Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-06 17:46

Ok, tack för svar. Jag får fundera ett varv till. Jag har näteverkfördelare i hallen och uttag på en massa ställen men just nu har vi Comhem och bredbandet går via Comhem-modem och deras multimediauttag som sitter i v-rummet. Vi får in fiber snart och då kan jag få det direkt till skåpet i hallen där nätverksfördelaren sitter, kanske bättre att vänta med NAS tills dess. Jag vill gärna ha lite hastighet också.

  • Medlem
  • 2012-07-06 18:50

Hastigheten är inte knutet till ditt Com Hem-abonnemang. Om du har en Time Capsule (TC) har du gigabit-lan till din NAS. Sätter du din NAS vid din TC och drar en kabel till din dator har du gigabit-lan hela vägen.
Tänk dock på att inte använda portarna på ditt Com Hem-modem, utan använd portarna på din TC. (Portarna på modemet klarar bara 10 eller 100Mbit/s beroende på vilket modem du har)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-06 19:02
Ursprungligen av Dalle:

Hastigheten är inte knutet till ditt Com Hem-abonnemang. Om du har en Time Capsule (TC) har du gigabit-lan till din NAS. Sätter du din NAS vid din TC och drar en kabel till din dator har du gigabit-lan hela vägen.
Tänk dock på att inte använda portarna på ditt Com Hem-modem, utan använd portarna på din TC. (Portarna på modemet klarar bara 10 eller 100Mbit/s beroende på vilket modem du har)

Jag har 100 Mbit så det är bra hastighet från Com Hem, men jag vill inte ha en NAS där jag har min TC, det var därför jag funderade på alternativet med att koppla in en AE eller trådlös NAS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-08 01:57
Ursprungligen av stile:

Jag har 100 Mbit så det är bra hastighet från Com Hem, men jag vill inte ha en NAS där jag har min TC, det var därför jag funderade på alternativet med att koppla in en AE eller trådlös NAS.

Hade jag varit dig hade jag skrotat tanken på att köra trafiken mot en NAS över WLAN och istället dragit kabel från din TC till den plats som du vill placera din NAS på. Du lär vi vilja göra samma sak sedan ändå, när du väl fått fiber till fastigheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-08 06:57
Ursprungligen av zinned:

Hade jag varit dig hade jag skrotat tanken på att köra trafiken mot en NAS över WLAN och istället dragit kabel från din TC till den plats som du vill placera din NAS på. Du lär vi vilja göra samma sak sedan ändå, när du väl fått fiber till fastigheten.

Jag har skrotat tanken på att köra via WLAN. När vi får in fiber så går det direkt till nätverksfördelaren, då är det inga problem att ha en NAS ovan garderoberna i hallen t.ex där det är ett uttag. Jag ska höra med föreningen när vi får in fiber, tror att det är redan till hösten.

Dustin har bra pris på ReadyNas Ultra. Du får med en seagate barracuda 2tb disk för samma pris som enbart nasen tidigare

NETGEAR READYNAS ULTRA 2 2TB (1X2TB OMONTERAD) DUAL GIGABIT LAN | Dustinhome.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-11 10:44

AnandTech - WD Introduces Red: NAS Optimized HDD Line

Kanske kan vara något för nya NAS-ägare?

Har fortfarande inte bestämt mig. Jag har länge varit inställd på denna:

Synology DiskStation DS411j - NAS-server - Hitta lägsta pris, omdömen och information

men en kollega sade att han körde den här med Linux, vilket för honom fungerade bra. Kluven.. Viktigt för mig är att den har 4 slots.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-29 14:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har fortfarande inte bestämt mig. Jag har länge varit inställd på denna:

Synology DiskStation DS411j - NAS-server - Hitta lägsta pris, omdömen och information

men en kollega sade att han körde den här med Linux, vilket för honom fungerade bra. Kluven.. Viktigt för mig är att den har 4 slots.

Jag har ingen aning om hur Linux gränssnitt är eller om det är enkelt att konfigurera.
Men DS411j är super enkel att ställa in,gränssnittet är snabbt.
Det går att installera Transmission på den,bara att följa guiden här,och sen fjärrstyr man Transmission från datorn med detta program.

Har en ReadyNAS NV+ och det går inte ens att jämföra

Ursprungligen av lappen71:

Jag har ingen aning om hur Linux gränssnitt är eller om det är enkelt att konfigurera.
Men DS411j är super enkel att ställa in,gränssnittet är snabbt.
Det går att installera Transmission på den,bara att följa guiden här,och sen fjärrstyr man Transmission från datorn med detta program.

Har en ReadyNAS NV+ och det går inte ens att jämföra

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 och DS411j ligger i samma prisklass, vilken av dom är bättre?

Är inte så intresserad av att köra transmission då jag redan har en Mac Mini som agerar server, ev att jag får andra behov i framtiden dock.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-29 14:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 och DS411j ligger i samma prisklass, vilken av dom är bättre?

Är inte så intresserad av att köra transmission då jag redan har en Mac Mini som agerar server, ev att jag får andra behov i framtiden dock.

Njae ReadyNas är 600-700:- billigare och den är prisvärd för vad den kan göra med DS411j är bättre.
ReadyNas är lite klen processor och minnesmässigt så den kan sega ner sig ibland.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 och DS411j ligger i samma prisklass, vilken av dom är bättre?

Är inte så intresserad av att köra transmission då jag redan har en Mac Mini som agerar server, ev att jag får andra behov i framtiden dock.

Efter allt jag läst framstår det som om Synology tillverkar bland det bästa i NAS-väg för konsumenter.

Ursprungligen av Capeman:

Efter allt jag läst framstår det som om Synology tillverkar bland det bästa i NAS-väg för konsumenter.

Tack Capeman. Då får det bli en DS411j.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-08-29 23:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har fortfarande inte bestämt mig. Jag har länge varit inställd på denna:

Synology DiskStation DS411j - NAS-server - Hitta lägsta pris, omdömen och information

men en kollega sade att han körde den här med Linux, vilket för honom fungerade bra. Kluven.. Viktigt för mig är att den har 4 slots.

Har själv beställt en HP Microserver och tänker installera unRAID på den. Har aldrig hållit på med Linux så det blir intressant. Jag gillar tanken med unRAID efter allt jag läst om det så jag hoppas det går vägen.

Ursprungligen av kim_sv:

Har själv beställt en HP Microserver och tänker installera unRAID på den. Har aldrig hållit på med Linux så det blir intressant. Jag gillar tanken med unRAID efter allt jag läst om det så jag hoppas det går vägen.

Tips, kolla på FlexRAID istället.

Mina två Synology ligger högt på listan över favoritprylar. De rekommederas starkt.

Den här ser intressant ut: http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS213%2B&lang=enu

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-30 22:27

Jag måste bara säga fan va bra Synology DS411j är

Nu hade jag redan en NAS men som är proppfull med material som jag ville föra över en del till DS411j.
Att föra över genom nätverk och att använda datorn som en länk tex ForkLift var inte lockande.
När jag upptäcker att i DS411j kan man mounta dom utdelningar som jag har på min gamla NAS och på så sätt föra över filerna.
Det innebär också att jag behöver inte ha två ftp servrar igång utan det räcker med den på DS411j eftersom den kommer åt allt på den andra.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-08-30 22:55
Ursprungligen av keptang:

Tips, kolla på FlexRAID istället.

jo det verkar intressant men den stora fördelen jag ser med unRAID är att den körs från en USB-sticka och inte en separat systemdisk över ett OS.. Dessutom verkar unRAID mer pålitligt om man läser recensioner.. Jag funderar på att fixa en guide när jag är färdig.

Stödjer unraid AFP nu?
Var anledningen till att jag satte upp en freenas server istället som TM backup.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-08-30 23:57
Ursprungligen av illerG:

Stödjer unraid AFP nu?
Var anledningen till att jag satte upp en freenas server istället som TM backup.

Det verkar som det går att fixa nu iom 5.0 som jag förstått det. Dock inte helt enkelt gissar jag, men många som kör Mac med unRAID som är nöjda så jag ska försöka.. Vad är dina känslor för freenas nu när du kört ett tag? Jag valde bort det rätt fort då man måste ha samma strl på diskarna. Dessutom spinner hela RAIDen upp vid användande, på unRAID är det bara den disk som filen ligger på som spinner upp. Ekonomiskt så det förslår!

Freenas funkar för mig.
Dock blir det en synology nas då jag fått leka med sådana stora som små på jobbet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-31 11:59

Är det bara jag eller är det inte konstigt att Synology inte har kommit med varken någon DS412 (ok, en svindyr DS412+ finns ju) eller DS413 än? Den senaste fyradiskars-versionen är ju tydligen fortfarande DS411.

Eller en 412j som ersättare till 411j.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-31 18:16

Kan fortsätta lovorda DS411j

Utforskaren är suverän,det går att söka efter filer,filändelser,mappar och det går att packa upp rar-arkiv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-31 19:25
Ursprungligen av lappen71:

Kan fortsätta lovorda DS411j

Utforskaren är suverän,det går att söka efter filer,filändelser,mappar och det går att packa upp rar-arkiv.

Tvivlar inte men det känns surt att uppgradera till 411j när både 412j och kanske även 413j borde finnas.

Vilka diskar kör du i din 411j?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-31 19:54
Ursprungligen av zinned:

Tvivlar inte men det känns surt att uppgradera till 411j när både 412j och kanske även 413j borde finnas.

Vilka diskar kör du i din 411j?

Det som styr är vad jag är beredd att betala för en NAS och DS411j ligger i rätt prisklass...den lägsta
Allvarligt den är ett sånt lyft mot ReadyNas NV+ att det går inte att jämföra alls.

Nu köpte jag hdd efter deras kompatibilitets lista och det blev Wester Digital Caviar Green 2TB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-01 00:06
Ursprungligen av lappen71:

Det som styr är vad jag är beredd att betala för en NAS och DS411j ligger i rätt prisklass...den lägsta
Allvarligt den är ett sånt lyft mot ReadyNas NV+ att det går inte att jämföra alls.

Nu köpte jag hdd efter deras kompatibilitets lista och det blev Wester Digital Caviar Green 2TB.

Gah, nu sätter jag två pekfingrar i kors...WD? Green? I en NAS? *brr*

Det hade inte jag velat eller vågat.

  • Medlem
  • 2012-09-01 00:15

Jag har två wd Green i min ReadyNas. Dom har snurrat fint i två år nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-01 00:15
Ursprungligen av zinned:

Gah, nu sätter jag två pekfingrar i kors...WD? Green? I en NAS? *brr*

Det hade inte jag velat eller vågat.

Har två st i min andra NAS och dom har snurrat på i nästan exakt 2 år 24/7 utan problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-01 00:19
Ursprungligen av lappen71:

Har två st i min andra NAS och dom har snurrat på i nästan exakt 2 år 24/7 utan problem.

Usch nej, det finns MASSVIS av dåliga erfarenheter kring deras diskar...se nedan för bara ett av många jag har läst :

Ursprungligen av PacMan:

Kan bekräfta att det är ett fasligt parkerade av läshuvuden. Men det är inte bara det, i RAID har WD Green problem med kontrollerkort som inte stödjer en "hårdkodad" TLER, vilket betyder att om man kör dem i RAID kan de när som helst ploppa ur RAID:en spontant och sedan komma tillbaka vilket ger enorma ombyggnadstider och haverier. Hade fyra stycken 1.5 TB:are som i princip inte gick att köra i RAID på ett Intel SAS-kontrollerkort. Just nu sitter dem som RAID5 i en eSATA-kabinett, men jag har bytt ut tre av fyra eftersom de även blivit defekta.

Bevaka tråden