Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt Mac Pro (jan -08)

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 22:37

Nu hade visst Macoteket sänkt sina priser på minnen.

DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 1GB 795 SEK
DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 2GB 995 SEK

Lustig prissättning, men men, beställde hem några tillsammans med en mac pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 23:36

Man blir nästan lite avis på er!

Idag kom TNT och hämtade min MacPro för retur, en ny skickas inom 2v

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-15 16:32
Ursprungligen av stefanaxe:

Nu hade visst Macoteket sänkt sina priser på minnen.

DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 1GB 795 SEK
DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 2GB 995 SEK

Lustig prissättning, men men, beställde hem några tillsammans med en mac pro.

Trevligt, trevligt. Nästa prissänkning så beställer jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-16 12:18
Ursprungligen av stefanaxe:

DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 1GB 795 SEK
DDR2 FB-DIMM ECC PC6400/800MHz, 2GB 995 SEK

Det bör framhävas att det där är pris exkl. moms.

Eftersom Mac Pro är en hemmadator så betalar väl de flesta moms? Eller?

Ursprungligen av hugin:

Det bör framhävas att det där är pris exkl. moms.

Eftersom Mac Pro är en hemmadator så betalar väl de flesta moms? Eller?

Hemmadator?

8 kärnor arbetar för fullt med att uppgradera aperturebiblioteket till 2.0, ska bli kul att se hur stor skillnad det blir. Känns dock som jag kanske borde dela upp biblioteket lite, har någon koll på rekommenderad maxgräns (mitt ligger på ca 250GB)

Min har lite problem ibland att vakna upp ur vila.
Nån som har samma problem?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 14:35
Ursprungligen av tublenco:

Min har lite problem ibland att vakna upp ur vila.
Nån som har samma problem?

Yes, hade samma problem. Lösningen var att stänga av dqtorn, dra ut alla sladdar inkl ström och låta den stå i en halvtimme. Sedan zappa pram vid uppstart. Funkar skitbra nu. Finns en tråd på Apple Discussions.

Ursprungligen av mbp:

Yes, hade samma problem. Lösningen var att stänga av dqtorn, dra ut alla sladdar inkl ström och låta den stå i en halvtimme. Sedan zappa pram vid uppstart. Funkar skitbra nu. Finns en tråd på Apple Discussions.

Tack för tipset. Ska prova det.

  • Medlem
  • 2008-02-16 15:52

minne -storlek

Kör med Maxwell och leverantören rekomenderade 1GB minne per processor som tumregel.

Gäller det generellt eller bara för Mexwell ?

För övrigt är det fantastiskt att se hur alla 8 går i topp när renderingen är i gång!
Maxwell är gjort för att dra nytta av flera processorer.

Min nya MacPro totalfryser minst 5 gånger per dag.
Har haft en G5 som fungerat som en klocka i 4 år, så jag har glömt bort alla tips och trxs vad det gäller felsökning, zappa Pram osv.

Snälla hjälp mig!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-28 16:16

Låter som minnesproblem.
Stäng av datorn, stoppa i installationsskiva 1, håll ner tangenten D och starta datorn.
Kör det utökade testet.

Ursprungligen av mbp:

Låter som minnesproblem.
Stäng av datorn, stoppa i installationsskiva 1, håll ner tangenten D och starta datorn.
Kör det utökade testet.

Tack för tipsen!
tråkigt om det skulle vara minnena (totalt 10GB). De är lite krångligt med reklamationen av dem då de är beställda från OWC i staterna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-28 22:25
Ursprungligen av Daniel Roos:

Tack för tipsen!
tråkigt om det skulle vara minnena (totalt 10GB). De är lite krångligt med reklamationen av dem då de är beställda från OWC i staterna.

Inte alls. De har utskickningsgaranti, så du kommer att få nya minnen innan du skickar tillbaka dina.
Bara du har dokumentation på att minnena är trasiga så går det bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 20:37

Funkar inte mbp:s förslag finns det ett litet program som heter rember.
<http://www.kelleycomputing.net:16080/rember/h...>
och <http://www.kelleycomputing.net:16080/rember/>
Nu har ju inte rember uppdaterats på ett tag men...
Och du kan ju prova med att ta ut dina moduler och stoppa in dem två åt gången med omstarter och test. Funkar den med enbart originalminnena? Med enbart dina nyköpta? osv

Bosse

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 22:24

Ikväll gjorde jag mitt stora beslut. Har suttit och gruvat mig ett bra tag om jag verkligen vill slänga ut 24 000 kr på en dator. Men det fick bli slut på allt funderande och beslutångest, slängde in en order. Standard konfiguration men med ett 8800GT samt trådlös mus. Får även gratislicens på Parallels från CSN-kortet :).

Svider att slänga ut så mycket pengar på en dator, men tror knappast att jag kommer bli besviken. Hoppas man inte får nå sjukdomar som t.ex. när man väcker datorn från vila så startas den om. Några som haft det problemet? Bara läst det på macrumors men inte hört något här.

Kommer köpa till 2 GB minne senare samt leta reda på bra skärm.

Beräknad leverans: 19 Mar, 2008 - 20 Mar, 2008.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-13 09:31

Zappy: Ang. sömnproblem så har jag haft det, men efter en zappning av PRAM och och att man lät den stå utan ström i 15-20 min. så var det som vanligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 14:28

mbp: Ah okej. Får hoppas på att jag slipper göra det. Men tack för tipset!

Kommer bli en lång vecka det här. Switchade i juni till en PowerMac MDD 2x1,8GHz Sonnet och den är lite seg ibland när jag har för mycket saker igång Skall bli gott med mer kraft. Blir sedan att jag köper 2 skärmar, Lenovo L220x verkar intressanta. 22" för runt 4000-5000 kr. S-PVA panel. Dock inte så passande design till Mac Pro'n Får hoppas på nya Cinema Display kommer till sommaren med prissänkning.

Nu har jag också beställt!

2.8 GHz 8-core + Airport.

Köper extra minne på annat håll... Kanske en extra hårddisk också.

Beställde hos Kullander i Malmö. Leveranstid 3-4 dagar. Påsken är räddad.

Snål person här: beställde igår så att prislappen blev minimal - 1*4 kärnor + ATI kortet. 19625 pix Satsar på skärm instället NEC SpectraView 2690. Vill ha en tyst dator före absolut prestanda. Blir nog "ganska" OK ändå skulle jag tro för hemma jobb med foto RAW och lite AVCHD redigering - kommer från en G5 1,8 iMac. Kan ta en kaffe (nescafe) paus och filosofera lite och lägga 5-6000 kr på skärmen istället. Lev: 5-7 dagar

Skall väl bli 2GB RAM till - vart köpa - länk till exakt produkt (från sverige) skulle uppskattas!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-20 09:47

Om det inte var så att jag måste köra både Vista och XP i VMWare samtidigt för att kolla sajter jag utvecklar så skulle jag ha satsat på den billigaste modellen också då den absolut skulle täcka mina behov.
Men att ha rejält med kärnor och kunna låna ut två till varje virtuell miljö är kanon.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 15:46

Oturligt nog sköts leveransen upp för mig med 6 dagar. Senast leverans den 26 mars.
Men har en fråga, hur mycket låter 8800GT? Det är ju en rätt liten fläkt så den kanske låter en del eller är den rätt tyst? Själva systemet verkar vara tyst enligt många i alla fall så det är kanon Kommer bli en stor skillnad när jag lämnar "vindtunneln".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 16:45

8800GT-låter inget, datorn är väldigt tyst, bortsett ifrån standard-seagate-disken som puttrar till lite ibland.

jonte0: Angående minnet, köpte jag mitt på Macoteket. Det är samma som säljs via OWC. (Tillverkare 0x802C)

tackar - det blir nog Macoteket, kanske inte ultimativt billigast men ok priser och att man antagligen får nåt som funkar.

Burken är i Cork säger TNT trackern :-D, any day now!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 15:32

Fick min Mac Pro idag Vilken skönhet. Alldeles tyst är det, jag är så van med PowerMac MDDs oljud.
Men jag har ett problem, får inget ljud via ljud-ut uttagen. Kan inte höja eller sänka volymen i Systeminställningar eller på tangentbordet. Någon som vet vad som kan vara fel och hur man löser det?

Edit: det löste sig på något vis. Nu har jag ljud. Då skall man ta och prova sig fram lite med denna mosterdator. Även installera Windows och prova spela, har inte spelat nå på år känns det som.

Senast redigerat 2008-03-25 15:47
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-03-25 16:40

Har idag lagt beställning på
3.0 GHz 8-core + Airport. + Apple care. Köper minnen + hårddiskar externt
La med en 30 tums Cinema HD Display osså.

  • Medlem
  • 2008-05-02 02:13

Är själv i köptagen av en Mac Pro.
Går det att göra nån deal när man handlar i affär att man tex tar bort hårddisken? Samt minnena helt? Och köper på annat håll.
Känns så jäkla dumt att betala en massa pengar för något man får billigare någon annanstans

Good luck men det blir nog svårt. Affärerna tvingas också köpa Apple standard konfigurationer som då får dom sitta på diska och minne vilket man kan ana att dom inte skulle tycka vara så roligt. Köp minsta konfig och bygg ut själv. De priserna är inte så orimliga ändå...

  • Medlem
  • 2008-05-02 21:24

Jag var hos Kullander idag i malmö och kollade priser.. I princip omöjligt att pruta, dem kunde gå ner 5%.
Plocka bort saker gick inte..

5% - grattis (in the Mac world) - begangnat?

Bevaka tråden