Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Pro är kokhet - risk för skador?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har iTunes, firefox och adium igång. ligger på 63 grader och fläktarna står på 2100 rpm. tycker datorn är jävligt varm och drar jag igång en film så stiger tempen med ca. 10 grader men fläktarna rör sig inte. drar jag igång wow blir det jävla varmt och itunes, FF igång ligger jag närmare mot 90 grader men fläktarna går upp till 6000rpm ist!

ska det vara så? bara nyfiken.

Ursprungligen av willhaven1980:

har iTunes, firefox och adium igång. ligger på 63 grader och fläktarna står på 2100 rpm. tycker datorn är jävligt varm och drar jag igång en film så stiger tempen med ca. 10 grader men fläktarna rör sig inte. drar jag igång wow blir det jävla varmt och itunes, FF igång ligger jag närmare mot 90 grader men fläktarna går upp till 6000rpm ist!

ska det vara så? bara nyfiken.

Nej, 80 grader brukar anses vara maximal arbetstemperatur för en C2D-prolle och 70 grader brukar vara normal maxtemperatur vid 100% belastning. Om temperaturen är högre så påverkas livslängden samtidigt som andra komponenter som t ex hårddiskar inte mår bra av värme och löper större riska att krascha.

hmm får nog kolla upp detta. känns så jävla fel med att kunna hålla kaffekoppen varm på datorn.

det där kan nog vara dialektalt..

min har blivit väldigt varm utav inget alls, den stod och idlade i ett hörn och gick upp i 63 grader på CPU Diode... är det normalt?

Den känns varmare än vanligt...

Ursprungligen av klarabara:

det där kan nog vara dialektalt..

min har blivit väldigt varm utav inget alls, den stod och idlade i ett hörn och gick upp i 63 grader på CPU Diode... är det normalt?

Den känns varmare än vanligt...

30-40 grader är normal idle-temp. 60-70 grader är normal temperatur vid maximal belastning. Om en CPU (C2D) blir varmare än 80 grader så ökar risken för att den tar skada och livslängden minskar. De flesta datorer (med C2D) stänger av sig som en säkerhetsåtgärd om temperaturen kommer upp i 80 grader.

Ajaj...

Temperaturen på min MBP C2D ligger runt 53° och får väl anses vara "överkomligt". Dock så ligger fläkten oftast på ca 6000 RPM och susar konstant trots att processorn inte är belastad enligt Aktivitetskontrollen.

Samtliga fläktprogram verkar bara kunna öka fläktens hastighet. Hur skall jag göra för att minska den? Börjar få ont i huvudet av susandet nu.

Ursprungligen av Gustaf Haag:

Ajaj...

Temperaturen på min MBP C2D ligger runt 53° och får väl anses vara "överkomligt". Dock så ligger fläkten oftast på ca 6000 RPM och susar konstant trots att processorn inte är belastad enligt Aktivitetskontrollen.

Samtliga fläktprogram verkar bara kunna öka fläktens hastighet. Hur skall jag göra för att minska den? Börjar få ont i huvudet av susandet nu.

Om 53° vid idle så är det för högt. Vad får du för temp om du gör ett stresstest?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 01:02

Gjorde nu själv ett litet test då jag även tycker min nya MBP känns varm.

Slåg igång ett videoredigerings program och satte datorn att jobba.

Stoppa i batteriladdaren (ca 50% styrka i batteriet) tog en kudde i knät som jag satte datorn på.

Datorn steg i grader (CPU A och GPU diode är de jag tittat på) och fläktarna ökade sakta, när datorn kom upp i 70 grader började fläktarna öka mer, datorn kom upp i ca 74grader och då började fläktarna gå för fullt, ca 6000rpm och höll då datorn på ca 70 grader, och det är väl inom det rimliga om jag tolkat er i tråden rätt?

130% load på cpu´n utan kudde i knät och ex. på ett bord resulterar i ca 69-72 och ca 3100-3300rpm på fläktarna

Problemet jag då tycker är när datorn är i idle (några enkla program igång såsom msn, firefow, itunes etc. är tempen mellan 52-60 på de båda och processorn går i 10-15%. Fläktarna går på 2000rpm.

Vad tycker ni, är det för varmt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 03:41
Ursprungligen av mais:

Gjorde nu själv ett litet test då jag även tycker min nya MBP känns varm.

Slåg igång ett videoredigerings program och satte datorn att jobba.

Stoppa i batteriladdaren (ca 50% styrka i batteriet) tog en kudde i knät som jag satte datorn på.

Datorn steg i grader (CPU A och GPU diode är de jag tittat på) och fläktarna ökade sakta, när datorn kom upp i 70 grader började fläktarna öka mer, datorn kom upp i ca 74grader och då började fläktarna gå för fullt, ca 6000rpm och höll då datorn på ca 70 grader, och det är väl inom det rimliga om jag tolkat er i tråden rätt?

130% load på cpu´n utan kudde i knät och ex. på ett bord resulterar i ca 69-72 och ca 3100-3300rpm på fläktarna

Problemet jag då tycker är när datorn är i idle (några enkla program igång såsom msn, firefow, itunes etc. är tempen mellan 52-60 på de båda och processorn går i 10-15%. Fläktarna går på 2000rpm.

Vad tycker ni, är det för varmt?

Är ju inte jättekonstigt att du fick feber med redigeringsprogram igång och med en kudde som täpper till luftintagen.

Ursprungligen av mais:

Gjorde nu själv ett litet test då jag även tycker min nya MBP känns varm.

Slåg igång ett videoredigerings program och satte datorn att jobba.

Stoppa i batteriladdaren (ca 50% styrka i batteriet) tog en kudde i knät som jag satte datorn på.

Datorn steg i grader (CPU A och GPU diode är de jag tittat på) och fläktarna ökade sakta, när datorn kom upp i 70 grader började fläktarna öka mer, datorn kom upp i ca 74grader och då började fläktarna gå för fullt, ca 6000rpm och höll då datorn på ca 70 grader, och det är väl inom det rimliga om jag tolkat er i tråden rätt?

130% load på cpu´n utan kudde i knät och ex. på ett bord resulterar i ca 69-72 och ca 3100-3300rpm på fläktarna

Problemet jag då tycker är när datorn är i idle (några enkla program igång såsom msn, firefow, itunes etc. är tempen mellan 52-60 på de båda och processorn går i 10-15%. Fläktarna går på 2000rpm.

Vad tycker ni, är det för varmt?

74° vid max är ok men 52-60° vid låg belastning är kanske lite högt. 35-45 skulle vara normalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 21:11

Kanske lite lägre vid ex. bara surfande, men aldrig så lågt som 35-40 eller i närheten av det.

Jaha och vad ska man göra åt det då? Service eller vad?

Känns ju lite halvtråkigt att behöva ställa upp fläktarna så den låter mer när ni andra håller den svalare med de enbart på 2000rpm?

Min MBP 17" av senaste reven blir också varm i Windows. Men ni som kör Vista kan ju alltid sätta datorn i energisparläget eller balanserat när ni inte behöver ha max prestanda. Har man på max prestanda inställningarna så blir datorn riktigt varm men i tex energisparläget så håller den lägre temp. Spelar man så måste man givetvis ha den i maxläget men kanske inte om man sitter och surfar eller kör lättare saker.

jag tror inte att det är normalt att fläktarna går så fort... prata med apple? mina har aldrig gått fortare än 2000 rpm...

Man ska kunna använda sin dator fullt ut utan att den överhettar (tänk om man jobbar med 3D-rendering eller film...) så jag tycker nog att man ska höra av sig till Apple om ens dator blir för varm. Även om man inte kör datorn på max så måste fläktarna gå onödigt fort...

Horrible Thermal Paste in Brand New MBP - Page 8 - Mac Forums

Jag kommer ihåg att vi diskuterade temperaturen i MBP när de kom. Jag har en av de första versionerna och där är tydligen kylpastan felapplicerad. Den blir riktigt varm, men jag har inte brytt mig om att åtgärda det, lat som jag är (eller: jag klarar mig inte en vecka utan den).

Den finns flera trådar om detta på forumet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-01 14:28
Ursprungligen av Härligt:

man lär ju lukta stekt salami efter ha haft den datorn i knät

Jag testade min mbp på Can You RUN It? och där stod det att processorn var 2.5ghz och rated 6.2 ghz, innebär inte det att den är överklockad ?

Nej, de jämför med hur snabb en gammal p4 eller liknande hade behövt vara för att vara lika snabb.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-27 16:20

-Inbygd kaffekokare?
Ägg har jag stekt på en solvarm motorhuv som barn. Funkade skitfint rent teoretisk men smakade Turtle wax och farsan blev in direkt glad

Min MBP ligger runt 50 grader vid normal användning. Är detta för mycket, fläktarna ligger alltid på 2000 rpm. Ska inte fläktarna veriera efter arbetsbördan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 20:39

Min MBP ligger på runt 60-70 grader vid 2000 RPM. Kör alltid på 4000 RPM = ca 50 grader.
Har den senaste MBP versionen

Jag köpte min i höstas så man kan väl påstå att det är den näst senaste. Man kan ju hoppas att de nyare datorerna klarar och jobbar i högre grader då det verkar som det är många som har problem med det!!!

min mbp idlar på ca 59-60 grader och vid max ca 75-80...
och den går då inte ha i knät och är väldigt varm.
det är den tidigaste modellen med 1.86 core duo

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-01 17:04

Min gamla Core Duo-MacBook ligger på typ 55-60 grader idle och 80 grader vid load. Den blir inte speciellt varm för det, jag brukar ha den på magen i sängen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-02 07:34

-Hanteras med ugnsvantar!
Har ni kollat "springan"
MacBook kan bli varm nr den bakre ventilationsspringan r blockerad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 20:20

Ett tips, datorn är designat med små fötter. Detta för att det ska kunna komma in luft under den och kyla den. Datorn blir inte kyld i sängen.

Fläktarna på min 17" MBP 2.6GHz brukar ligga på 2000rpm och då är temperaturen mellan 47-56 grader ungefär, men jag laddade ner smcFanControl för att kunna höjja fläktens rpm som jag vill när jag belastar datorn med tyngre arbete. Och man kan lätt höja default rpm på fläktarna från 2000-3000 utan att det märks. 2500 låter mer än 3000 tycker jag!

mina fläktar drog på av bara den häromdagen, utan synbar anledning..?

det har hänt några gånger förut, börjar undra om jag borde vara orolig.. bifogar bild

jag gjorde i stort sett ingenting i photoshop vid det tillfället. Men allmän-tillståndet av datorn var allmänt segt, startade om kort efter..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 13:29

Sitter på en 15" 2,2 GHz som med Firefox samt en msn klient jobbar på 5255 RPM samt ligger i temperatur på 73,8. Och då anser jag den inte vara direkt överbelastad. Basespeed har jag lagt på 2000 samt Threshhold i Fan Control på 50 vs 80 grader. Vet inte om jag borde likt andra ta och ringa Apple och kolla upp detta ?

Ursprungligen av Interlude:

Sitter på en 15" 2,2 GHz som med Firefox samt en msn klient jobbar på 5255 RPM samt ligger i temperatur på 73,8. Och då anser jag den inte vara direkt överbelastad. Basespeed har jag lagt på 2000 samt Threshhold i Fan Control på 50 vs 80 grader. Vet inte om jag borde likt andra ta och ringa Apple och kolla upp detta ?

Du borde absolut ringa och kolla om det går att få det fixat då 74 grader är en smula varmt även om CPUn jobbar 100%.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 15:31
Ursprungligen av Gilbert 2:

Du borde absolut ringa och kolla om det går att få det fixat då 74 grader är en smula varmt även om CPUn jobbar 100%.

Mailade precis till en lokal macservice, så ja...
Får hoppas detta går att fixa !

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-15 14:56
Ursprungligen av Interlude:

Mailade precis till en lokal macservice, så ja...
Får hoppas detta går att fixa !

De gick i halv konkurs så har inte fått detta fixat, men ska kolla detta hemma i Skövde över Jul. Fläkten ligger på ca. 72 grader, och 5280 rpm tex, när jag använder webcam applikationen för chatt hem med mamma. Vilken känns konstigt, då jag stänger av alla andra program undertiden. Så fort jag stänger av den så dras det ner till ca 54 grader och 3468 rpm. Vilket är normalare, funderar på varför. En applikation kan väll inte vara så jobbig?

Bevaka tråden