Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Psystar tillverkar billig Macklon

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett diskussionsforum behandlar oftast ett visst specialområde. Av detta följer att ett forum inte passar alla människor och alla åsikter. Det är inte en "mänsklig rättighet" att få deltaga på vilket forum som helst, med vilka åsikter som helst.

Om man då känner att man inte riktigt passar in...
Om man tycker att reglerna är dåliga...

När det samtidigt finns tusentals andra medlemmar
...som trivs
...som tycker att de passar in
...och som tycker att reglerna är OK

Då ska man kanske ifrågasätta sitt deltagande på det forumet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur många gånger ska det behöva sägas? Det behövs ingen motivering. Forumledningen har rätt att sätta vilka regler de vill, och har ingen som helst skyldighet att motivera de reglerna.

på vilka grunder har man tagit det beslutet? (här har du ett klockret exempel på hur man kommer osakliga argument som jag upplever inte finns underbyggad)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du må tycka att det är hemskt med de här begränsande reglerna. Men det finns ingen yttrandefrihet på ett diskussionsforum, och det har du tydligen inte lärt dig ännu.

regerl är till för att vara begränsande, men de måste oxå kunnamotiveras till varfö de finns. Varför ska vi annars följa dom? Skulle du förlja en lag bara för att den finns utan argument? eller med argumentet att den har stiftasts av politiker och du har inget med det att göra, det bara är så...

  • Medlem
  • 2008-04-18 13:29
Ursprungligen av micke_nkpg:

på vilka grunder har man tagit det beslutet? (här har du ett klockret exempel på hur man kommer osakliga argument som jag upplever inte finns underbyggad)

regerl är till för att vara begränsande, men de måste oxå kunnamotiveras till varfö de finns. Varför ska vi annars följa dom? Skulle du förlja en lag bara för att den finns utan argument? eller med argumentet att den har stiftasts av politiker och du har inget med det att göra, det bara är så...

Du missar att det här är helt är frivilligt att underställa sig reglerna, vilket det inte är om man är född i ett land. Regler finns för att göra saker enklare och bättre. Jag tycker att det har framkommit tillräckligt väl underbyggda argument för varför man valt att formulera reglerna som man har gjort.

Ursprungligen av micke_nkpg:

på vilka grunder har man tagit det beslutet? (här har du ett klockret exempel på hur man kommer osakliga argument som jag upplever inte finns underbyggad)

Det behöver inte redovisas några grunder eller motiveringar. Acceptera det!

Ursprungligen av micke_nkpg:

regerl är till för att vara begränsande, men de måste oxå kunnamotiveras till varfö de finns. Varför ska vi annars följa dom? Skulle du förlja en lag bara för att den finns utan argument? eller med argumentet att den har stiftasts av politiker och du har inget med det att göra, det bara är så...

Jämför inte reglerna på ett diskussionsforum med lagarna ute i samhället.

Mycket är samma:
Om man inte trivs med reglerna/lagarna så kan man på ett konstruktivt sätt jobba eller lobba för att få fram förändringar.
Eller så kan man acceptera reglerna/lagarna, och lita på att ledningen/politikerna gör vad som är bäst för majoriteten av medlemmarna/befolkningen.

Men det finns en stor och betydande skillnad:
Deltagandet i ett forum är frivilligt, och om man inte trivs med reglerna så finns det en annan utväg - att lämna forumet, och leta upp ett annat eller starta ett eget.
Men "deltagandet i samhället" är inte frivilligt. Därför kan man ställa högre krav på motiveringar där.

  • Medlem
  • 2008-04-18 09:36
Ursprungligen av micke_nkpg:

Enligt reglerna får man bara diskutera handhavande och användning av apples produkter. Dock har man en avdelning som behandlar switchning från win. Det ser jag som motsättningar, då man enligt regler inte får diskutera win, men dom vill att man ska switcha.

Sir, you tell lies.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Enligt reglerna får man bara diskutera handhavde och användaning av apples produkter. Dock har man en avdelning som behandlar switschning från win. Det ser jag som motsättningar, då man enligt regler inet får diskutera win, men dom vill att man ska switcha.

Sedan förstår jag inte hur en clone kan vara så upprörande...

Nja, som vanligt läser du ALLT ungefär som fan läser bibeln...

Syftet med forumet är att diskutera Apple och deras produkter (ungefär som att säga att det INTE är till för Flugfiske, diskutera sjukdomar eller Kamaxelns betydelse för världsfreden). Vi är ett Apple-orienterat forum.

Avdelningen Switch är till för de som byter från Windows (oftast) till OS X. Frågorna gäller ofta att så här gjorde jag förut, hur gör jag nu... man jämför, använder det man redan kan för att lära sig något nytt.

Sedan finns det en avdelning för de som kör Windows på en Appleburk, där hanteras BÅDE rena windowsfrågor och frågor om hur Bootcamp och virtualiseringsprogramvara (puh!) används.

Här finns väl inga motsättningar? Kör man Apples produkter och har frågor vänder man sig hit, kör man Windows på en Mac kan man också vända sig hit. Kör man däremot Windows på en Dell/HP/Acer/HPDHHH* eller liknande finns det säkert bättre forum (sweclockers) eftersom detta faller utanför detta faller utanför Forumets syfte.

Jag tycker ledningen och moderatorer går mycket långt i att tillåta saker på det här forumet. Att som du mer eller mindre ALLTID påstår att det inte får diskuteras något negativt här (trots att säkert femti personer vid det här laget har påpekat att så INTE är fallet) är fullständigt befängt och tyder på att du skiter fullständigt i vad vi andra tycker här. Du lyssnar inte ens en hundradels sekund utan vill enbart strö skit omkring dig och röra upp så mycket oreda som möjligt. Bara du får sprida dina förvridna sanningar.

Nu tänker jag sluta syssla med din skit

Jag vidhåller som jag påstått många gånger tidigare att du bär dig åt som om:

Du har en diagnos, troligen Borderline.
Du inte ens klarar jobba utan äter medicin.

Jag tycker att du är den ENDE användaren av hela detta system som lyckas med att sprida så mycket jävla hat/negativitet/skitsnack/lögner och äckel omkring dig att jag själv funderar starkt på att lämna det här stället.

Sedan förstår du inte hur en clone... etc. Ja, vad du INTE förstår kan jag inte redogöra för. Du får ta upp det med din egen hjärna.

Så Mikael Persson, nu är det fritt fram att börja martyrisera dig själv om hur jävla synd det är om dig och *buhu* hur utfrusen du är för att du inte får hata macanvändare, inte får sjunga Vistas lov, inte får "ge negativa poäng" till Steve Jobs.

*Hopplockade Delar från Hederlige Harrys Hörna

Ursprungligen av Goflorp:

Nja, som vanligt läser du ALLT ungefär som fan läser bibeln...

jag läser de regler som står, exakt som de är skrivna. Kan inte göra annat.

Ursprungligen av Goflorp:

Syftet med forumet är att diskutera Apple och deras produkter (ungefär som att säga att det INTE är till för Flugfiske, diskutera sjukdomar eller Kamaxelns betydelse för världsfreden). Vi är ett Apple-orienterat forum.

jag 99.se ska vara ett appleorinterat forum. men att skriva i regeler att det bar aär handhavande och användade av apple produketer som får diskuteras utestänger t.ex alla officepaket från diskusion. inkl neooffice.

Ursprungligen av Goflorp:

Här finns väl inga motsättningar? Kör man Apples produkter och har frågor vänder man sig hit, kör man Windows på en Mac kan man också vända sig hit.

Win är inte apples produkt, men du kan köra den på en mac, men fr inte diskutera detta enligt nuvarander regler. Är inte detta en motsättning? Eller ska vi säga att bootcamp inte får diskuteras pga att det kan göra att man kan köra icke appleprogram på en imac?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vidhåller som jag påstått många gånger tidigare att du bär dig åt som om:

Du har en diagnos, troligen Borderline.
Du inte ens klarar jobba utan äter medicin.

Du verkar vara en skön snubbe men snälla, ta det lugnt med snacket om diagnoser. Ett begrepp som det däremot finns fog att tala om är rättshaverist.

Jag vill också instämma med vad någon tidigare sa att det inte leder till något gott att mata trollet med fler inlägg.

Ursprungligen av henkebarn:

" Jag tycker att OSx86 är en synd och egentligen är det väl lika olagligt att hacka en iPhone?

"Föf fan, att låta OS X fladdra omkring på okänd hårdvara som det gör med OSx86, det är ju som att be om problem. "

Vad menar du med OS X 86? Menar du dagens version av OS X som är gjord för x86-64 hårdvara, exempelvis Leopard retail?

Vilken hårdvara fladdrar OS X omkring på i Apple's burkar då? Har du koll på det? Är det intelchipset? vilka ljud-, ethernet- raid- osv chip använder Apple? Vem tillverkar Apples moderkort?

VET du o att Psystar inte använder samma moderkortskomponenter som sitter i Apple's burkar? Psystar säljer/installerar i alla fall originalversionen av OS X och kunden betalar för den licensen.

Ursprungligen av Macce65:

Vad menar du med OS X 86? Menar du dagens version av OS X som är gjord för x86-64 hårdvara, exempelvis Leopard retail?

http://en.wikipedia.org/wiki/Osx86

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

jag frågade vad henkebarn menade...

Eller vill DUpåstå att OS X Leopard inte är gjord för vanlig x86-64 hårdvara med UEFI som enda skillnad jämfört med all annan x86-64 hårdvara? Skulle Apple's x86-64 hårdvara vara unik på NÅGOT sätt?? förutom låddesignen och koden i UEFI.. jag får en deja vu-upplevelse nu...

Apple gör det bara enkelt för sig, + låser användarna, genom att begränsa drivrutinstödet till ett fåtal komponenter.

Psystar säljer/installerar ju en originalversion av OS X, inte en hackad.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-16 16:40
Ursprungligen av Macce65:

jag frågade vad henkebarn menade...

Eller vill DUpåstå att OS X Leopard inte är gjord för vanlig x86-64 hårdvara med UEFI som enda skillnad jämfört med all annan x86-64 hårdvara? Skulle Apple's x86-64 hårdvara vara unik på NÅGOT sätt?? förutom låddesignen och koden i UEFI.. jag får en deja vu-upplevelse nu...

Apple gör det bara enkelt för sig, + låser användarna, genom att begränsa drivrutinstödet till ett fåtal komponenter.

Psystar säljer/installerar ju en originalversion av OS X, inte en hackad.

Tror du missuppfattade honom, kanske med vilje...
Apple utvecklar OS X till en specifik hårdvara. Oavsätt om det är samma som finns att köpa ute eller inte så är den speciell, den är noggrant utvald och i produktionsfasen testas den rejält. De utvecklar enbart för några få produkter, inte som Microsoft som måste ha mer än 30 gånger större arbetsstyrka för att utveckla en erkänt tafatt produkt som tex Vista. Det finns för och nackdelar med båda strategierna. Men vad som är bäst kan vare sig du eller jag avgöra. Och framförallt kan ingen diskussion på internet leda till det svaret.

Ursprungligen av Macce65:

jag frågade vad henkebarn menade....

Om man pratar om OSx86 så menar man den patchade/knäckta (kalla det vad du vill) versionen. Om man pratar om retail så säger man väl bara OSX, eller Leopard.

Jag är ganska säker på att henkebarn menade OSx86 när han pratade om OSx86.

Ursprungligen av Macce65:

Psystar säljer/installerar ju en originalversion av OS X, inte en hackad.

De skickar med en original-skiva. De säger ingenting om att de installerar en originalversion.

Men visst, det är ju en original-Leopard som ligger till grund för OSx86, så visst kan man kanske kalla det en originalversion.

Men det som är förinstallerat är en patchad version av OSX, i form av OSx86.
De skriver att de också skickar med återställningsskiva, vilken förmodligen också innehåller OSx86.

Men jag är helt övertygad om att man inte kan ta en Leopard-original-DVD, och installera rakt av på den datorn.

Någon som är mer kunnig i OSx86 får gärna rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om

Men det som är förinstallerat är en patchad version av OSX, i form av OSx86.
De skriver att de också skickar med återställningsskiva, vilken förmodligen också innehåller OSx86.

Jag uppfattade att de skickar med en originalskiva från Apple. Tyvätrrligger shopen nere nu så jag kan inte kolla igen.

Men en version av OS X Leopard är ju ett OS gjord för x86-64 plattformenoch en är gjord för PPC-plattfomen så det är bara en ordlek att kalla det nåt annat. OS X-86-64- versione (till skillnad från PPC-versionen) letar efter nån DRM-kod i Apples version av UEFI och detta verkar Psystar ha fixat?

Men Apple har nyligen patenterat nån ny låsningsfunktion mellan OS och hårdvaran, så vem vet hur länge detta funkar. Apple lyckas ju döda en massa upplåsta iPhones, så de kan nog döda denna burk oxå. Apples advokater jobbar säkert frenetiskt nu.

Om några veckor vet vi om de lyckas slå ihjäl denna utmanare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men jag är helt övertygad om att man inte kan ta en Leopard-original-DVD, och installera rakt av på den datorn.

men det står att det funkar

"
Quad-cores and a maximum 8GB of DDR2 RAM "
"
You can still get an OpenPro with Leopard preinstalled
"
http://www.psystar.com/

strax ovanför Buy now..

Ursprungligen av Macce65:

men det står att det funkar

"
Quad-cores and a maximum 8GB of DDR2 RAM "
"
You can still get an OpenPro with Leopard preinstalled
"
http://www.psystar.com/

strax ovanför Buy now..

Ja, förinstallerat och patchat, som jag skrev i mitt förra inlägg.

Så jag tror fortfarande att det inte går att installera från en original-Leopard-DVD rakt av, utan patchningen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, förinstallerat och patchat, som jag skrev i mitt förra inlägg.

Så jag tror fortfarande att det inte går att installera från en original-Leopard-DVD rakt av, utan patchningen.

Men var står det att de använder patchat OS X? Jag ser bara att det står Leopard ..

Jag hittade denna info om PC EFI: (på netkas.org)

"PC EFI is a technology to run Mac OS X on any pc with close to macs specs, without any modifications to osx kernel.

Is it legal ?

Yes, it’s legal to have this files, because it’s built from sources apple provided, before apsl2 was changed a year ago

."

"What else I need to run OSX on my pc ?

You need a legal copy of MacOSX (you can buy it at apple.com and small kext to emulate apple’s “tpm” )(which is actualy smc device)."

Likväl som Apple kan emulera en BIOS ovanpå sin version av UEFI, som man gör i "Bootcamp" så kan man tydligen emulera en UEFI på ett moderkort med BIOS...+ simulera Apples "tpm" med en liten kext-fil. Bootcamp för PC är tydligen PC UEFI?.

Du kanske tänker på de kopior av OS X 86 som är hackade för att kunna köra annan hårdvara än den som sittter på Apple-lika moderkort? (t ex med AMD SSE2 CPU:er, icke-Apple-lika grafikkort, ljudchip, ethernetchip, chipset osv?

Vista 64 SP1 har stöd för UEFI. Jag tror att många PC moderkorttillverkare kommer att ta fram UEFI firmware för sina moderkort med början 2008, och då....

Senast redigerat 2008-04-17 01:10
Ursprungligen av Macce65:

Men var står det att de använder patchat OS X? Jag ser bara att det står Leopard

"The Open Computer runs the Vanilla kernel with minimal kext patching"

Även om det är "minimal patching", så är det en patch, och det går inte att köra standard-Leopard rakt av.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"The Open Computer runs the Vanilla kernel with minimal kext patching"

Även om det är "minimal patching", så är det en patch, och det går inte att köra standard-Leopard rakt av.

"Vanilla" betyder omodifierad * . Alltså Original OS X skiva (+ lilla kextfilen för att emulera Apple "drm" som man tydligen ska lägga på ett USB-minne)

spännade..men jag är ju en AMD-fanboi, så jag tänker inte köpa ett intel-kort o testa arrangemanget..men jag är glad att det verkar vara så enkelt. Bör ge Apple en puff att ta fram en modern, prisvärd burk där man kan stoppa in fritt valda grafikkort o annat.

* hittade detta på Wikipedia (om Linux): "These are called "vanilla" kernels, meaning they have not been further modified by anyone. Many Linux operating system vendors modify the kernels of their product, mainly in order to add support for drivers or features which have not officially been released as stable, while some distributions rely on vanilla kernels.

Senast redigerat 2008-04-17 01:06
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-17 07:11
Ursprungligen av Macce65:

"Vanilla" betyder omodifierad * . Alltså Original OS X skiva (+ lilla kextfilen för att emulera Apple "drm" som man tydligen ska lägga på ett USB-minne)

spännade..men jag är ju en AMD-fanboi, så jag tänker inte köpa ett intel-kort o testa arrangemanget..men jag är glad att det verkar vara så enkelt. Bör ge Apple en puff att ta fram en modern, prisvärd burk där man kan stoppa in fritt valda grafikkort o annat.

* hittade detta på Wikipedia (om Linux): "These are called "vanilla" kernels, meaning they have not been further modified by anyone. Many Linux operating system vendors modify the kernels of their product, mainly in order to add support for drivers or features which have not officially been released as stable, while some distributions rely on vanilla kernels.

Den lilla kextfilen, vad innehåller den? Innehåller den möjlighetvis kod som apple använder sig av i firmwaren? Om så, då är hela produkten olaglig.

Ursprungligen av Sidde:

Den lilla kextfilen, vad innehåller den? Innehåller den möjlighetvis kod som apple använder sig av i firmwaren? Om så, då är hela produkten olaglig.

"Is it legal ?

Yes, it’s legal to have this files, because it’s built from sources apple provided, before apsl2 was changed a year ago

."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"The Open Computer runs the Vanilla kernel with minimal kext patching"

Även om det är "minimal patching", så är det en patch, och det går inte att köra standard-Leopard rakt av.

Kollade just i webshopen. Det står klart och tydligt att de säljer OS X Leopard 10.5:

Enligt ett blogginlägg på Guardian Unlimited bör man nog ta själva Psystars existens med en stor skyffel grovsalt.

And then we thought we'd look closer at the location they're in. And that's where things got really strange.

The address had changed completely.

Earlier in the day, it was giving 10645 SW 112 St, Miami FL 33176.

And now, while I'd been writing this post, it's moved - to 10481 NW 28th St, Miami, FL 33172.

OK, that's got to be the weirdest thing I've ever seen in years of covering technology. The first address, on Google Maps, looks like your average row of suburban houses.

Ursprungligen av Marcus K:

Enligt ett blogginlägg på Guardian Unlimited bör man nog ta själva Psystars existens med en stor skyffel grovsalt.

Macworld har sammanfattat detta på svenska.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.156383
Verkar skumt.

Men återigen, det är ju det som är affärsidén hos Apple, att leverera en integrerad produkt där hårdvara och mjukvara inte är två olika produkter utan en och samma. Det är ju det som gör Apple till Apple och gör att vi får den stabilitet och kvalité vi får. Apple är inget mjukvaruföretag utan ett datorföretag. Att du inte kan köpa delar hos din lokala PC-nisse och skruva ihop ett hemmabygge och sen köra OS X på det beror just på detta. Om det kan man tycka vad man vill, men så är det. OS X som produkt inbegriper den dator (som Apple tillhandahåller) den rullar på.

Att Kalle Fixare inte gillar att han inte kan köra vad skit som helst med OS X är hans problem, inte Apples. Vi kunder som faktiskt köper Appledatorer köper det ju just för den integration och stabilitet som detta ger.

Med det sagt, är Apple snåla med prestanda och tar bra betalt för medioker hårdvara, men lösningen är inte att varje tjomme ska kunna modda ihjäl såväl OS X som sin hårdvara.

Det är som att skälla på en tiger för att den är randig.

Ursprungligen av Mattias H:

Men återigen, det är ju det som är affärsidén hos Apple, att leverera en integrerad produkt där hårdvara och mjukvara inte är två olika produkter utan en och samma. "
"Med det sagt, är Apple snåla med prestanda och tar bra betalt för medioker hårdvara, "

och skillnaden mellan Apples hårdvara och Psystar's är allstå koden i CPROM:et + själva plåtlådans design.

MacPro-lådan designades när Apple's PPC-processorer utvecklade så mycket värme att det behövdes en kylfläns stor som ett mjölkpaket + en avancerad fläktkonstruktion för att kunna kyla CPU:erna utan att datorn lät som en hårtork. (som vissa tidigare PPC-modell gjorde)

Med dagens lågeffekt/högprestanda-CPU-er behöver inte lådan vara så stor, varför måste den då se ut som en MacPro gör idag (om man bortser från den religiösa upplevelsen....) ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-16 15:59
Ursprungligen av Macce65:

och skillnaden mellan Apples hårdvara och Psystar's är allstå koden i CPROM:et + själva plåtlådans design.

MacPro-lådan designades när Apple's PPC-processorer utvecklade så mycket värme att det behövdes en kylfläns stor som ett mjölkpaket + en avancerad fläktkonstruktion för att kunna kyla CPU:erna utan att datorn lät som en hårtork. (som vissa tidigare PPC-modell gjorde)

Med dagens lågeffekt/högprestanda-CPU-er behöver inte lådan vara så stor, varför måste den då se ut som en MacPro gör idag (om man bortser från den religiösa upplevelsen....) ?

Men apples "produkt" är fortfarande hårdvara+mjukvara i en intregration mellan varandra. De säljer båda produkterna bundlade. Exakt lika dant som Xbox360 och Playstation3 kommer med var sitt eget system.
Det är faktiskt så att de allra flesta datorsystem kommer på detta vis. Det är bara den "öppna" IBM kompatibla pc-marknaden som inte är så.

Och många av Suns produkter är bara vanliga Opteronprollar i, men de är likt förbannad extremt dyra. Samma gäller IBM och Xeon-prollar.

Ursprungligen av Sidde:

Men apples "produkt" är fortfarande hårdvara+mjukvara i en intregration mellan varandra. De säljer båda produkterna bundlade. Exakt lika dant som Xbox360 och Playstation3 kommer med var sitt eget system.
Det är faktiskt så att de allra flesta datorsystem kommer på detta vis. Det är bara den "öppna" IBM kompatibla pc-marknaden som inte är så.

Och många av Suns produkter är bara vanliga Opteronprollar i, men de är likt förbannad extremt dyra. Samma gäller IBM och Xeon-prollar.

Så du jämför Apple + OS X med spelkonsoller? intressant..

Ja, Apple har inte monopol på höga priser! Vissa företag begär mer för sina produkter än andra, exempelvis Sun. Förr hade de en unik produkt, inte längre, men inköparna på storföretag kanske inte är så insatta i pris/prestandafrågor, vad vet jag? Det ligger kanske t o m politik och annat i inköpsbesluten.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-16 16:37
Ursprungligen av Macce65:

Så du jämför Apple + OS X med spelkonsoller? intressant..

Ja, Apple har inte monopol på höga priser! Vissa företag begär mer för sina produkter än andra, exempelvis Sun. Förr hade de en unik produkt, inte längre, men inköparna på storföretag kanske inte är så insatta i pris/prestandafrågor, vad vet jag? Det ligger kanske t o m politik och annat i inköpsbesluten.

Jag arbetar med Solaris vardagligen som produkt och jag måste säga att du har helt fel. At inte kalla Suns hårdvara för unik produkt, då är du helt ute och cyklar. Hur många andra tillverkar dina små rackservrar med T2-cpuer? Hur många andra leverarar en 1u maskin som klarar att hantera 64trådar simultant. Hur många andra kan garantera den driftsäkerhet de kan på deras produkter med hårdvara+mjukvara.

Jag skulle vilja jämföra Apple med de andra datoraktörerna som utvecklar egna system. IBM och Sun främst. Men med tanke på spelkonsollernas utveckling och Apples intåg i mediavärlden, ja. det är nästan samma sak idag.

Ursprungligen av Sidde:

Jag arbetar med Solaris vardagligen som produkt och jag måste säga att du har helt fel. At inte kalla Suns hårdvara för unik produkt, då är du helt ute och cyklar. Hur många andra tillverkar dina små rackservrar med T2-cpuer? Hur många andra leverarar en 1u maskin som klarar att hantera 64trådar simultant. Hur många andra kan garantera den driftsäkerhet de kan på deras produkter med hårdvara+mjukvara.

Jag skulle vilja jämföra Apple med de andra datoraktörerna som utvecklar egna system. IBM och Sun främst. Men med tanke på spelkonsollernas utveckling och Apples intåg i mediavärlden, ja. det är nästan samma sak idag.

Så SUN använder unika Opteronprocessorer som ingen annan tillverkare kan köpa från AMD?? (för det var ju just CPU:er du nämnde tidigare i tråden..) eller använder de egentillverkade chipset?

Men både Xbox och Playstation använder unika komponenter och såvitt jag vet kan man inte installera PS3:s OS på nån annan hårdvara på samma enkla sätt som man kan installera OS X på nästan all modernx86-64 hårdvara.

Känner du till några massproducerade moderkort med Cellprocessorer som man kan installera PS3:s OS på? Säljer en SONY sitt Plystation OS/finns det att ladda ner hur enkelt som helst?

Bevaka tråden