Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Pro är kokhet - risk för skador?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Exakt vad gör logic kortet?
Misstänker att jag har liknande problem som er här och funderar på att lämna in.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-09 22:21

Logik-kort, moderkort, moderbord, huvudkort.... Kärt barn har många namn.

Moderkortet är i princip det enda kortet du har i en bärbar dator. På det sitter ex CPU (processor), grafik-kretsarna, USB portar, styrkretsar för SATA... Ja det mesta

Edit: Moderkortet styr säkert laddningen till batteriet och kan säkert förstöra det om saker inte funkar som det ska, låter dock lite långsökt men inte omöjligt..

Tack!
Man får ju så sjukt många bud när man läser trådar om detta, att Flash tex drar upp CPU-användning, värme och fläktar till förbannelse.
Men ibland när jag laddar ner endel tyngre saker och har skapligt mycket igång samtidigt kommer min dator upp mot 90 grader.
När jag surfar mellan 50-60 grader - aningen högt?
Nu när jag surfar, iTunes igång och kör Skivverktyg -> Kontrollera skivbehörigheter kommer jag upp i runt 80 grader och 45000 rpm på fläkten - normalt?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-09 22:31
Ursprungligen av theplague:

Tack!
Man får ju så sjukt många bud när man läser trådar om detta, att Flash tex drar upp CPU-användning, värme och fläktar till förbannelse.
Men ibland när jag laddar ner endel tyngre saker och har skapligt mycket igång samtidigt kommer min dator upp mot 90 grader.
När jag surfar mellan 50-60 grader - aningen högt?
Nu när jag surfar, iTunes igång och kör Skivverktyg -> Kontrollera skivbehörigheter kommer jag upp i runt 80 grader och 45000 rpm på fläkten - normalt?

Låter som min om jag kör med det bättre grafikkortet, kommer du inte över typ 98 grader tror jag inte du ska oroa dig för mycket. Låter normalt med 50-60c vid vanligt arbete, något lägre än min kanske.

Ok tack!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-09 22:35

Jag har byggt en liten platta av tunn trä som är ungefär lika stor som datorn där jag satt gummiploppar i varje hörna som är ca 1cm höga som jag har datorn på. Har man den ofta i knäet eller på soffan (eller andra mjuka material) kan detta avhjälpa lite av värmen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 01:06
Ursprungligen av Pascoe:

Jag har byggt en liten platta av tunn trä som är ungefär lika stor som datorn där jag satt gummiploppar i varje hörna som är ca 1cm höga som jag har datorn på. Har man den ofta i knäet eller på soffan (eller andra mjuka material) kan detta avhjälpa lite av värmen....

Själv kör jag med min Wacom ritplatta när den blir för varm för benen,men jag värkar vara känslig,min MBP blir inte varmare en 43c i shell temp!(procesorn vad jag sett max 73c)
fast det e ju lite dyrt med en ritplatta i MBP15" storlek om man inte redan har en av andra anledningar,fast efter några timmar med burken i knät kan det bli varmt endå!(fast då fungerar den bra som preventivmedel!!)
ha det gott!

Jag har faktiskt en "chill mat" men glömmer bort att använda den ibland..

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-10 11:46

Sådär nu har jag fått tillbaka datorn och livet kan fortsätta som vanligt...
Bytet av logickortet hade bara gjort datorn några grader svalare, men från ett annat system blev den ca 30 grader svalare! Så felet ligger mest i systemet så det blir till att installera om. Så det är ett tips till er andra att försöka med. Återkommer när jag gjort det.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-19 13:13

Uppföljning #1
Har nu under morgonen formaterat hårddisken och installerat om snow leopard, sedan importerade jag alla filer och inställningar från time machine. Men detta hjälpte dock inte utan temperaturen gick upp i närmare 100 grader, så nu återstår väl bara att formatera igen utan att importera någonting och börja om från början...

Detta låter inte bra.... Har fläktarna på 6000 rpm och tempen på cpu är 85 grader när jag inte ens använder den... Något måste fan vara helt fel!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-19 17:20

Jag har fått känslan av att det blir värre med tiden...eller så är det för att man håller ett öga på tempen hela tiden.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-20 21:32

Uppföljning #2
Jag blir lite smått galen nu. Har formaterat datorn igen och lagt in en helt ren installation av Snow Leopard. Började med att installera smcFancontroll och gick sedan in på tv4 play för att se vad som hände, och mycket riktigt gick temperaturen sakta men säkert upp till 100 grader! Är det jag som har fel kanske och det inte är något fel? Enligt iStat så är det ju själva processorn som blir så varm, hårddisken t.ex. ligger runt 40 grader...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-20 21:46

Jag hade nog inte börjat installera smc på en helt ny installation utan testat med en helt ren installation. Säker på att det inte e smc som ställer till något? Tror ju inte det med bara för att vara säker.... Har du den macbooken med dubbla grafikkort isf vilket kör du med?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-20 22:29
Ursprungligen av Pascoe:

Jag hade nog inte börjat installera smc på en helt ny installation utan testat med en helt ren installation. Säker på att det inte e smc som ställer till något? Tror ju inte det med bara för att vara säker.... Har du den macbooken med dubbla grafikkort isf vilket kör du med?

Nej det är en mid/late 2007 MBP tror jag den kallas... 15" MBP 2,2 ghz 4gig ram

Ursprungligen av Pascoe:

Jag hade nog inte börjat installera smc på en helt ny installation utan testat med en helt ren installation. Säker på att det inte e smc som ställer till något? Tror ju inte det med bara för att vara säker.... Har du den macbooken med dubbla grafikkort isf vilket kör du med?

Vilka MacBooks är det som har dubbla grafikkort nu igen? Var ställer man in detta om man nu har?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-22 10:34
Ursprungligen av theplague:

Vilka MacBooks är det som har dubbla grafikkort nu igen? Var ställer man in detta om man nu har?

Tror bara det är unibody PRO som har det. Man ställer in det i systeminställningar/ energi eller strömsparare, iaf den symbolen med en typ glödlampa sen bättre batteri eller bättre prestanda ändrar vilket grafikkort som används.

Det bättre grafikkortet gör att datorn blir ganska mycket varmare!

Ursprungligen av Pascoe:

Tror bara det är unibody PRO som har det. Man ställer in det i systeminställningar/ energi eller strömsparare, iaf den symbolen med en typ glödlampa sen bättre batteri eller bättre prestanda ändrar vilket grafikkort som används.

Det bättre grafikkortet gör att datorn blir ganska mycket varmare!

Alltså inte MacBook unibodyn, som i princip blev MacBook Pro 13" efter några månader?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-22 10:39
Ursprungligen av theplague:

Alltså inte MacBook unibodyn, som i princip blev MacBook Pro 13" efter några månader?

Nope tror inte det, vill dock inte lova något men 99% säker. Kolla på Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996

Jag köpte en MBP 07 mid 15" av en kille. Han hade precis fått moderkortet och grafikkortet utbytt gratis pga det fanns vissa fabrikationsfel på vissa modeller. Är det ngt som du kan kolla upp? / Ptr

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-22 08:55
Ursprungligen av peter289:

Jag köpte en MBP 07 mid 15" av en kille. Han hade precis fått moderkortet och grafikkortet utbytt gratis pga det fanns vissa fabrikationsfel på vissa modeller. Är det ngt som du kan kolla upp? / Ptr

Moderkortet (logickortet) har jag precis fått utbytt, skulle vara grafikkortet som krånglar i så fall...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-22 10:21
Ursprungligen av ledin:

Moderkortet (logickortet) har jag precis fått utbytt, skulle vara grafikkortet som krånglar i så fall...

Garfikkortet sitter nog på modekortet iaf vad jag vet. Kan inte tänka mig att det finns bärbar med grafikkort som sitter separat. Ävrn om man har sp kallar dedikerat grafikkort är det med all säkerhet integrerat på moderkortet.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-22 17:24

Alltså fläktarna verkar inte bry sig så mycket heller om att CPUn är nästan 100 grader. I skrivande stund är CPUn ca 98-100 grader och fläktarna går i ca 300rpm. De snurrade rätt länge i 2000 rpm innan de ökade... Just nu verkar det vara Time Machine som ligger bakom.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-10-22 18:30

Har du testat ta bort SMC fan control? Eller du har inte det igång nu?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-22 20:35
Ursprungligen av Pascoe:

Har du testat ta bort SMC fan control? Eller du har inte det igång nu?

Det blir så även när det är avstängt

Som inlägg i debatten kan jag nämna att jag kört med min Macbook Pro sedan 2006 mer eller mindre dagligen med CPU-temp på runt 100 grader. Den mest stabila dator jag någonsin haft. Har tyckte det varit underligt med så hög temperatur, men vågar inte ge mig på att felsöka alltför mycket heller eller experimentera med mjukvara.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-23 23:46

Jag ska lämna in min dator igen för att få fläktarna utbytta, det ska tydligen vara det sista budet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-24 16:38

Jag skulle vilja flika in ett scenario också för att se vad ni kunniga har att säga om det...

Jag är en ganska nybliven switcher efter att ha kört PC i ca 25 år, numera en glad MBP 13"-ägare Tyvärr har jag en applikation, hemmakodad, som inte går att köra i Mac-miljö utan jag måste använda mig av Windows. Inga problem där utan jag kör Windows virtualiserat genom VMWare Fusion. Nu till problemet...

När jag bootar upp min virtuella Windowsmiljö, och framför allt om jag pressar den lite, så rusar värmen på min MBP iväg otroligt mycket. Jag har vissa stunder nått en bit över 90 grader C och det är inte vettigt. Vad jag där inte förstår är att fläktarna inte drar igång mer för att sänka temperaturen, de håller sig (enligt iStat) på stadiga 2000 RPM oavsett temperatur. Jag har varit tvungen att installera SMC Fan Control för att kunna snurra upp fläktarna till över 6000 RPM och då givetvis fått ner temperaturen till 50-60 grader C. Men det ska väl inte vara så att jag måste installera tredjepartsmjukvara för att få fläktarna att snurra på mer när temperaturen ökar?

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 18:23

Har du installerat Apples drivrutiner i Windows? Sätt i OSX-skivan när du är inne i Windows så den förhoppningsvis auto-starta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-24 23:23

Vad jag minns så körde jag en del saker från någon av skivorna, syftar du på skivan jag fick med datorn (Leopard) eller den rena Snow Leopard-skivan? Jag har iaf installerat VMWare Tools för mitt virtuella OS.

Bevaka tråden