Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac :-)

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wildcard:

Så kära vänner, efter att ha hängt med er ett par månader så är det snart dags o slänga PC:n. iMac 20" beställd!

Trodde jag var gjort för länge sedan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-08 15:14

Sorry sorry men gillar inte den svarta ramen runt skärmen. Den är.... ergh... för svart bara.

Annars är iMacen grymt snygg

Varför har dem inte backlight på de externa tangentborden som dem har i sina laptops. Lär la inte ska kräva nån extraordinär teknologi och design för att det ska fungera på de externa tangentbordet? Eller? Känns lika nödvändigt i mörker med laptop som i mörker med stationär dator!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-08 16:19

25 st.

Kl 08:05 i morse beställde jag 25 st iMac 20" till en av våra lektionssalar.
Ska bli mumma att få packa upp dom.

Packade för övrigt upp 12 st Mac Pro i dag.

Tänk att en Macfientlig kommun(!?) kan tillåta sådant på en av sina skolor.

Vi hade tänkt köpa iMacar i början på sommaren för att ha allt klart tills terminsstarten men ryktet om en ny iMac gjorde att vi väntade. Vi är inte besvikna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 16:36
Ursprungligen av molaria:

Kl 08:05 i morse beställde jag 25 st iMac 20" till en av våra lektionssalar.

Packade för övrigt upp 12 st Mac Pro i dag.

Ojojoj... Här användes den stora, djupa plånboken! Var det Quad-core på de Mac Pro du packa upp?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-08 20:32
Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj... Här användes den stora, djupa plånboken! Var det Quad-core på de Mac Pro du packa upp?

Nej, men det hade varit riktigt fint. De var basmodellen sedan stoppar jag själv i mer minne samt hårddiskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 21:26
Ursprungligen av molaria:

Nej, men det hade varit riktigt fint. De var basmodellen sedan stoppar jag själv i mer minne samt hårddiskar.

Ok, smart drag. Jag gjorde likadant. Jag tror att Mac Pro kommer att hinna uppgraderas ytterligare 2 ggr innan jag bytar ut min Dual-core 2,66.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 16:31

Om du köpte genom klickback.com också så kan man förstå varför du är glad..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-08 20:33
Ursprungligen av boris91:

Om du köpte genom klickback.com också så kan man förstå varför du är glad..

Kan man få komunen att köra den vägen?
Då blir alla glada för då kommer ju bonusen allmänheten tillgodo!

Angående skillnaden mellan 2,4 och 2,8: Kolla runt på nätet efter benchmarks eller recensioner på processortyperna får du motsvarande prestandatester för PC-maskiner (läs Windowsburkar).

Samma sak för Radeon 2400 XT vs. 2600 Pro

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 17:22

Fixade en bild av nya iMacen fast med Leopard i Photoshop. Mycket snyggare blev det, eller hur?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-08 17:27

Att hitta info på 2.8GHzaren, alltså Core 2 Duo x7900 är inte lätt. Hittade inga riktiga benchmarks på den, bara några små ganska risiga hemsidor som inte sa så mycket, men någon annan kanske har bättre googleskills?

Grafikkorten var enkelt att hitta info på, och kort summerat där, 2600 är snäppet sämre än Nvidia 7600, och blir utklassad utav 8000-serien. Men övriga kort tar sig inte förbi. Helt dugligt för mig.
Macbook Pro har ett bättre grafikkort på pappret, men i verkligheten är det nog så pass stor skillnad i klockcyklerna att iMacen vinner.

En 2.8GHz 24" för mig. Blir bara att hålla sig 2 veckor och invänta andra grejer som händer i livet först.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 01:46
Ursprungligen av Sidde:

Att hitta info på 2.8GHzaren, alltså Core 2 Duo x7900 är inte lätt. Hittade inga riktiga benchmarks på den, bara några små ganska risiga hemsidor som inte sa så mycket, men någon annan kanske har bättre googleskills?

Grafikkorten var enkelt att hitta info på, och kort summerat där, 2600 är snäppet sämre än Nvidia 7600, och blir utklassad utav 8000-serien. Men övriga kort tar sig inte förbi. Helt dugligt för mig.
Macbook Pro har ett bättre grafikkort på pappret, men i verkligheten är det nog så pass stor skillnad i klockcyklerna att iMacen vinner.

En 2.8GHz 24" för mig. Blir bara att hålla sig 2 veckor och invänta andra grejer som händer i livet först.

Har du kollat på 2600 Pro eller XT? Det är Pro i iMac och det kan vara hälften så snabbt som XT. Här tar sig GF 6600, 7300, 7600, Radeon X1300, 1650 och 1950 förbi 2600 Pro.
Ja t.o.m. Radeon X1300 kan många ggr vara snabbare än Radeon 2600. Enda hoppet är bättre drivrutiner med tiden. Vi får facit när recensionerna dyker upp nästa vecka.

Det verkar som inte ens Intel själva har X7900 på sin hemsida men de har lite testresultat för Intel® Core™2 Extreme dual-core mobile processor X7800 2,6 GHz här. De har jämfört

Core Duo T2600 2 MB L2 2.16 GHz 667 MHz
Core 2 Duo T7700 4 MB L2 2.40 GHz 800 MHz
Core 2 Duo Extreme T7800 4 MB L2 2.60 GHz 800 MHz

T7800 är 28-48 procent snabbare än T2600 och 7-11 procent snabbare än T7700. Jag skulle gissa att T7900 i iMac är då 35- 59 procent snabbare än T2600.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-09 10:28
Ursprungligen av Homy:

Har du kollat på 2600 Pro eller XT? Det är Pro i iMac och det kan vara hälften så snabbt som XT. Här tar sig GF 6600, 7300, 7600, Radeon X1300, 1650 och 1950 förbi 2600 Pro.
Ja t.o.m. Radeon X1300 kan många ggr vara snabbare än Radeon 2600. Enda hoppet är bättre drivrutiner med tiden. Vi får facit när recensionerna dyker upp nästa vecka.

Detta beror ju också på vad det är för spel. Ju fler shaders som används desto bättre går 2600 jämfört med Nvidias. DX10-spel går bättre än DX9...

  • Oregistrerad
  • 2007-08-08 17:29

Snyggare blir det när man får menyraden att se normal ut...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-08 18:20

Just menyraden såg ju RIKTIGT BRA ut nu tycker jag (jag har dock varit en av de som avgudar det nya utseendet).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 18:55

Jag tycker alltså att man borde se skrivbordet som en helhet, tillsammans med den svarta kanten och aluminiumet på utsidan. Då framstår både docken och menyraden som riktigt genomtänkta och snygga. Det blir inte riktigt så i dagens Tiger.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-08 19:24

Ja boris, det märks att någon har tänkt till både en och tre gånger. Precis som du tänkte jag direkt när jag såg bilderna "den där kommer att bli så snyg gmed Leopard i sig".
Jag gillar inte heller genomskinliga menyraden, men med den svarta kanten blir det skillnad.

Väntar på leoparden, men sen blir det en 24" med uppgraderad processor och hårddisk. Sen minnen från dustin eller dylikt så får jag fyra gig till en fjrädedel av kostnaden

Så i Oktober blir jag en swithcer, alt när de lovar att man får en uppgradering gratis till leopard. Jag kan tänka mig att köra tiger ett tag för att komma underfund med os x

Jag antar att jag snart kan läsa mig till vad alla ni tycker om ny imacen, så jag lever genom er

/j

Frank the Tank goes Mac

Ursprungligen av Jonkanon:

Väntar på leoparden, men sen blir det en 24" med uppgraderad processor och hårddisk. Sen minnen från dustin eller dylikt så får jag fyra gig till en fjrädedel av kostnaden

Så i Oktober blir jag en swithcer, alt när de lovar att man får en uppgradering gratis till leopard. Jag kan tänka mig att köra tiger ett tag för att komma underfund med os x

Jag antar att jag snart kan läsa mig till vad alla ni tycker om ny imacen, så jag lever genom er

/j

Sedär Jon, har jag lyckats tjöta över dig till Macsidan på Volvo... ? kul.
Vi ses till måndag nu när semestern är över.
/Jerry (Goflorp)

Nya imacen verkar otroligt populär! Idag hade det tydligen kommit in ett antal kunder och frågat efter den : ) Längtar fan tills vi får in en som man kan klämma på :'D

Tror även att jag fått över min 9åriga syster på "the good side". Hon blev helt chockad över hur tunn och häftig den är. Man skall börja när de är unga!

Oj oj riktigt snyggt med Leopard. - Apple kan sin sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-08 21:01

För er som är som mig och inte gillar den svarta ramen:

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-08 21:20
Ursprungligen av xerent:

För er som är som mig och inte gillar den svarta ramen:

haha matchande silvertejp?

Själv kommer jag nog vara nöjd med min 24" som den är... om ett par veckor när den kommer!

[QUOTE="xerent;1323292"]För er som är som mig och inte gillar den svarta ramen:

[/QUOTE
Eller svart tejp för de med den äldre som gillar det svarta

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-08-08 22:36

24" beställd, bara vänta då

Det ska bli så härligt när den kommer, min första mac.. så vacker! Julafton kommer tidigt i år *svart är snyggt*

Grymt KB!
Tristare design på iMacen. Ser ut att vara gjord för ett pojkrum.
Kanske den också är...

J

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 02:11

Om ni vill klaga på grafikkortet kan ni göra er röst hörd här.

I have made it even easier for EVERYONE to submit feedback. Just copy and paste into the proper fields:

Subject:

iMac (Mid 2007) Poor Video Card

Feedback Type:

Enhancement Request

Comments:

Another would-be iMac buyer if only you offered a higher end video card as a Configure To Order option. The existing video card which comes stock will not fit my needs.

I wanted to submit this so that you consider offering a CTO option for a faster, more powerful graphics card like what was offered in the previous generation of iMacs (the GeForce 7600GT CTO option). As soon as you offer this, you will gain my business.

Thank you for listening to feedback to build an even better product!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-09 03:59

Pluspoäng för aluminium istället för plast, minuspoäng för de svarta kanterna och det svarta äpplet.

Jag hade hellre sett dem utan kanter och med ett inblästrat äpple.

Bevaka tråden