Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa generation iMacs i augusti?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ferengi:

Tycker Apple borde lägga ner minin och satsa på en midi istället. 3.5 tums disk, två minnes platser och utbytbart grafikort. Minin är faktiskt underbar som dator fast prestandan och möjligheterna för ett bättre grafikkort och disk saknas, gillar den annars men hade gillat en midi bättre...

Det skulle till ett smärre underverk för att tjäna pengar på en sådan modell.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 13:06

Det du beskriver är väl Cuben?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-12 16:30
Ursprungligen av Adzam 1:

Det du beskriver är väl Cuben?

I princip, ja.
Cuben riktades dock mot det övre skiktet av produkter, inget för den som ville ha en "vanlig" konsument dator. Den var helt enkelt för dyr för oss vanliga dödliga...

Minin är rätt prissatt, men är i mitt tycke för klen...även om jag har en...perfekt som surf och mailburk. Vill dock ha en midi för lite mer avancerat arbete som minin är för klen för.

Om man lägger undan alla uttalanden från olika sidor ett tag, har Apple sagt något ungefärligt datum/månad/år för när dom kommer släppa nya iMac'en!?

Har Job själv sagt något om när den kommer, eller är dom som skriver om detta ute efter mer folk på sina sidor!?

Har hört för många som sagt att deras kompis brorsas kompis känner nån som har hört att.... :/

Vill köpa nu! men ska man vänta?! :S

Ursprungligen av rosen888:

Om man lägger undan alla uttalanden från olika sidor ett tag, har Apple sagt något ungefärligt datum/månad/år för när dom kommer släppa nya iMac'en!?

Har Job själv sagt något om när den kommer, eller är dom som skriver om detta ute efter mer folk på sina sidor!?

Varken Jobs eller Apple brukar ge några datum alls för nya produkter, generellt sett. Vi har sett vissa undantag som med iPhone, men generellt sett är det knäpptyst från Apples sida.

Ytterst få personer *vet* på riktigt och de som vet brukar inte säga så mycket. Men emellanåt läcker det ut information, ju närmare en lansering desto större sannolikhet för läckor (eftersom fler och fler blir involverade). Dessa läckor brukar leta sig ut på ryktessajterna på nätet.

MacRumors är en bra startpunkt för de bevakar i sin tur alla andra rykten, utan att producera så mycket egna rykten. Think Secret och AppleInsider producerar en hel del egna rykten från mer eller mindre trovärdiga källor. Båda har haft flippar och floppar, på senare tid har AppleInsider lyckats bättre än Think Secret.

Utöver rykten finns det också spekulationer och gissningar, både från vanliga lekmän och från analysföretag. Och sen finns de förstås de som bara söker uppmärksamhet, men då får man försöka ta reda på deras "track record" om man är osäker.

Ursprungligen av rosen888:

Har hört för många som sagt att deras kompis brorsas kompis känner nån som har hört att.... :/

Sånt skulle jag inte ge nånting för alls, de är säkert bara folk som gissar eller så har de läst på en ryktessajt men låtsas om som om de har egna källor.

Om man själv bevakar ryktessajterna (räcker egentligen med att läsa en enda: MacRumors) så har man ofta rätt god koll på vad som florerar. Sen får man använda lite historiska kunskaper om Apple kombinerat med sunt förnuft så når man så långt man kan nå utan att ha egen insiderinformation.

Ursprungligen av Adrian B:

Think Secret och AppleInsider producerar en hel del egna rykten från mer eller mindre trovärdiga källor. Båda har haft flippar och floppar, på senare tid har AppleInsider lyckats bättre än Think Secret.

Skulle vara intressant med en "våg" eller "mätare" där man kunde se vilken av sidorna som har högst andel rätt gissningar

Ursprungligen av rikard.agren:

Skulle vara intressant med en "våg" eller "mätare" där man kunde se vilken av sidorna som har högst andel rätt gissningar

Jo, det skulle vara kul. Jag är rätt säker på att TS gått på en del stora nitar på senare år. MacRumors brukar ibland efter stora händelser (som keynote på Macworld) sammanfatta vilka som lyckats och inte lyckats med ryktena, men jag har inte sett någon sådan sammanställning efter WWDC nu i sommar.

Rossen888:
Det va over 300 dagar sen de uppdaterade iMacen. Den brukar uppdateras i snitt var 170:e dag. Mitt rad ar att vanta lite. Skulle val bli lite sur om du kopte en iMac nu och sa kommer det e ny modell i slutet av manaden?
Jag ska vanta iaf.

http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-12 17:00

En svart iMac vore väldigt snyggt, i varje fall om man fortsätter med plasthöljet.

Jag har en svart Samsung Syncmaster 206BW bildskärm. Och den påminner en hel del om iMac.
Den nya "gräsbakgrunden" gör sig himla bra ihop med den svarta ramen.

Senast redigerat 2007-07-12 17:15
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-12 20:56

Anledningen till att Apple inte säljer en konsumentdator, som är lätt att uppgradera och byta komponenter på, är att de vill sälja tjänster. Jag har själv hört detta från deras egna säljare. Användarna skall köpa Applecare-avtal och lämna in datorn så fort det är något fel på den.

Vad man glömmer bort är den höga IT-kompetensen som idag finns hos allmänheten och att PC-användarna, d v s de som Apple vill locka över till Mac, är vana vid att byta grafikkort m m i sina PC-burkar allt eftersom det kommer ut nya vassare kort på marknaden.

Då duger det inte med en sluten arkitektur som är lika krånglig att öppna som den berömda kokosnöten, omsjungen av Povel Ramel.

Inte ens jag som är Mac-användare sedan 22 år tillbaka är speciellt förtjust i allt-i-ett-konceptet. Att uppgradera och meka med datorn är halva nöjet för många användare. Det har Apple missat.

Ursprungligen av Macus:

Anledningen till att Apple inte säljer en konsumentdator, som är lätt att uppgradera och byta komponenter på, är att de vill sälja tjänster. Jag har själv hört detta från deras egna säljare. Användarna skall köpa Applecare-avtal och lämna in datorn så fort det är något fel på den.

Vad man glömmer bort är den höga IT-kompetensen som idag finns hos allmänheten och att PC-användarna, d v s de som Apple vill locka över till Mac, är vana vid att byta grafikkort m m i sina PC-burkar allt eftersom det kommer ut nya vassare kort på marknaden.

Då duger det inte med en sluten arkitektur som är lika krånglig att öppna som den berömda kokosnöten, omsjungen av Povel Ramel.

Inte ens jag som är Mac-användare sedan 22 år tillbaka är speciellt förtjust i allt-i-ett-konceptet. Att uppgradera och meka med datorn är halva nöjet för många användare. Det har Apple missat.

Precis vad jag menar
Det är möjligt att det är en bra affärsmodell. Apple kanske får in mer pengar på att användare inte kan göra saker själva och de får kanske sälja nya datorer istället för att folk köper en ny komponent och sätter i själva, men det är inte bra för mig som konsument!
Det som är bra för apple är inte alltid bra för oss som köper deras datorer.

Ursprungligen av Macus:

Anledningen till att Apple inte säljer en konsumentdator, som är lätt att uppgradera och byta komponenter på, är att de vill sälja tjänster.

Så kanske det varit förut, men det rimmar illa med det faktum att Apple gjorde det oändligt mycket enklare att byta hårddisk när de lanserade konsumentdatorn MacBook som ersatte iBooken.

Apple hade uppenbarligen lagt tid och resurser under designarbetet på att underlätta byte av en viktig komponent som tidigare var svår att byta och krävde service för de flesta.

Varje gång jag bytt hårddisk i en iBook har jag svurit över hur krångligt Apple gjort det, man måste ta isär dator i beståndsdelar och man måste bryta mot garantin, alternativt betala en servicetekniker. Därför var designen av MacBook ytterst välkommen.

Att MacBook Pro inte fått samma design beror nog mest på att MacBook Pro fortfarande bygger på en i stor sett oförändrat PowerBook-design.

Ursprungligen av Macus:

Att uppgradera och meka med datorn är halva nöjet för många användare. Det har Apple missat.

Många användare, men inte merparten av användarna. Jag har ingen undersökning att hänvisa till, men jag är rätt säker på att den stora massan av datorköpare inte vill meka med sin dator, eller meka så lite som absolut möjligt.

Det är inte längre bara nördarna som håller på med datorer, det finns en dator i varje hem numera och de flesta är inte entusiaster.

Jag tror Apple gärna gör det enkelt för folk att byta komponenter, men att det har lägre prioritet än en bra och kompakt design just för att det är en minoritet som kommer att utnyttja möjligheten att byta ut komponenter, på konsumentnivå.

Ursprungligen av Macus:

Anledningen till att Apple inte säljer en konsumentdator, som är lätt att uppgradera och byta komponenter på, är att de vill sälja tjänster. Jag har själv hört detta från deras egna säljare. Användarna skall köpa Applecare-avtal och lämna in datorn så fort det är något fel på den.

Vad man glömmer bort är den höga IT-kompetensen som idag finns hos allmänheten och att PC-användarna, d v s de som Apple vill locka över till Mac, är vana vid att byta grafikkort m m i sina PC-burkar allt eftersom det kommer ut nya vassare kort på marknaden.

Då duger det inte med en sluten arkitektur som är lika krånglig att öppna som den berömda kokosnöten, omsjungen av Povel Ramel.

Inte ens jag som är Mac-användare sedan 22 år tillbaka är speciellt förtjust i allt-i-ett-konceptet. Att uppgradera och meka med datorn är halva nöjet för många användare. Det har Apple missat.

Jag är iofs inte Mac-användare sedan 22 år (heck, jag är inte ens 22 år gammal ), men jag är definitivt inte ovan att bygga ihop datorer ifrån komponenter. Jag tänker skaffa en iMac så fort det kommer ut en ny. Varför? För att den är skitsnygg

Att byta komponenter i den lockar mig helt enkelt inte särskilt mycket, det enda som möjligen kan vara något jag vill byta är hårddisk eller minne, och hårddisken är inte hela världen, eftersom det kan man alltid köpa externa eller skaffa mer utrymme till servern istället. Som tur är så är det ju just minne och ibland hårddisk som brukar gå att byta.

Grafikkortet? Nej, jag håller inte på med några spel, så länge det klarar av Core Image och Core Animation på ett bra sätt är jag helt nöjd. (Core Image ser jag dessutom fram emot att kunna leka med, det är ju inget som grafikkortet i min iBook klarar av)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 11:29

Generellt vore det bra enligt mig:

  • Att ha fyra färger för konsumentdatorer: vit, svart, röd och blå. Och att bibehålla borstad metall för PRO-modellerna.

  • Slimmad externt tangentbord med matchande färg, med eller utan numeriska delen.

  • Tangentöverdrag (genomskinlig silikon) och skärmduk borde medfölja som standard till alla modeller.

  • Ej för många modeller, satsa på kvalitet än kvantitet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-04 21:06
Ursprungligen av Reisan:

Generellt vore det bra enligt mig:

  • Att ha fyra färger för konsumentdatorer: vit, svart, röd och blå. Och att bibehålla borstad metall för PRO-modellerna.

  • Slimmad externt tangentbord med matchande färg, med eller utan numeriska delen.

  • Tangentöverdrag (genomskinlig silikon) och skärmduk borde medfölja som standard till alla modeller.

  • Ej för många modeller, satsa på kvalitet än kvantitet.

Håller helt med på övriga punkter, men det ska vara ljusblått och rosa tycker jag.

Jag tror att Apple gärna slipper supportkostnaderna för vanliga konsumenter som är inne och pillar i sina datorer. Det är dessutom svårt att garantera någon slags användarupplevelse när folk pillar för mycket själva.

adrian b, det är möjligt, men iom den sista iMac G5:an gjorde de det krångligare, nästan omöjligt, att byta hårddisk och tog bort hårddisken som DIY-komponent. Det enda de vann på det var ett något tunnare skal. Vet inte hur det är med intel-imacarna.

Ursprungligen av Laseranders:

adrian b, det är möjligt, men iom den sista iMac G5:an gjorde de det krångligare, nästan omöjligt, att byta hårddisk och tog bort hårddisken som DIY-komponent. Det enda de vann på det var ett något tunnare skal. Vet inte hur det är med intel-imacarna.

Ah, det kände jag inte till. Det var ju ingen höjdare förstås. Ett steg framåt för MacBook, ett steg bakom för iMac alltså (jag skulle gissa att Intel-iMacen är lika svår, nån som vet?).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-13 17:43
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, det kände jag inte till. Det var ju ingen höjdare förstås. Ett steg framåt för MacBook, ett steg bakom för iMac alltså (jag skulle gissa att Intel-iMacen är lika svår, nån som vet?).

Lika svårt! (kolla till höger under "Special").

Ok, nu verkar 7 augusti (en tisdag, naturligtvis) vara ett intressant datum enligt Think Secret:

Reliable sources have zeroed in further on the release date for Apple's revamped iMac since our last report, pointing to an announcement on August 7. Meanwhile, preliminary signs suggest Apple may be ready to release its next-generation iLife suite around the same time in an effort to further bolster the iMac's appeal ahead of the back-to-school buying season.

Läs mer: Save the date: August 7 for new iMac, iLife to emerge early?

Tror ni att Leopard följer med på köpet? Att man får det när det släpps i oktober alltså.

nu har think secret levererat så många rykten om ny iMac att dom riskerar sin trovärdighet totalt. om den inte släpps den 7 augusti lär folk sluta läsa den sidan.

i tillägg: faktumet att det nu är väldigt lång tid sedan någon uppdatering på imac - borde indirekt bekräfta att designförändring är på gång. hoppas det blir en "jaw-dropper"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-17 22:47

Det är tydligen fler än jag som saknar en vettig mellanmodell:

http://www.macworld.com/weblogs/editors/2007/06/midrangemac/index.php

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-19 14:36

Hoppas verkligen ryktet stämmer denna gången. Har aldrig tidigare sett fram emot ett datorköp så mycket som nu (förutom när jag köpte min Macbook nyligen)!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-19 14:39
Ursprungligen av Jafu:

Hoppas verkligen ryktet stämmer denna gången. Har aldrig tidigare sett fram emot ett datorköp så mycket som nu (förutom när jag köpte min Macbook nyligen)!

(hoppsan... råkade dubbelklicka när jag skapade inlägget.)

Du hoppas så mycket att du postar två ggr.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 00:41

Jag hoppas också det stämmer med 7e agusti Geforce 8000 är inte fel.

Men jag hoppas dom inte designar dom för konstigt :/ Jag tycker dom är ur snygga som dom är nu.

Hur som haver. Jag beställer en så fort dom finns på applestore

mvh Bylund

  • Medlem
  • 2007-08-04 21:00

Mina drömmar om en framtida iMac. Plus lite om iLife '08.

iMac

iLife '08

  • Samtliga program är omskriva från grunden (gäller alla 1:a hands program) för Leopard.

  • Stöd förBlu-ray samt AVCHDi iMovie (och Leopard).

  • iWeb genererar webbsidor som är 100%W3Ckompatibla.

  • iPhoto upptäcker automatiskt en kamera med inbyggd WiFi inom det lokala nätverket.

Utseendemässigt tror jag att det blir en cinema display på högkant fast 16:10 såklart. Den vita plastbitarna blir upp och ned, dock så tror jag att dem byts ut mot ventilgaller (likt dem på Mac Pro) och i och med det slipper vi ventilen på ryggen. Vit borstad aluminium utan dagens haka. Samtliga kontakter från dagens 24" förutom att DVI byts mot HDMI.

En liten fejk (?) såhär på morgonkvisten.
http://mac.feber.se/feber/art/25851/r_det_hr_den_nya_imacen/

nja.. såg lite skumt ut.. som sagt, lite för Cinema display aktigt, tror inte dom skulle klara att trycka in allt i den lilla mackapären!

Men snygg var den ju iaf!

ajuste.. OM korten vore tagna i en hiss, vore det inte första gången någon släpade med sig ett elverk och startade upp den också!? haha

Bevaka tråden