Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.3 är släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Jag skulle nog ladda ned combo-uppdateringen och installera in den etfer ett sådant äventyr.

Är det denna du menar? Apple - Support - Downloads - Mac OS X 10.5.3 Combo Update

  • Medlem
  • 2008-05-29 15:51
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Till slut så tvångsavslutade jag datorn (känns inte helt bra vid en installation).
Efter att ha fått igång den igen så var 10.5.3 installerat.
Efter ytterligare en omstart så verkar min MacBook nu fungera bra igen.
Mycket märkligt!

Min PowerBook G4 betedde sig exakt likadant. Däremot fungerade det utmärkt på min MacBook Pro. Även om G4:an går att starta och hävdar att 10.5.3 är installerad betraktar jag systemet som förstört (vem vet i vilket tillstånd det befinner sig i?) och tänker installera om den ikväll.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 15:55
Ursprungligen av rhen:

Min PowerBook G4 betedde sig exakt likadant. Däremot fungerade det utmärkt på min MacBook Pro. Även om G4:an går att starta och hävdar att 10.5.3 är installerad betraktar jag systemet som förstört (vem vet i vilket tillstånd det befinner sig i?) och tänker installera om den ikväll.

Nej den är inte förstörd. Leopard installationen fungerar annorlunda än i Tiger. Allt installeras först när man har loggat ut sig. Först då körs installationen. Om något fel uppstår betyder det inte att systemet är trasigt. Kan vara något program som inte ville avsluta riktigt. Prova att installera combo uppdateraren först. Den skriver över allt och systemet är nästan som nytt.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-05-29 17:41
Ursprungligen av Robo-X:

Nej den är inte förstörd. Leopard installationen fungerar annorlunda än i Tiger. Allt installeras först när man har loggat ut sig. Först då körs installationen. Om något fel uppstår betyder det inte att systemet är trasigt. Kan vara något program som inte ville avsluta riktigt. Prova att installera combo uppdateraren först. Den skriver över allt och systemet är nästan som nytt.

//Rob

Nu var det ju efter utloggningen och mitt i installationen som det sket sig, inte vid utloggning före installation. Jag betraktar fortfarande systemet som förstört.

Just nu återställer jag hela skivan från min senaste Time Machine-backup till som den var strax innan uppgraderingsförsöket.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-29 07:27

Fortfarande byts skärmprofiler av sig själv =/ i övrigt inga problem

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-05-29 08:39
Ursprungligen av ledin:

Fortfarande byts skärmprofiler av sig själv =/ i övrigt inga problem

Detta är skit att de inte får ordning på........:mad:

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-29 13:54
Ursprungligen av ThomasC:

Detta är skit att de inte får ordning på........:mad:

Ja. Fast det är ett problem jag fått nyligen. Har kört Leopard sen typ januari...

Ursprungligen av ledin:

Fortfarande byts skärmprofiler av sig själv =/ i övrigt inga problem

Kan du utveckla det där? Jag själv har problem med att jag upplever visningen av färger o kontrast på skärmen som högst ostabil. Jag kör med en extern Eizoskärm till min MBPC2D, kalibrerar med eye-one. I Psotoshop CS3 upplever jag färghanteringen som stabil, men utanför, tex i safari eller finder så är det ett chansspel på hur färgerna ser ut Detta fel upplevde jag aldrig med 10.4 utan det dök upp först när jag bytte till 10.5. Har du samma problem?

mvh Johan

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-05-29 15:17
Ursprungligen av friluftsjohan:

Kan du utveckla det där? Jag själv har problem med att jag upplever visningen av färger o kontrast på skärmen som högst ostabil. Jag kör med en extern Eizoskärm till min MBPC2D, kalibrerar med eye-one. I Psotoshop CS3 upplever jag färghanteringen som stabil, men utanför, tex i safari eller finder så är det ett chansspel på hur färgerna ser ut Detta fel upplevde jag aldrig med 10.4 utan det dök upp först när jag bytte till 10.5. Har du samma problem?

mvh Johan

Sitter med en 15 tum MBP 2,6GHz och kalibrerad skärm. Dessutom Jobbar jag vid två olika arbetsplatser med en 20" Apple Cinema, resp en 26" NEC. Slumpvis försvinner de kalibrerade profilerna och skärmarna går tillbaka till fabriksinställningar, eller till helknäppa blåaktiga varianter. Fenomenet kan drabba vilken skärm som helst, ibland bägge samtidigt.

Öppnar man Systeminställningar>Bildskärmar, så hoppar det tillbaka till de förinställda kalibreringarna. Man behöver inte röra någon inställning....bara öppna bildskärmar!!

Felet är systemkopplat, och alltså inte kopplat till speciellt program, utan kan uppträda i såväl Finder, som vilket annat program som helst..........men det är jävligt irriterande när man sitter och ställer bilder i PS.

Ursprungligen av ThomasC:

Sitter med en 15 tum MBP 2,6GHz och kalibrerad skärm. Dessutom Jobbar jag vid två olika arbetsplatser med en 20" Apple Cinema, resp en 26" NEC. Slumpvis försvinner de kalibrerade profilerna och skärmarna går tillbaka till fabriksinställningar, eller till helknäppa blåaktiga varianter. Fenomenet kan drabba vilken skärm som helst, ibland bägge samtidigt.

Öppnar man Systeminställningar>Bildskärmar, så hoppar det tillbaka till de förinställda kalibreringarna. Man behöver inte röra någon inställning....bara öppna bildskärmar!!

Felet är systemkopplat, och alltså inte kopplat till speciellt program, utan kan uppträda i såväl Finder, som vilket annat program som helst..........men det är jävligt irriterande när man sitter och ställer bilder i PS.

Tack för ditt svar, låter som mitt problem, skönt att inte vara ensam om felet men trist att det skall vara så, man får kanske gå tillbaka till 10.4...

mvh Johan

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-30 07:36
Ursprungligen av ThomasC:

Sitter med en 15 tum MBP 2,6GHz och kalibrerad skärm. Dessutom Jobbar jag vid två olika arbetsplatser med en 20" Apple Cinema, resp en 26" NEC. Slumpvis försvinner de kalibrerade profilerna och skärmarna går tillbaka till fabriksinställningar, eller till helknäppa blåaktiga varianter. Fenomenet kan drabba vilken skärm som helst, ibland bägge samtidigt.

Öppnar man Systeminställningar>Bildskärmar, så hoppar det tillbaka till de förinställda kalibreringarna. Man behöver inte röra någon inställning....bara öppna bildskärmar!!

Felet är systemkopplat, och alltså inte kopplat till speciellt program, utan kan uppträda i såväl Finder, som vilket annat program som helst..........men det är jävligt irriterande när man sitter och ställer bilder i PS.

Yepp, precis som för mig. Fast den blåaktiga varianten har jag inte varit med om. Och det har aldrig hänt båda skärmarna utan bara den externa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 15:20
Ursprungligen av friluftsjohan:

Kan du utveckla det där? Jag själv har problem med att jag upplever visningen av färger o kontrast på skärmen som högst ostabil. Jag kör med en extern Eizoskärm till min MBPC2D, kalibrerar med eye-one. I Psotoshop CS3 upplever jag färghanteringen som stabil, men utanför, tex i safari eller finder så är det ett chansspel på hur färgerna ser ut Detta fel upplevde jag aldrig med 10.4 utan det dök upp först när jag bytte till 10.5. Har du samma problem?

mvh Johan

Vad som händer är att när Macen använder skärmsläckaren och sen väcker man den tappar den färg profilen och allt blir ljusare. Det enda som hjälper är att öppna monitor pref pane och då återställs färgerna till den riktiga färg profilen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad som händer är att när Macen använder skärmsläckaren och sen väcker man den tappar den färg profilen och allt blir ljusare. Det enda som hjälper är att öppna monitor pref pane och då återställs färgerna till den riktiga färg profilen.

//Rob

tack för ditt svar, för mig som jobbar mkt med foto så är detta ett stort problem för mig, men jag undrar om det verkligen gäller alla som installerat 10.5, eller om felet går att härledas till mer specifika fall, tycker jag har hört lite för lite om det här problemet på tex fotosidan.se för att det är nått som drabbar alla?

mvh johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-30 11:51
Ursprungligen av friluftsjohan:

tack för ditt svar, för mig som jobbar mkt med foto så är detta ett stort problem för mig, men jag undrar om det verkligen gäller alla som installerat 10.5, eller om felet går att härledas till mer specifika fall, tycker jag har hört lite för lite om det här problemet på tex fotosidan.se för att det är nått som drabbar alla?

mvh johan

Det här råkade jag ut för redan med 10.3 på min iBook efter att jag bytt till en optimerad färgprofil istället för standardprofilen. Lösningen då var att ändra inställningarna så att skärmen gick i vila innan skärmsläckaren startade eftersom det visade sig att det var den som bytte profil. Sedan dess har jag haft den inställningen så jag har aldrig märkt om Apple verkligen har fixat det.

Någon som testat detta med server?
Jag har ingen 10.5 server på jobbet (av förklarliga skäl) och att göra om en för att kanske behöva backa tillbaka är inget jag gör idag.

10.5 servern hemma får jag leka med ikväll. Jag är har otroligt stora förhoppningar hoppas de lever upp till dem bara.

Office 2008 + Expose = äntligen sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 09:20

Fixade dom afp-buggen i servern? Nån som provat?

Ursprungligen av sodemus:

Fixade dom afp-buggen i servern? Nån som provat?

Det finns en egen tråd för 10.5.3 Server.
http://www.99.se/nyhetstips-mac/244016-mac-os-x-10-5-3-server-r-sl-ppt.html

Se även här:
http://www.99.se/mac-os-x-server/244025-fixade-buggar-i-10-5-3-a.html

Har Firefox blivit snabbare eller är det bara jag som inbillar mig?

G4 Mdd

M Y C K E T snabbare uppstart, känns överhuvudtaget snärtigare att använda. Det skulle ha varit så här från 10.5.0.

Jag råkade precis på AFP-buggen igen... en mapp utdelad från en Win 2003 server med Extreme-Z IP som sköter AFP utdelningen visade sig som tom trots att jag visste att det fanns saker i den. En gång är ingen gång säger jag nu... men om detta är sant... var bugg-rapporterar jag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-29 14:03
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag råkade precis på AFP-buggen igen... en mapp utdelad från en Win 2003 server med Extreme-Z IP som sköter AFP utdelningen visade sig som tom trots att jag visste att det fanns saker i den. En gång är ingen gång säger jag nu... men om detta är sant... var bugg-rapporterar jag?

bugreport.apple.com

Hoppas att det är någon obskyr undantagsbugg, och inget som drabbar afp generellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 17:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag råkade precis på AFP-buggen igen... en mapp utdelad från en Win 2003 server med Extreme-Z IP som sköter AFP utdelningen visade sig som tom trots att jag visste att det fanns saker i den. En gång är ingen gång säger jag nu... men om detta är sant... var bugg-rapporterar jag?

Kan det inte ha med Extreme-Z IP att göra? Att den behöver uppdateras?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 14:31

Tydligen ska vi ha stöd för fler telefoner från Samsung.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-29 14:58

ÅÄÖ problemet med bilagor i mail.app är kvar...

En bilaga som heter ÅÄÖ.pdf blir ÅÄÖ.pdf0 och oläsbart på en PC... fortfarande lika pinsamt. Jag trodde Apple skulle fixa det i och med 10.5.3, men de släpper kanske en speciell mail uppdatering? Snark!

Svårt att jobba proffsigt med MAC och mail om alla pdf-dokument måste vara utan ÅÄÖ i namnet.

Ursprungligen av JesperE:

Svårt att jobba proffsigt med MAC och mail om alla pdf-dokument måste vara utan ÅÄÖ i namnet.

Självklart är det tråkigt att det finns buggar i mail.app, men man måste ju inte köra mail.app. Det finns många andra bra mail-program - Thunderbird eller Entourage t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 19:03
Ursprungligen av JesperE:

ÅÄÖ problemet med bilagor i mail.app är kvar...

En bilaga som heter ÅÄÖ.pdf blir ÅÄÖ.pdf0 och oläsbart på en PC... fortfarande lika pinsamt. Jag trodde Apple skulle fixa det i och med 10.5.3, men de släpper kanske en speciell mail uppdatering? Snark!

Svårt att jobba proffsigt med MAC och mail om alla pdf-dokument måste vara utan ÅÄÖ i namnet.

Är det där verkligen ett allmänt problem? Jag upplevde det efter att jag installerat ett program för att mäta hastigheten på min Internetuppkoppling och när jag avinstallerade det programmet så försvann problemet! Det var dessutom ett Word-dokument som drabbades, inte pdf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-30 09:03
Ursprungligen av maca:

Är det där verkligen ett allmänt problem? Jag upplevde det efter att jag installerat ett program för att mäta hastigheten på min Internetuppkoppling och när jag avinstallerade det programmet så försvann problemet! Det var dessutom ett Word-dokument som drabbades, inte pdf.

Det vore ju verkligen bra om det gick att få bort ÅÄÖ problemet i Mail.app!

Nu kanske vi borde byta tråd men men...

Jag har inte installerat något program för att mäta hastigheten på min internetuppkoppling... För mig händer det med .pdf dokument som bilagor.

Jag kör bara Mail.app som mailprogram eftersom det är så bra integrerat med övriga Apple program som Adressboken och Safari.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-30 09:06
Ursprungligen av JesperE:

Det vore ju verkligen bra om det gick att få bort ÅÄÖ problemet i Mail.app!

Det är nog lokalt hos dig. Jag kan skicka filer som heter ÅÄÖ.pdf utan problem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-30 10:46
Ursprungligen av Mija:

Det är nog lokalt hos dig. Jag kan skicka filer som heter ÅÄÖ.pdf utan problem.

Nej, det är inte ett lokalt problem. Det är bekräftat av många.
http://www.99.se/apple-programvara/238189-pdf-er-skickade-via-mail-blir-pdfta-ist-llet-f-r-pdf.html

Bevaka tråden