Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt Mac Pro (jan -08)

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-10 22:07

Konstigt att Apple inte har lyckats fixa så att SLI funkar i Mac OS. Inte för att jag vet vad fördelarna är, men det måste ju vara bra för något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 22:26
Ursprungligen av mbp:

Konstigt att Apple inte har lyckats fixa så att SLI funkar i Mac OS. Inte för att jag vet vad fördelarna är, men det måste ju vara bra för något.

Jag tror att Apple kan lösa det om de vill. En av fördelarna kan vara att två grafikkort delar på arbetet, dvs fördela grafik på en skärm. Tror det är mest användbart i situationer som kräver mycket prestanda, t ex spel. Tror det var en av anledningarna till SLI. Man kan kanske jämföra det med hur datorns processor fördelar arbetet via flera kärnor (?).

Ursprungligen av mbp:

Konstigt att Apple inte har lyckats fixa så att SLI funkar i Mac OS. Inte för att jag vet vad fördelarna är, men det måste ju vara bra för något.

SLI är för dig som syslar med 3d rendering, & spel ...

SLI kopplar ihop flera grafikkort att dela på renderingen ... tex:

om nu 24 bilder per sekund skall renderas ..

1 kort ingen SLI
PCI Express 1: GPU nvidia gforce 8800: 24 fps
PCI Express 2: Tom
PCI Express 3: Tom

2 kort med SLI
PCI Express 1: GPU nvidia gforce 8800: 12 fps (frame 1) (frame 3)
PCI Express 2: GPU nvidia gforce 8800: 12 fps (frame 2) (frame 4)
PCI Express 3: Tom

3 kort med SLI
PCI Express 1: GPU nvidia gforce 8800: 8 fps (frame 1) (frame 4)
PCI Express 2: GPU nvidia gforce 8800: 8 fps (frame 2) (frame 5)
PCI Express 3: GPU nvidia gforce 8800: 8 fps (frame 3) (frame 6)

eftersom varje kort inte behöver rendera lika många frames så kan kvalitén i spelen sättas på väldigt hög niva och alla effekter kan sättas på högsta möjliga ..
eller så kan man ha ännu högre fps an vad ett kort skulle klara ...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 11:32
Ursprungligen av Tussen69:

SLI är för dig som syslar med 3d rendering, & spel ...

SLI kopplar ihop flera grafikkort att dela på renderingen ... tex:

om nu 24 bilder per sekund skall renderas ..

1 kort ingen SLI
PCI Express 1: GPU nvidia gforce 8800: 24 fps
PCI Express 2: Tom
PCI Express 3: Tom

2 kort med SLI
PCI Express 1: GPU nvidia gforce 8800: 12 fps (frame 1) (frame 3)
PCI Express 2: GPU nvidia gforce 8800: 12 fps (frame 2) (frame 4)
PCI Express 3: Tom

3 kort med SLI
PCI Express 1: GPU nvidia gforce 8800: 8 fps (frame 1) (frame 4)
PCI Express 2: GPU nvidia gforce 8800: 8 fps (frame 2) (frame 5)
PCI Express 3: GPU nvidia gforce 8800: 8 fps (frame 3) (frame 6)

eftersom varje kort inte behöver rendera lika många frames så kan kvalitén i spelen sättas på väldigt hög niva och alla effekter kan sättas på högsta möjliga ..
eller så kan man ha ännu högre fps an vad ett kort skulle klara ...

Det borde ju bli både snabbare och billigare att göra ett grafikkort med 3 st GPU istället för att köpa 3 separata kort. Varför koppla och trixa med 3 st kort... O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 22:17

Är det någon som vet om man kan använda de gamla (667) minnena till de nya burkarna?
Borde väl gå, bara det att alla minnen klockas ned, eller?

De blir så illa tvugna att fixa stöd för parallell-körning av gpus, iaf om de tänker erbjuda kort med topp-prestanda i nästa generation.
multicore-utvecklingen kommer till grafikkorten oxå, med start under detta år...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-11 08:42

Tussen69: Schysst och begriplig förklaring angående hur SLI fungerar i korta drag! Mycket bättre än min. Så detaljerad och insatt är inte jag. Men nu lärde jag mig nya saker!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-11 10:22

8800 GT-korten har en väldigt bra prestanda för priset och har varit mycket populära sedan de släpptes till PC för ett tag sedan. nVidia kan inte levera tillräckligt för att matcha efterfrågan och det är allmänt svårt att få tag på oavsett format tydligen, därav väntetiden.

Ursprungligen av Smirf:

8800 GT-korten har en väldigt bra prestanda för priset och har varit mycket populära sedan de släpptes till PC för ett tag sedan. nVidia kan inte levera tillräckligt för att matcha efterfrågan och det är allmänt svårt att få tag på oavsett format tydligen, därav väntetiden.

Men då kanske det å andra sidan är värt att vänta på?

Det har med värmeutveckling och storlek på kortet att göra.

Ni som beställer Mac Pro nu. Vad kommer ni att köra för skärm? Det hör väl till ämnet? Jag själv kommer köra vidare på min Macbook Pro ett tag till innan det blir Mac Pro.

Jag kör vidare på min gamla Apple Cinema Display 23".
(Vilken märkligt nog alltid får folk att fullständigt häpna när de ser den "-Ååh vilken jätteskärm")

Jag skulle precis beställa , men ser att det skall vara en ny PCi kortplats typ, betyder det att det inte går att använda de "gamla" PCI korten för eSATA ?
Jag är helt beroende av extern SATA koppling ...

nä, mac pro har bara pcie-platser å däri får du inget pci-kort.

en tanke kan vara att skaffa en bracket som konverterar en av de interna sata-kontakterna till esata.

från http://www.dustinhome.se/pd_5010072080.aspx

jag har aldrig provat själv, men det borde funka...?

Men hallå , det betyder väl att man förlorar möjligheten att koppla in internt ....
Eller är det multiple port ?

man kopplar in så många kontakter som man behöver.
dessutom finns det två 'oanvända' kontakter i mac pron. (de sitter nära fläkten för kortplatserna.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-11 22:27

Jag upptäckte just den här tråden, och jag ber om ursäkt men jag orkar inte läsa igenom hela (iaf inte just nu).

Tänkte bara meddela att jag sitter här hemma med min splitter ny Mac Pro 8-core 2,8 GHz (helt standard).

Jag stannade till hos ONOFF på vägen hem och köpte en Samsung 226BW till, och den verkar helt okej.

Det ska in lite mer minne och disk sen vid tillfälle också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 16:04
Ursprungligen av hugin:

Jag upptäckte just den här tråden, och jag ber om ursäkt men jag orkar inte läsa igenom hela (iaf inte just nu).

Tänkte bara meddela att jag sitter här hemma med min splitter ny Mac Pro 8-core 2,8 GHz (helt standard).

Jag stannade till hos ONOFF på vägen hem och köpte en Samsung 226BW till, och den verkar helt okej.

Det ska in lite mer minne och disk sen vid tillfälle också.

Nå, hur känns den då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-12 22:12

Den är inte ljudlös direkt, men väldigt mycket tystare än min 2x2 GHz G5 (Rev A) med Radeon 9800 Pro som jag körde innan. Bortsett från det har jag inte hunnit märka så mycket, för jag har faktiskt knappt hunnit sitta vid den. Men den verkar snabb så klart, och tangentbordet tror jag nog att jag kommer gilla väldigt mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 22:18

Undrar hur den står sig mot en MacPro 2.66:a ljudmässigt?
Den tycker jag var riktigt tyst faktiskt, men den hade väl iofs fläktlöst grafikkort tror jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-13 13:48

För att överrösta min G5:a krävdes det rätt mycket ljud, vilket till största delen berodde på grafikkortet som lät som en jävla hårtork. Nu räcker det att jag sätter på iTunes på lägsta volym i princip.

Mer åsikter om nya MacPro

Mer åsikter om MacPro08 tack. Jag vill veta allt! Bra och dåligt. Och förstås vilken konfiguration det gäller.

La in en beställning men beräknad leverans är inte förrän 5 Mars.
'Straffet' för att man tog Geforce 8800-kortet.
För övrigt 3.0 Ghz med 1 TB HD, StandardRAM men ska beställa mer separat.

Passade på att beställa Time Capsule samtidigt, den kommer den 4 Mars.

Känns som en evighet..

Fick min macpro 3.2 idag allt i standard utom processorn.

Rolloq

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 18:17

Nu har jag min hemma också, standard 2.8GHz med 2GB RAM. Ska köpa ytterligare 2GB.

Nägon som vet när nya Leopard 10.5.2 kommer? För det finns väl inte stöd för 8800-kortet i nuvarande?

Ursprungligen av katten__findus:

Nägon som vet när nya Leopard 10.5.2 kommer?

Vilken dag som helst, förmodligen...

Det finns en tråd där man diskuterar 10.5.2:
http://www.99.se/aktuella-rykten/231961-tr-om-mac-os-x-10-5-2-a.html

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2008-01-27 14:51

Beställde en Mac Pro med en 2.8 GHz quad processor och 8800 GT kortet och 2GB ram. Blir mer minne och fler hårddiskar senare.

Väntar sedan i fredags på min 2.8 quad med standard grafikkort i stället för 8800-kortet. Jag inbillar mig att ljudnivån är mer värt för mig än den relativt blygsamma hastighetsökningen.
Jag beställde den med... wait for it... TIO GB ram. Yummy!

Ljud och ström

Ursprungligen av sjovall:

Väntar sedan i fredags på min 2.8 quad med standard grafikkort i stället för 8800-kortet. Jag inbillar mig att ljudnivån är mer värt för mig än den relativt blygsamma hastighetsökningen.
Jag beställde den med... wait for it... TIO GB ram. Yummy!

Är det betydligt längre ljudnivå på en enkelprocessor?

Är det även lägre värmeutveckling och hur stor är minskningen av strömförbrukningen? Har någon någon aning om det? Läste någon stans att en 2,8 quad Harpertown drar 80 W. Vilket är mindre än tidigare processorer. Men är det dubbla mängden energiåtgång om man har två processorer och hur stor del av strömförbrukningen i en dator går åt till processorerna?

Bevaka tråden