Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-07-29 13:15
Ursprungligen av Dalle:

QNAP har säkert något liknande Synologys SHR. Men det är nog att rekommendera att köpa tre diskar direkt så att du kan köra RAID 5. Eventuellt måste du bygga om RAIDen om du börjar på två diskar och sedan utökar, och då kanske du förlorar din data.
Men du kan säkert läsa om detta på QNAPs hemsida.

Tror att det än så länge bara är Synology som levererar detta. De har en unikt bra kundservice. Fick problem på en helg för några år sedan. Efter mailkontakt så fick de tillgång till de portar de behövde och vips så var problemet löst på en lördag! Tror att de numera har ett formulär man får fylla i för att få hjälp.

  • Medlem
  • 2014-07-29 13:23
Ursprungligen av Borttaget:

Du kan mixa storlek på disk i Synology.

Synology har vad de kallar SHR RAID vilket är baserat på Linux RAID management.

Fungerar fint att blanda.

Nu när alla mina femton hårddiskplatser är fyllda blir nästa steg (inte ännu) att byta ut de fem 2TB som sitter i huvudenheten (ds1511+) med 6TB

Efter det de fem 3TB som sitter i en dx510 och efter det de fem 4TB som sitter i en dx513 som antagligen då kan bytas till 8-12TB per disk

Senast redigerat 2018-07-23 10:25
  • Medlem
  • 2014-07-29 13:24
Ursprungligen av Talla:

Nu har jag lagt en beställning på Nasen iaf.
Ok, bra att du sa det. Jag tror jag satsar på 3st wd red 3tb .
Kommer troligen att räcka länge för mig.

Konfigurera NASen som RAID 5 så har du 6 TB att leka med och en hårddisk kan gå sönder utan att du förlorar din data. Bra val.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-29 23:51
Ursprungligen av zenon:

Tror att det än så länge bara är Synology som levererar detta.

Drobo också, men QNAP är jag inte säker på. Men jag skulle bli förvånad om de inte stödjer olika storlek på diskarna. Blir ju lite svårt att utöka utrymmet då utan att ha en lika stor disk till.

Ursprungligen av kenjon:

Drobo också, men QNAP är jag inte säker på. Men jag skulle bli förvånad om de inte stödjer olika storlek på diskarna. Blir ju lite svårt att utöka utrymmet då utan att ha en lika stor disk till.

Man kan byta till större diskar men inte utnyttja hela utrymmet på den större disken förrän samtliga är utbytta. Standard RAID-beteende.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-30 00:04

OK, i princip måste man byta alla diskar samtidigt då. Måste man göra något mer (något kommando), eller visas det större utrymmet direkt när den sista disken är bytt (efter RAIDombyggnaden förstås)?

Ursprungligen av kenjon:

OK, i princip måste man byta alla diskar samtidigt då. Måste man göra något mer (något kommando), eller visas det större utrymmet direkt när den sista disken är bytt (efter RAIDombyggnaden förstås)?

Om man vill ha mer utrymme, japp.

Om jag minns rätt;
Man byter ut alla diskar (edit: en åt gången naturligtvis, tar tiiiid).
Väntar på att RAIDen byggs om.
Sen väljer man att expandera RAIDen.

http://www.qnap.com/useng/index.php?sn=3362

Jag har bytt till Synology från QNAP.
Kör en DS1812+ med 8*4TB nu.

Senast redigerat 2014-07-30 00:29
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-06 11:12

Har Synology (tänker mest på DS412+) inbyggt att inkrementellt synka mappar och dess filer från dator till NAS?
Vill ha min NAS som både backup plats för time machine men också för att synka vissa filer som andra i arbetsgruppen kan ta del av.

Har kikat lite på rsync osv. och kanske kan bygga ett script för detta, men hade ändå fördragit om Synology har en färdig funktion på plats för detta.

Tack!

p.s någon som har eller varit i kontakt med DS412+ och vet om den är köpvärd?

Ursprungligen av kladda:

Har Synology (tänker mest på DS412+) inbyggt att inkrementellt synka mappar och dess filer från dator till NAS?
Vill ha min NAS som både backup plats för time machine men också för att synka vissa filer som andra i arbetsgruppen kan ta del av.

Har kikat lite på rsync osv. och kanske kan bygga ett script för detta, men hade ändå fördragit om Synology har en färdig funktion på plats för detta.

Tack!

p.s någon som har eller varit i kontakt med DS412+ och vet om den är köpvärd?

Om du jobbar med dokumenten från din NAS så behöver väl du ingen "synk". Det finns liksom redan där.

Ja, DS412+ är ett bra enligt mig.

Ursprungligen av kladda:

Har Synology (tänker mest på DS412+) inbyggt att inkrementellt synka mappar och dess filer från dator till NAS?
Vill ha min NAS som både backup plats för time machine men också för att synka vissa filer som andra i arbetsgruppen kan ta del av.

Har kikat lite på rsync osv. och kanske kan bygga ett script för detta, men hade ändå fördragit om Synology har en färdig funktion på plats för detta.

Tack!

p.s någon som har eller varit i kontakt med DS412+ och vet om den är köpvärd?

Använd Synology Cloud Station som finns inbyggt, funkar som Dropbox fast mot din NAS.
DS412+ är bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-06 11:27

Tack för era svar!

Då finns det ingen synk på så sätt, utan mer en direktkoppling mot NASen om jag fattar det rätt? Detta innebär att skulle NASenheten paja (inser osannolikheten att båda RAID-diskarna skulle gå sönder samtidigt) eller vid stöld så försvinner filerna helt. I en perfekt värld hade jag velat ha dom lokalt på datorn och att dom samtidigt synkas i bakgrunden till NASen. Som Sugarsync.

Tack för feedback på hårdvaran

Ursprungligen av kladda:

Tack för era svar!

Då finns det ingen synk på så sätt, utan mer en direktkoppling mot NASen om jag fattar det rätt? Detta innebär att skulle NASenheten paja (inser osannolikheten att båda RAID-diskarna skulle gå sönder samtidigt) eller vid stöld så försvinner filerna helt. I en perfekt värld hade jag velat ha dom lokalt på datorn och att dom samtidigt synkas i bakgrunden till NASen. Som Sugarsync.

Tack för feedback på hårdvaran

Cloud Station är det du efterfrågar, finns inbyggt. Så har du filerna på din dator också (eller annan enhet). Precis som med Dropbox.
Men man har ändå backup (gärna offsite, egen lösning eller Blackbaze/CrashPlan) om man inte vill utsätta sig för risken att bli av med något.

Ursprungligen av kladda:

Tack för era svar!

Då finns det ingen synk på så sätt, utan mer en direktkoppling mot NASen om jag fattar det rätt? Detta innebär att skulle NASenheten paja (inser osannolikheten att båda RAID-diskarna skulle gå sönder samtidigt) eller vid stöld så försvinner filerna helt. I en perfekt värld hade jag velat ha dom lokalt på datorn och att dom samtidigt synkas i bakgrunden till NASen. Som Sugarsync.

Tack för feedback på hårdvaran

Finns synology cloud station och givetvis "direktkoppling" om du föredrar det. Backblaze med flera bör täcka upp för en ev händelse att hela NAS:en brinner upp eller motsvarande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-06 11:43
Ursprungligen av keptang:

Cloud Station är det du efterfrågar, finns inbyggt. Så har du filerna på din dator också (eller annan enhet). Precis som med Dropbox.
Men man har ändå backup (gärna offsite, egen lösning eller Blackbaze/CrashPlan) om man inte vill utsätta sig för risken att bli av med något.

Men Dropbox har väl ingen Inkrementell synk i bakgrunden? Där måste du väl aktivt välj att spara filen i DB-mappen och/eller kopiera dem dit? Vad jag efterfråga är att kunna spara filerna i en mapp på t.ex skrivbordet varpå dom därifrån kopieras till NASen. Om detta går att göra med DB är det nyheter (goda nyheter) för mig!

Ursprungligen av kladda:

Men Dropbox har väl ingen Inkrementell synk i bakgrunden? Där måste du väl aktivt välj att spara filen i DB-mappen och/eller kopiera dem dit? Vad jag efterfråga är att kunna spara filerna i en mapp på t.ex skrivbordet varpå dom därifrån kopieras till NASen. Om detta går att göra med DB är det nyheter (goda nyheter) för mig!

Ah, nä, inte inkrementell (sync är inte backup ). Du får nog förlita dig på en tredjepartsapp för att lösa det / rdiff etc.

Ursprungligen av kladda:

Men Dropbox har väl ingen Inkrementell synk i bakgrunden? Där måste du väl aktivt välj att spara filen i DB-mappen och/eller kopiera dem dit? Vad jag efterfråga är att kunna spara filerna i en mapp på t.ex skrivbordet varpå dom därifrån kopieras till NASen. Om detta går att göra med DB är det nyheter (goda nyheter) för mig!

Dropbox synkar alla filer som ligger i mappen till alla andra Dropboxmappar med samma konto. Samma som synology cloud sync som jag förstår det (-att det ligger i molnet).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Dropbox synkar alla filer som ligger i mappen till alla andra Dropboxmappar med samma konto. Samma som synology cloud sync som jag förstår det (-att det ligger i molnet).

I ett privat moln, på NASen.

Ursprungligen av keptang:

I ett privat moln, på NASen.

Sant

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-06 12:06

Tack för era svar! Jag får kika vidare på detta

Ursprungligen av kladda:

Tack för era svar! Jag får kika vidare på detta

En fördel med Synology Cloud Sync är att du slipper begränsa dig till tex Dropbox 2GB, alt betala mer. Med SCS begränsas du endast till storleken på NAS:en.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-06 13:14
Ursprungligen av barbapappa_86:

En fördel med Synology Cloud Sync är att du slipper begränsa dig till tex Dropbox 2GB, alt betala mer. Med SCS begränsas du endast till storleken på NAS:en.

Jo det är såklart, men min tanke var att ha filerna på två platser. Originalet på datorn samt en kopia på NAS plus att köra Time Machine till NAS. Ska kika på olika tredjepartsprogram för att se om jag kan få till den synken. rsync ligger bra till men känns ändå inte helt 100.

Om man bara har filerna via SCS på NAS-enheten blir det lika stor risk som att bara ha dom på datorn, så dubbelt upp måste det bli. Hade helst sluppit blanda in offshore backup, men få som sagt kika på olika lösningar för detta.

Om man kör med SCS till NASen, kan kollegorna också se mina filer då, eller måste dom vara inloggade/ha konton i NAS-molnet?

Ursprungligen av kladda:

Om man kör med SCS till NASen, kan kollegorna också se mina filer då, eller måste dom vara inloggade/ha konton i NAS-molnet?

Dom kan komma åt filerna antingen via afp/smb eller via SCS med samma konto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-06 19:25
Ursprungligen av kladda:

Ska kika på olika tredjepartsprogram för att se om jag kan få till den synken. rsync ligger bra till men känns ändå inte helt 100.

Du kan nyttja ett program likt ChronoSync för att lösa detta. Du kan i programmet välja X antal mappar på din dator som du genom olika parametrar kan synca mot en annan plats, ex. en mapp på en NAS:en. Du kan även välja hur synkroniseringen ska gå till, hur den ska hantera radering av filer, hur många kopior av tidigare versioner du vill behålla och så vidare. Du kan även ha tvåsidig synkronisering om du vill (ex. om en person uppdaterat ett dokument på NAS:en så kopierar ChronoSync denna även till din dator). Det hela visar sig senare väldigt rent genom en fil-browser likt Finder.

Time Machine fungerar av min erfarenhet lite skakig mot en NAS. Fungerar gör det överlag dock men inte helt 100.

ChronoSync hårdtestar vi just nu på jobbet och det verkar stabilt. Där har jag hittills synkat strax under 6TB data från 3 arbetsstation utan några problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-07 16:17

Tack för tipset Erik, jag kikar på detta direkt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-07 23:42

Läste som hastigast om lite ransomware som har drabbat en del Synology-användare, hur går det egentligen till? Hur kommer mjukvaran in i NAS:en?

  • Medlem
  • 2014-08-07 23:46

@zinned länk?

  • Medlem
  • 2014-08-08 00:12

Alltså är det viktigt att bums uppdatera sit system om man inte kör DSM 5.

Det patchades i december 2013, så har man inte uppdaterat sen dess så kan det vara dags att göra det.

Citat:

We have confirmed that the ransomware only affects Synology NAS servers running older versions of DiskStation Manager by exploiting a security vulnerability that was fixed and patched in December, 2013.
Affected users may encounter the following symptoms:
• When attempting to log in to DSM, a screen appears informing users that data has been encrypted and a fee is required to unlock data.
• Abnormally high CPU usage or a running process called “synosync” (which can be checked at Main Menu > Resource Monitor).
• DSM 4.3-3810 or earlier; DSM 4.2-3236 or earlier; DSM 4.1-2851 or earlier; DSM 4.0-2257 or earlier is installed, but the system says no updates are available at Control Panel > DSM Update.
If you have encountered the above symptoms, please shutdown the system immediately and contact our technical support here: https://myds.synology.com/support/support_for...
If you have not encountered the above symptoms, we strongly recommend downloading and installing DSM 5.0, or any version below:
• DSM 4.3-3827 or later
• DSM 4.2-3243 or later
• DSM 4.0-2259 or later
• DSM 3.x or earlier is not affected

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-11 18:14

Hej, vilken version av Wd Red diskarna kör ni på? 5400rpm eller den på 7200rpm?
skiljer 21Mb/s i skrivhastighet. Man lär väl knappast märka så stor skillnad i prestanda eller?
Dock ca:550 kr dyrare.

Bevaka tråden