Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.3 är släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:27

Tror Google kommer upp när man har iPhone. Läs mer här:
Official Google Mac Blog: Mac OS X 10.5.3: sync Google Contacts

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:30

Tydligen ska både Adobe CS och MS Office fungera mycket bättre med Spaces nu. Stark uppdatering det här!

Någon som har några problem ännu?

  • Medlem
  • 2008-05-28 21:33
Ursprungligen av acke:

Tydligen ska både Adobe CS och MS Office fungera mycket bättre med Spaces nu. Stark uppdatering det här!

Någon som har några problem ännu?

Äntligen! Efter lite snabbt testande verkar Office 2008 må bra med både exposé & spaces, något som har varit sinnessjukt störande innan.

Jag kan även passa på att berätta att jag har Googlealternativet vad det gäller kontakter, jag har även en iphone, vilket Acke var inne på.

ÄNTLIGEN kan jag använda Spaces!!!
Hade en bugg som fick verktyget att vägra klicka när jag gick mellan klumberna innan.

Ursprungligen av acke:

Tydligen ska både Adobe CS och MS Office fungera mycket bättre med Spaces nu. Stark uppdatering det här!

Någon som har några problem ännu?

Ursprungligen av acke:

Tydligen ska både Adobe CS och MS Office fungera mycket bättre med Spaces nu. Stark uppdatering det här!

Någon som har några problem ännu?

Underbart! Verkar funka finfint. Innan jag fattade att det var en bugg sumpade jag många dokument på att tvångsavsluta Indesign när jag använt Spaces.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:45

Men så var är server-versionen? Eller vad säger ni Mattias H, Johan S och bollman?

Hoppas Hoppas Hoppas Hoppas att mina problem med Airporten fixas nu, jag har varit tvungen att köra med Ethernet i flera månader nu....

BTW, Den vägde 420Mb för mig på min MBP.

Funkade fint här, men...

...problemen mellan min Mac och Nokia N73 senaste firmware fortsätter som vanligt, ingenting löst/förändrat där inte.

Mvh Roger

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-28 21:50

Oj! Tycker det var inte längesedan 5.2an kom

420 Mb på min macbook.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 22:04

Nähä. Inte då.
Om man matar ut en enhet (USB-pinne, hårddisk, CD eller liknande) via sidopanelen i Finderfönstret så dyker hela fönstret. Det har dom inte åtgärdat ännu, så har det varit hela tiden i Leopard, så var det inte i Tiger.
Ska kolla vidare och se om jag hittar mer skit.
Förresten, varför startar Macen alltid om två gånger efter uppdateringar nuförtiden?

Är det för att Pocahontas ska slippa köra Skivvertyget och reparera rättigheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 22:08
Ursprungligen av Konrad:

Förresten, varför startar Macen alltid om två gånger efter uppdateringar nuförtiden?

Gissning så uppdaterar den något väldigt grundläggande som tex kerneln.

Ursprungligen av Konrad:

Är det för att Pocahontas ska slippa köra Skivvertyget och reparera rättigheter?

Nej, det är för att han ska tro att nått är fel och gå igång. Han borde bli glad i och med den här uppdateringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 22:12
Ursprungligen av acke:

Gissning så uppdaterar den något väldigt grundläggande som tex kerneln.
Nej, det är för att han ska tro att nått är fel och gå igång. Han borde bli glad i och med den här uppdateringen.

Är det bara jag som är arg för att Finderfönstret dyker när man matar ut grejer?
Jävligt störigt tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 22:14
Ursprungligen av Konrad:

Är det bara jag som är arg för att Finderfönstret dyker när man matar ut grejer?
Jävligt störigt tycker jag.

Jag stör mig inte på det. Det är en "feature" om du dubbel klickar på cdn eller usb minnet som fönstret försvinner när du matar ut disken/usb minnet.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 22:20
Ursprungligen av Robo-X:

Jag stör mig inte på det. Det är en "feature" om du dubbel klickar på cdn eller usb minnet som fönstret försvinner när du matar ut disken/usb minnet.

//Rob

Tror inte du förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 22:39
Ursprungligen av Konrad:

Tror inte du förstår vad jag menar.

Jag förstår exakt vad du menar. Och det händer endast om du har enhetens Finder fönster aktiv när du matar ut enheten. Det är därför jag menade med att dubbelklicka på enheten i Finder.

//Rob

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-29 10:59
Ursprungligen av Konrad:

Är det bara jag som är arg för att Finderfönstret dyker när man matar ut grejer?
Jävligt störigt tycker jag.

Det dyker bara om du har enheten du matar ut markerad för tillfället.
Markera t.ex. din hemkatalog i sidopanelen innan du matar ut enheterna så stannar fönstret kvar. Problem solved

Men jag håller med, skulle också vilja att den gick över till något annat om man råkar ha den enhet man matar ut markerad också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 15:26
Ursprungligen av bogg:

Det dyker bara om du har enheten du matar ut markerad för tillfället.
Markera t.ex. din hemkatalog i sidopanelen innan du matar ut enheterna så stannar fönstret kvar. Problem solved

Men jag håller med, skulle också vilja att den gick över till något annat om man råkar ha den enhet man matar ut markerad också.

Ja, det vet jag väl.
Det går inte att mata ut enheter via sidopanelen, eller vad det heter, i Finder om man inte markerar nämnda enhet. På andra sätt kan man det. Men matar man ut via sidopanelen dyker fönstret och det är ingen feature enligt mig.
Snarare en brist.

Ursprungligen av Konrad:

Det går inte att mata ut enheter via sidopanelen, eller vad det heter, i Finder om man inte markerar nämnda enhet.

Jo, det gör det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-29 16:42
Ursprungligen av Konrad:

Ja, det vet jag väl.
Det går inte att mata ut enheter via sidopanelen, eller vad det heter, i Finder om man inte markerar nämnda enhet.

Det går jättebra

Ursprungligen av Konrad:

Ja, det vet jag väl.
Det går inte att mata ut enheter via sidopanelen, eller vad det heter, i Finder om man inte markerar nämnda enhet. På andra sätt kan man det. Men matar man ut via sidopanelen dyker fönstret och det är ingen feature enligt mig.
Snarare en brist.

Prova Windows, där är fönstren kvar på enheter man redan matat ut, vad nu det ska vara bra för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 22:08
Ursprungligen av Konrad:

Det går inte att mata ut enheter via sidopanelen, eller vad det heter, i Finder om man inte markerar nämnda enhet. På andra sätt kan man det. Men matar man ut via sidopanelen dyker fönstret och det är ingen feature enligt mig.
Snarare en brist.

Håller inte med dig. Vad skulle det öppna fönstret innehålla? För mig är det logiskt då fönstret är just ett fönster och inte en filhanterare som under Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 02:15
Ursprungligen av acke:

Håller inte med dig. Vad skulle det öppna fönstret innehålla? För mig är det logiskt då fönstret är just ett fönster och inte en filhanterare som under Windows.

Äntligen någon som fattar vad jag menar.
En obögig kram på dig acke.:cool:

Ursprungligen av acke:

Gissning så uppdaterar den något väldigt grundläggande som tex kerneln.

Nej, det är för att han ska tro att nått är fel och gå igång. Han borde bli glad i och med den här uppdateringen.

Jätteglad

Hittade faktiskt ett fel i behörigheterna... efter uppdateringen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 13:24
Ursprungligen av Pocahontas:

Jätteglad

Hittade faktiskt ett fel i behörigheterna... efter uppdateringen

Låt mig gissa: secure.log hade rw-r---- ska vara rw------- ?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Låt mig gissa: secure.log hade rw-r---- ska vara rw------- ?

//Rob

Nej..men detta: Fel grupp på ”private/etc/cups”, ska vara 0, gruppen är 26.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 16:30
Ursprungligen av Pocahontas:

Nej..men detta: Fel grupp på ”private/etc/cups”, ska vara 0, gruppen är 26.

Då vinner jag

Läser behörighetsdatabasen.
Läsning av behörighetsdatabasen kan ta flera minuter.

Fel behörigheter på ”private/var/log/secure.log”, ska vara -rw------- , de är -rw-r----- .
Fel behörigheter på ”Library/Application Support/Apple/ParentalControls/ALRHelperJobs”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/English.lproj/Localized.rsrc”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/English.lproj”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/flashplayer.xpt”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
ACL hittades men väntades inte på ”Library/Printers/hp/laserjet/1020Series/PrintQuality.plugin/Contents/Resources/English.lproj/Quality.plist”.
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Info.plist”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/MacOS/Flash Player”, ska vara -rwxrwxr-x , de är -rwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/MacOS”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/Flash Player.rsrc”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/ko.lproj/Localized.rsrc”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/ko.lproj”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/zh_CN.lproj/Localized.rsrc”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/zh_CN.lproj”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/zh_TW.lproj/Localized.rsrc”, ska vara -rw-rw-r-- , de är -rw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/zh_TW.lproj”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Application Support/Apple/ParentalControls/ContentFiltering”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Library/Application Support/Apple/ParentalControls”, ska vara drwxrwxr-x , de är drwxr-xr-x .
Fel grupp på ”private/etc/cups”, ska vara 0, gruppen är 26.

Behörighetsreparation slutförd

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 22:11

För er som spelar World of Warcraft vänta med att uppdatera. FPS sjunker från ca 70 till ca 10. Vet inte vad Apple gjorde men det verkar som att Apple hatar spel och gör allt dom kan för att förstöra. Samma fel fanns i Tiger 10.4.10.

Har provat på en 2.2GHz Macbook Pro (Santa Rosa). Igår var allt som vanligt, idag med 10.5.3 är det dia show.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-05-28 22:39
Ursprungligen av Robo-X:

För er som spelar World of Warcraft vänta med att uppdatera. FPS sjunker från ca 70 till ca 10. Vet inte vad Apple gjorde men det verkar som att Apple hatar spel och gör allt dom kan för att förstöra. Samma fel fanns i Tiger 10.4.10.

Har provat på en 2.2GHz Macbook Pro (Santa Rosa). Igår var allt som vanligt, idag med 10.5.3 är det dia show.

//Rob

Ja, nu när du säger det så kan jag stämma in i att även jag (på likadan maskin) märker att WoW beter sig underligt/långsamt & med ett efterföljande fläkthelvete. Suck.

Ursprungligen av FrrH:

Ja, nu när du säger det så kan jag stämma in i att även jag (på likadan maskin) märker att WoW beter sig underligt/långsamt & med ett efterföljande fläkthelvete. Suck.

Har också problem med wow, tidigare hade jag allt på högsta med allt på förutom full glow grejen och det funkade skit bra...nu hackar det även om man kör sämsta grafiken. Blir så trött på apple att de släpper så jävla dåliga drivrutiner för grafikkorten till sina datorer. Typ alla uppdateringar de släppt har de inte blivit nån skillnad eller bara sämre

Förutom en kort tag då de verkade ha fixat ett par bra drivrutiner som de dock förstörde i denna update

Bevaka tråden