Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Pro är kokhet - risk för skador?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-08-04 21:27

Nå? Hur gick det?

Semester?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-09 01:34

Förstår inte vad allt fuzz handlar om.
MBP är en väldigt kompakt konstruktion så räkna med en hög temperatur. Den är ändå bestyckad med en välldesignad kylning som fixar biffen om nu bara ventilationen bak icke är blockerad på något sätt...

Har komprimerat en stor mängd filmer senaste 3 veckorna nu på min och den tickar på 75-78 grader, dessutom i clamshel mode.
Det är inget luftigt stationärt chassi det handlar om här...därför helt normala temperaturer som de flesta av er nämnt.

Ursprungligen av Fv02:

Förstår inte vad allt fuzz handlar om.
MBP är en väldigt kompakt konstruktion så räkna med en hög temperatur. Den är ändå bestyckad med en välldesignad kylning som fixar biffen om nu bara ventilationen bak icke är blockerad på något sätt...

Har komprimerat en stor mängd filmer senaste 3 veckorna nu på min och den tickar på 75-78 grader, dessutom i clamshel mode.
Det är inget luftigt stationärt chassi det handlar om här...därför helt normala temperaturer som de flesta av er nämnt.

103 grader är absolut inte normalt och direkt skadligt för CPU:n. 80 grader skulle jag kalla absoluta maxtemperaturen (vid maxlast) man kan tolerera av en bärbar (som vi för övrigt jämför med och inte stationära). Tråden är motiverad då Apple misslyckats med att applicera kylpastan korrekt i vissa modeller och om man har en sådan så kan man ju få problemet fixat (och få en tystare dator på köpet då fläktarna inte behöver jobba lika mycket under normal last).

Detta kan inte vara normalt. Är det inte konstigt att fläktarna inte går över 2000rpm förrens datorn är uppe i ca 100c? På idle ligger min nya mbp´s cpu-a på 64c och min gpu diode på 62c. Och då står den på ett bord. Vad gör man?

Ursprungligen av Fredasp:

Detta kan inte vara normalt. Är det inte konstigt att fläktarna inte går över 2000rpm förrens datorn är uppe i ca 100c? På idle ligger min nya mbp´s cpu-a på 64c och min gpu diode på 62c. Och då står den på ett bord. Vad gör man?

Jag håller med, min ligger på runt 48c när jag idlar vilket känns helt normalt. Men om jag börjar konvertera en film i t.ex. isquint går den över 80c på processorn utan att fläktarna ökar över huvudtaget i hastighet.

det är samma problem trots de två updateringarna som kom idag, där den ena updaterade just SMC styrenheten.

med Fan control kan jag utan problem ställa upp fläktarna, men man skulle ju önska att apple själva kunde fixa problemet. för inte "€#"%" kan de vara meningen att fläktarna inte ens startar när datorn är över 80c.

Det hade varit så jäkla nice om apple själva kunnat säga när fläktarna är programmerade att start, så man kunde veta om det är något fel eller inte. Lämnar man in burken på lokal service kostar det en jävla massa i felsökningsavgift om de inte hittar något fel liksom...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-12-14 22:29

Efter att ha fått en nyare MBP på jobbet måste jag säga att jag förstår er, man får brännskador av att röra undersidan av chassit efter en stunds normalt surfande, och fläktarna går knappt, skitknasigt.

På min 2 år gamla c2duo hemma snurrar fläktarna igång så fort det finns värme att transportera bort.

Så någon skillnad måste det vara.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-26 01:49

Efter att jag installerat Safari-beta 4 så verkar mina fläktar ha dött. Kollade på SVT Play och då brukar fläktarna varva upp efter en stund men nu händer ingenting. Tempen ligger på 90 grader men fläktarna tar det lugnt och ligger på 2000 varv ca. Är det någon drivis som har gått åt pipan? Skall testa att starta från en annan startskiva för att kolla det men det i morgon. God natt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-26 15:00

Installerade Fan Control och så funkar det av sig själv, utan att jag har gjort något annat. Mysko:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-11 12:22

Har dragit igång Prime95 och kör testet för maximal värmeutveckling på bägge kärnor. Speedfan rapporterar 90 grader på Core0 och 91 grader på Core1. GPU:n ligger på 82 grader trots att jag inte spelar. Tycker det verkar vara lite i högsta laget men det kanske inte är någon fara?

Ursprungligen av Amazon:

Har dragit igång Prime95 och kör testet för maximal värmeutveckling på bägge kärnor. Speedfan rapporterar 90 grader på Core0 och 91 grader på Core1. GPU:n ligger på 82 grader trots att jag inte spelar. Tycker det verkar vara lite i högsta laget men det kanske inte är någon fara?

Allt över 75-80 grader är inte bra för datorn.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-03-31 09:04

Hej, Jag har senaste MacBook Pro 2.4Ghz.

När jag inte gör nånting med datorn kan jag i vissa fall komma ner på 50-60c 2000rpm. När jag drar igång safari, adium, mail och surfar lite ligger jag mellan 65-78 och fortfarande 2000rpm.

Drar jag sen igång VLC med en film samtidigt går den upp runt 80c med då ökar fläktarna minimalt till ca 2005rpm och tempen minskar något tyo 75c.

Känns som det hade varit bra om fläktarna gick igång tidigare, vill helst inte installera något program för att kontrollera fläktarna. Lite orolig att det kan förstöra mer än det fixar.

Samtidigt vill man ju inte att CPUn är konstant för varm :(.

Kan det va så att kylpastan lagts på felaktigt, väldigt dåligt av Apple isf!!

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-31 09:24

Tycker att ni är _lite_ överkänsliga.

Macbook's och Macbook Pro's är en väldigt kompakt konstruktion vilket nog tyvärr kan betyda en varmare lösning än de större pc konstruktioner, för att inte tala om stationära lösningar där det finns större volym att utnyttja för kyllösningar.

Cpu:erna skall iaf klara upp till 90-100 grader innan de blir seriöst överhettade.
Om jag inte har helt fel så kickar Intels försvarsmekanism in och stänger kärnorna om detta skulle uppstå, så skador tycker iaf jag är väldigt tveksamt.

Lev med det

Ursprungligen av Fv02:

Tycker att ni är _lite_ överkänsliga.

Macbook's och Macbook Pro's är en väldigt kompakt konstruktion vilket nog tyvärr kan betyda en varmare lösning än de större pc konstruktioner, för att inte tala om stationära lösningar där det finns större volym att utnyttja för kyllösningar.

Cpu:erna skall iaf klara upp till 90-100 grader innan de blir seriöst överhettade.
Om jag inte har helt fel så kickar Intels försvarsmekanism in och stänger kärnorna om detta skulle uppstå, så skador tycker iaf jag är väldigt tveksamt.

Lev med det

Håller inte riktigt med. En dator som går över 80 grader bör ses över och även om CPU:n klarar toppar på 90-100 grader så är det inte bra för datorn och framförallt inte hårddisken som riskerar att krascha mycket tidigare om den lever i konstant hetta. Utöver detta så blir datorn tystare om man ser till att få problemet fixat då fläckarna inte behöver gå på högvarv lika mycket om kylningen fungerar som den ska.

Senast redigerat 2009-03-31 11:33
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-31 11:33

Jag måste ha missat några siffror för HD temperaturen i denna tråd?

HD:n är placerad så långt ifrån cpu:n och gpu:n i macbooks vilket är bra. Tror knappast hd:n rasar till följd av detta.

Intel Core 2 Duo för Stationärt bruk rekommenderas maximalt ca 80-85 grader celsius, medan de för mobilt bruk klarar högre upp till 100-105 grader celsius innan de slår från.

Nedan finner ni specen för t.ex. 2.26 Core 2 Duo Mobile cpu, notera 105 C....
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLB3R#

Vad jag menar är att det inte är ett okänt problem att vissa MBP blir för varma jämfört med en felfri MBP:

http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=187

http://www.intelmactemp.com/list

Det skiljer t ex 58 grader (42 – 100) i lasttemperatur från exemplar till exemplar. Så min rekommendation är att få datorn servad om den snabbt når 80 grader eller om fläktarna kör på för fullt nästan hela tiden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-03-31 14:29

Jag hade också detta problem efter en programuppdatering. Vet inte riktigt vad som gick snett. jag installerade i alla fall Fan Control och nu rullar det på som vanligt eller tom bättre.

Ursprungligen av onnyt:

Jag hade också detta problem efter en programuppdatering. Vet inte riktigt vad som gick snett. jag installerade i alla fall Fan Control och nu rullar det på som vanligt eller tom bättre.

Vad kör du med för inställningar i Fan Control? Körde precis in det i och med att jag nu har en 7200 rpm hårddisk i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-18 17:52

Vad är egentligen oddsen för att nästa maskin man får som utbyte inte överhettar den med?

Butiken fick gå igenom tre MacBook Pro (med synliga defekter) innan de hittade en fjärde som verkade felfri när jag köpte min. Nu har den visat tecken på överhettning och den är på väg in till service men för t.f. kan jag inte vara utan dator pga. jobb.

Sedan är det självklart att en produkt man köper skall fungera utan krusiduller, särskilt om det är en Mac. Designen får ju inte vara så hårt dragen att den inte klarar av att leverera det som den sägs klara av. Har svårt att se det som överkänslighet.

Är det någon annan som upplever sina som varmare efter uppdateringen till 10.5.7? Har inte tittat på temperaturvärden ännu men fläktarna på min snurrare oftare och högre sedan jag uppdaterade min. Kan ju dock bero på att den är på väg att lägga av iofs men det började hända precis efteråt.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-05-23 20:45

En sak jag har märk att det inte skrivits om i denna tråden är vilken grafik krets man använder, ställs in strömspararen - bättre batteritid eller bättre prestanda.

Kör jag med bättre prestanda kommer jag upp i temperaturer runt 80c medan om jag kör på bättre batteritid ligger jag runt 48c.

Vet inte om processorn klockar ner eller om det endast är att den enklare grafitkretsen som används ivf så blir datorn bra mycket svalare :).

Men känns ju fel att inte köra på max bara för datorn blir supervarm.

Är det någon som fått sin unibody macbook pro "lagad" och märks nån större skillnad i temperatur?

Ursprungligen av Pascoe:

Vet inte om processorn klockar ner eller om det endast är att den enklare grafitkretsen som används ivf så blir datorn bra mycket svalare :).

Men känns ju fel att inte köra på max bara för datorn blir supervarm.

Tror den gör både och (GPU och CPU).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-05-24 22:08

Här är mina inställningar. Den blir lite varmare nu än normalt med en 24" Cinema Display inkopplad. Uten extra skärm ligger fläktarna på 1100-1400 rpm ca.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-05-24 22:10

Jag har likt många av er oroat mig för min MBP dom senaste dagarna, för att den blir tokvarm. Den har legat på 90grader i cpu temperatur 1 min efter uppstart. Till råga på allt har jag sett att batteriet gått ner till 59% av sin kapacitet och detta efter 142 cykler.

Efterklok som man oftast är ångrar jag lite att jag inte betalade för 2 år till med apple care. Som ny mac-användare tänkte jag dels att jag nu hade världens bästa bärbara dator och dels att livet nu skulle vara problemfritt datormässigt.

I nuläget ligger datorn på 47 grader med runt 10% processorbelastning. Jag har plockat bort batteriet och kör med nätsladden inkopplad. Det viktigaste av allt upptäckte jag när jag kollade alla processer som kördes. Aktivitetshanteraren avslöjade två print_m job processer som låg i bakgrunden och varvade upp processorn till 96%... inte så konstigt att den stektes med detsamma. Vet inte riktigt vad som startade procesesrna eller i vilket skede dom kommit in och börjat kräma ur kraften men så fort jag letat fram mina recovery skivor blir det en ominstallering av OS för att bli av med andra skräpprocesser som suger kraft ur burken!

Nu är det bara att vänta på besked från apple angående batteriet.

Ursprungligen av POM:

Jag har likt många av er oroat mig för min MBP dom senaste dagarna, för att den blir tokvarm. Den har legat på 90grader i cpu temperatur 1 min efter uppstart. Till råga på allt har jag sett att batteriet gått ner till 59% av sin kapacitet och detta efter 142 cykler.

Efterklok som man oftast är ångrar jag lite att jag inte betalade för 2 år till med apple care. Som ny mac-användare tänkte jag dels att jag nu hade världens bästa bärbara dator och dels att livet nu skulle vara problemfritt datormässigt.

Du har 3 års fabriksgaranti så det är bara att skicka in och be att få problemet fixat. Ingen dator mår bra av att bli över 90 grader.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-05-27 22:12
Ursprungligen av Gilbert 2:

Du har 3 års fabriksgaranti så det är bara att skicka in och be att få problemet fixat. Ingen dator mår bra av att bli över 90 grader.

Hur fungerar det? Jag har ju bara ett års apple care som gick ut för tre veckor sedan... Vem ska jag ta upp fabriksgarantin med? Datorn är köpt i USA.

Ursprungligen av POM:

Hur fungerar det? Jag har ju bara ett års apple care som gick ut för tre veckor sedan... Vem ska jag ta upp fabriksgarantin med? Datorn är köpt i USA.

I Sverige har man 3 års "fabriksgaranti", hur det fungerar i USA vet jag inte men då problemet inte är helt okänt så borde Apple inte bråka tycker jag.

I programuppdateraren dök det just upp en uppdatering av "MacBook Pro SMC Firmware" so tydligen ska fixa fläktar m.m. vid hög belastning. Förhoppningsvis har de hittat en bättre balans mellan "kokhet" och fläktbuller.

För ett tag sedan låg CPUn på 111°C en längre stund...

Edit: Texten i uppdateraren
Den här uppdateringen av fast SMC-programvara justerar fläktens beteende på MacBook Pro (15- och 17-tums modeller) vid hög arbetsbelastning....

Ursprungligen av M. Sundbom:

För ett tag sedan låg CPUn på 111°C en längre stund...

111 grader! Det är helt åt skogen för varmt! Tur att den fortfarande fungerar...

Ursprungligen av M. Sundbom:

I programuppdateraren dök det just upp en uppdatering av "MacBook Pro SMC Firmware" so tydligen ska fixa fläktar m.m. vid hög belastning. Förhoppningsvis har de hittat en bättre balans mellan "kokhet" och fläktbuller.

Edit: Texten i uppdateraren
Den här uppdateringen av fast SMC-programvara justerar fläktens beteende på MacBook Pro (15- och 17-tums modeller) vid hög arbetsbelastning....

Någon som provat, jag vill inte ha en dator som låter som ett reaplan

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Någon som provat, jag vill inte ha en dator som låter som ett reaplan

Jodå, jag har uppdaterat firmware och inga problem eller överraskningar så här långt. Jag har iofs inte belastat datorn särskilt hårt sedan dess. Under själva installationen dock – några sekunder mellan de automatiska omstarterna tror jag – lät datorn verkligen som ett reaplan. Fläktarna tryckte gasen i botten för en kort stund. Kanske för att hitta någon sorts endpoint för att kalibrera fläktarna?

Bevaka tråden