Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac :-)

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 23:02

Enl. Macworld är Radeon 2600 Pro 256 MB långsammare än GF 7300 GT 128 MB i UT 2004 som ska vara mer processorkrävande än grafikkrävande.

http://www.99.se/emac-imac/221996-recensioner-imac-2007-svart-glossy.html

Ursprungligen av Doktor G:

Jag överväger på allvar att beställa en iMac, men jag har några funderingar först.

Hur stor är skillnaden mellan Core 2 Duo och Core 2 Extreme? Är det värt 4500 extra? Hade det varit samma processor hade jag valt den långsammare, men nu blir jag osäker när det är en annan processortyp.

Hur pass bra är grafikkortet om man jämför med vad som är modernt? Att det kommer vara mycket bättre än det jag har nu begriper jag naturligtvis, men har Apple snålat in? Tänker på ATI Radeon HD 2600 PRO

Minne köper jag garanterat från tredje part, Apple kan konsten att tjäna kosing.

Sedan är frågan om man ska skaffa AppleCare... på den gamla goda tiden höll ju Macarna i tio år, men jag är fullkomligt medveten om att speciellt revision A av deras modeller har barnsjukdomar. Men om jag fattar det rätt så har man ett år på sig att skaffa AppleCare, dvs innan garantin går ut. Kanske är bäst att vänta? Håller den i 11 månader så håller den säkert ett bra tag till.

MEN! Vad som får mig tveksam är glossyskärmen. Ni som har det, stör ni er på speglingar? Min PB har ju matt skärm, och där speglar det sig aldrig, men jag vet från tiden då jag hade CRT att det kunde vara riktigt störande.

2.8GHz kostar "bara" 2250:- mera än 2.4GHz.

Det som du får för 4500:- mer är förutom en Snabbare CPU är 2GB i minne (istället för 1GB), och 500 GB HD (istället för 320GB). Drar du ifrån detta så får du exakt samma pris som för 24" med 2.4GHz.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-16 01:27
Ursprungligen av Toddan:

2.8GHz kostar "bara" 2250:- mera än 2.4GHz.

Det som du får för 4500:- mer är förutom en Snabbare CPU är 2GB i minne (istället för 1GB), och 500 GB HD (istället för 320GB). Drar du ifrån detta så får du exakt samma pris som för 24" med 2.4GHz.

Jo jag märkte det ett tag efter att jag postade inlägget. Hursomhelst så sitter jag nu och väntar på att min älskling ska anlända.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 02:29

Imac

Så otroligt duktigast dom är på design :). Skall helt klart köpa en utan minsta tvekan

Suck.

Jag gillar den inte. Någons om vet om det finns någon chans att köpa den vita gamla som CTO fortfarande, eller kommer jag behöva köpa från någon butik? Sänks priserna i butiker på end-of-life-produkter?

Ursprungligen av Corpset:

Suck.

Jag gillar den inte. Någons om vet om det finns någon chans att köpa den vita gamla som CTO fortfarande, eller kommer jag behöva köpa från någon butik? Sänks priserna i butiker på end-of-life-produkter?

Du får väll hoppas att de gör som med ipoden och sänkte 1G nano till samma pris som 2G

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-08 10:58
Ursprungligen av chikuba:

Du får väll hoppas att de gör som med ipoden och sänkte 1G nano till samma pris som 2G

Leta runt efter någon som nyligen köpt en iMac och nu ångrar sig bittert. Du får vad du vill ha och vice versa.

Billigare

Ursprungligen av Corpset:

Suck.

Jag gillar den inte. Någons om vet om det finns någon chans att köpa den vita gamla som CTO fortfarande, eller kommer jag behöva köpa från någon butik? Sänks priserna i butiker på end-of-life-produkter?

När en polare skulle in och köpa macbook efter senaste uppdateringen kom han hem med en svart macbook av den tidigare modellen. hade fått runt 2000:- i rabatt

OBS han var på Macoteket dan efter att de nya släppts

Ursprungligen av Corpset:

Suck.

Jag gillar den inte. Någons om vet om det finns någon chans att köpa den vita gamla som CTO fortfarande, eller kommer jag behöva köpa från någon butik? Sänks priserna i butiker på end-of-life-produkter?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1024253&vat=toggle&product_id=0

Har kan man köpa de gamla, den billigaste börjar på 8995:-

Tycker också att den vita är snyggare. Gillar absolut inte den svarta kanten, fast kanske man ändrar sig om man ser den i butik. Bakifrån är den dock schysst!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 14:05
Ursprungligen av Corpset:

Suck.

Jag gillar den inte. Någons om vet om det finns någon chans att köpa den vita gamla som CTO fortfarande, eller kommer jag behöva köpa från någon butik? Sänks priserna i butiker på end-of-life-produkter?

Macoteket säljer föregående modell av iMacen. De säljer tidigare versioner av andra modeller också. Så upp med hakan och ta tag i hoppet!

Ursprungligen av Corpset:

Suck.

Jag gillar den inte. Någons om vet om det finns någon chans att köpa den vita gamla som CTO fortfarande, eller kommer jag behöva köpa från någon butik? Sänks priserna i butiker på end-of-life-produkter?

Macoteket, MacForum och några av de andra stora försäljarna har säkert någon äldre iMac till försäljning.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-08 08:45

Grrr använd inte Safari om ni tänker använda AFS när ni beställer... Kanon

Men nu är det fixat... hoppas det inte tar alltför lång tid nu

Den nya och den gamla är exakt lika tjocka (djupa), 18,9 respektive 20,7 cm, 20 respektive 24 tum. Den nya kanske dock är tunnare ute i kanterna, vilket förstås ger ett tunnare intryck.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-08-08 08:54

Gryyymmt snygg alltså. Va det inte så att jag satt på en Mac Pro idag så skulle det nog bli en! Men tangentbordet kommer beställas iaf... det trådlösa... tillsammans med Leopard när det släpps

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-08 12:22
Ursprungligen av kainen:

Gryyymmt snygg alltså. Va det inte så att jag satt på en Mac Pro idag så skulle det nog bli en! Men tangentbordet kommer beställas iaf... det trådlösa... tillsammans med Leopard när det släpps

Du vet väl att det trådlösa har inte numersikt del?

  • Medlem
  • 2007-08-08 10:33

Någon här som i detalj kan beskriva skillnaden mellan den vanliga 2.4:an och 2.8 "extreme". Tycker det ser ut som att de båda har samma stotlek på L2-minnet och arbetar med samma bussfrekvens, bara klockfrekvensen som skiljer. Stämmer det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-08 11:17

Någon som har sett information om hur smidigt det är att ex trycka in eget minne?

Var ju snällt av Apple att stoppa in 1gb på enbart en plats på billigaste modellen. Hittade något dokument när det begav sig på förra modellen som visade att det var något man gjorde utan att bryta garanti och nära på lika smidigt som för macbook.

  • Medlem
  • 2007-08-08 11:21

Här kan man läsa Apples egen beskrivning: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306204

Tycker också att det var bra att det finns alternativet 1GB (1x1GB, istf 2x512MB). Då är det relativt billigt att lägga till 2GB först följt av 2GB senare.

Oc hvarför kunde man inte fixa 2.8 till 20" tummaren? Irriterande, måste ju vara att det inte finns utrymme eller något men SUCK är det enda jag kan säga. Vill inte ha en 24":a.....

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-09 04:26
Ursprungligen av Tridnod:

Oc hvarför kunde man inte fixa 2.8 till 20" tummaren? Irriterande, måste ju vara att det inte finns utrymme eller något men SUCK är det enda jag kan säga. Vill inte ha en 24":a.....

För att? Personligen har jag ingen användning av snabba cpuer, men du kanske har det, fast högre upplösning och trevligare panelteknik lär ju inte skada?

3000kr för att gå ifrån 20 till 24" och 1680x1050 till 1920x1200 (om det nu är det) tycker jag är givet. Iaf om det dessutom är från TN till IPS (men jag vet inte vad det är för panel i 24", men det var väl vidare betraktningsvinklar åtminstone?)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-08 12:32

Nu är en beställning lagt på 20-tummaren med 2,4 ghz. Känns riktigt bra. Nu blir det en förväntansfylld väntan för min del!

Äntligen är väntan över! Såg att man kommer till en engelsk store när man "köper nu" Funkar det inte o beställa från sverige än?

Ursprungligen av wildcard:

Äntligen är väntan över! Såg att man kommer till en engelsk store när man "köper nu" Funkar det inte o beställa från sverige än?

Har redan ringt in min beställning första som de fått in enl. försäljaren.
Ringde i och för sig prick 09.00 då dom öppnade

Ursprungligen av dernien:

Har redan ringt in min beställning första som de fått in enl. försäljaren.
Ringde i och för sig prick 09.00 då dom öppnade

ok, då går jag lös på en jag me!

  • Medlem
  • 2007-08-08 13:15

Hoho, har vi inga tekniknördar som kan svara på frågan om skillnaden mellan den vanliga 2.4:an och 2.8: extreme. Ser man på Apples sida så är det bara klockfrekvensen som skiljer, inte större L2-cache, och tyvärr bara 2 kärnor (stenåldersteknik kan det vara så?

Ursprungligen av JvD:

Hoho, har vi inga tekniknördar som kan svara på frågan om skillnaden mellan den vanliga 2.4:an och 2.8: extreme. Ser man på Apples sida så är det bara klockfrekvensen som skiljer, inte större L2-cache, och tyvärr bara 2 kärnor (stenåldersteknik kan det vara så?

Skillnaden är verkligen inte så stor att det är värt priset för de allra flesta. Behöver man en snabb arbetsstation skulle jag alla gånger rekommendera Mac Pro i stället för 2.8 iMac. Sistnämnda känns mest som att den riktar sig till folk med mycket pengar som vill ha "det snabbaste". Som Alienware-burkar, med andra ord, med skillnaden att grafikkortet i iMacen gör att det aldrig kommer att gå att använda den till spel eller 3D-tillämpningar.

Men i övrigt tycker jag att nya iMacen verkar som en väldigt trevlig hemmamaskin, förutom att den inte stödjer dual-link DVI.

  • Medlem
  • 2007-08-08 13:50
Ursprungligen av Martin Kallisti:

Skillnaden är verkligen inte så stor att det är värt priset för de allra flesta. Behöver man en snabb arbetsstation skulle jag alla gånger rekommendera Mac Pro i stället för 2.8 iMac. Sistnämnda känns mest som att den riktar sig till folk med mycket pengar som vill ha "det snabbaste". Som Alienware-burkar, med andra ord, med skillnaden att grafikkortet i iMacen gör att det aldrig kommer att gå att använda den till spel eller 3D-tillämpningar.

Tack för svaret. Antar att det är som jag tror då, dvs att det BARA är klockfrekvensen som skiljer. Så antar jag att jag lika gärna kan gå på 2.4 och spara pengarna till mer RAM.

Har inget som helst behov av ett bättre grafikkort MEN kan ändå tycka det är lite märkligt att man inte valde samma som i MBP. Kortet i nya imacen är väl nästan sämre än det föregående 7600GT om man bara ser till 3d-prestanda.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-08-08 13:35

Snackade med macoteket imorse, dom skulle iaf få in nya tangentborden på fredag eller måndag trode han.

Så kära vänner, efter att ha hängt med er ett par månader så är det snart dags o slänga PC:n. iMac 20" beställd!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 15:21
Ursprungligen av wildcard:

Så kära vänner, efter att ha hängt med er ett par månader så är det snart dags o slänga PC:n. iMac 20" beställd!

Grattis! Berätta sen när du har testat vad du tycker om den. Välkommen till den ljusa sidan. Inte dum dator att switcha till!

Bevaka tråden