Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Pro är kokhet - risk för skador?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena.

sitter här med en MBP som blir så varm så jag inte kan ha den i knät.... borde inte fläktarna gå igång av sig själv? även i windows ?

Låter inte friskt och kommer troligtvis att förkorta livslängden på processorn. Ett samtal till Apple kanske...

ska nog ta och göra det så snart som möjligt !

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-24 00:12

I WIndows kan en MBP blir hiskligt varm, Windows verkar inte vara så bra på att styra burken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 12:27
Ursprungligen av Creops:

I WIndows kan en MBP blir hiskligt varm, Windows verkar inte vara så bra på att styra burken.

Borde inte det ligga hos Apple att fixa detta? Alla datortillverkare skriver väl kod för fläktar osv så att deras hårdvara ska fungera?

jag håller med acke, det borde finnas med i bootcamp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 11:03

Ställ in en minimihastighet för fläktarna med smcFanControl och reboota. Inställd hastighet kommer att gälla även i windows (bootcamp).

Observera dock att detta inte gäller om man startar upp i win efter att ha haft datorn avstängd. Det är reboot som gäller.

nirre, testade det du skrev och det fungerade galant. synd bara att man måste starta os x varje gång datorn har stängts av :&

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 10:29
Ursprungligen av Härligt:

nirre, testade det du skrev och det fungerade galant. synd bara att man måste starta os x varje gång datorn har stängts av :&

Jo, men å andra sidan är det sällan man har datorn avstängd. Eller har du för vana att stänga av den? Bryt isf den vanan och börja använd sleepfunktionen så mår både du och din MBP bättre.

Ursprungligen av Nirre:

Jo, men å andra sidan är det sällan man har datorn avstängd. Eller har du för vana att stänga av den? Bryt isf den vanan och börja använd sleepfunktionen så mår både du och din MBP bättre.

Jag är van vid att stänga av den som en pc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 22:00

Om du skriver vad du gör i Windows när fläktarna går igång så underlättar det. Att datorn blir så varm att du inte kan ha den i knäet är ju en ganska individuell bedömning. Hur varm blir den exakt? Min MBP blir väldigt varm undertill för processorintensiva/grafikintensiva program och eftersom höljet är av alumninium så leds värmen ut till skalet. Det är ingen knä-dator helt enkelt.

Ursprungligen av vanilj:

Om du skriver vad du gör i Windows när fläktarna går igång så underlättar det. Att datorn blir så varm att du inte kan ha den i knäet är ju en ganska individuell bedömning. Hur varm blir den exakt? Min MBP blir väldigt varm undertill för processorintensiva/grafikintensiva program och eftersom höljet är av alumninium så leds värmen ut till skalet. Det är ingen knä-dator helt enkelt.

det brinner på benen. det går endast att ha den i knät när jag väl har jeans på mig som jag sällan har nu när sommarn är här :/

Ursprungligen av Härligt:

det brinner på benen. det går endast att ha den i knät när jag väl har jeans på mig som jag sällan har nu när sommarn är här :/

Om den blir så var tycker jag absolut att du ska ringa Apple. HD CPU och GPU tar skada och du riskerar en onödig hårddiskkrasch om inte något görs.

Min MBP är också stekhet. ligger i ungefär 60 grader i idle med fläktarna på 2000rpm. Är detta normalt egentligen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 07:40

Har du installerat Apples drivrutiner? Jag minns att min dator blev sjukt varm när jag höll på att installera Windows, just för att det inte fanns något som styrde fläktarna. När sedan drivrutinerna var installerade så funkade det precis som i OSX.

Men den blir såklart varm när jag kör tyngre program och spel, då går det inte att ha den i knät.

En C2D brukar idla på 30-40 grader och maxa på 55-65 grader så om din idlar på 60 så är det inte normalt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-02 11:53

Isåfall är det nog nå't skumt med min oxå.
Just nu idlar den på 46 grader, men kan ligga på 60 oxå.
Spelar jag wow utan att höja minimumhastigheten på fläktarna kan den gå upp till 90 grader.

Gilbert 2, menar du en c2d macbook/pro eller en c2d stationär dator?

Ursprungligen av Json_81:

Isåfall är det nog nå't skumt med min oxå.
Just nu idlar den på 46 grader, men kan ligga på 60 oxå.
Spelar jag wow utan att höja minimumhastigheten på fläktarna kan den gå upp till 90 grader.

Gilbert 2, menar du en c2d macbook/pro eller en c2d stationär dator?

90 grader är skadligt högt, man brukar försöka hålla sig under 70 grader vid max last och mellan 30-40 idle (stationära datorer ligger oftast under 35 idle och 55 grader vid last).

C2D= Core 2 Duo

EDIT: Stava...

Senast redigerat 2008-06-03 02:15
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-02 16:35

Kanske ska slå en signal till apple, tror aldrig jag sett min ligga under 70 grader vid belastning.

Som referens ifall du får mothugg:

FAQ: Core 2 Duo Temp Guide - Overclock.net - Overclocking.net

"Core Temp compensates ~2c higher, and shows Intel's spec for Thermal Junction Maximum (Tj max) as 85c, which is an absolute limit. 75c is hot, 80c is overtemp where TAT reaches redline and CPU throttling begins, and 85c is shutdown. These are the dual core temps displayed by TAT, and by Core Temp."

M a o, 90 grader är alldeles för varmt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-26 12:08
Ursprungligen av Gilbert 2:

Som referens ifall du får mothugg:

FAQ: Core 2 Duo Temp Guide - Overclock.net - Overclocking.net

"Core Temp compensates ~2c higher, and shows Intel's spec for Thermal Junction Maximum (Tj max) as 85c, which is an absolute limit. 75c is hot, 80c is overtemp where TAT reaches redline and CPU throttling begins, and 85c is shutdown. These are the dual core temps displayed by TAT, and by Core Temp."

M a o, 90 grader är alldeles för varmt...

Jag ringde apple och den första killen tyckte det lät varmt, men så kollade han med sin kollega som tyckte det lät normalt. Men de sa at jag får kontakta service ställe i gbg om jag vill lämna in den. Men så hittade jag: Intel® Coreâ„¢2 Duo Mobile Processor T7500 - SLADM
Och det verkar som den ska tåla 100 grader.

Ursprungligen av Json_81:

Jag ringde apple och den första killen tyckte det lät varmt, men så kollade han med sin kollega som tyckte det lät normalt. Men de sa at jag får kontakta service ställe i gbg om jag vill lämna in den. Men så hittade jag: Intel® Coreâ„¢2 Duo Mobile Processor T7500 - SLADM
Och det verkar som den ska tåla 100 grader.

man lär ju lukta stekt salami efter ha haft den datorn i knät

Jag testade min mbp på Can You RUN It? och där stod det att processorn var 2.5ghz och rated 6.2 ghz, innebär inte det att den är överklockad ?

Senast redigerat 2008-06-26 12:55
Ursprungligen av Json_81:

Jag ringde apple och den första killen tyckte det lät varmt, men så kollade han med sin kollega som tyckte det lät normalt. Men de sa at jag får kontakta service ställe i gbg om jag vill lämna in den. Men så hittade jag: Intel® Coreâ„¢2 Duo Mobile Processor T7500 - SLADM
Och det verkar som den ska tåla 100 grader.

Core 2 Quad and Duo Temperature Guide

Senast redigerat 2008-06-27 03:45
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-01 14:21

Jag orkade inte läsa all den där texten så jag vet inte vad du ville få fram, men 100grader står det på intels sida om man letar upp en mobil 2.2ghz.

Ursprungligen av Json_81:

Jag orkade inte läsa all den där texten så jag vet inte vad du ville få fram, men 100grader står det på intels sida om man letar upp en mobil 2.2ghz.

Kortfattat så står det att en C2D inte bör bli varmare än 75 grader under en längre tid.
100 grader är ABSOLUT MAX och CPUn klarar bara detta under väldigt korta perioder men riskerar att ta skada (viktigt är också att det är den verkliga kärntemperaturen som mäts, ibland eller ganska ofta så visar program en lägre temperatur).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-02 13:58
Ursprungligen av Gilbert 2:

Kortfattat så står det att en C2D inte bör bli varmare än 75 grader under en längre tid.
100 grader är ABSOLUT MAX och CPUn klarar bara detta under väldigt korta perioder men riskerar att ta skada (viktigt är också att det är den verkliga kärntemperaturen som mäts, ibland eller ganska ofta så visar program en lägre temperatur).

Jag bytta kylpasta på min (kan bekräfta att även de nyare har felapplicerad pasta, på tok för mycket) Och nu verkar den iaf inte gå över 81-82 och den sjunker mycket fortare när fläktarna drar igång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-03 08:56

min MBP gick upp till 103 grader , ni som sett min tråd innan läste nog att man råkade bränna sig på den... den är inne för reparation nu =), så sådana värmefel åtgärdar dem

Ursprungligen av Esa:

min MBP gick upp till 103 grader , ni som sett min tråd innan läste nog att man råkade bränna sig på den... den är inne för reparation nu =), så sådana värmefel åtgärdar dem

Ursäkta men "sådana fel åtgärdar DE"

"dem" är inte rätt, du tänker nog på "dom" som man säger i "talspråk".

Hur gick det med burken ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 10:25

Jag kör min MBP med ett par CoolFeet på en bricka, för att undvika problem i framtiden som beror på värme. Min PowerBook hade jag i knät hela tiden, med tiden vart den rätt skadad tror jag...

Macoteket - Cool feet by blueloungdesign

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-03 11:32

Jag har beställt min direkt från apple, kan jag ändå vända mig direkt till servicepartner eller måsta man kontakta Apple direkt på något sätt?

Bevaka tråden