Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Psystar tillverkar billig Macklon

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om jag tolkar apple EULA rätt så är det slutkund som de ska stämma om de ska kunna hävda sin rätt i fallet om denna "clone". Är verkligen apple så dumma att de stämmer sina egna användare?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 19:44
Ursprungligen av micke_nkpg:

Om jag tolkar apple EULA rätt så är det slutkund som de ska stämma om de ska kunna hävda sin rätt i fallet om denna "clone". Är verkligen apple så dumma att de stämmer sina egna användare?

Tror inte apple stämmer sina användare. Däremot är det väl inte ovanligt att företag bannar användare som inte följer avtalet.

Ta till exempel microsoft. WGA som spärrar användare från att ladda ner uppdateringar. Bannade xbox, vilket omöjligör att ansluta xbox live med sin xbox för all framtid.

Ursprungligen av tompa747:

Tror inte apple stämmer sina användare. Däremot är det väl inte ovanligt att företag bannar användare som inte följer avtalet.

Då har vi gjort olika tolkningar av deras beteende. För jag tror att de är så dumma att de skulle kunna det bara för att visa sin makt.

Kan inte apple tillverka en dator som går att köra mac os x på så ska ingen anan heller göra det verkar vara inställningen. Liknar rysslands inställning innan muren föll. Det som användaren/ medborgaren inte vet, men kan få veta är alltid ont. För det att de vet mera än de ska kan ju drabba oss som bolag/land.

Utan valfrihet och med pengar är apple stort, men valfrihet och kunskap hos användaren/köparen är de inget mera än ett 10%:s bolag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 20:28
Ursprungligen av micke_nkpg:

Då har vi gjort olika tolkningar av deras beteende. För jag tror att de är så dumma att de skulle kunna det bara för att visa sin makt.

Har någon användare blivit stämd för att ha kört Leopard på en vanlig pc utanför USA? Hackintosh har ju funnits ett tag.

Tror inte apple orkar jaga hackintosh användare. Men visst det är nog inte så smart att visa upp sin hackintosh för apple chefer. Men jag tror inte de orkar bry sig om Hackintosh användare. Skulle de göra nått så skulle de göra som microsoft och andra företag. Alltså att förhindra det på andra sätt genom att WGA och banning och allmänt göra det svårare.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Men ska jag tolka dig så är det enligt dig "förbjudet" att diskutera negativa saker om apple här.

Hur många gånger ska vi behöva säga det? Det är inte förbjudet att vara kritisk mot Apple här.

Du har säkert fått länkar och exempel tidigare, men här är ett par trådar där man är kritisk mot Apple, och det är ingen som blir "mobbad" eller "utfryst" där:

Nya grafikkort fungerar inte i gamla Mac Pro
Kritik mot bl.a SMS-funktionerna i iPhone
Tråd om vilka buggar som finns i Leopard
Några inlägg som kritiserar Leopard

Och detta var ju bara efter ett några få sökningar. Det finns ju naturligtvis många, många fler exempel.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Även lagen om kränkande behandling? nej!!

Men ska jag tolka dig så är det enligt dig "förbjudet" att diskutera negativa saker om apple här. Detta är alltså ett nickedocka forum som sla slicka skärt på apple?

Att kritisera Apple är inte förbjudet, och jag occh många andra kritiserar öppet saker Apple gör som vi inte gillar.

Men att piratkopiera och knäcka programvaror, inte minst Apples, det är ett ämne som tydligt skadar Apple, som direkt påverkar deras vinst negativt. Om sådana diskussioner skulle vara vanliga på forumet, vill Apple annonsera här då? Kolla annonserna, förekommer det några Apple-annonser? Vad skulle hända med forumet om Apple drog tillbaka sina annonser?

"Bit inte den hand som föder dig" heter det.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Att kritisera Apple är inte förbjudet, och jag occh många andra kritiserar öppet saker Apple gör som vi inte gillar.

Men att piratkopiera och knäcka programvaror, inte minst Apples, det är ett ämne som tydligt skadar Apple, som direkt påverkar deras vinst negativt. "

Men Psystar säljer ju en äkta OS X licens...med en riktig installationsskiva från Apple, inte en hackad. Skillnaden mot Apples burkar är att de använder en annan UEFI-kod, men den fungerar tydligen..

Såvitt jag vet är UEFI Open Source?

Självcensur kan vara lönsamt, ja. TÄNK OM Aftenposten inte publicerat Muhammedteckningarna - då hade Arla inte missat en massa intäkter i mellanöstern för lång tid framåt...

Ursprungligen av micke_nkpg:

Även lagen om kränkande behandling? nej!!

Men ska jag tolka dig så är det enligt dig "förbjudet" att diskutera negativa saker om apple här. Detta är alltså ett nickedocka forum som sla slicka skärt på apple?

Så nu är vi rövslickare också....

Jag har frågat dig tidigare. Hur mår du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 20:22
Ursprungligen av Konrad:

Bra att det finns moderatorer, men man behöver ju inte sitta och tycka att man är märkvärdig för det.

Sluta gnabbas nu. Varför så sur, är det en ny tand på väg kanske?

Vet inte om det är din eller min läskunnighet som haltar, men vad jag kan se så skriver de i texten du länkar till att de säljer Leopard och installerar det på datorn åt dig.

Citat:

ready to run out of the box when you purchase it with Leopard included. If you buy Leopard with your Open Computer we'll install it for free.

Egentligen är det väl två frågor, eller två "olagligheter" det handlar om. Dels får man vad jag vet inte modifiera Leopard utan tillstånd från Apple och dels får man inte sälja datorer med Leopard på utan tillstånd från Apple (oavsett arkitektur). Dessutom får man vad jag vet inte härma OS X heller då det räknas som plagiat eller vad nu termen är.

I korthet, OS X är Apples att styra och ställa över.

Ursprungligen av Mattias H:

Egentligen är det väl två frågor, eller två "olagligheter" det handlar om. Dels får man vad jag vet inte modifiera Leopard utan tillstånd från Apple och dels får man inte sälja datorer med Leopard på utan tillstånd från Apple (oavsett arkitektur). Dessutom får man vad jag vet inte härma OS X heller då det räknas som plagiat eller vad nu termen är.

I korthet, OS X är Apples att styra och ställa över.

Nu kan inte jag amerikansk lagstiftning på området men i sverige får man modifiera programvara om det är essentiellt för att man ska kunna använda den. Däremot så ingår ju man ett avtal med Apple Inc. när man installerar Leopard och i det avtalet står det att man bara får installera på datorer från Apple. Alltså begår man avtalsbrott. Däremot är det inget lagbrott, man kan inte pröva det straffrättsligt utan får gå via civilrättslig prövning. (eller är jag helt ute och cyklar?)

  • Medlem
  • 2008-04-15 11:56

Jag tror inte att det är direkt olagligt att själv patcha OS X för att kunna installera det på sin dator, förutsatt att man köpt en licens. EULA kanske motsätter sig, men det blir en tolkningsfråga. Däremot kan jag inte tänka mig att man utan tillåtelse får distribuera färdig-crackad programvara, och dessutom ta betalt för det.

Som du säkert noterade satte jag "olagligheter" inom citationstecken. Men ett avtalsbrott är det utan tvekan.

Det som dessutom är solklart är att det är en väsentlig skillnad på om Pelle i Vadstena patchar sitt OS X på sin hobbydator mot att ett företag säljer patchade datorer till allmänheten utan erforderliga avtal. De säljer ju de facto ett modifierad OS X, alltså sprider det i kommersiellt syfte.

Det är väl självklart att Apple inte vill att någon annan ska tillverka datorer som det går att köra OS X på. Deras affärsidé är ju att sälja datorer som kör OS X, så dyrt det bara går. Deras syfte är naturligtvis att tjäna pengar, du vet det kallas kapitalism, och inte välgörenhet. Och de gör självklart vad de kan för att skydda sina intressen precis som alla företag gör.

Sådan är verkligheten, Apple är ett företag, gillar du inte deras produkter så låt bli och köp dem då, ingen tvingar dig. Till skillnad från det Sovjetunionen (inte Ryssland som bara var en delrepublik i Sovjetunionen) du drar liknelser till där den enskilde de facto var tvungen att köpa det som tillverkades oavsett vilken skit det var.

Du verkar se på Apple som någon slags myndighet som ska uppfylla dina behov och tillfredsställa just dig och som ska styras av dina krav. En mycket konstig och världsfrånvänd inställning, då Apple är ett stort, globalt företag som agerar på en kapitalistisk världsmarknad. Wake up and smell the coffee.

Jag håller med om att det är lustigt att man får prata om att hacka sina iPhones. Jag tycker att OSx86 är en synd och egentligen är det väl lika olagligt att hacka en iPhone?

I vilket fall som helst hoppas jag att Open Computer brinner i belsebubs eldar och att Apple istället säljer ännu mer hårdvara - kanske genom smärre prissänkningar eller nåt. Föf fan, att låta OS X fladdra omkring på okänd hårdvara som det gör med OSx86, det är ju som att be om problem.

För övrigt vill jag ge moderatorerna en eloge för bra jobb. Är det åt något håll ni ska ändra er så ska ni vara hårdare. Like you guys!

Ursprungligen av henkebarn:

Jag håller med om att det är lustigt att man får prata om att hacka sina iPhones. Jag tycker att OSx86 är en synd och egentligen är det väl lika olagligt att hacka en iPhone?

Är inte så lustigt igentligen. Troligen använder admin/moderator själva en iphone och den är hackad. De använder inte OSx86.

Detta gör att de ser ett egenvärde i att diskutera sina egna pylar, men inte det dom inte använder.

Ursprungligen av Mattias H:

Sådan är verkligheten, Apple är ett företag, gillar du inte deras produkter så låt bli och köp dem då, ingen tvingar dig. Till skillnad från det Sovjetunionen (inte Ryssland som bara var en delrepublik i Sovjetunionen) du drar liknelser till där den enskilde de facto var tvungen att köpa det som tillverkades oavsett vilken skit det var.

Du är likt här tvungen att köpa det apple anser ska var aoki, du kan inte skapa din egna kombination i den mån många vill och därav kommer apple troligen inte få så mycket marknandsandel som de och vi vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 12:32
Ursprungligen av micke_nkpg:

Är inte så lustigt igentligen. Troligen använder admin/moderator själva en iphone och den är hackad. De använder inte OSx86.

Detta gör att de ser ett egenvärde i att diskutera sina egna pylar, men inte det dom inte använder.
Du är likt här tvungen att köpa det apple anser ska var aoki, du kan inte skapa din egna kombination i den mån många vill och därav kommer apple troligen inte få så mycket marknandsandel som de och vi vill.

Av dina inlägg måste jag säga att du är lite vrickad.
Jag vet att man inte borde skriva när man är irriterad på någon. Men here it goes.

DU har ett stort problem, du drar slutsatser på extremt liten information om vad en moderator har för agenda när dom modererar på 99. Det gäller givetvis för dina resonemang om Apple med, det är byggt på obefintliga fakta, eller i alla fall väldigt marginella fakta.

DU vill även att VI ska förstå din synpunkt, när du uppenbart inte lägger manken till att försöka förstå personer på forumet, utan smetar på din uppfattning rakt ovanpå det lilla analysunderlaget som finns.

Om du skulle vara elev i en av mina analysklasser skulle du få underkänt.

/Tangen

Ursprungligen av micke_nkpg:

...och därav kommer apple troligen inte få så mycket marknandsandel som de och vi vill.

Grova antaganden och generaliseringar igen.

Hur vet du vilken marknadsandel Apple vill ha? Har du tillgång till deras marknadsplaner? Har du några källor du kan hänvisa till?

Hur vet du hur stor andel vi vill att Apple ska ha? Har du några siffror att backa upp påståendet med? Om det är din personliga åsikt så kan du säga "jag" i stället för "vi".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Grova antaganden och generaliseringar igen.

Hur vet du vilken marknadsandel Apple vill ha? Har du tillgång till deras marknadsplaner? Har du några källor du kan hänvisa till?

Hur vet du hur stor andel vi vill att Apple ska ha? Har du några siffror att backa upp påståendet med? Om det är din personliga åsikt så kan du säga "jag" i stället för "vi".

Eftersom de vill at folk ska gå från win till mac utgår jag från att de vill öka i andel.. Det behöver man inte vara moderator för att fatta.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Är inte så lustigt igentligen. Troligen använder admin/moderator själva en iphone och den är hackad. De använder inte OSx86.

Detta gör att de ser ett egenvärde i att diskutera sina egna pylar, men inte det dom inte använder.
Du är likt här tvungen att köpa det apple anser ska var aoki, du kan inte skapa din egna kombination i den mån många vill och därav kommer apple troligen inte få så mycket marknandsandel som de och vi vill.

Så alla Moderatorer här är partiska? Som bara vill diskutera det dom själva använder? De bär sig åt som svin - det har du sagt tidigare. Såg nyss ett inlägg om att forumet är till för att slicka stjärt på Apple....

Utveckla gärna.

Ursprungligen av Goflorp:

Så alla Moderatorer här är partiska? Som bara vill diskutera det dom själva använder? De bär sig åt som svin - det har du sagt tidigare. Såg nyss ett inlägg om att forumet är till för att slicka stjärt på Apple....

Utveckla gärna.

Enligt reglerna får man bara diskutera handhavde och användaning av apples produkter. Dock har man en avdelning som behandlar switschning från win. Det ser jag som motsättningar, då man enligt regler inet får diskutera win, men dom vill att man ska switcha.

Sedan förstår jag inte hur en clone kan vara så upprörande...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-17 19:57
Ursprungligen av micke_nkpg:

Enligt reglerna får man bara diskutera handhavde och användaning av apples produkter. Dock har man en avdelning som behandlar switschning från win. Det ser jag som motsättningar, då man enligt regler inet får diskutera win, men dom vill att man ska switcha.

Sedan förstår jag inte hur en clone kan vara så upprörande...

Lägg ner skitsnackat du. Du är bara här för att provocera, och det har nog alla förstått redan. Du får självklart snacka windows, vi har ju till och med ett forum för Windows on Mac. Och 99musikerna snackar en hel del windows vad jag vet i sitt datorforum.

Du får även diskutera massa annat om du är supporter och använder dig av Supporter Loungen. Dessutom kan du faktiskt prata mobiltelefoner och kringutrustning osv. i sina behöriga forum, Linux, Solaris osv. snackas i UNIX-delen.

Men 99mac är naturligtvis macrelaterat, därav 99, som står för 99%. Om du har något problem med att snacka mac, då kan du kanske söka dig till flashback eller liknande för att få lite fler altenativ.

Vi är inte dom enda som förbjuder osx86-snackat osv. Även forum som Sweclockers, som ändå är sveriges största forum för datorhårdvara och sådant förbjuder det snacket. Och om de också gör det, är det någon form av konspiration då eller? Eller kan det vara så att ämnet inte är accepterat för att det ligger på fel sida av gråzonen.

Ursprungligen av Sidde:

Lägg ner skitsnackat du. Du är bara här för att provocera, och det har nog alla förstått redan.

ren lögn!! Tror inte du som moderator är i ett sådant läge att det gynnar dig att ljuga.

Ursprungligen av Sidde:

Du får även diskutera massa annat om du är supporter och använder dig av Supporter Loungen. Dessutom kan du faktiskt prata mobiltelefoner och kringutrustning osv. i sina behöriga forum, Linux, Solaris osv. snackas i UNIX-delen.

jag hade engång i tiden tanke på att bli supporter, men efter att smutskastning och kränkningar kommer det inte hända förens attityderna ändrat sig, inte bara min. Vem vill betala för att folk ska kunna köra över ens åsikter och göra det med dig som moderators stöd? att jag är en macanvändare och har witchat skiter ni i, bara era åsikter om att apple är gud kommer fram så är det bra. Så upplever jag det. ar jag fel så motbevisa mig i handling.

Börja med att avar totalt objektiv i allt du gör som moderator, du ska även kunna kasta ut dina närmsate vänner här innen. kan du int edte ör du inte en bra och objektiv moderator, det är min åsikt. Alltså känslor ska inte blandad in. När det bevisas i handling då ska jag betala för att vara supporter.

Ursprungligen av Sidde:

Vi är inte dom enda som förbjuder osx86-snackat osv. Även forum som Sweclockers, som ändå är sveriges största forum för datorhårdvara och sådant förbjuder det snacket. Och om de också gör det, är det någon form av konspiration då eller? Eller kan det vara så att ämnet inte är accepterat för att det ligger på fel sida av gråzonen.

Motivera varför ni inte tillåter det, så är det grönt. Om det är olagligt, finns det någon dom som kan bevisa detta? Om det är avtalsbrott, gäller detta avtal utanför usa, dvs i sverige?

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-18 11:54
Ursprungligen av micke_nkpg:

ren lögn!! Tror inte du som moderator är i ett sådant läge att det gynnar dig att ljuga.

jag hade engång i tiden tanke på att bli supporter, men efter att smutskastning och kränkningar kommer det inte hända förens attityderna ändrat sig, inte bara min. Vem vill betala för att folk ska kunna köra över ens åsikter och göra det med dig som moderators stöd? att jag är en macanvändare och har witchat skiter ni i, bara era åsikter om att apple är gud kommer fram så är det bra. Så upplever jag det. ar jag fel så motbevisa mig i handling.

Börja med att avar totalt objektiv i allt du gör som moderator, du ska även kunna kasta ut dina närmsate vänner här innen. kan du int edte ör du inte en bra och objektiv moderator, det är min åsikt. Alltså känslor ska inte blandad in. När det bevisas i handling då ska jag betala för att vara supporter.

Motivera varför ni inte tillåter det, så är det grönt. Om det är olagligt, finns det någon dom som kan bevisa detta? Om det är avtalsbrott, gäller detta avtal utanför usa, dvs i sverige?

Ååå att du bara orkar vänder och vrider på absolut allting är du så här i verkliga livet med? Är du så här mot dina jobbarkompisar? Jag lider med de stackarna isf, fy fan att behöva jobba med en sådan människa som du som totalt saknar förståelse för hur man för en diskussion som aldrig kan ge sig och alltid ska ha sin vilja igenom. Som medvetet tolkar saker på sitt sätt och absolut inte kan ändra sig och är öppen för nya tankar.

Sen en sak till snälla slå på rättstavningen eller korrektur läs dina inlägg det får jag göra skriver själv som en kratta men är inte rädd för att använda dom hjälpmedel som finns blir väldigt jobbigt att läsa dina inlägg som dom ser ut nu!

Ursprungligen av Raccha:

Ååå att du bara orkar vänder och vrider på absolut allting är du så här i verkliga livet med? Är du så här mot dina jobbarkompisar? Jag lider med de stackarna isf, fy fan att behöva jobba med en sådan människa som du som totalt saknar förståelse för hur man för en diskussion som aldrig kan ge sig och alltid ska ha sin vilja igenom. Som medvetet tolkar saker på sitt sätt och absolut inte kan ändra sig och är öppen för nya tankar.

Kanske inte med denna attityden, som jag fått mycket pga att jag blir påhoppad med som jag upplevers som osakliga argument.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-18 12:05
Ursprungligen av micke_nkpg:

Kanske inte med denna attityden, som jag fått mycket pga att jag blir påhoppad med som jag upplevers som osakliga argument.

Intressant tanke, så du menar alltså att din attityd är ett resultat av "påhopp" här på 99.se? Man skulle ju kunna vända på det och säga att "påhoppen" är ett resultat av din attityd! Den tanken har aldrig slagit dig?

Personligen är ju jag av den åsikten att om man på ett forum som detta hela tiden lyckas skapa hetsiga diskussioner och osämja kanske borde ta ett steg tillbaka och utvärdera sig själv. Jag tror ju knappast att hela sanningen är att din attityd är ett resultat av 99.se. Jag tror att DU borde ta en funderare på hur du uttrycker dig och inse att ingen plats är fullkomlig världen är inte rättvis och hur mycket du än skriker och gapar kommer du ändå aldrig kunna förändra världen till en fullkomlig plats.

  • Medlem
  • 2008-04-18 12:10
Ursprungligen av micke_nkpg:

Kanske inte med denna attityden, som jag fått mycket pga att jag blir påhoppad med som jag upplevers som osakliga argument.

När sakliga argument inte finns tar vi till metaforer.

Du går in på en schackklubb med ett damspel, och kräver att de även börjar spela dam. Du för ett långt resonemang om hur damspelet har fördelar och många utövare, som du tror känner sig nedtryckta av de snobbiga schackspelarna. Gång på gång möts du av samma svar; "Här spelar vi schack, inte dam".

Behöver det verkligen motiveras sakligt? De har valt schack, och det har du väldigt lite att säga till om.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-18 12:15
Ursprungligen av stfm:

När sakliga argument inte finns tar vi till metaforer.

Du går in på en schackklubb med ett damspel, och kräver att de även börjar spela dam. Du för ett långt resonemang om hur damspelet har fördelar och många utövare, som du tror känner sig nedtryckta av de snobbiga schackspelarna. Gång på gång möts du av samma svar; "Här spelar vi schack, inte dam".

Behöver det verkligen motiveras sakligt? De har valt schack, och det har du väldigt lite att säga till om.

Det var det bästa jag läst på länge!! Haha det där gjorde min dag!

Ursprungligen av micke_nkpg:

Motivera varför ni inte tillåter det, så är det grönt. Om det är olagligt, finns det någon dom som kan bevisa detta? Om det är avtalsbrott, gäller detta avtal utanför usa, dvs i sverige?

Hur många gånger ska det behöva sägas? Det behövs ingen motivering. Forumledningen har rätt att sätta vilka regler de vill, och har ingen som helst skyldighet att motivera de reglerna.

Vill du diskutera OSx86, så letar du upp ett forum där det är tillåtet, eller så får du jobba konstruktivt för att påverka ledningen att ändra reglerna här.

Det pågår ständigt diskussioner om att ändra saker. Det är möjligt att OSx86-policyn ändras. Det är möjligt att någon annan policy ändras. Men så länge besluten står kvar, så står de kvar, och behöver inte motiveras.

Du må tycka att det är hemskt med de här begränsande reglerna. Men det finns ingen yttrandefrihet på ett diskussionsforum, och det har du tydligen inte lärt dig ännu.

Bevaka tråden