Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa generation iMacs i augusti?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-09 22:14

Vore riktigt bra.. Dagens Apple-tangentbord kanns alldeles for plastigafor att kunna jamforas med diton av andra tillverkare. Att den nya versionen antagligen kommer att ta mindre plats och vara lite taligare gor ju inte saken samre

PS: Ursakta sattet jag skriver pa men jag ar i Frankrike just nu sa det ar lite svart med svenska tecken

Apples nuvarande tangentbord är det skönaste som finns, men kanske inte det mest trendiga. Skönt är det iallafall. Ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 00:11

Hah! Jag som köpte mig blåtands tangentbord och mighty mouse häromveckan... Attans!

Ursprungligen av Solid:

Hah! Jag som köpte mig blåtands tangentbord och mighty mouse häromveckan... Attans!

Var inte orolig, kommer det nya så kan jag ta dem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-10 07:40

Att allt finns i samma hölje är den stora nackdelen med iMac. Det gör det omöjligt att uppgradera datorn med större bildskärm. Om datorn går att skruva loss från skärmen så kan kunden byta upp sig i bildskärmsstorlek, och Apple slipper lagerhålla ett stort antal modeller av Mac mini och iMac. I princip räcker det med en enda dator + 2 olika cinema-skärmar. Switchare kan givetvis använda sina befintliga skärmar.

Om sedan Apple lanserar en exten brännare så kan den även användas ihop med en mindre bärbar utan brännare. Jag tror på en MacBook nano med en extra tryckkänslig bildskärm á la iPhone istället för tangentbord/styrplatta. Men det är en annan sak.

Ursprungligen av Macus:

Att allt finns i samma hölje är den stora nackdelen med iMac. Det gör det omöjligt att uppgradera datorn med större bildskärm.

Visst är det en stor nackdel, men med tanke på iMacens stora framgångar (den första iMacen var på sätt och vis starten för nya Apple) är det en nackdel som vissa kan leva med och rent av gillar.

Apple har också en lång tradition av allt-i-ett-Macar före iMac (ursprungliga Macen, SE/30, Classic m.fl.).

Faktum är att samma nackdel också gäller alla bärbara datorer, där är det inte heller så lätt att byta skärm, men många verkar acceptera det också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-10 12:22
Ursprungligen av Adrian B:

Visst är det en stor nackdel, men med tanke på iMacens stora framgångar (den första iMacen var på sätt och vis starten för nya Apple) är det en nackdel som vissa kan leva med och rent av gillar.

Apple har också en lång tradition av allt-i-ett-Macar före iMac (ursprungliga Macen, SE/30, Classic m.fl.).

Faktum är att samma nackdel också gäller alla bärbara datorer, där är det inte heller så lätt att byta skärm, men många verkar acceptera det också.

Det är även väldigt många som behåller sina gamla G4:or eller köper Mac mini eftersom de inte gillar Allt-i-ett. Mac Pro är lite för dyra för att vara ett alternativ för de som inte kan motivera kostnaden i hushållsbudgeten.

Apple har ca 5% av marknaden. Jag är övertygad om att marknadsandelen skulle vara betydligt större om de lanserade en stationär dator med separat skärm och utbytbart bildskärmskort under 10 000 kr.

Som det är nu så tvingas man att kompromissa eller leta begagnat ifall man inte är beredd att betala vad en Mac Pro kostar.

När det gäller bärbara datorer så går det ju att ansluta en extern skärm och få plats med båda på ett normalstort skrivbord.

Nä, iMac tilltalar nog bara ett fåtal som aldrig uppgraderar hårdvaran på sin dator.

Ursprungligen av Macus:

et är även väldigt många som behåller sina gamla G4:or eller köper Mac mini eftersom de inte gillar Allt-i-ett. Mac Pro är lite för dyra för att vara ett alternativ för de som inte kan motivera kostnaden i hushållsbudgeten.

Jo, men det är en helt annan sida av det. Jag har länge förespråkat att Apple borde ha en "Mac midi" i sitt sortiment som är en korsning av Mac Pro och Mac mini. Jag tror det skulle vara en stor hit. Men det betyder inte att allt-i-ett-datorn är fel i sig, den tilltalar en mycket stor kundgrupp som skulle fortsätta köpa allt-i-ett-datorer även om det fanns en "Mac midi".

Ursprungligen av Macus:

Jag är övertygad om att marknadsandelen skulle vara betydligt större om de lanserade en stationär dator med separat skärm och utbytbart bildskärmskort under 10 000 kr.

"betydligt större" tror jag är en överdrift, men aningen större är nog sant. Dock håller hela marknaden på att skifta över rätt kraftigt mot bärbara datorer, så effekten skulle nog bli mer marginell än du tror.

Ursprungligen av Macus:

Nä, iMac tilltalar nog bara ett fåtal som aldrig uppgraderar hårdvaran på sin dator.

Den formidabla succén som iMac varit visar rätt tydligt att du har fel i din tro att det bara är ett fåtal som tänker så. Jag skulle nog drista mig till att hävda motsatsen, om man ser till alla konsumenter totalt sett (dvs utanför datanördskretsarna). Jag är rätt säker på att utanför entusiastkretsarna så är det ytterst få som någonsin uppgraderar hårdvaran.

När den första iMacen släpptes så fyllde den ett behov som fanns hos många, enkelheten i att ha allting samlat. Från Wikipedia: When released, the iMac was one of the best selling computers in the U.S. and Japan for months, and Apple was unable to meet demand.

Ursprungligen av Macus:

Att allt finns i samma hölje är den stora nackdelen med iMac.

Kolla på den här bilden och återkom sen om du fortfarande ser det som den stora nackdelen:

Ursprungligen av Macus:

Nä, iMac tilltalar nog bara ett fåtal som aldrig uppgraderar hårdvaran på sin dator.

Vi får väl se vad försäljningssiffrorna av den nya iMacen blir. Min gissning: mer än "ett fåtal".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-10 13:19
Ursprungligen av Adrian B:

Kolla på den här bilden och återkom sen om du fortfarande ser det som den stora nackdelen:

[attach]13018[/attach]

Vi får väl se vad försäljningssiffrorna av den nya iMacen blir. Min gissning: mer än "ett fåtal".

Ja, jag vidhåller att den stora nackdelen med iMac är att skärmen och bildskärmskortet ej är utbytbart. Den gamla varianten med ADC var bättre. Då räckte det med en kabel från centralenheten till skärmen. (Ström, bildsignal och USB allt i ett).

Apple kan säkert öka sin marknadsandel med ett par procent. Men det stora lyftet lär utebli den här gången också.

Steve Jobs säger att han inte förstår varför kunderna inte vill ha all-in-one på stationära datorer, när de accepterar det på bärbara. Jag undrar om han har frågat kunderna och lyssnat på deras svar?

När det gäller bärbara datorer så är det en fördel, eftersom det är otympligt att bära på två separata enheter. På stationära datorer så är det tvärtom en nackdel, av den enkla anledningen att de inte bärs omkring.

Ursprungligen av Macus:

Ja, jag vidhåller att den stora nackdelen med iMac är att skärmen och bildskärmskortet ej är utbytbart.

Många användare inte kunde bry sig mindre om man kan byta grafikkortet eller skärmen. I din värld är det en viktigt finess, visst, men alla tänker inte likadant.

iMacen har sålt otroligt bra och bara det i sig borde var bevis nog. Kolla in tråden för folk som beställt nya iMac - tror du dom skulle göra det ifall det var en stor nackdel? Det är en nackdel - men inte en viktig sådan.

Ursprungligen av Macus:

Den gamla varianten med ADC var bättre. Då räckte det med en kabel från centralenheten till skärmen. (Ström, bildsignal och USB allt i ett).

ADC var ett misstag och Apple har slutat med den av goda skäl. En gång i tiden älskade Apple att uppfinna egna kontakter, men det bet användaren i baken så småningom när inga tredjepartsprodukter utom några få dyra macspecifika grejer. Numera använder Apple standardkontakter för det mesta och det gör livet enklare för dom flesta. Visst, det var snyggt att ha allt samlat, men det flesta är väldigt glada över att det försvann.

Ursprungligen av Macus:

Apple kan säkert öka sin marknadsandel med ett par procent. Men det stora lyftet lär utebli den här gången också.

Och det beror på iMac menar du? Förstå att iMacen fyller ett behov - ett stort sådant om man ser utifrån hur många som köper den - för många människor. Att sen Apple saknar en "Mac midi" är en annan sak, det gör inte att iMacen inte är en bra produkt för många kunder.

Datormarknaden är en mycket trög marknad och oavsett vilken produkt Apple kommer med så kommer de bara att öka sin marknadsandel med någon procent under en lång tid framåt. (Sen ska man inte glömma att en ökning på ett par procent i princip betyder dubbelt så många macanvändare - det är en rätt stor ökning!)

Ursprungligen av Macus:

Steve Jobs säger att han inte förstår varför kunderna inte vill ha all-in-one på stationära datorer, när de accepterar det på bärbara. Jag undrar om han har frågat kunderna och lyssnat på deras svar?

Det är jag övertygad om. Apple är ett av de få företagen som verkligen gör produkter för slutanvändaren. Läs gärna John Siracusas utmärkta analys av detta.

Det är bara att acceptera att många människor faktiskt vill ha en allt-i-ett dator. Bara en bråkdel av världens alla datoranvändare byter grafikkort trots att dom kan, det är jag övertygad om, så värdet av möjligheten är litet.

Ursprungligen av Macus:

När det gäller bärbara datorer så är det en fördel, eftersom det är otympligt att bära på två separata enheter. På stationära datorer så är det tvärtom en nackdel, av den enkla anledningen att de inte bärs omkring.

Alla tycker inte det är en nackdel! Ju mindre man behöver koppla ihop saker, desto gladare blir en del personer. Oavsett om man bara lyfter runt burken en gång om året. Enkelhet säljer - det har Apple bevisat många gånger.

Tro mig, jag förstår att det är en nackdel för dig, jag vill inte heller har en allt-i-ett-dator i första hand om jag ska välja en stationär dator. Men att därifrån hävda att allt-i-ett-konceptet är en nackdel för iMacen som produkt är att missuppfatta vad andra vill ha.

Ursprungligen av Adrian B:

Bara en bråkdel av världens alla datoranvändare byter grafikkort trots att dom kan (...)

jag vill inte heller byta grafikkort.
jag vill bara kunna justera skärmen i höjdled och ha allt buller under skrivbordet istället för rakt framför näsan.

dessutom tycker jag att det är konstigt att apple, med leopard i antågande, inte levererar en imac (eller motsv) med plats för två hårddiskar.
(extern hårddisk i alla ära, men då blir imacens 'sladdminimalism' ett minne blott...)

eller värst konstigt är det kanske inte, imacen ser sjukt bra ut i reklamen på apple.com, mer än så behövs väl inte för att sälja...?

edit: dubbelnegation am cry...

Senast redigerat 2007-08-10 16:22
Ursprungligen av Adrian B:

iMacen har sålt otroligt bra och bara det i sig borde var bevis nog.

finns det några riktiga siffror på apples försäljning? (eller iaf rimliga uppskattningar?)

Ursprungligen av gabriela:

finns det några riktiga siffror på apples försäljning? (eller iaf rimliga uppskattningar?)

Apple brukar lämna ut grova försäljningssiffror vid varje kvartalsredovisning, men de är aldrig uppdelade på modeller utan mer i stil med "totala antalet sålda macar". Ibland brukar dock Jobs visa upp utvalda siffror för att skryta när han håller tal. Utöver det brukar det vara svårt att få veta mera detaljerat.

Jag skulle säga att iMacens styrka är att allt är i samma hölje. Det är iallafall det som tilltalar mig. Enkelheten.

instämmer med Adrian B.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-10 14:56

Precis som Adrian så skulle jag vilja se något i stil med en Mac Mini Pro, samma hårdvara som i en iMac fast i en liten och nätt låda, typ Shuttle.

Ang tangentordet så skulle det vara snyggt med lite alufinish.. Doch inte på knapparna! ungefär som det är nu, men att det genomskinliga blir aluminium!

det här om att butikerna blir galna förstår jag inte vad som är problemet med?
Även om det blir 100 olika konfig. på em Imac, varför inte göra alla som beställning..? (är det inte så nu också föresten?)

Jag tycker det är trevligare att få en dator från fabrik än en som stått i butiken, säkerligen ett bra tag!

Apple behöver onekligen fler modeller i sitt utbud, inte färre.

iMac och Mac mini tilltalar vissa, för att locka över pc-användare krävs en Mac Midi (eller Mac Express som vi döpte den till på MacNytt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 22:28

Det var just det som höll på att döda Apple förra gången; för mycket modeller i för många områden.

Bättre att satsa på få saker och göra dem RIKTIGT bra!

Ursprungligen av Adzam 1:

Det var just det som höll på att döda Apple förra gången; för mycket modeller i för många områden.

Bättre att satsa på få saker och göra dem RIKTIGT bra!

Ja, faktiskt. Även om jag vill ha tillbaka PowerBook Duo och en helt ny "Mac midi" så tror jag fortfarande att det är en av Jobs styrkor, att hålla nere antalet modeller.

Då skulle nog antalet färger på utseendet vara nått.. Kanske inte som ett par sagt, hela regnbågen.. men nått mer likt mb, vit, svart och någon eller ett par till (blå vore coolt! eller grå!)

Fler modeller vore ingen hitt. Det ar bara att kolla pa foretag som forsokt. Vanligtsvis sa forlorar man fler kunder an man vinner. Battre att halla sig till fa, men ruggigt snygga och bra produkter.

Sen hoppas jag verkligen pa en ny iMac snart, den bor ha foljande engligt mig:
Blu-ray recorder
dx10 kompatibelt gfx (man kan ju dromma

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-12 12:19

Tycker Apple borde lägga ner minin och satsa på en midi istället. 3.5 tums disk, två minnes platser och utbytbart grafikort. Minin är faktiskt underbar som dator fast prestandan och möjligheterna för ett bättre grafikkort och disk saknas, gillar den annars men hade gillat en midi bättre...

Ursprungligen av Ferengi:

Tycker Apple borde lägga ner minin och satsa på en midi istället. 3.5 tums disk, två minnes platser och utbytbart grafikort. Minin är faktiskt underbar som dator fast prestandan och möjligheterna för ett bättre grafikkort och disk saknas, gillar den annars men hade gillat en midi bättre...

De borde helt enkelt göra en konsument-dator som är lättare att gå in och ändra i och byta ut saker i

Ursprungligen av Laseranders:

De borde helt enkelt göra en konsument-dator som är lättare att gå in och ändra i och byta ut saker i

Nej de borde inte gora det. Da skulle man ju mista harligheten i att allt bara fungerar som det ska. Ska folk borja ladda ner drivrutiner till diverse saker man ploppar in? Eller ska det bara vara "mac designade" tillbehor?

Jag valde mac fran borjan for att allt funkar, inget skit med drivrutiner och andra saker.
Tryck pa powerknappen och njut.

Fast nu ar det valdigt OT har.

Ny iMac va det va? Blir ju kop pa direkten kan jag meddela!

Ursprungligen av johan[i]:

Nej de borde inte gora det. Da skulle man ju mista harligheten i att allt bara fungerar som det ska.

Faktum är att Apple många gånger ansträngt sig för att göra det enklare för folk att jobba med sina datorer.

När Power Macintosh 8600/9600 kom 1997 så var den ett jättekliv framåt när det gäller att enkelt öppna en mac. Dagen Mac Pro har också fått bra kritik för ett lättarbetat innandöme. Och när Apple skapade MacBook så ansträngde de sig för att förenkla byte av hårddisk.

Jag ser ingen motsättning mellan enkelhet och att Apple gör det lätt att byta ut de viktigaste komponenterna själv.

Ursprungligen av johan[i]:

Nej de borde inte gora det. Da skulle man ju mista harligheten i att allt bara fungerar som det ska. Ska folk borja ladda ner drivrutiner till diverse saker man ploppar in? Eller ska det bara vara "mac designade" tillbehor?

Jag valde mac fran borjan for att allt funkar, inget skit med drivrutiner och andra saker.
Tryck pa powerknappen och njut.

Fast nu ar det valdigt OT har.

Ny iMac va det va? Blir ju kop pa direkten kan jag meddela!

Problemet är ju att det inte riktigt är så i verkligheten. Jag hade kunnat lösa många problem om jag kunnat öppna nån av mina macar och byta ut hårddisken efter en krasch till exempel eller fixat ett bättre grafikkort istället för att köpa en helt ny dator. Menar du att MacPro inte "bara funkar" trots att man kan byta ut grejer i den?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-12 19:15
Ursprungligen av Laseranders:

De borde helt enkelt göra en konsument-dator som är lättare att gå in och ändra i och byta ut saker i

Men...då är det ju ingen "konsument-dator" längre.

Ursprungligen av mjg:

Men...då är det ju ingen "konsument-dator" längre.

ok…?
Varför inte det?

Bevaka tråden