Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac :-)

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det IPS-panel i 24" så känns det värt pengarna, men om det är TN-panel även i den så är frågan om jag över huvud taget köper en iMac. TN-panel och ett uselt grafikkort -- skärpning Appel! GeForce 7600 är ett absolut minimum vid de här prisnivåerna, och så bör det nämnas att GF 7600 är ett budgetkort och absolut inte ett modernt spelkort.

Synd med sådana fusklösningar på en annars fin dator.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-11 22:53
Ursprungligen av karnov:

Är det IPS-panel i 24" så känns det värt pengarna, men om det är TN-panel även i den så är frågan om jag över huvud taget köper en iMac. TN-panel och ett uselt grafikkort -- skärpning Appel! GeForce 7600 är ett absolut minimum vid de här prisnivåerna, och så bör det nämnas att GF 7600 är ett budgetkort och absolut inte ett modernt spelkort.

Synd med sådana fusklösningar på en annars fin dator.

Är det någon som kan bekräfta om det är TN- eller IPS-skärmar på de nya iMacarna?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-12 00:13
Ursprungligen av axelR:

Är det någon som kan bekräfta om det är TN- eller IPS-skärmar på de nya iMacarna?

Med stor säkerhet kan man säga att skärmen i nya iMac 20" är TN Film och sämre än den förra som var IPS (eller S-IPS?).

Första tecknet är den sämre betraktningsvinkeln på 160/160. Det var det som satte igång spekulationerna. Förra iMac 20" hade 170/170.

Sen plockade Kodawarisan isär datorn och man såg att panelen heter LG PHILIPS LM201WE3.

Kollar man upp modellen bl.a. här och här ser man att det är av typen TN Film.

Det konstiga är att LG Philips egna spec skiljer sig lite från Apples. Det kan man se här (6,2 MB PDF). Så nu har Apple inte bara sparat på grafikkortet utan på skärmen också.

är det optiskt ljud både in och ut? Nån som vet? Verkar lite luddigt, på macoteket står det optiskt ut....

hmmm... det verkar som det är der trådlösa tangentbordet som tar tid att leverera.

3-5 veckor med. 5 dagar med trådat.

Kanske värt att ta trådat och beställa trådlöst efteråt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-09 11:25
Ursprungligen av Mannys bone:

är det optiskt ljud både in och ut? Nån som vet? Verkar lite luddigt, på macoteket står det optiskt ut....

http://www.apple.com/imac/specs.html

Citat:

Audio
• Built-in stereo speakers
• Internal 24-watt digital amplifier
• Headphone/optical digital audio output (minijack)
• Audio line in/optical digital audio input (minijack)
• Built-in microphone

Vad händer om man köper en iMac nu och vill ha Leopard när det kommer. Måste man betala fullt pris för det då?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-09 11:34

Ja, det måste man. 1195 kronor eller vad det brukar gå på. 600 kr för studenter i alla fall :>

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-09 11:36

Vid tidigare nysläpp av OS X har man kunnat använda programkupongerna för att få en uppgradering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 13:40

Jag väntade in dessa imacs för att kanske sälja min nuvarande 24" tum 2.16Ghz och byta till en 20". Men när jag ser att den bara kommer i 2.4Ghz och att grafikkortet ibland t.o.m är sämre än det 7600GT jag har nu, så känns det inte som att det riktigt är värt det, eller va tycker ni? Även om jag skulle gå plus/minus noll på det så känns det inte som ett värdigt byte.

Tror jag väntar tills de får flashminne-HD och Blueray spelare som standard.. vilket kanske blir nästa generation!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-09 13:52
Ursprungligen av Philip:

Jag väntade in dessa imacs för att kanske sälja min nuvarande 24" tum 2.16Ghz och byta till en 20". Men när jag ser att den bara kommer i 2.4Ghz och att grafikkortet ibland t.o.m är sämre än det 7600GT jag har nu, så känns det inte som att det riktigt är värt det, eller va tycker ni? Även om jag skulle gå plus/minus noll på det så känns det inte som ett värdigt byte.

Tror jag väntar tills de får flashminne-HD och Blueray spelare som standard.. vilket kanske blir nästa generation!

Döm inte ut grafikkortet innan det finns bevis. Benchmarks som är ute är på grafikkort med andra minnen, samt. grafikkortet får bara dåliga poäng i DirectX9-spel. DirectX10 visar den bra i.

Folk letar fel, då hittar man fel.

Och flashminne i stationära datorer, det dröjer nog många år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 13:55

Hm, ok. jo det e kalrt man kan vänta å se lite. Sen kommer ju Open GL få en nice boost i Leopard också verkar det som. Så det kanske räcker för att öka mina WoW-FPS. Det är dom jag vill ha upp främst

Kan fortfarande inte svälja att imac 20" inte finns med 2,8 ghz.
Mycket lustigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 17:43

Hm, ja den ligger ju bredvid Mac Book Pron's grafikkrets i hastighet, så den piskar nog inte mitt 7600 GT.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-09 21:17

Härligt, jag har väntat på ArsTechnica. Alltid lika välskrivet.

Citat:

My biggest areas of concern with the iMac going into this review were the new keyboard and glossy display. Both take some getting used to, but the adjustment period was brief—at least for me—and after a while the changes with the keyboard and monitor didn't really register with me. If I had my druthers, I'd still go with a matte LCD, but Apple doesn't offer that option with the iMac. If you really hate glossy screens, pass on the new iMacs. If you merely think you don't like them, but are open to having your mind changed, give it a shot... it's not as bad as I thought it would be.

Känns skönt att veta. Men jag ska nog sova på saken.

Vill bara dela med mig av min bästa dag hittills! (Dock hade jag egentligen inte ens velat stiga upp imorse då gårdagskvällen blev lite väl mycket) Kl 3 idag kom min jobbarkompis in med en stor leverans i butiken innehållandes alla de nya varorna! Vi packade imacen i ilfart och den var fanimej snyggare än alla bilder jag sett på den! Alla små detaljer - hur skärmen i avstängt läge var helt blanksvart samt att tangentbordet var så tunt att jag var rädd att bryta av det! Den var otrolig!

Ursprungligen av chikuba:

Vill bara dela med mig av min bästa dag hittills! (Dock hade jag egentligen inte ens velat stiga upp imorse då gårdagskvällen blev lite väl mycket) Kl 3 idag kom min jobbarkompis in med en stor leverans i butiken innehållandes alla de nya varorna! Vi packade imacen i ilfart och den var fanimej snyggare än alla bilder jag sett på den! Alla små detaljer - hur skärmen i avstängt läge var helt blanksvart samt att tangentbordet var så tunt att jag var rädd att bryta av det! Den var otrolig!

Hur upplevde den den blanka skärmen? Efter vad jag läst så ska den ge ännu mer reflexer än vad glossy-skärmen gör på Macbook pro? Fick du möjlighet att jämföra kvaliten på 20" och 24" skärmen? Jäklar vad köpsugen jag är, men jag tvekar lite om skärmen är något jag kommer att trivas med...

Ursprungligen av chikuba:

Vill bara dela med mig av min bästa dag hittills! (Dock hade jag egentligen inte ens velat stiga upp imorse då gårdagskvällen blev lite väl mycket) Kl 3 idag kom min jobbarkompis in med en stor leverans i butiken innehållandes alla de nya varorna! Vi packade imacen i ilfart och den var fanimej snyggare än alla bilder jag sett på den! Alla små detaljer - hur skärmen i avstängt läge var helt blanksvart samt att tangentbordet var så tunt att jag var rädd att bryta av det! Den var otrolig!

så imacen fanns på macoteket idag? var in där tidigare men då stod bara dom gamla imacarna där, sitter ni och håller på dom själva+

Ursprungligen av oskarrr:

så imacen fanns på macoteket idag? var in där tidigare men då stod bara dom gamla imacarna där, sitter ni och håller på dom själva+

vi fick leveransen runt 3 så 3:20 stod 20'' där iallafall.

Sedan ifall skärmen glossy var hemsk så var det iallfall inget jag störde mig på. Jag hade fullt upp med att beundra den. Men jag kan ev. kolla skillnaden mellan 20'' och 24'' när vi får in den största och återkomma. Annars är det bara att komma in och se för er själva. Den var fan bättre i verkligheten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-09 22:51
Ursprungligen av oskarrr:

så imacen fanns på macoteket idag? var in där tidigare men då stod bara dom gamla imacarna där, sitter ni och håller på dom själva+

Efter att ha läst om det fick jag åka ned och kolla här i Karlstad, men bara gamla där. Dock ett par fjortisar utanför som rökte och snacka om iPhone.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 16:50

Macworld.com gillar inte iMacs skärm och trådlösa tangentbord utan nummerisk del. Jag måste hålla med.

Ursprungligen av Homy:

Macworld.com gillar inte iMacs skärm och trådlösa tangentbord utan nummerisk del. Jag måste hålla med.

Sitter med en glossy Macbook och tycker den är ok. I vissa förhållanden mindre bra men den stora skillnaden är att man troligtvis inte kommer flytta runt sin iMac i samma utsträckning som en Macbook vilket kan göra att man kan placera den på en sådan plats att glossy skärmen inte stör.

Ursprungligen av Homy:

Macworld.com gillar inte iMacs skärm och trådlösa tangentbord utan nummerisk del. Jag måste hålla med.

Här är en till som håller med...gillar inte den svarta ramen eller svarta äpplet...men det kanske infinner sig en annan känsla när man ser/testar den live, inte vet jag, men det helvita är fortfarande snyggast på iMacarna. Eller helt i aluminium i så fall.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 20:44
Ursprungligen av annelito:

Här är en till som håller med...gillar inte den svarta ramen eller svarta äpplet...men det kanske infinner sig en annan känsla när man ser/testar den live, inte vet jag, men det helvita är fortfarande snyggast på iMacarna. Eller helt i aluminium i så fall.

Om du inte gillar den reflekterande skärmen eller något annat är det bäst att skynda dig att köpa en av de gamla medan de finns kvar hos Macoteket, InWarehouse, Dustin eller andra ställen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 18:08
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-08-09 19:00

Jaha då är det väl drygt 3 veckors lång väntan framöver!

Sprang in på jobbet idag fast semestern tar slut imorgon och beställde mig en iMac 24" 2,8ghz
Så nu är det bara att vänta.... *tap tap tap tap tap*

Har spenderat ett tag vid datorn o tittat på apple special event på youtube. Otroligt hur smidigt allt verkar när man är van med en pc. Blev så inspirerad att jag fan inte kan vänta på att den ska komma hem till mig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-11 11:03

Ok, Back to the topic. Varför läser jag överallt att Apple NU har satt in Firewire 800 i sina imacs? Sist jag kollade bakom min gamla 24" har jag också 800, ingen nyhet alltså.

Tänkte sen om det va nytt för 20", men flera recensioner säger att det är nytt för 24" med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-11 11:07

Det är visst en nyhet. Numera har alla iMac-modeller FireWire 800 oberoende av hur lite pengar man lägger på datorn.

Bevaka tråden