Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-23 11:23

Jag har två stycken gamla som är lite sega, men är inte de nyare snabbare?
Dyra är de också... men bra!

  • Medlem
  • norrland
  • 2014-03-26 22:01

Personligen kör jag en HP N54L med 8GB ECC-minne och 4x1TB seagate constellation-diskar (5års garanti) i raid1+0, med xpenologys hackade version av synology's DSM4.3, fungerar ypperligt med överföringshastigheter runt 100-120MB/s konstant beroende på källa och filstorlek, UPS:en var bara att plugga i och välja inställningar för.
valde den här lösningen just för att den blev så galet mycket mer prisvärd än synologys motsvarighet och det ändå går att köra deras underbara operativ utan större meckande, allt "väldigt" viktigt backas iallafall upp av Onedrive, Google Drive och 2st "kalla" diskar.

  • Medlem
  • 2014-03-26 22:13

RAID 10/1+0 är väl snabbt, men kanske inte så effektivt utnyttjande av diskutrymme. Men går säkerhet före diskutrymme är det säkert en bra lösning.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-27 13:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-27 13:39
Ursprungligen av onnyt:

Det är ingen NAS utan en USB3 DAS.

Mitt behov?

Gjorde bara en enkel genomräkning av vad jag har...
Intern disk i iMac -> använder 590GB av 1TB
Av detta utgör iPhoto i dagsläget cirka 10GB, iTunes 120GB och div film utanför iTunes 220GB (har mkt film på dvd och BD istället)

Backup görs månadsvis(inkrementell) med CCC till extern FW800-disk.

Möjligen ska jag skanna in fler av mina dia och negativ så jag kan göra nya förstoringar och canvas-tavlor o sedan ska mina dryga 200cd-skivor in också så småningom...

Vad har jag för behov och alternativ måntro? Pristak inklusive diskar är runt 3-4000. Har ingen vidare inkomst fn, även om den är bättre än för ett år sedan...

Någon som testat att bygga sin egen NAS?

En sak till: den ska vara enkel att hantera. Min kunskap om NAS är begränsad o jag har ingen lust att behöva sätta mig in i en tjock manual för att få grejorna att funka. Det ska vara plug'n play, inte plug'n pray. Detta utesluter förstås eget bygge...

Senast redigerat 2014-04-01 09:43
Ursprungligen av Mymac4ever:

Någon som testat att bygga sin egen NAS?

Jag kör standardkomponenter och Debian GNU/Linux men kan säga att det är inte för att det är billigare - har relativt dyra och strömsnåla komponenter samt WD Red-diskar (Core i3 3200T, 8 GB RAM, SSD för root samt en för caching). Jag kör det snarare för att öka flexibilitet, prestanda och för att kunna köra Open Source-mjukvaror och ZFS.

Vill man verkligen prispressa och bygga själv finns ju alltid ett sånt här alternativ (med 4 SATA-portar), eller något annat liknande: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2536006&vie...

Det är en AMD-Processor med en Bulldozermodul ("två kärnor"), 8 GB RAM. Ihop med Debian GNU/Linux kommer den prestera markant bättre än en Synology, Qnap eller vad som i motsvarande prisklass. Det ger också större flexibilitet i vilka mjukvaror och tjänster man kan köra på den.

Vad den inte ger är enkelhet för någon som inte känner sig bekväm med en POSIX-terminal eller att montera ihop ett system.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ang. @Goflorp kommentar om Drobo: Jo, de gör bra grejor som funkar. Men -> man får inte ha bråttom...

En Drobo blir det inte, iom att den ju inte har alla "utdelningsfasoner" som en NAS har.
En Drobo är ju mer som en extern hårddisk bara.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Var såg du denna kampanj? Har funderat av o till på om jag också ska ha NAS. Är pris o prestanda d rätta kanske det blir så

Bl a Dustin hade kampanj under februari. En WD EX4 för 3tusen, disk tillkommer.
Verkar vara vettig pryl med sina fyra diskar och helt OK programvara/tjänster

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-31 23:14

Har sedan länge en ReadyNAS NV+ (gen 1) från 2008 upphottad med 512MB RAM, 4 WD green diskar i. Problemet är att den är seg, fläkten för en massa oväsen och webbgränssnittet är toksegt. Nu behöver jag mer lagringsyta (och en ersättare till hårtorken från Netgear).
Gissar att det hänt en del de sista 6 åren på NAS-fronten?

Jag skulle kunna nöja mig med en USB-disk till, men det vore fint att komma åt filer från valfri dator.

Vad jag är ute efter:

Krav:

  • Nån form av WOL, dvs att gen kan stå på i viloläge och väckas på distans

  • Tyst maskin, gärna viloläge el. dyl

  • <2000kr utan disk, <4000kr med 3-4TB disk

  • Tillgång till data från valfri iOS/OS X maskin

Alltså, en budget NAS som är tyst.

Kommer inte kunna dra nytta av finesser såsom RAID, hot-swap, dubbla ethernet eller plats för fler än 2 diskar.
Torrentklient och USB 3 vore kul men inget krav. Kikade på WD My Cloud vilket verkade bra, men att behöva gå via ett program för att komma åt filerna verkar ju omständigt. Eller kan man mappa WD My Cloud diskar som vilken nätverksdisk som helst?

Några tankar/förslag?

Min ReadyNAS NV+ via AFP:

Ja, det är säkert nåt galet med den, minns inte att den var så slö när den var ny...

Senast redigerat 2014-04-01 00:28
Ursprungligen av reboot81:

Har sedan länge en ReadyNAS NV+ (gen 1) från 2008 upphottad med 512MB RAM, 4 WD green diskar i. Problemet är att den är seg, fläkten för en massa oväsen och webbgränssnittet är toksegt. Nu behöver jag mer lagringsyta (och en ersättare till hårtorken från Netgear).
Gissar att det hänt en del de sista 6 åren på NAS-fronten?

Jag skulle kunna nöja mig med en USB-disk till, men det vore fint att komma åt filer från valfri dator.

Vad jag är ute efter:

Krav:

  • Nån form av WOL, dvs att gen kan stå på i viloläge och väckas på distans

  • Tyst maskin, gärna viloläge el. dyl

  • <2000kr utan disk, <4000kr med 3-4TB disk

  • Tillgång till data från valfri iOS/OS X maskin

Alltså, en budget NAS som är tyst.

Kommer inte kunna dra nytta av finesser såsom RAID, hot-swap, dubbla ethernet eller plats för fler än 2 diskar.
Torrentklient och USB 3 vore kul men inget krav. Kikade på WD My Cloud vilket verkade bra, men att behöva gå via ett program för att komma åt filerna verkar ju omständigt. Eller kan man mappa WD My Cloud diskar som vilken nätverksdisk som helst?

Några tankar/förslag?

Vet inte om detta kan vara nåt. Såg erbjudandet när jag surfade runt tidigare. Synology DS214Play m 3TB DISK för 3690kr. Nog samma erbj. om @Goflorp skriver om i inlägg #1107

Senast redigerat 2014-04-01 00:06

Tvådiskars går tydligen att expandera...

Såg bara denna kampanj på Dustin - 4 diskars Netgear - någon som har erfarenhet av den?
http://www.dustinhome.se/product/5010675036/n...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-01 12:47
Ursprungligen av Mymac4ever:

Såg bara denna kampanj på Dustin - 4 diskars Netgear - någon som har erfarenhet av den?
http://www.dustinhome.se/product/5010675036/n...

Segt och omodernt gränssnitt. Kan verkligen inte rekommendera dom billigare modellerna.
Dessutom låter dom som en hårblås.

Jag har Gogglat som en hackspett på fultjack på ämnet. Tyvärr är jag lika duktig på nas/das som att uttrycka mig, men jag hittade en stor stinkande hög av klagomål på Drobo. Ganska många returer på Drobos som käkat diskar. Det skulle kunna bero på WD Green 3tb diskar men den infon fanns inte alltid. Så, enligt mig ska man alltså akta sig för Drobo och WD Green 3tb diskar. I övrigt har jag ett par WD Studioedition från stenåldern och dom har funkat toppen och WD är varmt välkomna hem till mig alla dagar i veckan.

  • Medlem
  • 2014-04-01 15:19

Green-diskar är illa omtyckta rent generellt i NAS-världen, oavsett tillverkare.

Ursprungligen av Klintan:

Jag har Gogglat som en hackspett på fultjack på ämnet. Tyvärr är jag lika duktig på nas/das som att uttrycka mig, men jag hittade en stor stinkande hög av klagomål på Drobo. Ganska många returer på Drobos som käkat diskar. Det skulle kunna bero på WD Green 3tb diskar men den infon fanns inte alltid. Så, enligt mig ska man alltså akta sig för Drobo och WD Green 3tb diskar. I övrigt har jag ett par WD Studioedition från stenåldern och dom har funkat toppen och WD är varmt välkomna hem till mig alla dagar i veckan.

Min nuvarande backupdisk är en WD Studio. Går som en klocka, använder den utan WD's program.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Såg bara denna kampanj på Dustin - 4 diskars Netgear - någon som har erfarenhet av den?
http://www.dustinhome.se/product/5010675036/n...

Jag har en readynas102 och ett flertal readynas314 och dom är väldigt tysta och väldigt snabba och smidiga gränssnitt med alla funktioner du kan tänka dig.
Dom som säger att dom är sega och väsnas har troligtvis testat en gammal version.

Ursprungligen av palmeros:

Dom som säger att dom är sega och väsnas har troligtvis testat en gammal version.

Ja, gamla ReadyNAS var (eller är, då dom säljs fortfarande) rätt hemska. Jag hade en NV+, den levde om som en dammsugare ungefär, och jag fick ca 20Mb/s på gigabitlina till den (motför 110-120 med min nya synology med samma diskar). Extremt segt admingränssnitt och mycket som buggade på den. De är säkert betydligt bättre nu - jag har inte velat prova en readynas sedan dess, men jag kan tänka mig att de skärpt sig ordentligt på både hårdvara och mjukvara då de fortfarande finns kvar på marknaden.

  • Medlem
  • norrland
  • 2014-04-02 01:15

Helios var ju riktigt trevligt, kul att se lite "riktiga" siffror och inte bara uppskattningar
valde högre "network" för att få bättre koll på överföringshastigheten, 300mb tog ju bara några ms :>
HP N54L, 8GB Ram, Xpenology DSM4,3

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-07 14:33

Synology har ett par nya NASar på gång:

  • DS414j, a budget-friendly NAS device for home use and small offices

  • DS414slim, which is an eco-friendly option

  • DS214air, which includes an 802.11ac WiFi and a USB WiFi dongle

  • EDS14, which is designed specifically for surveillance cameras

  • DS414play, en uppföljare på DS214play med plats för 4 diskar.

Senast redigerat 2014-04-07 15:32
Ursprungligen av reboot81:

Synology har ett par nya NASar på gång:

  • DS414j, a budget-friendly NAS device for home use and small offices

  • DS414slim, which is an eco-friendly option

  • DS214air, which includes an 802.11ac WiFi and a USB WiFi dongle

  • EDS14, which is designed specifically for surveillance cameras

  • DS414play, en uppföljare på DS214play med plats för 4 diskar.

DS414play verkar trevlig.

Här kommer lite "real world numbers" från en Synology DS1513+ 2GB ram DSM 5.0-4458 Update 1.
Bestyckad med 2 x Seagate NAS HDD 4TB SHR (RAID 1)
Dator: iMac early 2008 6GB ram, SSD 256GD
Nätverk: AirPort Extreme 3rd Gen. & Netgear GS108E switch

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-04-07 20:24

Jag ondgjorde mig för ett antal inlägg sedan hur jävla oMacigt jag tycker att all de här lösningarna verkar vara. Jag är en jävla idiot tydligen och så är kanske fallet. Jag funderar fortfarande på NAS men problemen verkar fortfarande större än fördelarna. Hur/när fan fan får man en NAS som är "Mac"?

Ursprungligen av onnyt:

Jag ondgjorde mig för ett antal inlägg sedan hur jävla oMacigt jag tycker att all de här lösningarna verkar vara. Jag är en jävla idiot tydligen och så är kanske fallet. Jag funderar fortfarande på NAS men problemen verkar fortfarande större än fördelarna. Hur/när fan fan får man en NAS som är "Mac"?

Tycker att Synologys NAS:ar är väldigt användarvänliga. Tror att du får definiera "en NAS som är "Mac""..

Ursprungligen av reboot81:

Synology har ett par nya NASar på gång:

  • DS414j, a budget-friendly NAS device for home use and small offices

  • DS414slim, which is an eco-friendly option

  • DS214air, which includes an 802.11ac WiFi and a USB WiFi dongle

  • EDS14, which is designed specifically for surveillance cameras

  • DS414play, en uppföljare på DS214play med plats för 4 diskar.

Du sparade mig just en hel del pengar eller i alla fall funktionalitet. Gillar ds414play med transcoding, som ett hemmaalternativ att kunna skicka filer till paddor och telefoner utan att behöva nyttja handbrake känns som ett fall framåt. Gissar att behovet av handbrake minskar drastiskt.

Någon som vet hur den fungerar med ATV?

Ursprungligen av Göran K:

Du sparade mig just en hel del pengar eller i alla fall funktionalitet. Gillar ds414play med transcoding, som ett hemmaalternativ att kunna skicka filer till paddor och telefoner utan att behöva nyttja handbrake känns som ett fall framåt. Gissar att behovet av handbrake minskar drastiskt.

Någon som vet hur den fungerar med ATV?

NASar har inget speciellt stöd för ATV. Tänkte du på Airplay via en Iphone/Ipad? Det fungerar med Synologys appar.

Ursprungligen av keptang:

NASar har inget speciellt stöd för ATV. Tänkte du på Airplay via en Iphone/Ipad? Det fungerar med Synologys appar.

Å f-n! Tack för att du visade mig mitt feltänk.

Tänkte ladda NASen med film och köra över nätverket till en ATV för att sedan njuta via TV eller padda.

Funkar det med Synologys appar och transcoding?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 16:04

Vad är det som det står på vissa NAS, iTunes-server?

Senast redigerat 2014-04-08 16:14
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-08 16:38
Ursprungligen av ne100:

Vad är det som det står på vissa NAS, iTunes-server?

Det är bara för musik

Bevaka tråden