller DS415Play

Jag står inför att införskaffa en NAS och rensa i det lokala hårddiskträsket. NAS:en kommer att serva i första hand två Macbook Pro, två iPads och två iPhone. Utöver detta finns trådlöst nätverk, Apple Extreme, och en AppleTV (gen.3) som strömmar filmer från dator trådlöst via routern.
Jag planerar att koppla NAS:en till routern med ethernet och fortsätta den trådlösa tillvaron mellan routern och de uppräknade klienterna. NAS:en kommer att placeras i ett rum i källaren tillsammans med trådlösa skrivare.
Verkar det vettigt? Något förslag på annat upplägg?

Vilken NAS skall jag välja? Jag står och väger mellan Synology DS414 eller 415 Play. Har själv inte kunskap att göra ett riktigt välinformerat val och behöver synpunkter från er som kan mer än mig.

Ser fram emot tips!

Bosse

Ursprungligen av Bosse:

Jag står inför att införskaffa en NAS och rensa i det lokala hårddiskträsket. NAS:en kommer att serva i första hand två Macbook Pro, två iPads och två iPhone. Utöver detta finns trådlöst nätverk, Apple Extreme, och en AppleTV (gen.3) som strömmar filmer från dator trådlöst via routern.
Jag planerar att koppla NAS:en till routern med ethernet och fortsätta den trådlösa tillvaron mellan routern och de uppräknade klienterna. NAS:en kommer att placeras i ett rum i källaren tillsammans med trådlösa skrivare.
Verkar det vettigt? Något förslag på annat upplägg?

Vilken NAS skall jag välja? Jag står och väger mellan Synology DS414 eller 415 Play. Har själv inte kunskap att göra ett riktigt välinformerat val och behöver synpunkter från er som kan mer än mig.

Ser fram emot tips!

Bosse

Du skriver inte så mycket om vilka krav du har.

  • Medlem
  • 2014-09-12 15:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du skriver inte så mycket om vilka krav du har.

Krav och krav.. men önskemål kanske. Naturligtvis lagring av data (bilder, textfiler, filmer etc) som hela familjen kan komma åt. Möjlighet till backup inför framtida hårddiskkrascher - därav en NAS med utrymme för flera hårddiskar. Om möjligt även kunna strömma film från NAS:en till AppleTV men vet ej om det är möjligt. Möjlighet att komma åt filer från platser utanför hemmet eller att bjuda in nära och kära i fjärran att ta del av foton eller film jag spelat in. Kapacitetsmässigt något att växa i eftersom jag likt en ekorre inför vintern samlar på mig "hött som bött"
bosse

Ursprungligen av Bosse:

Krav och krav.. men önskemål kanske. Naturligtvis lagring av data (bilder, textfiler, filmer etc) som hela familjen kan komma åt. Möjlighet till backup inför framtida hårddiskkrascher - därav en NAS med utrymme för flera hårddiskar. Om möjligt även kunna strömma film från NAS:en till AppleTV men vet ej om det är möjligt. Möjlighet att komma åt filer från platser utanför hemmet eller att bjuda in nära och kära i fjärran att ta del av foton eller film jag spelat in. Kapacitetsmässigt något att växa i eftersom jag likt en ekorre inför vintern samlar på mig "hött som bött"
bosse

Välj den billigaste/kraftfullaste, beroende på vad du värderar mest.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-12 17:24
Ursprungligen av Bosse:

Krav och krav.. men önskemål kanske. Naturligtvis lagring av data (bilder, textfiler, filmer etc) som hela familjen kan komma åt. Möjlighet till backup inför framtida hårddiskkrascher - därav en NAS med utrymme för flera hårddiskar. Om möjligt även kunna strömma film från NAS:en till AppleTV men vet ej om det är möjligt. Möjlighet att komma åt filer från platser utanför hemmet eller att bjuda in nära och kära i fjärran att ta del av foton eller film jag spelat in. Kapacitetsmässigt något att växa i eftersom jag likt en ekorre inför vintern samlar på mig "hött som bött"
bosse

Har du en ATV så köp då en NAS som klarar av Plex (transcoda) till ATV:n

Bevaka tråden