Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Psystar tillverkar billig Macklon

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Känner mängder med folk som börjat med att bygga en hackintosh för att sedan köpa en riktig Mac när de har råd.

Kan inte heller förstå varför snack om OSX86 är förbjudet här på 99Mac medan det är tillåtet att diskutera hur man hackar iPhone. I båda fallen bryter man mot Apples licensavtal, men inga lagar.

Men men, att ge sig in i den här diskussionen leder väl bara till avstängning. Så därför är det väl säkrast att knipa käft.

Ursprungligen av Mikamar:

Känner mängder med folk som börjat med att bygga en hackintosh för att sedan köpa en riktig Mac när de har råd.

Kan inte heller förstå varför snack om OSX86 är förbjudet här på 99Mac medan det är tillåtet att diskutera hur man hackar iPhone. I båda fallen bryter man mot Apples licensavtal, men inga lagar.

Men men, att ge sig in i den här diskussionen leder väl bara till avstängning. Så därför är det väl säkrast att knipa käft.

Jag undrar också varför det inte är tillåtet att snacka OSX86 med samma motivering...?

  • Medlem
  • 2008-04-17 01:21
Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag undrar också varför det inte är tillåtet att snacka OSX86 med samma motivering...?

Om det funkar lika bra eller bättre än en riktig mac, så finns det väl ingenting att diskutera? Idiotiskt. Vi kan väl snacka Mac. Punkt.

Ursprungligen av Mikamar:

Kan inte heller förstå varför snack om OSX86 är förbjudet här på 99Mac medan det är tillåtet att diskutera hur man hackar iPhone. I båda fallen bryter man mot Apples licensavtal, men inga lagar.

Men men, att ge sig in i den här diskussionen leder väl bara till avstängning. Så därför är det väl säkrast att knipa käft.

Enligt en moderator är det inte brottsligt att jailbreaka en iphone, bara ett avtalsbrott.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Enligt en moderator är det inte brottsligt att jailbreaka en iphone, bara ett avtalsbrott.

Enligt många är det inte ens ett avtalsbrott, utan man förverkar bara garantin.
Men det råder väl lite delade meningar om detta stämmer.

Men det spelar ingen roll, huruvida det är det ena eller det andra. Om forumledningen har bestämt att ett samtalsämne är tillåtet och ett annat otillåtet, så är det så. Det är en policy. Och den kan kanske ändras. Diskussioner pågår angående detta. Men tills vidare står den policyn kvar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det spelar ingen roll, huruvida det är det ena eller det andra. Om forumledningen har bestämt att ett samtalsämne är tillåtet och ett annat otillåtet, så är det så. Det är en policy. Och den kan kanske ändras. Diskussioner pågår angående detta. Men tills vidare står den policyn kvar.

jaja, forumledningen är allsmäktig och kan köra över alla, aven med fel argument och på osakliga grunder.

Vilka är det så man kan påverka dom om man skulle vilja? eller törs dom inte visa sig?

Woz kommentar: "I need another tower and I like the price, so I may get one."

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-16 18:39

Det står att du kan få den med förinstallerad Leopard, inte att du kan göra det själv med en orginalskiva.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-16 18:40

Och som Woz påpekar. I Firmwaren finns en kod. Om psystar har kopierat den och lagt den i den emulerade efi-firmwaren är hela deras produkt olaglig.

"Woz agrees. "I'm sure that when Apple went Intel, they included copyright code in a ROM that is necessary," he told Ars. This is probably located in an Intel-based Mac's EFI boot ROM. But Psystar's machines are purported to emulate the Mac's EFI. This is where Woz thinks it won't work in the long-term. "You have a right to run Mac Software on any non-Apple computer, but you don't have the right to copy codes that are built into Apple's hardware, so you are stuck," he said. Most likely, Apple will add a tweak to a Leopard update and it will break compatibility with the OpenPro."

Skaparen av EFI-emulatorn är lite missnöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 19:00
Ursprungligen av Hagelin:

Skaparen av EFI-emulatorn är lite missnöjd.

lite smått, med rätta

  • Medlem
  • 2008-04-17 01:29

Såja, såja. Jag tycker själv att OSx86 är onödigt, men det slår mig att folks klåfingrighet och oförmåga att nöja sig är en liten del av den tekniska utvecklingen som helhet. Jag vet inte så mycket om öppenkällkodssamfundet, och var jag mindre harig skulle jag ha en fängelsebruten iTelefon (shit! Försvenskning är skojigt). Men nördars trixande manar de stora tillverkarna att förbättra och finslipa sina produkter.

Däremot, om Apple låser in användarna har jag då aldrig upplevt ett så behagligt fängelse!

Då jag känner till en del som byggt egna burkar och kör Leopard på dessa med stor framgång så tycker jag det är intressant då man kan bygga en "Mac Pro" för väldigt lite pengar.

Det finns ett visst hot mot Apple i tillverkare av typen Psystar. Apple använder numera standardhårdvara i sina datorer. Det gör det enklare för andra tillverkare att åka snålskjuts på Apples operativsystem. Det är säkert inte så svårt att få igång Leopard på generisk hårdvara, vilket skiljer det fundamental från iPhone OS X. iPhone/iPod Touch är inte generisk hårdvara som enkelt kan kopieras och tillverkas billigt av någon liten skojarfirma.

Jobs avslutade licensprogrammet för klonerna av väldigt goda anledningar på 90-talet och det finns ingenting som talar för att det skulle vara en bra affär att inleda det på nytt.

Jag tycker det är en smula konstigt att låtsås vilja gilla Apple, men samtidigt föreslå en förändring av deras affärsmodell som skulle få företaget att blöda pengar igen. Det finns nackdelar och fördelar. En nackdel för somliga är att Apple förmodligen inte kommer att erbjuda en billig "burk" till hemmafixare som gärna skulle vilja köra Mac OS X. En av styrkorna i Apples marknadsföring är differentieringen av hårdvara vilket skulle försvinna ner i toaletten tillsammans med integreringen av mjukvara och hårdvara om låter andra tillverkare åka snålskjuts på Mac OS X.

  • Medlem
  • 2008-04-17 15:23

... Och bara för att spela upp en bit av en evergreen, så handlar det om balansen mellan valmöjligheter och användbarheten. Står alla möjligheter öppna väljer man inte längre utifrån förväntat resultat. Kan man inte välja något själv, känns det som att stå i en oändlig bankomatkö med explosiv diarré.

Frågan har inget slutgiltigt svar, utan man är tvungen att göra en avvägning mellan ytterligheterna. Apple måste stänga vissa dörrar för att användaren ska orka, eller kunna gå hela vägen till korridorens ände.

Friheten definieras av sin begränsning, inte av frånvaron av begränsning.

Oh! Apropå korridorer kom jag att tänka på ett klassiskt kontorsspel.

Ursprungligen av lufra:

Kan man inte välja något själv, känns det som att stå i en oändlig bankomatkö med explosiv diarré.

Nu fick du mig att ROFLA ordentligt i tysta läsesalen på universitetsbiblioteket.... många som glor på mig just nu. Och jag instämmer helt med ditt inlägg.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-17 23:44

Angående de juridiska juridiska frågorna kring iPhone-hacking och att köra OS X på en "icke-Apple-dator" så är det av min mest bestämda uppfattning att det inte på något sätt rör sig om "straffbara" handlingar.

Att bryta ett ingånget avtal medför dock en civilrättslig förpliktelse, t.ex. att betala skadestånd till den part som lider skada av att man bryter mot just denna förpliktelse. Det som gör det hela ännu mer "spännande" är att stora delar av detta område är dispositivt, d.v.s. lag kan avtalas bort. Det är alltså möjligt att t.ex. avtala om att amerikansk lag skall gälla vid en ev. tvist eller att tvisten skall prövas i en speciell domstol etc.

Straff (fängelse, böter etc.) följer av handlingar som strider mot straffbelagda gärningar, d.v.s. brotten i BrB och specialstrafflagar, såsom t.ex. Upphovsrätten. Att hacka sin iPhone hör naturligtvis inte hit.

Slutligen vill jag bara ge mitt fulla stöd för 99:s regler för vad som diskuteras eller inte. Självklart är det upp till den/de som driver forumet att avgöra vad som får skrivas eller ej!

("Lagen om kränkande behandling" som någon nämnde i ett inlägg i denna tråd, finns inte. Däremot finns "Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever". Den är, självfallet, inte tillämplig här.)

  • Medlem
  • 2008-04-18 09:35

Word, Jonson!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 10:09

Den här gillar jag extra skarpt...
http://www.engadget.com/2008/04/16/osx86-project-not-too-happy-with-psystar-either/

Inte ens OSx86 är särskilt glada i Psystar.

Jag vill uppmana alla att inte ge sig i slang med micke_nkpg. Det är bara att hälla bensin på elden. Han verkar ha ett närmast sjukligt bekräftelsbehov som han måste få utlopp och därför provocerar och jiddrar där han kommer åt, här och annorstädes.

Låt honom skrika sig trött och leka offer. Och ägna istället tiden åt vettiga diskussioner och åt att göra forumet bättre.

Idioter kommer och går, men 99.se består!

Ursprungligen av Mattias H:

Jag vill uppmana alla att inte ge sig i slang med micke_nkpg. Det är bara att hälla bensin på elden. Han verkar ha ett närmast sjukligt bekräftelsbehov som han måste få utlopp och därför provocerar och jiddrar där han kommer åt, här och annorstädes.

Låt honom skrika sig trött och leka offer. Och ägna istället tiden åt vettiga diskussioner och åt att göra forumet bättre.

Idioter kommer och går, men 99.se består!

Nu försöker du göra moderators arbete.

Ursprungligen av Goflorp:

Nu försöker du göra moderators arbete.

Vafalls!? Icke.

Jag uttrycker mig som forummedlem om vad jag tycker är bäst att göra. Som forummedlem vill jag ju detta forum väl och bibringar då ett råd som jag anser gör forumet bättre. Det kan vi tycka olika om, men det är mitt råd. Och jag anser mig nog har rätt att uttrycka det.

Moderatorer är de som har rätt att bestämma hur folk ska göra/bete sig, om det råder inge tvekan, jag uttryckte bara en önskan, ett råd, en viljeriktning. Jag skulle aldrig drömma om att anse mig ha rätt att bestämma vad folk får och inte får göra här. Och jag ogillar att bli anklagad för det.

Du får strida med micke_nkpg hur mycket du vill, om du så önskar, men det bidrar knappast till något annat än fler och fler och fler och fler inlägg, tills någon (helst micke_nkpg) tröttnar. I min mening är det en diskussion som inte går att "vinna" då den förs endast för stridens skull av micke_nkpg. Men det är min ringa mening och tycker du annorlunda så kör på.

Ursprungligen av Mattias H:

Vafalls!? Icke.

Jag uttrycker mig som forummedlem om vad jag tycker är bäst att göra. Som forummedlem vill jag ju detta forum väl och bibringar då ett råd som jag anser gör forumet bättre. Det kan vi tycka olika om, men det är mitt råd. Och jag anser mig nog har rätt att uttrycka det.

Moderatorer är de som har rätt att bestämma hur folk ska göra/bete sig, om det råder inge tvekan, jag uttryckte bara en önskan, ett råd, en viljeriktning. Jag skulle aldrig drömma om att anse mig ha rätt att bestämma vad folk får och inte får göra här. Och jag ogillar att bli anklagad för det.

Du får strida med micke_nkpg hur mycket du vill, om du så önskar, men det bidrar knappast till något annat än fler och fler och fler och fler inlägg, tills någon (helst micke_nkpg) tröttnar. I min mening är det en diskussion som inte går att "vinna" då den förs endast för stridens skull av micke_nkpg. Men det är min ringa mening och tycker du annorlunda så kör på.

Jag ville bara vara lite rädd om dig och skydda dig mot kritik.

Jag börjar tappa orken på det här.

Ursprungligen av Goflorp:

Nu försöker du göra moderators arbete.

Och det gör du också i så fall, genom att berätta för honom vad han inte får göra.

Det är väl inget fel i att en medlem kommer med uppmaningar och råd till andra medlemmar. Speciellt om syftet är att få lite bättre stämning på forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 11:10

*****

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 13:25

Micke_nkpg: Snälla snälla SNÄLLA! Kan inte du sluta nu, dina infantila försök att påverka biter inte, du har nu försökt i två trådar på ca 4 sidor var och många har försökt förklara för dig hur det ligger till men du vägrar att förstå.
Du måste förstå att du inte kan tala för alla som du egendomligt envisas med att göra och du måste även förstå att forum är ämnesspecifika och sedan kan det finnas utrymme för visst svängrum men inte till allt.

Ger du dig inte så blir det till att klicka på rapportera-knappen på dina inlägg snart.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-18 22:06

Kul tråd!

Micke nkpg, du agiterar som om du tror att du diskuterar med en myndighet som lyder under förvaltningslagen. Men så är icke fallet. Ett privat forum har sina egna regler, dessa behöver ej motiveras. Förresten, vi bor ju i samma stad, jag kommer hem till dig ikväll och äter upp din mat och skiter i din mugg. Om du inte har pizza hemma får du gå och köpa detta, cola vill jag ha också. Om mitt besök inte är önskvärt vill jag att du motiverar varför.

Ursprungligen av platon:

Kul tråd!

Micke nkpg, du agiterar som om du tror att du diskuterar med en myndighet som lyder under förvaltningslagen. Men så är icke fallet. Ett privat forum har sina egna regler, dessa behöver ej motiveras. Förresten, vi bor ju i samma stad, jag kommer hem till dig ikväll och äter upp din mat och skiter i din mugg. Om du inte har pizza hemma får du gå och köpa detta, cola vill jag ha också. Om mitt besök inte är önskvärt vill jag att du motiverar varför.

Har du vägarna förbi mig så bjuder jag gärna på kebabrulle.....inklusive ful-cola!

Ursprungligen av platon:

Kul tråd!

Micke nkpg, du agiterar som om du tror att du diskuterar med en myndighet som lyder under förvaltningslagen. Men så är icke fallet. Ett privat forum har sina egna regler, dessa behöver ej motiveras.

Då behöver inte jag helelr motivera varför jag tycker si elelr så och hur jag kommit fram till detta. Visst skulle det leda långt?

Bevaka tråden