Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem blir först att få Leopard?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-23 19:46
Ursprungligen av Esa:

den senaste MBPn har en processor som stödjer 64 bit eller hur? kan man ha 64 bit versonen av leopard då?

Är ju inget man behöver tänka på eftersom att det bara finns en version.

DS-store i Norrköping trodde att jag kunde hämta mitt ex den 26:e, nämde inget om kl. 18.
Jag är förövrigt först på förhandsbokningslistan här i Norrköping... det ni!

haha... man blir alltid lika underhållen när man läser detta forum.
Mycket spekulationer och märka ord.
Om jag råkar få min kopia imorgon så tänker jag betala den, installera den och använda den utan några som helst samvetskval. Varför ens antyda att något man betalt för (från Apple) skulle vara en piratkopia bara för att man får den en dag tidigare?

Förmodligen är den enda anledningen att man gillar att "jiddra".

Hursomhelst, om jag får min kopia (eller orginal snarare) imorgon så installerar jag och kör med olaglig licens till på fredag kl. 18. Big deal...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-23 20:37

det är just det där som är problemet jag vet att det bara är en version och att man kan vara lugn, frågan var mer OM datorn klarar av 64 bit, och hur vet man det i så fall? för om den gör det så kommer processorkraften fördelas mer effektivt och det vill man ju så tex kan dessa datorer ha 64 bit:

MAC PRO
IMAC
MACBOOK PRO

om de kan det borde de väl kunna köra 64 bit version av windows också eller? lite off topic, men lite intressant är det att veta tror jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 01:06
Ursprungligen av Esa:

MAC PRO
IMAC
MACBOOK PRO

Ok, petigt jag vet men varför skriver du med stora bokstäver? Nyfiken då jag inte förstår folks kärlek till ord helt med stora bokstäver.

Ylan kan säkert förklara fenomenet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 02:02

*Sorry*

Nu vet ni vad jag ska leka med den kommande veckan

Mvh //Olliie

Senast redigerat 2007-10-24 02:15
Ursprungligen av Olliie:

Nu vet ni vad jag ska leka med den kommande veckan

Mvh //Olliie

Om det är vad jag tror det är så är det inte intressant i den här tråden, se första inlägget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 02:16
Ursprungligen av Adrian B:

Om det är vad jag tror det är så är det inte intressant i den här tråden, se första inlägget.

Whoopss! Sorry! Lycka till med ert race!

Mvh //Olliie

  • Medlem
  • 2007-10-24 11:52
Ursprungligen av Esa:

det är just det där som är problemet jag vet att det bara är en version och att man kan vara lugn, frågan var mer OM datorn klarar av 64 bit, och hur vet man det i så fall? för om den gör det så kommer processorkraften fördelas mer effektivt och det vill man ju

Vill inte starta ett bråk om 64bit vs 32bit, men kände för att vara lite petig här

64bit vs 32bit har markant mkt mer att göra med hur mkt minne en process kan använda än effektiv delning av processorkraften.

32bitars-processorer kan teoretiskt sett hantera som mest 4GB minne, i realiteten så är det mindre pga overhead från operativsystem osv, men kontentan är: har du 2GB eller mindre i din dator så kommer du inte få några direkta fördelar av att ha 64bit OS/hårdvara.

Skulle kunna säga mindre än 4GB men där någonstans så börjar 64bit processor+os göra skillnad

Effektiv fördelning av processorkraft har mer att göra med flertrådare applikationer i kombination med multi-core processorer, något som de första rapporterna om Leopard verkar indikera att Apple har fått fason på. Och det kommer funka likadant för 32bit och 64bit.

Ursäkta svengelskan, jag är inte så bra på sådana här termer på svenska

/Quh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-23 20:39

hehe ni e roliga, ett bra exempel på detta, i Göteborg och Stockholm är inte klockan 18:00 exakt samtidigt eftersom de inte ligger intill varandra, som gör att klockan egentligen är 18:03 i stockholm medans den är 18:00 i Göteborg. Sedan är klockan 18.00 i USA sex timmar innan så löjligt det där med tiden,

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-23 20:52
Ursprungligen av Esa:

hehe ni e roliga, ett bra exempel på detta, i Göteborg och Stockholm är inte klockan 18:00 exakt samtidigt eftersom de inte ligger intill varandra, som gör att klockan egentligen är 18:03 i stockholm medans den är 18:00 i Göteborg. Sedan är klockan 18.00 i USA sex timmar innan så löjligt det där med tiden,

Haha.. och du lever fortfarande kvar på 1700-talet då varje ort bestämde sin egen tid?

Nejdu, vi har en tid i hela Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-23 20:57
Ursprungligen av Jeppe_E:

Haha.. och du lever fortfarande kvar på 1700-talet då varje ort bestämde sin egen tid?

Nejdu, vi har en tid i hela Sverige.

ja jag vet att vi har en tid, men om man skall gå enligt fysikens lagar och tidszoner är det så, erkänn löjligt? det var lite ironi över det snacket om kl 18.00 men inte många som fattade det kanske

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-23 21:09

Många verkar ha gått till "prepared for shipment" nu, men min verkar inte vara på G, antagligen är min nedprioriterad då det är en Up-to-Date variant.

Ursprungligen av bogg:

Många verkar ha gått till "prepared for shipment" nu, men min verkar inte vara på G, antagligen är min nedprioriterad då det är en Up-to-Date variant.

.. å jag kan inte ens logga in på AppleStore för att kolla beställningsstatus! Har du fått något mail om beställningen förresten? Jag har ej.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-23 21:56

Kan vi inte göra en ny tråd, "vem blir sist och uppgradera", den tråden lär nog leva några år :D..

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-10-23 22:57

Nej det står inget om att det är på G!!! Logga in genom att kolla mailet du fick när du beställde sedan klicka på beställningsstatus knappen i mailet (blåa)

Sitter NU med leopard i handen!!
Pang på installationen:p

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-10-23 23:14

Jag skulle inte förvåna mig om man får den imorgon eller på fredag. Man får ju alltid grejorna innan tänkt leveransdatum. Ett par i klassen som också fått saker alltid innan leveransdatumet. Sen tänker jag även så här. Varför ska vi som förhandsbokat Leopard få det nästa vecka tisdag när de som inte redan förhandsbokat och betalat i förväg kan få det på fredag.

Vore schysst service att få det på fredagen då det släpps. Så att alla kan få möjligheten att ha det redan fredag....vi som förhandsbokat borde prioriteras eftersom vi redan pröjsat för det eller vad tycker ni?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-24 12:03

Vad vinner jag?

Senast redigerat 2007-10-24 12:19

Va' i h%€@§?! Jag kommer upp med kaffe å tårta!

Ursprungligen av Buckner:

Vad vinner jag?

Var beställde / köpte du?

Ursprungligen av Buckner:

Vad vinner jag?

Om man är inte hemma när den kommer går paketet genom brevlådan ? eller är den för stor ?

Ursprungligen av Buckner:

Vad vinner jag?

Men Buster, fusk ju. Kommer in och tar det från dig imorn haha

Rackarns jag har bara fått beställningen bekräftad från Apple Store Enterprise.
Spelar ingen större roll jag kommer ändå inte ha tid att göra installationen förrän nästa fredag.
För här ska det formateras och startas om från början. Inget larv med uppgradering inte.

  • Medlem
  • 2007-10-23 23:21

Hoppas dom skickar innan fredag, men just nu står det:

Beräknad avsändning: 26 Oct, 2007
Beräknad leverans: 30 Oct, 2007 - 31 Oct, 2007

nån mer som inte har leverans på fredag?

Det är samma här. Leverans i denna vecka verkar avlägset. (Beställde 16/10). Med min otur har jag beställningen till sommaren 2008.

Ursprungligen av ASTRX:

Hoppas dom skickar innan fredag, men just nu står det:

Beräknad avsändning: 26 Oct, 2007
Beräknad leverans: 30 Oct, 2007 - 31 Oct, 2007

nån mer som inte har leverans på fredag?

Nån som HAR (beräknad) leverans på fredag?

På min orderbekräftelse/status har jag en fin liten .

Jag beställde också den 16/10

  • Medlem
  • 2007-10-23 23:41

Ok. problemet är att jag har tentavecka denna vecka så jag är ledig på fredag, men inte på måndag. och budleveranser är ett djävulens påfund.

.. då blir du med andra ord inte först i Sverige med Leopard?

Bevaka tråden