Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-05 13:02

Att hävda en prisskillnad och när du blir presenterar med den faktiska skillnaden och avfärda den med "icke seriösa" handlare är enbart dumt. För det var inte vad det handlade om utan du hävdade en skillnad och jag visade att det den inte stämde.

Att man sen väljer var man köper den är en helt annan sak men faktum är att skillnaden är 1000:- och inte 500:-
Skillnaden försvinner inte bara för att du anser att handlaren inte är seriös.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 13:17
Ursprungligen av lappen71:

Att hävda en prisskillnad och när du blir presenterar med den faktiska skillnaden och avfärda den med "icke seriösa" handlare är enbart dumt. För det var inte vad det handlade om utan du hävdade en skillnad och jag visade att det den inte stämde.

Att man sen väljer var man köper den är en helt annan sak men faktum är att skillnaden är 1000:- och inte 500:-
Skillnaden försvinner inte bara för att du anser att handlaren inte är seriös.

För mig (och kanske andra) försvinner skillnaden om man som mig väljer att undvika okända leverantör.

Sedan blir det väl 2355 kr vs 3284kr då du måste räkna med frakten, dvs kring 900 kr om man ska vara petig från det billigaste-billigaste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 13:49

För att göra livet ännu roligare…

- På Prisjakt säger Micro.se att man säljer 411j för 2296kr eller 2355kr inkl frakt.
- På Micro.se säger man att man säljer 411j för 2600 kr eller 2659kr inkl frakt.

Ovan är ytterligare en sak man måste ha i åtanke när man tittar på siter som Prisjakt. De stämmer inte alltid. Skillnaden blir nu alltså 625 kr (om DataOne verkligen säljer 413j enligt Prisjakt.se, deras site buggar för mig för tillfället).

Ursprungligen av Erik.dv:

För att göra livet ännu roligare…

- På Prisjakt säger Micro.se att man säljer 411j för 2296kr eller 2355kr inkl frakt.
- På Micro.se säger man att man säljer 411j för 2600 kr eller 2659kr inkl frakt.

Ovan är ytterligare en sak man måste ha i åtanke när man tittar på siter som Prisjakt. De stämmer inte alltid. Skillnaden blir nu alltså 625 kr (om DataOne verkligen säljer 413j enligt Prisjakt.se, deras site buggar för mig för tillfället).

413j lanserades häromdagen för övrig vilket kanske har nämnts. Har inte kollat skillnaderna så noga men det kan vara bra att veta. Synology är f.ö vad jag kör hemma och deras grejer är överlag bra, även om 411j kändes lite väl plastig när jag testade den.

http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS413j

Nu försöker vi vara snälla mot varandra, ok?

Ett par ord om Drobo också: det är överlag trevliga maskiner, men deras hantering av RAID är helt egenhackad och dessutom properitär vilket innebär att om din Drobo går sönder kan du inte hämta ut informationen från diskarna hur som helst. Vidare så är Drobos support inget vidare när/om något går åt skogen. Drobos enheter är smått ökända för att de då och då kan tappa data utan förklaring, och Drobo själva hjälper dig inte att få tillbaka informatonen.

Sen är deras produkter lite egna - en Drobo jag arbetade med hos kund vars Firewire-port hade packat i en Mac Mini Server. Drobon vägrade samma maskin montera diskarna över USB eftersom det visade sig att OS X Server inte supportades över USB. Vanlig OS X var supportat, så det ordnade sig men det var väldigt svettigt när inga data visades och det inte fanns någon information om detta på Drobos hemsida.

Synology är vad jag rekommenderar - om din NAS går sönder eller dina data på annat sätt ryker så kan du skicka in din NAS till dom och deras support försöker fixa fram informationen. Går det så kan du sedan ladda ned den till dig över internet om det är bråttom. Jag har en DS1511 med fem diskar i och den är inte bara stabil och trevlig utan ruskigt snabb också. Kostar lite mer än en 411j men det är helt klart värt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 01:26

Nu har jag äntligen fått ordning på min Synology 1511+. Bra drag i den måste jag säga!

- 165 GB säger Finder ska ta c:a 30 minuter att kopiera.
- Synology säger över 100 MB/s skriv (nätverk och disk).
- OSX säger peak transfer på 97 MB/s (nätverk och disk).

Har slagit igång jumbo-frames i nätverket vilket hjälper en aning vid kopiering av stora filer.

Att spela upp flera ProRes 1280x800 25fps-filer verkade heller inget problem.

Som ni ser ligger dock CPU-loaden på 40% så jag vet inte hur många användare som pressar maskinen den hanterar.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu har jag äntligen fått ordning på min Synology 1511+. Bra drag i den måste jag säga!

- 165 GB säger Finder ska ta c:a 30 minuter att kopiera.
- Synology säger över 100 MB/s skriv (nätverk och disk).
- OSX säger peak transfer på 97 MB/s (nätverk och disk).

Har slagit igång jumbo-frames i nätverket vilket hjälper en aning vid kopiering av stora filer.

Att spela upp flera ProRes 1280x800 25fps-filer verkade heller inget problem.

Som ni ser ligger dock CPU-loaden på 40% så jag vet inte hur många användare som pressar maskinen den hanterar.

[ATTACH="CONFIG"]34901[/ATTACH]

Vad är jumbo-frames?
Var slår man på det?
Vad räknas som stora filer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 02:08

Nu slog jag igång TimeMachine. Då är förstås prestandan något annorlunda än ovan. Här växlar den mellan 15-50 MB/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 02:45

Jumbo-frames innebär som jag förstår det att man skickar större packet över nätverket. Standard är 1500 där man med jumbo-frames ligger på 9000. Jag antar all form av sekvensiel läsa / skriva gagnas av det. Om mycket läsa / skriva av mindre filer påverkas negativt får någon annan svara på. För uppspelning av video-media är det nog uteslutande bra.

Jumbo-frames är något enheterna i nätverket måste stödja för att det ska fungera. Det innefattar dator + switch + NAS i detta fall. De flesta maskiner har stöd för det idag, dock inte alla.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jumbo-frames innebär som jag förstår det att man skickar större packet över nätverket. Standard är 1500 där man med jumbo-frames ligger på 9000. Jag antar all form av sekvensiel läsa / skriva gagnas av det. Om mycket läsa / skriva av mindre filer påverkas negativt får någon annan svara på. För uppspelning av video-media är det nog uteslutande bra.

Jumbo-frames är något enheterna i nätverket måste stödja för att det ska fungera. Det innefattar dator + switch + NAS i detta fall. De flesta maskiner har stöd för det idag, dock inte alla.

Ok, men var slår jag på det?
Kör Synology 1512+, Airport Extreme och MBP

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-14 11:17

Lite OT: Kul att min gamla tråd (startad 2008) fortfarande lever. Snart dags för en ny NAS, så diskussionen är intressant!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 11:47

Nackdelen med jumboframes är förstås om det blir en störning, då måste hela det stora paketet sändas om istället för ett litet, vilket förstås tar mer tid.
Vad gäller streaming blir det ett större "hopp" om en jumboframe missar istället för en vanlig frame. Men har man ett bra och stabilt nätverk är jumboframes oftast en stor fördel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-15 13:41

Jumbo frames fungerar endast så vitt jag vet över gigabit-ethernet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jumbo frames fungerar endast så vitt jag vet över gigabit-ethernet.

Ok,
Har en Mini som backupar min Synology DS1215+. Har hittat intällningen på Minin och på DS, behöver man göra det i Airporten me? Funkar de genom AE?

Kommer det göra någon nytta?

Ursprungligen av ill_chrill:

Ok,
Har en Mini som backupar min Synology DS1215+. Har hittat intällningen på Minin och på DS, behöver man göra det i Airporten me? Funkar de genom AE?

Kommer det göra någon nytta?

Testade ändra till 4000 MTU både i NASen och Minin. Efter det började Minin tappa kopplingen till NASen så jag ändrade tillbaka det. Funkar det inte trådat med Airport Extreme?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-19 16:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 11:12

DS213 Air är lite intressant med inbyggt WIFI och USB3. Priset ligger kring 2600 SEK.

DS2413+ är en helt annan "best" som ligger kring 9000 SEK (den verkar inte vara listad ännu, 2411+ ligger kring detta pris).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 11:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 17:28

Hej

Tittar på NAS för hemmabruk men strandar vid dessa frågor.

Är det någon som är tystare än andra?

Har någon bra standby funktionalitet. Mao stänger av HD och fläkt vid oplanerad inaktivitet och vaknar till när anrop kommer. I koppling till detta att fläkten låter lite och mycket beroende på aktivitet.

Qnap, Lacie mfl skriver lovord men hur är det i praktiken? Söker erfarenheter.

Mvh Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 23:26

Tilläggas kan att Synologys DS213 Air ligger på ca 19 dB (2st HDD) och deras DS1512 ligger på ca 25 dB (5st HDD).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 23:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Tilläggas kan att Synologys DS213 Air ligger på ca 19 dB (2st HDD) och deras DS1512 ligger på ca 25 dB (5st HDD).

Så en DS213 skulle vara lika tyst om konsumentalternativen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 23:20

Vilken budget eller disk-kapacitet pratar vi om Oloff?

Många av Synologys nyare konsumentenheter har man sattsat på just ljudnivån vet jag. Användargränssnittet är så trevligt man kan önska sig där nästan. Deras enheter kan man ställa in på olika nivåer av fläktar (silent >>> cool). Jag tror alla fabrikat går ner i vila och så vidare om man säger åt dem att göra det.

Min personliga erfarenhet är dock bara av en 5 och 10 disk lösning från Synology så de låter naturligt mer än man skulle vilja ha öppet i ett rum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 23:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Vilken budget eller disk-kapacitet pratar vi om Oloff?

Relevant fråga Tittar på en med två diskar då 4-6 TB känns som en lämplig kapacitet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Många av Synologys nyare konsumentenheter har man sattsat på just ljudnivån vet jag. Användargränssnittet är så trevligt man kan önska sig där nästan. Deras enheter kan man ställa in på olika nivåer av fläktar (silent >>> cool). Jag tror alla fabrikat går ner i vila och så vidare om man säger åt dem att göra det.

Min personliga erfarenhet är dock bara av en 5 och 10 disk lösning från Synology så de låter naturligt mer än man skulle vilja ha öppet i ett rum.

Det låter lovande. Just Synology hittade jag ingen spec på detta. Därför fallit lite för Qnap och Lacie. Vet dock att den sista är en enklare lösning.

Det jag saknar i konsumentlaternativen är att de inte har Wake-On-Lan. Då känns det som de faller lite på just det jag efterfrågar ovan.

  • Medlem
  • 2012-10-06 20:37

Är det inte dags att döpa om tråden snart? Från "Vilken NAS" till "Vilken Synology" ??

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-10-06 21:12
Ursprungligen av illerG:

Stödjer unraid AFP nu?
Var anledningen till att jag satte upp en freenas server istället som TM backup.

Har kört unRAID nu ett tag och kan bara säga att den fungerar utmärkt med AFP (fr.o.m. 5.0). Ska dock ärligt erkänna att det är ganska långt ifrån det plug-and-play som man är van vid som användare av Apple's produkter. Jag har ingen som helst bakgrund inom Linux och väldigt liten erfarenhet av arbete i Terminalen. Dock har jag intresset, och det tillsammans med ett bra forum har gjort det till en trevlig upplevelse. Helt vansinnigt fint att slippa alla sladdar, externa hdd's osv och nu enkelt kunna nå allt över det trådlösa nätverket. Har inte lekt så mycket med add-ons än men har installerat unMENU så länge. Kör en HP Microserver N40L med 6 st HDD (3x2TB,1x1TB, 1x250GB). Lådan tar 4 diskar i standardutförande men med ett PCI-e SATA-kort och Nexus Doubletwin så kan man lätt köra 6 diskar. Mycket NAS för pengarna enligt mig!

Det verkar som många av er som har koll på NAS'ar siktar in er på modeller med minst 4-bay. Använder ni dessa för hemmabruk? Vilka andra anledningar än det ökade lagringsutrymmet gör att det till en god idé att välja en av de 4-bay-modeller som nämns i den här tråden jämfört med 2-bay-modeller (t.ex. Synology 213)?

Jag letar efter en lämplig NAS för TM-backup och mediaserver. Det viktigaste med enheten är att datan är speglad på två diskar, utrymmesmässigt klarar jag mig långt med 2 TB till backup+media och denna mängd data klarar ju en 2-bay av att hantera. Låg strömförbrukning och ljudvolym, som är trevliga NAS-egenskaper, borde väl förresten vara bättre på 2-bay än på 4-bay? I övrigt hade det iofs varit trevligt med en snabb processor som klarar att transcoda 720p-filmer i Plex Media Server, men det verkar som om den typen av processorer bara sitter i NAS'ar i 5-10000 kronorsklassen och så mycket är jag inte beredd att lägga på en NAS.

Men det kanske finns andra faktorer och funktioner än de jag nämnt som gör det klokt att överväga en lite dyrare 4-bay-modell än en 2-bay?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-10-07 00:01
Ursprungligen av Mattias_N:

Det verkar som många av er som har koll på NAS'ar siktar in er på modeller med minst 4-bay. Använder ni dessa för hemmabruk? Vilka andra anledningar än det ökade lagringsutrymmet gör att det till en god idé att välja en av de 4-bay-modeller som nämns i den här tråden jämfört med 2-bay-modeller (t.ex. Synology 213)?

Jag letar efter en lämplig NAS för TM-backup och mediaserver. Det viktigaste med enheten är att datan är speglad på två diskar, utrymmesmässigt klarar jag mig långt med 2 TB till backup+media och denna mängd data klarar ju en 2-bay av att hantera. Låg strömförbrukning och ljudvolym, som är trevliga NAS-egenskaper, borde väl förresten vara bättre på 2-bay än på 4-bay? I övrigt hade det iofs varit trevligt med en snabb processor som klarar att transcoda 720p-filmer i Plex Media Server, men det verkar som om den typen av processorer bara sitter i NAS'ar i 5-10000 kronorsklassen och så mycket är jag inte beredd att lägga på en NAS.

Men det kanske finns andra faktorer och funktioner än de jag nämnt som gör det klokt att överväga en lite dyrare 4-bay-modell än en 2-bay?

Personligen har jag insett att det alltid är bättre att överdimensionera sitt lagringsutrymme än att skaffa det man enbart behöver för stunden. Lagring är förhållandevis billigt idag och jag värderar min data högt så redundans och att "aldrig" behöva kasta något jag egentligen vill behålla i mediabiblioteket gör att min NAS måste kunna expandera med tiden.

Min NAS (HP Microserver) är tänkt för små företag men jag använder den som mediaserver och TM-backup. Jag skaffade den för att jag var otroligt less på alla USB-diskar med massa kablar som fyllde upp mitt skrivbord och gjorde mitt användande av min bärbara MBP, låt oss säga; mindre bärbart. Men då har jag också, bör tilläggas, en mindre fobi mot just kablar. USB-diskarna tog jag isär och stoppade in hårddiskarna i NAS:en.

4-bay NAS:ar är, utöver det självklara extra lagringsutrymmet, oftast snabbare i sin helhet. Bättre CPU osv. Detta medför också ofta högre ljudvolym och att de är dyrare i drift, precis som du säger. Frågorna man nog måste ställa sig är: Vad exakt ska den användas till? Ska den sköta mer saker än att vara en trådlös hårddisk? Vad har jag för övrig hårdvara? Kan jag låta t ex. en Mac Mini stå för transcodingen åt PMS?

En 2-bay NAS som klarar transcoding för PMS blir nog väldigt svår att hitta öht, servrar med den processorkraften hittar vi oftast inte i konsumentklassen och troligtvis inte i endast en 2-bay. Där är nog tyvärr enda alternativet att bygga en egen med tillräcklig hårdvara och köra FreeNAS eller unRAID.

Det här blev ett långt inlägg, som kanske inte gav dig något exakt svar, men min huvudpoäng är: du kommer aldrig kunna få för mycket lagring. Köp en 4-bay om du har råd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-07 17:27

En 2-bay ger dej det totala lagringsutrymmet av en disk (stoppa i 2 st 2TB, kör mirroring och du får bara 2 TB lagringsutrymme, 50 %).
En 4-bay kan du köra RAID 5 på, det blir snabbare, och du får 3/4 av det totala utrymmet (kör 4 st 2TB och du får ut 6 TB i lagringsutrymme, 75 %).

  • Medlem
  • 2012-10-07 17:36
Ursprungligen av kenjon:

En 2-bay ger dej det totala lagringsutrymmet av en disk (stoppa i 2 st 2TB, kör mirroring och du får bara 2 TB lagringsutrymme, 50 %).
En 4-bay kan du köra RAID 5 på, det blir snabbare, och du får 3/4 av det totala utrymmet (kör 4 st 2TB och du får ut 6 TB i lagringsutrymme, 75 %).

Och det är av just denna anledning man bör välja minst en 4-bay-NAS. En NAS är en investering man kan nyttja i många år, och då vill iallafall jag ha en NAS som jag kan växa i. Köper man en 2-bay kan man idag ha max 4TB i RAID1. När man har växt ur det måste man skaffa en helt ny maskin, men en tex 4-bay sätter man bara i en extra hårddisk och kör vidare.

Bevaka tråden