Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.3 är släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-29 15:32

Går alldeles utmärkt att mata ut enheter via sidopanelen i finderfönstret utan att markera enheten först.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 15:36

Jaha då kanske man vågar förse sin main-maskin med Leoparden? Får se om det hinns med på semestern. Hade tänkt att vänta ett år/till Julledigheten när jag brukar städa datorn men med tanke på hur hårt apple pushar Leoparden börjar det bli svårt (xcode, hårdvaruspecifika uppdateringar, tredjepartsprogramvara m.m.).

Flashplayer är skit...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 16:43
Ursprungligen av Pocahontas:

Flashplayer är skit...

Visserligen men inte pga detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 16:43

Vågar man hoppas på att det ska gå att använda itunes coverflow igen, på nya MBP..??

Vad skiljer sig på den vanliga 10.5.3 updateraren och det som heter COMBO?

Varför och när kör man COMBO?

mvh
Bill

Ursprungligen av billextreme:

Vad skiljer sig på den vanliga 10.5.3 updateraren och det som heter COMBO?

Varför och när kör man COMBO?

mvh
Bill

Den "vanliga" uppdateringen är en uppdatering från 10.5.2 till 10.5.3. Combo-uppdateringen är en universaluppdatering som man kan använda även om man fortfarande kör 10.5.0. Det är alltså en sammanslagning (eller kombination om du så vill) av uppdateringarna till 10.5.1, 10.5.2 och 10.5.3. Därför är den också större.

Vissa anser att man alltid bör använda combo-uppdateringen för att det ger än mer driftssäker uppdatering men jag har aldrig märkt av några problem med att använda den vanliga.

Ursprungligen av billextreme:

Vad skiljer sig på den vanliga 10.5.3 updateraren och det som heter COMBO?

Varför och när kör man COMBO?

När man ska gå över flera versioner, t.ex. direkt från 10.5.0 till 10.5.3.

Edit: blev visst tvåa

Ursprungligen av billextreme:

Vad skiljer sig på den vanliga 10.5.3 updateraren och det som heter COMBO?

Varför och när kör man COMBO?

mvh
Bill

Det intressantaste med en combo updater är att det finns en närmast religiös övertro på att den är "bättre" eller "pålitligare" på nåt vis. Kul. Sen är det en annan sak att man kan hoppa från 10.5 direkt till .5.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 18:22
Ursprungligen av tiger leap:

Det intressantaste med en combo updater är att det finns en närmast religiös övertro på att den är "bättre" eller "pålitligare" på nåt vis. Kul. Sen är det en annan sak att man kan hoppa från 10.5 direkt till .5.3

Det kan lösa problem men svårt att se hur man skulle kunna förebygga problem på det sättet.

gösses.. vad snabba svar.

Tack!

(startade nerladdningen innan jag skrev frågan... och laddar ner fortfarande)

/B

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-29 17:51

Min macbook dog nu. Får bara startaom-meddelandet efter updateringen.

Får väl bli en ren ominstallation av leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 18:12
Ursprungligen av Zajber:

Min macbook dog nu. Får bara startaom-meddelandet efter updateringen.

Får väl bli en ren ominstallation av leopard.

Jag skulle prova att starta den en gång till. Att direkt installera om låter lite väl drastiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-29 18:15
Ursprungligen av acke:

Jag skulle prova att starta den en gång till. Att direkt installera om låter lite väl drastiskt.

Har gjort det x antal gånger. Funkar ikke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-29 18:27

Igen mer än jag som får en kernel panic med hänvisning till "Unable to find driver for this platform:\"~ACPI\".\n bla bla bla ?

Felet i Skivverktyg:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 10:43
Ursprungligen av Pocahontas:

Felet i Skivverktyg:

Du skulle prova att reparera skivbehörigheter på en Mac OS X 10.5.3-server. Du skulle smälla av.

Och det är?

Jag har märkt ett problem, vilket är att filerna i mina "travar" inte visas som "miniatyrer" som de ska i Leopard utan det är gamla vanliga word/ pdf ikonen.

Ska tillägga att det bara är på olika dokument och inte på program.

Detta är väldigt tråkigt, då det förstör en del av den härliga Apple-känslan och påminner mer om min PC (satt senast igår framför PC'n och tänkte på hur snygg den här funktinen egentligen är)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 00:51

Fick upp en grafikbugg i mail.app precis efter installation utav 10.5.3. Vet inte om buggen kom till i och med uppdateringen men har inte sett det förut. Har inte heller kunnat återskapa den.
Macworlds RSS feed ville inte fungera så jag klickade på den lilla triangeln för att se vad som var fel. Då hände det här. http://www.kinnander.com/misc/mail.jpg
Fungerade som vanligt efter omstart av mail.app.

Rensade bort ett onödigt påhopp, och ett par kommentarer till detta påhopp.

/Mod

Jag dök på en bugg igår.
Jag hade 10.4 server AFP utdelning igång på min maskin och skulle radera en mapp.
Den hade mer än 18000 objekt i sig vilket gjorde att 10.5.3 slutade försöka radera den.
Uppräkningen vid "Förebereder radering" försvann när den passerade 18000+ objekt.
Skumt.

hjälp-problem vid uppdatering till 10.5.3

satte i en cd i datorn med 10.5.3 combo uppdatering och dubbelklickade på filen, startade uppdateringen och allt flöt på. den jobbade alltså från cd-skivan som satt i datorn. gick sedan ifrån datorn och när jag kom tillbaka så var skärmen svart och en liten badboll snurrar. vad gör jag nu?

Jag trodde .pdf0-buggen var lokaliserad till Telia, vars mailservrar lägger till tecken på filer den tror kan vara virus? SJälv har jag aldrig haft problem med bilagor, men så nyttjar jag inte Telia heller.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-30 15:30
Ursprungligen av Mattias H:

Jag trodde .pdf0-buggen var lokaliserad till Telia, vars mailservrar lägger till tecken på filer den tror kan vara virus? SJälv har jag aldrig haft problem med bilagor, men så nyttjar jag inte Telia heller.

Icke. Läs tråden jag länkade till.

Enda och enda problem jag fått är att:
- jag fått skapa om mina droplets från Transmit
- isync fungerar inte med min N95 längre. måste labba med detta.

jävligt irriterande..

Jag kan nu inte längre göra backup trådlöst med Timemachine...!
Någon mer?

Om du har det på en "unsupported volume" måste du köra terminalhacket igen för att det ska funka.

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-01 17:24
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Om du har det på en "unsupported volume" måste du köra terminalhacket igen för att det ska funka.

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Då kan jag berätta att det slutade redan att fungera i 10.5.2, så jag tror inte Apple har kommit på bättre tankar i 10.5.3 och låtit det börja fungera igen. Men motbevisa mig gärna - för jag har också kört med detta hack i <10.5.1.

Bevaka tråden