Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-20 16:04

...eller inte..

EDIT: Såg att det släpptes i Oktober på hemsidan. Man kan ju inte vänta för alltid, klart man köper dator idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 22:06

Sitter och skriver detta på min nya Macbook Pro!

Jag är helt överväldigad, vet inte alls hur jag ska sammanfatta vad jag tycker och tänker om det hela. Det enda jag hade i huvudet när jag packat upp den var hur sjukt liten, smooth och helt galet snygg den var. Det är laptoparnas Rolls Royce, ingen tvekan om den saken!

Skärmen är helt underbar (valde glossy), nu har jag förvisso inte testat den i några olika ljus osv men klarheten, färgerna, skärpan osv. Grymt...

Då jag typ aldrig använt OS X är det ju det jag måste pyssla med nu i början. Som det känns nu vill jag aldrig mer använda Windows iaf, det är en sak som är säker!

En sak som dock gjorde mig rejält oroad inledningvis var när jag pillade lite med ljusstyrkan på skärmen och den började höja och sänka ljuset lite som den ville! Hur jag än valde så började den svänga runt med ljuset och dona på... Startade om (på äkta windows manér, how stupid am I? ) och samma sak kvarstod.... Gissa hur glad jag blev när jag hittade inställningen för automatisk ljusstyrka (enligt omgivningen) under bildskärmsinställningarna? Nu är den hur smooth som helst...

Så länge inget kommer strula med den är jag övertygad om att detta kommer bli den bästa dator jag nånsin kommit i kontakt med!

Avslutningsvis hoppas jag bara att du får din dator imorgon nu Kekkster, du har ju väntat längst av alla som följt tråden, mig veterligen. Att vänta över hela låånga midsommarhelgen på denna skönhet, det är inget jag önskar någon...

Ursprungligen av Abbath:

Det enda jag hade i huvudet när jag packat upp den var hur sjukt liten, smooth och helt galet snygg den var. Det är laptoparnas Rolls Royce, ingen tvekan om den saken!

Däri ligger nog också svaret på frågan varför Apple knappt ändrat designen på så lång tid - Apple som älskar design - just för att den är i det närmaste fulländad. Vad skulle dom lägga till eller ta bort, rent estetiskt för att göra den bättre? Svårt att säga faktiskt. (Men om någon skulle lyckas med det så är det väl just Jonathan Ive.)

Man skulle förstås önska att de designade om den så att det gick att byta hårddisk lika enkelt som i MacBook, men det är ju inte en estetisk fråga.

Det låter lite... cheesy, men en MacBook Pro är en dator som smeker när man berör. Så bra är kvalitétskänslan.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-21 08:38
Ursprungligen av Abbath:

Så länge inget kommer strula med den är jag övertygad om att detta kommer bli den bästa dator jag nånsin kommit i kontakt med!

Avslutningsvis hoppas jag bara att du får din dator imorgon nu Kekkster, du har ju väntat längst av alla som följt tråden, mig veterligen. Att vänta över hela låånga midsommarhelgen på denna skönhet, det är inget jag önskar någon...

Tack Abbath!

Jag ringde TNT igår och frågade och då sa dom att den skulle komma till Stockholm vid 7-tiden idag och köras ut under dagen. Sa åt dom att skicka till mi
tt jobb istället... så nu tog man bilen imorse så man får hem dyrgriparna snabbt och smidigt! Första gången jag tog bilen till jobbet ever men kände att detta var en synnerligen god anledning!

Den rituella uppackningen kommer ske ikväll så jag avlägger rapport då!

OT... Vill bara säga att jag är sååå glad att jag hittade 99mac! Alla ni här är så vänliga, det är en skön stämmning här och alla verkar bry sig om varandra. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 08:45

Fick godkänt av chefen på jobbet att köpa en MBP och skickade specifikationen till IT-avdelningen så de skulle beställa. Vad får man för svar då....endast att de kör XP och inte Vista! Inget svar på mina andra frågor.
Han vill inte köpa Mac, det vet jag, men att spela så dum över att inte veta att Karolinska faktiskt har avtal på Apple förstår jag inte.

Ursprungligen av IT-nissen på jobbet:

Vi kör Xp

Tyvärr vet jag inte var vi kan handla mac.
Måste finnas avtal och sådant.

Det kan nog inte bli aktuellt innan semestern

Ursprungligen av Kekkster:

OT... Vill bara säga att jag är sååå glad att jag hittade 99mac! Alla ni här är så vänliga, det är en skön stämmning här och alla verkar bry sig om varandra. Tack!

Kul, det värmer att höra!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-21 09:04

Ok people:

Date Time Location Status
21 Jun 2007 08:37 Stockholm Out For Delivery
21 Jun 2007 06:09 Stockholm Import Received
21 Jun 2007 05:31 Stockholm Import Received
20 Jun 2007 19:53 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
20 Jun 2007 13:37 Stockholm Change Of Delivery Address
19 Jun 2007 23:20 Eindhoven Shipped From Originating Depot
19 Jun 2007 18:18 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
19 Jun 2007 18:17 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 10:43
Ursprungligen av Kekkster:

Ok people:

Date Time Location Status
21 Jun 2007 08:37 Stockholm Out For Delivery
21 Jun 2007 06:09 Stockholm Import Received
21 Jun 2007 05:31 Stockholm Import Received
20 Jun 2007 19:53 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
20 Jun 2007 13:37 Stockholm Change Of Delivery Address
19 Jun 2007 23:20 Eindhoven Shipped From Originating Depot
19 Jun 2007 18:18 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
19 Jun 2007 18:17 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Nu jävlar är det nära! Vill gärna höra hur fantastisk den nya HD-skärmen asap du fått den!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-21 11:15
Ursprungligen av Solid:

Nu jävlar är det nära! Vill gärna höra hur fantastisk den nya HD-skärmen asap du fått den!

Hehe.. du får ge dig till tåls till ikväll! Kommer ha lådorna bredvid mig här på jobbet och packar upp dom med polarn när jag kommer hem. Kommer bli galet svårt att hålla sig!

Är också sjukt nyfiken på skärmen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-21 11:35

Kan bara hålla med! Förvisso har jag redan packat upp min och använt den osv, men det räcker ju inte på långa vägar! Har datorn här bredvid mig på jobbet nu också och min lust att jobba kunde inte vara mindre. Om det inte vore för att jag skulle ta med den från päronen till lägenheten hade jag nog lämnat den hemma för att inte frestas...

Uppackningen var otroligt trevlig, så du kommer nog ha en guldkväll

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-21 12:59

Då har jag äntligen beställt en Macbook Pro! Jag har sneglat på mac i många år (började redan -97) men inte kommit för att köpa någon, men nu är det gjort!

Har gått omkring i New York i några dagar och tittat på mac:ar överallt där jag sett några. Jag har varit inne på Apple Store både i Soho och 5th av och försökt bestämma om jag skulle ha glossy eller inte och det blev just en glossy. Visst reflekterar skärmen en del men jag gillade färgåtergivningen på den.

Min spec blev:

2.2 Ghz
15,4" Glossyskärm
160 GB hdd

Annars helt standard.

Nu börjar den långa väntan

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-07-06 10:06
Ursprungligen av hayabusa:

Då har jag äntligen beställt en Macbook Pro! Jag har sneglat på mac i många år (började redan -97) men inte kommit för att köpa någon, men nu är det gjort!

Har gått omkring i New York i några dagar och tittat på mac:ar överallt där jag sett några. Jag har varit inne på Apple Store både i Soho och 5th av och försökt bestämma om jag skulle ha glossy eller inte och det blev just en glossy. Visst reflekterar skärmen en del men jag gillade färgåtergivningen på den.

Min spec blev:

2.2 Ghz
15,4" Glossyskärm
160 GB hdd

Annars helt standard.

Nu börjar den långa väntan

Nu har äntligen statusen på min ändrats till att den är på väg!!! Gjorde misstaget att beställa en skrivare samtidigt som det var leveranstid på och givetvis skickar de MBP'n samtidigt som skrivaren.

Den skickades den 5:e (igår alltså), någon som har en uppskattning på när den kan vara här? Det är i Stockholmsområdet. I tracking-informationen anger de den 16:e men det verkar som de flesta får dem innan det datum som skrivs, eller?:confused:

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-21 13:11

NU ÄR DOM HÄR!!!!! WOOOHOOO!!!

Var på god väg att ge budet en bamsekram!
Rapport kommer ikväll!

Ursprungligen av Kekkster:

NU ÄR DOM HÄR!!!!! WOOOHOOO!!!

Var på god väg att ge budet en bamsekram!
Rapport kommer ikväll!

haha.. du är för härligt kekkster!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 19:33

Sådär! Nu är man klar med beställningen på min allra första Mac! Blev en 17" MBP med High-Res skärm, 160 GB 7200RPM (BTO) HDD och 4 GB RAM (Kingston), varför inte slå på stort mär man kan?

Eftersom jag beställer genom jobbet kan jag tyvärr inte köra den allmäna paketspårarhysterin, (men det finns det ju andra som sköter så bra här - inga namn nämnda )! Kanske lika bra det eftersom jag har semester nu och skulle vara helt disträ om man kunde söka sin beställning! Den borde komma runt månadskiftet dock...

Är ju ingen renodlad switcher, snarare tvärt om, eftersom jag använt Mac i skola och på jobb de senaste 10 åren (my god - jag börjar bli gammal...). Kör just nu en G5 Quad på jobbet - lite kul då att den nya 2,4 GHz MBP:n är i stort sett lika snabb, enligt GeekBench: http://www.primatelabs.ca/blog/2007/06/mac-performance-june-2007/...

Fick se en väldigt glad nyhet igår:
MBPn skickades ifrån Shanghai redan igår, trots att det planerade datumet inte var förrän imorgon!!
Undrar nu bara när jag får den.. antar att nästa vecka är för mycket önsketänkande?
Den skulle skickats den 22a juni och komma 3e-4e juli, men skickades istället 20e juni..

vad tror ni?
Ska bli grymt spännande.
Inte nog med att det är första macen, det är även första bärbara och också min första egna dator
Är grymt förväntansfull och spänd just nu

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-06-21 21:53

Tadadaaaaa!! Nu har jag fått min aaaasnicea 17-tummare från macsupport. I lööööve it!!!!!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-21 22:36

Alltså... sitter här och försöker finna ord!
Den är så jävla grym, snabb, snygg och galet bra skärm. Kollade på några HD-trailers från Quicktimesiten och jag säger bara: DAMN!!

Sååå lycklig!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-06-21 22:49
Ursprungligen av Kekkster:

Alltså... sitter här och försöker finna ord!
Den är så jävla grym, snabb, snygg och galet bra skärm. Kollade på några HD-trailers från Quicktimesiten och jag säger bara: DAMN!!

Sååå lycklig!

Bra tips!! F*n va niiiice min nya dator är alltså!! Till och med ljudet är svingrymt!!

Ursprungligen av Kekkster:

Alltså... sitter här och försöker finna ord!
Den är så jävla grym, snabb, snygg och galet bra skärm. Kollade på några HD-trailers från Quicktimesiten och jag säger bara: DAMN!!

Sååå lycklig!

TYST!!! Jag blir ju avundsjuk!!:p

Fan va najs det kommer bli när man själv sitter där och kör 1900x1200
Nu kanske äntligen filmerna på apple.com kommer att funka?! Brukar få uppdatera sidan ett tiotal gånger ibland, och ofta fungerar inte ens det.. får bara upp en grön skärm istället för quicktimevideosarna... Ska bli skönt att slippa Windows

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-21 22:39

Ja, jävlar.. Jag sitter här och unnas Er! Så grymt skönt att höra er.. även om man inte har en egen MacBook Pro. Fast det skulle inte vara så fel att ha en.. Men en iMac och MacBook fungerar så bra så..

Grattis ni som fått era datorer

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 14:15

Fick senaste numret av MacUser förra veckan. För att dra nytta av Time Machine krävs ytterligare en hårddisk. För en bärbar är det inte helt lätt att släpa runt en extern hårddisk.

Ursprungligen av bossep:

Fick senaste numret av MacUser förra veckan. För att dra nytta av Time Machine krävs ytterligare en hårddisk.

No offense, men det har varit känt hela tiden. Ska man ha en säker backup bör den ju helst inte ligga på samma hårddisk som det man vill ta backup på, så det är rätt rimligt att man placerar det på en annan disk.

Visst går det inte att bara lägga det på en partition, Time Machine kräver en hel disk va?

Ursprungligen av bossep:

För en bärbar är det inte helt lätt att släpa runt en extern hårddisk.

Tanken är nog att man har en plats dit man ofta återkommer (hemmet eller kontoret eller liknande) och där man kan ha en extern hårddisk som man tar backup som man kopplar in så fort man är på plats.

Alternativt att man kör mot någon nätverksdisk av något slag, det borde fungera eftersom det går att använda med Apples NAS-lösning (hårddisk kopplad till AirPort Extreme):

With a hard disk connected to your AirPort Extreme Base Station, all the Macs in your house can use Time Machine to back up wirelessly. Simply select your AirPort Disk as the backup disk for each computer and the whole family can enjoy the benefits of Time Machine.

Ursprungligen av Adrian B:

Tanken är nog att man har en plats dit man ofta återkommer (hemmet eller kontoret eller liknande) och där man kan ha en extern hårddisk som man tar backup som man kopplar in så fort man är på plats.

Eller att man bär med sig en extern 2,5" hårddisk som tar sin ström från USB eller Firewire. Tar ingen plats alls i väskan.

Såhär ser min status ut för tillfället.. jag är lite förvirrad

22 jun 07 86 14 booking slot obtained Apple Shanghai 22 jun 07
22 jun 07 30 10 departed direct NLAMS07 22 jun 07
22 jun 07 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 26 jun 07
21 jun 07 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 26 jun 07
21 jun 07 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai 26 jun 07
20 jun 07 00 04 Picking confirmed, EDI received Apple Shanghai 26 jun 07
20 jun 07 30 63 handover at supplier Apple Shanghai 26 jun 07
20 jun 07 30 64 Departed from source Kuehne & Nagel Shanghai 26 jun 07

såå... den flögs ifrån Shanghai den 21a, men vad menas med "booking slot obtained - Apple Shanghai"??
Och NLAMS07 borde väl stå för NederLänderna, eller?

När tror ni att jag får den?
När jag beställde sa de 3-4e Juli, men det verkar som att den blir lite tidig, eller?

Ursprungligen av Rickard A:

Eller att man bär med sig en extern 2,5" hårddisk som tar sin ström från USB eller Firewire. Tar ingen plats alls i väskan.

Jo, jag har en sådan själv och även om den är smidig så är det ett extra bök att ha med sig och man tar inte fram den överallt ändå.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, jag har en sådan själv och även om den är smidig så är det ett extra bök att ha med sig och man tar inte fram den överallt ändå.

Nej visst är det så. Och som du själv säger är bästa backupen på en bärbar inte på den bärbara utan någon annanstans. Blir man av med datorn eller den pajar tappar man ju allt. Känns ju som allt annat än backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 23:54

Fast i Holland?

Hej PiktorPucci! Verkar som som om även din MPB sitter fast i Holland just nu.

Att det står Shanghai beror på att varorna skickats därifrån."Booking slot obtained" är statusen precis innan UPS eller någon annan tar över frakten. Nästa steg är att du får ett fungerande trackingnummer till budfirman.

Om man har flera varor än bara datorn (t ex en väska) ska dessutom flera kollin packas ihop innan lastbilen går iväg. Vet inte hur de jobbar på helgerna men för mig har i alla fall inget hänt på några dar. Är det någon annan som haft otur i det här stadiet? Så här ser i alla fall min ApeCode ut just nu.

21 jun 07 86 14 booking slot obtained Apple Shanghai 22 jun 07
21 jun 07 30 10 departed direct NLAMS07 22 jun 07
21 jun 07 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 25 jun 07
19 jun 07 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 25 jun 07
19 jun 07 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai 23 jun 07
18 jun 07 30 63 handover at supplier Apple Shanghai25 jun 07
18 jun 07 00 04 Picking confirmed, EDI received Apple Shanghai 23 jun 07
18 jun 07 30 64 Departed from source Kuehne & Nagel Shanghai 25 jun 07

Lycka till med din maskin!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-25 11:25
Ursprungligen av Adrian B:

No offense, men det har varit känt hela tiden. Ska man ha en säker backup bör den ju helst inte ligga på samma hårddisk som det man vill ta backup på, så det är rätt rimligt att man placerar det på en annan disk.

Visst går det inte att bara lägga det på en partition, Time Machine kräver en hel disk va?

Tanken är nog att man har en plats dit man ofta återkommer (hemmet eller kontoret eller liknande) och där man kan ha en extern hårddisk som man tar backup som man kopplar in så fort man är på plats.

Alternativt att man kör mot någon nätverksdisk av något slag, det borde fungera eftersom det går att använda med Apples NAS-lösning (hårddisk kopplad till AirPort Extreme):

With a hard disk connected to your AirPort Extreme Base Station, all the Macs in your house can use Time Machine to back up wirelessly. Simply select your AirPort Disk as the backup disk for each computer and the whole family can enjoy the benefits of Time Machine.

Jag såg framför mig en MBP med två hårddiskar.

Bevaka tråden