Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för er som beställt nya MacBook Pro (Feb '08)

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-28 13:27
Ursprungligen av peacerich:

Dessutom funderar jag igen om man ska lägga till de 4100kr som behövs för att få mellanmodellen + 7200rpm hårddisk.

Man köper ju inte dator så ofta, och eftersom man har eget företag så blir ju inte kostnaden lika stor som för en privatperson. hmm..

Om du har ett företag (som är lönsamt) och kan köpa datorn genom det är det ju inget att tveka på - Maxa den så mycket det går! Det hade jag gjort i alla fall. Att kunna betala med oskattade pengar och dessutom dra av momsen är ju inte fel. Det svider betydligt mycket mer i min plånbok då jag måste betala med surt förvärvade och skattade pengar för min...

Ursprungligen av Leif_O:

Om du har ett företag (som är lönsamt) och kan köpa datorn genom det är det ju inget att tveka på - Maxa den så mycket det går! Det hade jag gjort i alla fall. Att kunna betala med oskattade pengar och dessutom dra av momsen är ju inte fel. Det svider betydligt mycket mer i min plånbok då jag måste betala med surt förvärvade och skattade pengar för min...

Lönsamt och lönsamt... det vet jag inte men...
Å andra sidan så får man nästan Apple protection plan för de pengar som skillnaden mellan 2,4 och 2,5 är. Lägger man sen till att man ska ha 2x2Gb RAM för 1000kr så drar det iväg.

Och 6% skillnad i prestanda är ju inte mycket. Känns mest surt att den nya Penryn 2,4an är långsammare än den gamla Merom. Marginellt men ändå.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-29 19:38
Ursprungligen av peacerich:

Jag tror det blir flyg. Kollade nyss min bank och inget har dragits ännu.

Dessutom funderar jag igen om man ska lägga till de 4100kr som behövs för att få mellanmodellen + 7200rpm hårddisk.

Man köper ju inte dator så ofta, och eftersom man har eget företag så blir ju inte kostnaden lika stor som för en privatperson. hmm..

Kan någon tala mig till rätta

Hur mycket blir kostnaden för ditt köp om du har eget företag? : )

Ursprungligen av arshia:

Hur mycket blir kostnaden för ditt köp om du har eget företag? : )

Om man har motsvarande inkomster så kan man ju dra av momsen direkt.
Så priset för företaget blir priset exklusive moms.

Sen kan man ju iofs räkna bort halva resterande belopp eftersom, om man skulle tagit ut det som lön så hade det gått till skatt.

Det är den ungefärliga sanningen.

Ingen ändring på min status, fortfarande "Ej ännu skickad"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 22:13

7200-varvarens strömförbrukning?

Efter RAM-maximering är säkert uppgradering till 7200-varvs-hårddisk det mest prisvärda sättet att snabba upp sin MBP. (Se: http://www.barefeats.com/5472.html)

MEN den avgörande frågan är om den drar mer ström?

(har inte hittat hårdfakta om detta på nätet) För det avgör väl direkt påverkan på värme och batteritid.
Och jag hittar inte på apple:s sidor fakta om exakt vilka hårddiskar dom använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 11:03

Då var det beställt här också. Minsta modellen med 7200 rpm hårddisk. Leveransen förväntas bli 13-14 mars. Mycket trevligt

Ursprungligen av simonn:

Då var det beställt här också. Minsta modellen med 7200 rpm hårddisk. Leveransen förväntas bli 13-14 mars. Mycket trevligt

Skummt , jag beställde i tisdags minstingen med 7200 HD och det står att den ska levereras 19:e

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-28 11:22

Jag har beställt "minstingen" med 5400 rpm-hårddisken men blir lite tveksam nu när jag ser att alla andra beställer med 7200 rpm. Blir det stor skillnad i prestanda?

Jag tänkte att med 7200 rpm så blir batteritiden kortare och datorn varmare samtidigt som prestandaökningen blir marginell. Är jag fel ute? Beställer ni 7200 rpm-hårddisken bara för att det "känns bättre" eller blir det verkligen en prestandaökning som märks?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-28 11:50

peacerich: Okej. Jag betalade med VISA-kort på en gång, så pengarna drogs på ungefär en minut, hehe.

Hm, så du funderar på att avboka denna som du har och köpa den bättre modellen?

Du har ju rätt i det, man köper inte dator så ofta.. Har du eget företag är det ju smartare då att ta den lite dyrare modellen när kostnaden ändå inte blir så stor.. Så tycker jag du ska göra, eftersom en dator ska hålla ett par år i alla fall. Fast allt beror ju på vad du ska använda datorn till..

Senast redigerat 2008-02-28 12:32

Har samma 'problem' som Leif_O. Fast har beställt mellanmodellen med 5400 rpm. Borde jag avboka och beställa den med 7200 rpm istället? Det är ju knappast någon större prisskillnad. Vill ju ha en så snabb dator som möjligt.

Ursprungligen av kalkoman:

Har samma 'problem' som Leif_O. Fast har beställt mellanmodellen med 5400 rpm. Borde jag avboka och beställa den med 7200 rpm istället? Det är ju knappast någon större prisskillnad. Vill ju ha en så snabb dator som möjligt.

Om man räknar rent matematiskt så borde ju 7200varvsdisken vara 25% snabbare.
800kr extra för det tycker jag helt klart är värt.
Jag har hört många här på forumet som bytt upp sig till en 7200rpm disk och märkt en skillnad i hastighet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-28 14:03
Ursprungligen av peacerich:

Om man räknar rent matematiskt så borde ju 7200varvsdisken vara 25% snabbare.

Det går naturligtvis snabbare att hämta information från hårddisken, så om du t.ex. skall öppna en bild i Photoshop så får du upp den på skärmen någon millisekund snabbare med en 7200-varvare. Men när den väl är öppnad ligger den ju i RAM-minnet så då kan väl inte hårddiskens rotationshastighet spela någon roll när du jobbar med bilden?

Jag gissar, trots allt, att den inverkan på den totala prestandan som en 7200 rpm har jämfört med en 5400 rpm är ytterst marginell. Men, men... jag kan ha fel. Har faktiskt haft det en gång tidigare...

Ursprungligen av Leif_O:

Det går naturligtvis snabbare att hämta information från hårddisken, så om du t.ex. skall öppna en bild i Photoshop så får du upp den på skärmen någon millisekund snabbare med en 7200-varvare. Men när den väl är öppnad ligger den ju i RAM-minnet så då kan väl inte hårddiskens rotationshastighet spela någon roll när du jobbar med bilden?

Jag gissar, trots allt, att den inverkan på den totala prestandan som en 7200 rpm har jämfört med en 5400 rpm är ytterst marginell. Men, men... jag kan ha fel. Har faktiskt haft det en gång tidigare...

Ja när man väl är igång och jobbar så spelar det kanske mindre roll, en snabb disk märker man väl mest av när man installerar program eller kopierar över saker till HDn, den största skillnaden iaf även om man kanske märker det även när man startar tunga program.

Men en annan fråga jag har, väsnas dom så mycket mer än 5400 snurran? Någon som kan svara på detta samt om det är någon skillnad i batteriprestandan som man hört ibland?

Någon som har sett nån antydan till statusändring på beställningsstatusen?
Mina pengar har reserverats från Apple iaf. men ingen betalning har skett ännu.

Min ska ju skickas på måndag men jag tänkte att eftersom det är skottår i år så får de ju en dag extra på sig, så de kunde väl få iväg den idag istället

För övrigt har jag läst på andra forum där folk redan har fått sina MBP levererade, kanske är snabbare leverans i England.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 19:01

min status är nu en smula ändrad.....hmm..

Förberedd för avsändning
Beräknad avsändning: 03 Mar, 2008
Beräknad leverans: 11 Mar, 2008 - 12 Mar, 2008

"Förberedd" istället för "ej skickad"
men det är väl bara för att det är fredag kväll och den ska skickas på måndag...
trodde nästan att den skulle komma lite tidigare ett tag....hmmm....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 19:18

jag ändrade mig och beställde istället en 15#, med en 7200 disk på 200 GB istället, då jag tyckte att leveranstiden på 17# var alldeles för lång och jag köper istället en extern skärm. Dessvärre har jag fortfarande samma leveransdatum som när jag beställde, dvs. den 13-14 mars, vilket är om två veckor. Fjorton dagar... aj. Då folk i USA och England redan har börjat mottagit sina datorer sedan någon dag tillbaka, tycker jag det är en aning konstigt att det skall behöva ta ytterligare två veckor att få hit den. Men troligen kommer datumet att förändras (sedan tidigare erfarenheter) och jag kanske rentav har den inom räckhåll under den kommande vecka.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-29 19:34

simon h: Grattis! Jag har samma avsändningsdatum, men jag kollade min order precis och den har inte rört på sig ännu.. Min ska levereras den 12-13 mars, så du har en dag innan där.. Spännande

Nu står det iaf. Beställningsbyggd under min MBP, alltid något. Skickas nog på måndag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 00:50

peacerich: Det har stått Beställningsbyggd under min order sedan jag beställde tror jag. Får hoppas min skickas på måndag min med. Spännande verkligen.

Ursprungligen av dayweed:

peacerich: Det har stått Beställningsbyggd under min order sedan jag beställde tror jag. Får hoppas min skickas på måndag min med. Spännande verkligen.

Nu står det "Förberedd för avsändning" även hos mig. De flesta jobbar ju på Lördagar i Asien, för det är väl där de byggs?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 11:30

yes folk verkar verkligen jobba på lördagar!

"Din beställning skickades iväg 01.03.2008 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 11.03.2008. Dagarna är arbetsdagar och tiderna är ungefärliga."

wohoo!!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 12:13

Meen! Gud vad orättvist. Nu måste jag titta till min beställning också bara för det!

Edit: "Ej skickad ännu" Jaha.. Min verkar inte röra på sig alls.. Ååh, varför? Hoppas det händer något under lördagen nu då.. Annars hoppas jag verkligen den är ivägskickad under måndagen som den ska vara.

Senast redigerat 2008-03-01 12:35
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 12:39

Min skulle ju faktiskt skickas på måndag men nu skickas den två dagar tidigare, leveransdag är dock fortfarande 11-12, står iofs senast så den kanske dyker upp nån dag tidigare...

Jag fick ett mail med samma information som dayweed! Inte långt kvar nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 12:44

beställde en MBP 2,4 med Glossy och 7200 rpm hdd igår. funderade dock länge..

Jag tror att det inom ca 6 mån kommer finnas en ny version av MBP..

Men jag vill inte vänta, dessutom har jag köpt GEN 1 av Apples produkter tidigare (Imac G5)..
Och jag vill inte göra om det misstaget. Denna GEN 4 av MBP kommer i särklass vara den bästa hittils vilket gör att jag känner att det är ett bra köp Att den har MBAs trackpad är också en drivare till köp

Jag har tre frågor som jag skulle vilja ha svar på

Idag har jag en netgear router (g) som jag inte har någon avsikt att byta ut. Men jag vill kunna streama musik till min stereo.

1. Kan jag vara uppkopplad mot min Router (Internet) och samtidigt vara uppkopplad mot en Airport express och streama musik till min stereo eller måste jag då köpa en Airport extreme ?

2. Kan man strömma video till Apple TV från andra program än Itunes -? Ex VLC ? Alt. finns det några plugin till Itunes så jag kan öppna/strema på alla videoklipp (Divx etc) ?

3 Jag måste använda Office i mitt jobb och koppla upp mig mot en Exchange Server. Någon som har erfareneheter ??

Alt 1 köra Office 2008 i OS X med Entourage till Exchange.

Alt. 2 Installera windows via bootcamp och köra office 2007 native i Windows. ( jag vill kunna sköta mina möte och mail samt skicka filer till mina kollegor utan krångel...)

/J

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 13:36

kalkoman: Vilket mail menade du att du fick? Min order har som sagt inte rört på sig alls, inget att hurra för ännu :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 14:36

Skickades den: Feb 29, 2008
Beräknad leverans: 11 Mar, 2008 - 12 Mar, 2008

Beställde den för en vecka sedan, på lördagen, ringde de på tisdagen när nya uppdateringen kommit och fick ett ordererkännande på att jag skulle få nya versionen på onsdagen. Sedan skickades den alltså två dagar senare. Inte illa.

Inget som slår beställningen av min för-förra iBook dock. Beställde den tisdag natt strax innan midnatt, den skickades onsdag morgon och jag hade den i min hand när jag vaknade på torsdagen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 14:43

iBear: Du beställde 15" antar jag? Verkar ju vara den som skickas fortast, min 17" tar ju en väldigt lång tid på sig att bli ivägskickad..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 14:52
Ursprungligen av dayweed:

iBear: Du beställde 15" antar jag? Verkar ju vara den som skickas fortast, min 17" tar ju en väldigt lång tid på sig att bli ivägskickad..

Ja, 15" med maxad hårddisk och glossy skärm. När jag ändrade specarna ändrades byggtiden till tre dagar, från 24 timmar. Vad stod det för byggtid på din?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 15:20

iBear: Maxad hårddisk? Hm.. Då får du alltså 300 GB med 4200 rpm.. Inte så bra kanske, men vad vet jag.. Okej, det är ju en märkbar skillnad faktiskt. Byggtiden på min stod det 4 dagar, från när jag beställde den i tisdags.

Senast redigerat 2008-03-01 16:17
Bevaka tråden